Moottorin analyysi ukrainalaiselta moottoriasiantuntijalta
Moottorin analyysi ukrainalaiselta moottoriasiantuntijalta
https://youtu.be/H0n0h5Gco_o
Löytyi tömmöinen. Luultavasti englanninkieliset subitkin jotenkin saa. Jätkä purkaa moottorit ja tutkii niiden erikoisuuksia ja antaa arvioida niiden plussista ja miinuksista. Nyt on Saab 9-5 moottori mukana..
Vaikkei joku kaikkea ymmärrä, silti videosta näkee mielenkiintoisia asioita.
Löytyi tömmöinen. Luultavasti englanninkieliset subitkin jotenkin saa. Jätkä purkaa moottorit ja tutkii niiden erikoisuuksia ja antaa arvioida niiden plussista ja miinuksista. Nyt on Saab 9-5 moottori mukana..
Vaikkei joku kaikkea ymmärrä, silti videosta näkee mielenkiintoisia asioita.
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Re: Moottorin analyysi ukrainalaiselta moottoriasiantuntijalta
Mitä jäi mieleen:
Typerät venttiilijouset koska joku pikkujousi sisällä jolla ei tee kuin haittaa.
Venttiilijousien puristusvoima vain 22kg, joka on todella vähän turbomoottorille.
Typerä alumiinilevy laatikon ja moottorin välissä, outo ja turha ratkaisu.
Nokka-akseleiden erittäin omituinen voiteluratkaisu, jolloin öljy kulkee ohi hydrokompensaattorin, ruuvin jengakanavaa pitkin.
Öljypohjassa se putki mikä siirtää öljyä toiselle puolelle moottoria, on hiton vanha (vanhentunut ratkaisu) ja riskialtis.
Kampiakselin ketjuhammasratas häppöinen.
Moottori erittäin riippuvainen hyvästä öljypaineesta.
Pitää järkevänä tasapainotusketjun poistoa ja tulppausta, öljypaineen varmistamiseksi.
Mut oli myös paljon plussia.
Männät fiksuja
Nokka-akseleiden kiinnitys tasapainotettu.
Hyvin suunniteltu ketjunkiristäjä joka on hydraulinen sekä mekaaninen. Hydraulisuus poistaa ylimääräiset kohinat, ja mekaaninen jousi kiristää.
Sylintereiden jäähdytys 360 asteinen, vaikkakin ei älyttömän syvä, mutta kuumin alue pitäisi jäähtyä tehokkaasti.
Järkevästi sijoitettu kaasuläppä melko keskitetysti pyttyjen välissä.
Pakosarja vaikka hiukan ahdas, valut pyttyjen välissä katkaistu (rälläköity), joka taas sallii metallin elää ilman halkeamia pakosarjassa.
No nämä on mitä mieleen jäi... Oli kait siellä muutakin..
Verdikti: hyvä moottori, jolla on potentiaalia viritykseen (imukanavien sorvaus, pakokanavien sorvaus, uusi pakosarja, jäykemmät yksittäisventtiilijouset, ehkä hydrokompensaattorikanavan sorvaus ja leveämi jousi hydrokompensaattorilla esim. bmwstä.).
Eli selväksi itselle tuli että moottori on erittäin öljyriippuvainen, ja etenkin öljypaineriippuvainen.
Typerät venttiilijouset koska joku pikkujousi sisällä jolla ei tee kuin haittaa.
Venttiilijousien puristusvoima vain 22kg, joka on todella vähän turbomoottorille.
Typerä alumiinilevy laatikon ja moottorin välissä, outo ja turha ratkaisu.
Nokka-akseleiden erittäin omituinen voiteluratkaisu, jolloin öljy kulkee ohi hydrokompensaattorin, ruuvin jengakanavaa pitkin.
Öljypohjassa se putki mikä siirtää öljyä toiselle puolelle moottoria, on hiton vanha (vanhentunut ratkaisu) ja riskialtis.
Kampiakselin ketjuhammasratas häppöinen.
Moottori erittäin riippuvainen hyvästä öljypaineesta.
Pitää järkevänä tasapainotusketjun poistoa ja tulppausta, öljypaineen varmistamiseksi.
Mut oli myös paljon plussia.
Männät fiksuja
Nokka-akseleiden kiinnitys tasapainotettu.
Hyvin suunniteltu ketjunkiristäjä joka on hydraulinen sekä mekaaninen. Hydraulisuus poistaa ylimääräiset kohinat, ja mekaaninen jousi kiristää.
Sylintereiden jäähdytys 360 asteinen, vaikkakin ei älyttömän syvä, mutta kuumin alue pitäisi jäähtyä tehokkaasti.
Järkevästi sijoitettu kaasuläppä melko keskitetysti pyttyjen välissä.
Pakosarja vaikka hiukan ahdas, valut pyttyjen välissä katkaistu (rälläköity), joka taas sallii metallin elää ilman halkeamia pakosarjassa.
No nämä on mitä mieleen jäi... Oli kait siellä muutakin..
Verdikti: hyvä moottori, jolla on potentiaalia viritykseen (imukanavien sorvaus, pakokanavien sorvaus, uusi pakosarja, jäykemmät yksittäisventtiilijouset, ehkä hydrokompensaattorikanavan sorvaus ja leveämi jousi hydrokompensaattorilla esim. bmwstä.).
Eli selväksi itselle tuli että moottori on erittäin öljyriippuvainen, ja etenkin öljypaineriippuvainen.
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Re: Moottorin analyysi ukrainalaiselta moottoriasiantuntijalta
Eri velho sorvari tarvii olla joka sorvaa imukanavan
Re: Moottorin analyysi ukrainalaiselta moottoriasiantuntijalta
Täh? Sorvaus varmaan väärä sana, mut silti? Yleensä tolla poistetaan valuvirheet, ja hiukan isonnetaan kanavaa. Ei ole mikään mahdottomuus, etenkin alumiiniin. Niin ja ohjurit poistetaan. Työkalujakin on erimuotoisia, pallo, kartio jne.pvdriver kirjoitti:Eri velho sorvari tarvii olla joka sorvaa imukanavan
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Re: Moottorin analyysi ukrainalaiselta moottoriasiantuntijalta
Varmaan ajateltu bensankulutusta noilla löysillä venttiilijousilla.
Saab 9-5 Aero -01 Sedan Manuaali.
Re: Moottorin analyysi ukrainalaiselta moottoriasiantuntijalta
Jyrsimellä ehkä helpompaa...pvdriver kirjoitti:Eri velho sorvari tarvii olla joka sorvaa imukanavan
https://www.youtube.com/watch?v=j_ELCCqauX0
https://www.youtube.com/watch?v=EPDBdb72oDQ
ja saahan näillä sorvattuakin:
https://youtu.be/CqePrbeAQoM?t=74
Re: Moottorin analyysi ukrainalaiselta moottoriasiantuntijalta
Noilla jyrsimillä ei ole kyllä kannen muokkaus halpaa.
Saab 9-5 Aero -01 Sedan Manuaali.
Re: Moottorin analyysi ukrainalaiselta moottoriasiantuntijalta
Mihin kampiakselin takastefa sitten kiinnitettäisiin jos alumiinileviä ei olisi?Shadow_Fi kirjoitti:Mitä jäi mieleen:
Typerä alumiinilevy laatikon ja moottorin välissä, outo ja turha ratkaisu.
Nokka-akseleiden erittäin omituinen voiteluratkaisu, jolloin öljy kulkee ohi hydrokompensaattorin, ruuvin jengakanavaa pitkin.
Moottori erittäin riippuvainen hyvästä öljypaineesta.
Eli selväksi itselle tuli että moottori on erittäin öljyriippuvainen, ja etenkin öljypaineriippuvainen.
Sylinterin kannen voitelussa ei ole koskaan ongelmia ainakaan lyhytlohkoissa. Kanteen riittää aina öljyä vaikka moottori kärsisi alakerran vaurion aiheuttamasta öljynpaineen alentumisesta/kadosta.
Moottori riippuvainen öljynpaineesta... No sitähän on helppo nostaa, laitetaan vaikka 10W60:set öljyt niin kyllähän se öljynpaine siitä nousee. Ei tätä kuitenkaan taideta hakea... Eli oikeampi termi olisi että moottori on riippuvainen öljyn tilavuusvirrasta.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Moottorin analyysi ukrainalaiselta moottoriasiantuntijalta
Eiköhän tällä haeta sitä, että monessa muussa moottorissa tuo takastefa on pienessä alumiinikopassa suoraan kampiakselin takana, eikä tuommoisessa koko lohkon päädyn kokoisessa alumiinilevyssä.Pakari kirjoitti:Mihin kampiakselin takastefa sitten kiinnitettäisiin jos alumiinileviä ei olisi?Shadow_Fi kirjoitti:Mitä jäi mieleen:
Typerä alumiinilevy laatikon ja moottorin välissä, outo ja turha ratkaisu.
9-5 B235iR MY98 Biopower
9-3 Aero Cab MY02
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.
9-3 Aero Cab MY02
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.
Re: Moottorin analyysi ukrainalaiselta moottoriasiantuntijalta
Lohkovalun kustannukset selittävän mitä todennäköisimmin tämän ratkaisun.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89