Hei,
heittää välillä mittaristosta valot poikki sekä samalla menee mittarit kiinni. Auto toimii välillä kuin unelma, mittarit kun tippuvat pelistä niin auto kuitenkin käy ja liikkuu. Mittaristo palaa henkiin kun käynnistää auton uudelleen. Rattilukko ei ole ikinä temppuillut.
Mistä vikaa hakemaan? Foorumi hakuja on tullut tehtyä ja ilmeisesti asiaan liittyy CIM, virtalukko, akku tai ratinasentotunnistin, onko näin?
Akun varaus seisonnan jälkeen 12.2-12.4V, mikä mielestäni on jo aika huono suoritus.
Vikakoodeja antaa seuraavat, luettu jollain Autelin MaxDiag.
P1624-00
CIM Missing on BUS
P1613-00
CIM Not Added or Missing Bus
Osaako näistä jo varmasti sanoa, että CIM on kilahtanut?
Saab 9-3ss, steering lock malfunction
Re: Saab 9-3ss, steering lock malfunction
https://www.saabparts.com/fi-fi/finland/tarjoukset/
Akku ainakin vaihtoon jos noin huonosti pysyy latingissa. Aiheuttaa tässä kuin monissa muissakin autoissa jänniä juttuja.
Vikakoodit olisi syytä lukea tech2 testerillä ettei tule ostaneeksi ylimäärästä.
Saabilla oli hyvä akku tarjous 3v takuulla. Kannattaa kysyä vieläkö myyvät siihen hintaan.
Akku ainakin vaihtoon jos noin huonosti pysyy latingissa. Aiheuttaa tässä kuin monissa muissakin autoissa jänniä juttuja.
Vikakoodit olisi syytä lukea tech2 testerillä ettei tule ostaneeksi ylimäärästä.
Saabilla oli hyvä akku tarjous 3v takuulla. Kannattaa kysyä vieläkö myyvät siihen hintaan.
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Re: Saab 9-3ss, steering lock malfunction
Apupoika kirjoitti:Hei,
Rattilukko ei ole ikinä temppuillut.
CIM, virtalukko, akku tai ratinasentotunnistin, onko näin?
Ilmeisesti kuitenkin näyttöön tulee tuo otsikon mukainen herja vai mistä se on sinne keksitty"?
Ratin asentotunnistimella ei ole tekemistä tämän kanssa vaan paremminkin sähköisen rattilukon. Asentotunnistin liittyy ESP-järjestelmään.
Nämä CIM, virtalukko ja rattilukko liittyvät läheisesti toisiinsa ja minkä tahansa niistä vika saa aikaan vähän samanlaisia oireita. Nyt tietenkin tämä mittariston "sekoilut" tässä poissulkisi todennäköisesti virta- ja rattilukon. CIM -vika voi vielä jäädä jäljelle.
Kuitenkin noilla oireilla, kuten jo mainittukin, akun väsähtäminen on yksi erittäin tyypillinen ongelman lähde. Joten se siis ensialkuun vaihtoon ja ehdottomasti uuteen.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Saab 9-3ss, steering lock malfunction
Kyllä, auto antaa näytölle tuota vikailmoitusta. Samalla seuraa mittariston pimeneminen.Ilmeisesti kuitenkin näyttöön tulee tuo otsikon mukainen herja vai mistä se on sinne keksitty"?
Aloitan siis akun vaihdolla.
Re: Saab 9-3ss, steering lock malfunction
Nostetaampa aihetta
Uusi akku vaihdettu ja tuntuu ettei vikaa enää ole olemassakaan. Seuraillaan tilannetta jos tekisi vielä.
Uusi akku vaihdettu ja tuntuu ettei vikaa enää ole olemassakaan. Seuraillaan tilannetta jos tekisi vielä.