Akun koko.
Akun koko.
Alkaa meidän 2008 9-3 ttid:stä olemaan akku ehtoo puolella. No kävin sitten hakemassa uuden akun kiireessä luottaen myyjään. Jonka myymä akku ei sitten tietenkään mahtunut edes akku koteloon.. Akku on 85A bosch ja paikalla oleva 77A bosch. Onkohan mahdollista että pohjoismaihin myytävissä on isompi akku kuin esim.saksaan myydyissä? Koska myyjä katsoin akun koon jostain omasta raamatustaan. Meidän auto on uitettu saksasta tänne joskus 5-6v sitten. Vai mahtuuko toi 85A edes muihinkaan 9-3:siin?
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Re: Akun koko.
Juuri niin kuin uumoilit, eli malleissa joissa on polttoainetoiminen lisälämmitin on pidempi akku, kuin nissä joissa lämmitintä ei ole. Ja ainakin Suomessa on dieseleissä lämmitin vakiona, Saksassa on ollut lisävaruste.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Akun koko.
Ok, eli lisälämmittimellä varustetut autot on varustettu myös pidemmällä akkukotelolla. Saiskohan tuollaista isompaa koteloa jostain?
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Re: Akun koko.
Pidempi akkuhylly on osanumerolla 12760209. Löytyy käytettynä ainakin Ruotsista: https://www.bildelsbasen.se/se-sv/OEM/12760209/
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Akun koko.
Ok, tattista. Täytyykö myös kansi uusia?
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Re: Akun koko.
Kuinka pitkän akun olette saaneet mahtumaan tohon dieselin telineeseen?
9-5 NG | 9-3 SC | 9-3 Aero | 95 V4 | Exät | 9-3 SC TiDs | 9-5 Aero | 900 Turbo T8 x 2 | 9-3 SE | 9000 CS x 4 |
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"
Re: Akun koko.
Pidempiakkuisissa ei ole kantta ollut tehtaalta laisinkaan, eli pitkään akkuun sopivaa kantta ei ole saatavilla.
Pitkä akku on 315 mm pitkä (175 korkea ja 175 leveä), eikä siihen mielestäni kyllä sen pidempää saa millään mahtumaan.
Pitkä akku on 315 mm pitkä (175 korkea ja 175 leveä), eikä siihen mielestäni kyllä sen pidempää saa millään mahtumaan.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Akun koko.
Jep, ilmeisesti kotelo on myös peltinen kun lyhyt kotelo on muovia. Kävisikö vm 2006 kotelo myös, sellainen olisi tarjolla suomessa https://www.varaosahaku.fi/fi-fi/Hae/Os ... -30654297/
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Re: Akun koko.
Joo peltiä on. EPC:n mukaan sama osanumero MY2005-2011, joten pitäisi ilmeisesti sopia. Sitä en sitten tiedä onko ilman Eberiä olevissa autoissa mahdollisesti jotain muuta edessä kun pidempää koteloa asentaa, mutta tuskinpa siellä mitään on kun Eberi on kuitenkin ihan vastakkaisessa nurkassa moottoritilaa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Akun koko.
Ok, kiitos. Täytyy tilata huomenna tuo isompi kotelo niin ei tarvitse palauttaa akkua ja ei siitä isommasta akusta varmaan haittaakaan ole täällä suomessa
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Re: Akun koko.
Joo, ei ole ketään kai liian iso akku tielle jättänyt. Ja tarvitaanhan sitä virtaa Suomen pakkasissa starttaillessa, varsinkin jos sitä Eberiä ei autossa ole
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Akun koko.
Tonnari88 kirjoitti:Kuinka pitkän akun olette saaneet mahtumaan tohon dieselin telineeseen?
Palataas vielä tähän. Jouduin odottamatta tänään akkukaupoille, ja tuli eilen tutkittua tuota akkuhyllyn rakennetta ja kokoa tarkemmin. Kyllä tuohon pienellä tuunauksella pitäisi saada 350 mm pitkä akku mahtumaan pituuden puolesta, kunhan huolehtii että se on sitten sen 175 mm korkea ja leveä. Korkeampi akku ilmeisimminkin osuisi konepellin sisäpintaan, tosin en tuota nyt ole testannut. Ja jos kenkä tapaa peltiin, niin miinuskenkäähän se siihen tarjoaa ennen plussaa, joten ei siitä pitäisi mitään katastrofia syntyäAZP kirjoitti:Pitkä akku on 315 mm pitkä (175 korkea ja 175 leveä), eikä siihen mielestäni kyllä sen pidempää saa millään mahtumaan.
Se pieni tuunaus, jolla tuon 350 mm pitkän akun saisi hyllyyn sopimaan tarkoittaa akun kiinnikepultin katkaisemista hyllyn etupäästä ja mahdollisesti hyllyn pohjalevyn pokkauksen rälläköintiä. Tällöin hylly on eteenpäin auki siten että siihen voi mahtua paljonkin pidempi akku kuin 350 mm, eli seuraavaksi tiellä on sitten korin etupoikkipalkki. Tai sitten kun pidemmän akun etureuna tulee lähemmäs keulaa, osuu se konepelti akkuun, se pelti kun viettää alas eteenpäin mennessä.
Koska tuossa tuunauksessa poistuisi sitten se kiinnityspultti, pitäisi akkuun virittää jokin muu kiinnityssysteemi. Jonkun tällaisen siihen pystyisi varmaan värkkäämään pienellä muokkauksella:
Tämä oli osaltani kaikki hypoteettista, olen itse sen verran museomies, että hankin alkuperäisen kokoisen akun. Jopa niin museomies, että kyselin marmorilla tänään käydessäni löytyisikö Saab-akkua ja mihin hintaan. Myyjä totesi että Saabin akut tulee heille Exideltä, ja ainakaan tätä pitkää dieselin akkua ei enää ole saatavilla edes Saabin brändäyksellä, vaan asennukseen menisi ihan tavallinen Exide Premium EA852, joka on kampanjatarjouksessa 179 euroa asennettuna. Koska asennusta ei olisi enää tänään saanut enkä olisi sitä kaivannutkaan, sain tarjouksen akusta itse asennettuna 150 euroa. Totesin että taitaa jäädä nyt ostamatta, kun olin joka tapauksessa menossa marmorilta Motonettiin, josta saman akun saa 139 eurolla ja siitä pois vielä tammialekuponki 10 euroa.
Tuohon hintaan Länkkärin myyjä totesi, että eivät saa edes sisäänostettua noita akkuja, eli taitaa Motonetillä olla vähän paremmat hankintakanavat noille akuille, ja toki isommat volyymit.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Akun koko.
Lisätäänpä vielä vähän infoa. Kävin tallissa ja nappasin paikasta vielä kuvan, jotta edellisestä sepustuksesta jotain voi ymmärtää.
Tilaahan tuolla on vaikka lehmät söis. Mittasin, että tuohon etupalkkiin on tilaa vähimmilläänkin n. 75 milliä, joten sen puolesta 390 mm pitkä akku pitäisi sopia paikoilleen, kun kuvassa akkuhyllystä törröttävä pultti ja hyllyn pohjapellin päädyn pokkaus on rälläköity pois tieltä. En sitten voi mennä vannomaan mahtuuko 175 mm korkea akku korkeutensa puolesta enää noin pitkänä, mutta ainakin konepellissä oli äänieristetuhnua vielä tuossa kohtaa, eli jos osuu, osuu melko pehmeästi.
Lisäksi akun toisessa päässä on päätyseinään standardiasennuksella n. 20 mm tilaa, koska hyllyssä on pohjalevyssä siinä päässä kiinnike, joka estää akun takapäätä nousemasta paikoiltaan. Kun etukiinnike on rälläköity pois ja kiinnitys hoidettu edellisen viestin mukaisella pantakiinnityksellä, ei tuolla takalipareellakaan ole mitään käyttöä, joten sen kun vielä laikkaa veks, akkua saa 20 mm taaksepäin. Tällöin noin 410 mm pitkä akku sopii tuohon paikalle.
Ainakin 350x175x175 akkuja on saatavilla, en sitten tiedä löytyykö 350-410 mm pituusluokasta mitään leveyden ja korkeuden puolesta sopivaa.
Tilaahan tuolla on vaikka lehmät söis. Mittasin, että tuohon etupalkkiin on tilaa vähimmilläänkin n. 75 milliä, joten sen puolesta 390 mm pitkä akku pitäisi sopia paikoilleen, kun kuvassa akkuhyllystä törröttävä pultti ja hyllyn pohjapellin päädyn pokkaus on rälläköity pois tieltä. En sitten voi mennä vannomaan mahtuuko 175 mm korkea akku korkeutensa puolesta enää noin pitkänä, mutta ainakin konepellissä oli äänieristetuhnua vielä tuossa kohtaa, eli jos osuu, osuu melko pehmeästi.
Lisäksi akun toisessa päässä on päätyseinään standardiasennuksella n. 20 mm tilaa, koska hyllyssä on pohjalevyssä siinä päässä kiinnike, joka estää akun takapäätä nousemasta paikoiltaan. Kun etukiinnike on rälläköity pois ja kiinnitys hoidettu edellisen viestin mukaisella pantakiinnityksellä, ei tuolla takalipareellakaan ole mitään käyttöä, joten sen kun vielä laikkaa veks, akkua saa 20 mm taaksepäin. Tällöin noin 410 mm pitkä akku sopii tuohon paikalle.
Ainakin 350x175x175 akkuja on saatavilla, en sitten tiedä löytyykö 350-410 mm pituusluokasta mitään leveyden ja korkeuden puolesta sopivaa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Akun koko.
Päivitetääs tätä sen verran että akkukotelo kävi heittämällä paikalleen, kuten kävi nähtävästi myös kotelon kansi.
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002