Vikakoodi P1681
Vikakoodi P1681
Osaako joku auttaa?
Omistan Saab 9-3 1,8t vm. 2007.
Vuosi sitten TCS kytkeytyi pois päältä jonkin vian vuoksi. Vikakoodia ei ollut.
Kesäaikaan vika poistui ja kaikki näytti taas toimivan.
Nyt taas syksyllä sama vika ilmaantui uudelleen.
Eilen tuli vikakoodi P1681, joka nollauksen jälkeen poistui.
Mikähän voi olla vian juurisyy?
Avusta etukäteen kiittäen!
Omistan Saab 9-3 1,8t vm. 2007.
Vuosi sitten TCS kytkeytyi pois päältä jonkin vian vuoksi. Vikakoodia ei ollut.
Kesäaikaan vika poistui ja kaikki näytti taas toimivan.
Nyt taas syksyllä sama vika ilmaantui uudelleen.
Eilen tuli vikakoodi P1681, joka nollauksen jälkeen poistui.
Mikähän voi olla vian juurisyy?
Avusta etukäteen kiittäen!
Re: Vikakoodi P1681
Saab WIS kertoo tuon vikakoodin selitykseksi: T8 (moottorin ECU) sisäinen vika.
Liekö pahempi juttu .
Muistelisin tätä ECUn vioittumista joillakin olleen, tosin melko harvinainen tapaus. Selaa tätä foorumia josko löytyy. Tuskin oli mitään tehtävissä muuta kuin ECUn vaihto.
Jos tämä nyt kuitenkin ilmestyy noin harvoin (kerran vuodessa), niin tuskin siinä tapauksessa kannattaa "repiä pelihousujansa". Yleensä ensiapu on käyttää näissä ihme-vioissa akun kenkää vähän aikaa irti ja toivoa parasta.
Liekö pahempi juttu .
Muistelisin tätä ECUn vioittumista joillakin olleen, tosin melko harvinainen tapaus. Selaa tätä foorumia josko löytyy. Tuskin oli mitään tehtävissä muuta kuin ECUn vaihto.
Jos tämä nyt kuitenkin ilmestyy noin harvoin (kerran vuodessa), niin tuskin siinä tapauksessa kannattaa "repiä pelihousujansa". Yleensä ensiapu on käyttää näissä ihme-vioissa akun kenkää vähän aikaa irti ja toivoa parasta.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Vikakoodi P1681
Kiitos vastauksestasi petrisa
Tuo ei ajoa haittaa, mutta turhat hälyt olisi hyvä saada pois.
Katsastusmieskään ei tykkää, kun TCS valo palaa.
Mistähän noita ECUja saa kohtuuhintaan?
Tuo ei ajoa haittaa, mutta turhat hälyt olisi hyvä saada pois.
Katsastusmieskään ei tykkää, kun TCS valo palaa.
Mistähän noita ECUja saa kohtuuhintaan?
Re: Vikakoodi P1681
Mikäs tuo yhteys P1681 ja läppäkotelon välillä on: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=15&t=140393
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Vikakoodi P1681
THNX
Täytyypä tutkia ja putsata nuo liittimet ja läppäkotelon
Täytyypä tutkia ja putsata nuo liittimet ja läppäkotelon
Re: Vikakoodi P1681
Doddiih, iski sama täälläkin.
En tiedä onko asioihin tullut lisätietoa/kokemuksia, mutta tällaiset oireet täällä nyt kun pakkanen kiristyi.
Emäntä menossa töihin ja sytytti check engine-valon vähän ennenkuin oli töissä, noin 15km:n jälkeen. Auto kuulema toimi ihan normaalisti. Tuli kotiin ja kävin itse kauppareissulla, valo paloi, mutta auto toimi muuten aivan normaalisti ml. ESP ja vakkari. Seuraavana aamuna valo oli sammunut, mutta työpäivän jälkeen kotiin lähtiessä tuli herja "Limited performance". Tuolloin auto myöskin "nypytti" tasakaasulla ajettaessa. Tuokin herja katosi ennenkuin pääsi kotiin.
Doh, pojallani sattui olemaan geneerinen OBD-lukija ja tuli käväisemään illalla kylässä. Tuo otsikon mukainen vikakoodi löytyi ja lyhyellä koeajolenkillä kylmällä autolla lähdettäessä "nypytti" aivan selvästi. Mitään vikavaloja tai ilmoituksia ei tullut. Ainoa huomio oli kun tultiin takaisin kotiin ja asiaa tutkittiin, oli että auto ei siirtynyt matalalle tyhjäkäynnille, vaan piti tyhjäkäyntikierrokset n. 900RPM. Vasta kun piti hetken kaasulla kierroksia 3000RPM, asettui kiekat sinne n. 700RPM. Edelleenkin ESP ja vakkari toimivat normaalisti.
Autona juurikin sama kuin threadin aloittajalla 9-3SC 1.8t MY2007 ja vakio. Kilsoja mittarissa n. 254000. Ja iso huolto tehtynä reilut 10000km sitten, jossa meni tietty kaikki mahdolliset huolto-osat uusiksi.
Onko kenelläkään uusia kokemuksia kun on käytännössä pakko viedä auto merkkarille. Ei tässä pakkasessa ole mitään mahdollisuuksia itse sen enempiä tutkia.
En tiedä onko asioihin tullut lisätietoa/kokemuksia, mutta tällaiset oireet täällä nyt kun pakkanen kiristyi.
Emäntä menossa töihin ja sytytti check engine-valon vähän ennenkuin oli töissä, noin 15km:n jälkeen. Auto kuulema toimi ihan normaalisti. Tuli kotiin ja kävin itse kauppareissulla, valo paloi, mutta auto toimi muuten aivan normaalisti ml. ESP ja vakkari. Seuraavana aamuna valo oli sammunut, mutta työpäivän jälkeen kotiin lähtiessä tuli herja "Limited performance". Tuolloin auto myöskin "nypytti" tasakaasulla ajettaessa. Tuokin herja katosi ennenkuin pääsi kotiin.
Doh, pojallani sattui olemaan geneerinen OBD-lukija ja tuli käväisemään illalla kylässä. Tuo otsikon mukainen vikakoodi löytyi ja lyhyellä koeajolenkillä kylmällä autolla lähdettäessä "nypytti" aivan selvästi. Mitään vikavaloja tai ilmoituksia ei tullut. Ainoa huomio oli kun tultiin takaisin kotiin ja asiaa tutkittiin, oli että auto ei siirtynyt matalalle tyhjäkäynnille, vaan piti tyhjäkäyntikierrokset n. 900RPM. Vasta kun piti hetken kaasulla kierroksia 3000RPM, asettui kiekat sinne n. 700RPM. Edelleenkin ESP ja vakkari toimivat normaalisti.
Autona juurikin sama kuin threadin aloittajalla 9-3SC 1.8t MY2007 ja vakio. Kilsoja mittarissa n. 254000. Ja iso huolto tehtynä reilut 10000km sitten, jossa meni tietty kaikki mahdolliset huolto-osat uusiksi.
Onko kenelläkään uusia kokemuksia kun on käytännössä pakko viedä auto merkkarille. Ei tässä pakkasessa ole mitään mahdollisuuksia itse sen enempiä tutkia.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Re: Vikakoodi P1681
Kyllä noita ecuja on hajonnut ja useita on allekirjoittanutkin vaihtanut. Ongelmat kadonneet ecun vaihdolta. Taisi jopa wis mainita tuon vikakoodin yhteydessä, että ei mennä turhaan vaihtamaan läppäkoteloa, kun vika on ecussa.
Parissa omalle kohdalle sattuneessa tapauksessa on ei-merkkihuolto vaihtanut läppäkotelon ensin ja nostanut lopulta kädet pystyyn, kun vika on vain toistunut.
-Sami
Parissa omalle kohdalle sattuneessa tapauksessa on ei-merkkihuolto vaihtanut läppäkotelon ensin ja nostanut lopulta kädet pystyyn, kun vika on vain toistunut.
-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Re: Vikakoodi P1681
Doddiih, mun auto kävi merkkarilla tutkittavana. Vikakoodina oli P2135 (00) Kaasuläpän asentotunnistin, kohtuullisuusvika piirien 1 ja 2 välillä.
Ensi viikolla läppäkotelo vaihtoon ja sormet ristissä että alkaa toimia. Harmi vaan että nuo pakkaset näyttäisivät loppuvan, niin ei saa varmistusta toimivuudesta. Nääs kovalla pakkasellahan nuo CE-valot yms herjat vain tulivat.
Ensi viikolla läppäkotelo vaihtoon ja sormet ristissä että alkaa toimia. Harmi vaan että nuo pakkaset näyttäisivät loppuvan, niin ei saa varmistusta toimivuudesta. Nääs kovalla pakkasellahan nuo CE-valot yms herjat vain tulivat.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Re: Vikakoodi P1681
Itsellä hajosi ECU tuossa joku kuukausi sitten, vaihtamalla ECU homma korjaantui.jano10 kirjoitti:Mistähän noita ECUja saa kohtuuhintaan?
Vikakoodit olivat siis:
P0606
P1681
Re: Vikakoodi P1681
Doddiih, kuitataampas tämä. Toissapäivänä kävi auto kaasuläppäkotelon vaihdossa merkkarilla. Kolmen päivän ajon jälkeen sanoisin että vika korjaantui.anv kirjoitti:Doddiih, mun auto kävi merkkarilla tutkittavana. Vikakoodina oli P2135 (00) Kaasuläpän asentotunnistin, kohtuullisuusvika piirien 1 ja 2 välillä.
Ensi viikolla läppäkotelo vaihtoon ja sormet ristissä että alkaa toimia. Harmi vaan että nuo pakkaset näyttäisivät loppuvan, niin ei saa varmistusta toimivuudesta. Nääs kovalla pakkasellahan nuo CE-valot yms herjat vain tulivat.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Re: Vikakoodi P1681
Täällä nyt tullut pari kertaa check engine valo 93 vm07 ja vikakoodin lukijalla nollattu, koodi siis P1681 ja kummallakin kerralla lämpötila-anturi seonnut tai tajusin sen vasta nyt kun toisen kerran nollattiin kun kävin jo ensimmäisellä kerralla vaihtamassa vanhan anturin uuteen. Tietääkö joku auttaako vaikka jos ottaa anturin irti ja laittaa kiinni? Huoltoon pitäis viedä kun vaan kerkee
Re: Vikakoodi P1681
Eipä tuosta varmasti pysty sanomaan mitään ennenkuin on tech2:lla luettu tarkka vikakohde. Kuten tuossa yllä kirjoittelinkin, geneerisellä vikakoodilukijalla tuli nimenomaan tuo P1681, mutta tech2 osasi kertoa tuon kaasuläpän asentotunnistimien viallisuuden.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S