Kyllä se ruoste siitä viimeistään hitsatessa karkaa niin, että kitsastellessa toteat lopuksi, että olsi vaan suosilla pitäny laikata riittävän iso, selkeemuotonen alueSaab.96 kirjoitti:Seuraavaksi pitää hiekkapuhaltaa tuo alue jotta näkee kuinka suuren paikan siihen joudun hitsaamaan.
Pelastusoperaatio: Saab Og900 2.1 3D "The Rust Bucket"
Re: Pelastusoperaatio: Saab Og900 2.1 3D
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4071
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Re: Pelastusoperaatio: Saab Og900 2.1 3D
On sitä joku joskus korjaillut, koska lähti tuollainen kittipaakku mukana.Cona kirjoitti:Tätä on kyllä mukava seurata.
Olikos tuota joku leiponut kitillä tuosta listan alta vai oliko vaan ruosteessa?
Kyllä tohon iso paikka tulee se on selvää.aero kirjoitti:Kyllä se ruoste siitä viimeistään hitsatessa karkaa niin, että kitsastellessa toteat lopuksi, että olsi vaan suosilla pitäny laikata riittävän iso, selkeemuotonen alueSaab.96 kirjoitti:Seuraavaksi pitää hiekkapuhaltaa tuo alue jotta näkee kuinka suuren paikan siihen joudun hitsaamaan.
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4071
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Re: Pelastusoperaatio: Saab Og900 2.1 3D
Sisustaa purettu lisää ja uusia reikiä löydetty
Tunnissa 11 Reilua reikää. Viikonlopun aikana tarkoitus leikkaa ja hitsata niitä kuntoon, kuvia tulossa....
Tunnissa 11 Reilua reikää. Viikonlopun aikana tarkoitus leikkaa ja hitsata niitä kuntoon, kuvia tulossa....
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4071
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Re: Pelastusoperaatio: Saab Og900 2.1 3D
Nyt olen kaksi päivää hakannut peltejä ja yrittänyt löytää auton takapäästä kaikki ruostereiät.
Oli kyllä mielenkiintoista kaivaa noita paikkoja ediin. Joku aiempi omistaja oli keksinyt paikata pieniä ruostereikiä kitillä ja sivellä päälle jonkilainen kumimainen massa. Niin aluksi vaikuttio ehjältä mutta ei ollutkaan! Joku jonka ei olisi missään nimessä ollut asiaa auton lähellekään on ollu asialla
Noissa riittää hitsattavaa muutamaksi illaksi
Oli kyllä mielenkiintoista kaivaa noita paikkoja ediin. Joku aiempi omistaja oli keksinyt paikata pieniä ruostereikiä kitillä ja sivellä päälle jonkilainen kumimainen massa. Niin aluksi vaikuttio ehjältä mutta ei ollutkaan! Joku jonka ei olisi missään nimessä ollut asiaa auton lähellekään on ollu asialla
Noissa riittää hitsattavaa muutamaksi illaksi
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4071
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Re: Pelastusoperaatio: Saab Og900 2.1 3D
Lopultakin pääsee hitsaamaan iuutta peltiä Saabiin. Aloitin mielestäni vaikeammasta päästä eli oikeasta takakyljestä johon tuli kohatalaisen suuri paikka. Kiinnitin uuden pellin magneeteilla paikalleen ja sitten aloin hitsata pienillä pisteillä paikkaa kiinni. Pidin välillä taukoja jotta pelti ei kuumenisi liikaa ja viilensin paikkaa paineilmalla vähän väliä. Onnistuin hitsaamaan paikan kiinni ilman että pelti alkoi vedellä, nyt vain pohjamaalia ja kittiä perään.
Sitten jatkoin hitsaamalla paikat iskunvaimentimen tukipalkkiin. Tässä meni aikaa paikkoja muotoillessa mutta onnistuin saamaan alkuperäisen muodon paikkoihin. Tein myös vedenpoistoaukon pälkin pään alareunaan jotta vesi ei pääse kertymään palkin sisälle.
Keskimäärin menee noin hieman yli tunnin verran kun muotoilee ja hitsaa yhden paikan kiinni. Näihin kolmeen paikkaan meni noin 3,5 tuntia ja siihen pitää lisätä vielä aika jokan menee reiän löytämiseen ja sen poisleikkaamiseen. Siitä saa hataran käsityksen siitä millainen homma on kun hitsataan "pari" pientä paikkaa
Lisää kuvia -> http://www.tonikoskinen.com/saab_900.html
Illalla homma jatkuu taas muutamalla paikalla
Sitten jatkoin hitsaamalla paikat iskunvaimentimen tukipalkkiin. Tässä meni aikaa paikkoja muotoillessa mutta onnistuin saamaan alkuperäisen muodon paikkoihin. Tein myös vedenpoistoaukon pälkin pään alareunaan jotta vesi ei pääse kertymään palkin sisälle.
Keskimäärin menee noin hieman yli tunnin verran kun muotoilee ja hitsaa yhden paikan kiinni. Näihin kolmeen paikkaan meni noin 3,5 tuntia ja siihen pitää lisätä vielä aika jokan menee reiän löytämiseen ja sen poisleikkaamiseen. Siitä saa hataran käsityksen siitä millainen homma on kun hitsataan "pari" pientä paikkaa
Lisää kuvia -> http://www.tonikoskinen.com/saab_900.html
Illalla homma jatkuu taas muutamalla paikalla
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Re: Pelastusoperaatio: Saab Og900 2.1 3D
Siitähän tuomonen OG900 on hyvä harraste- ja käyttöautoki että ne ruostuuki aina samoista paikoista, helpottaa vianetsintää kummasti kun voi kuonahakulla aina samat paikat kopistella. Hyvällä tuurilla ne on jo kertaalleen korjattu asiallisesti tai sitten ei mutta yllätttyä voi vain positiivisesti . Kadehdin kyllä tuota että on mahdollisuus ja taidot itse tehdä peltitöitä. Itsellä ei ole taitoa eikä vehkeitä ja kun miettii taipaletta näiden kanssa niin oikeastaan ainoa työ mikä on pitänyt ulkoistaa (toisinaan aika kalliisti) on juurikin hitsaukset ja peltityöt.
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4071
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Re: Pelastusoperaatio: Saab Og900 2.1 3D
Olet oikeassa, nämä paikat mulla olikin tiedossa että saattaa olla ruostetta. Se todin että ne oli korjattu aiemmin kitillä ja sikafleksillä oli pienoinen pettymys, olisi jättänyt mielummin tekemättä Kuka oieasti kittaa sisälokasuojasta ruosteet piiloon????
Jatkoin hitsaamalla loput reiä umpeen apukuskin puolelta. Kun olin hitsannut kaikki paikan kiinni levitin saumoihin ohuen kerroksen koriliimaa päälle. Koriliima varmistaa että sauma on varmasti vesitiivis, pisteitä kun hitsaa niin aina on mahdollista että sumaan jää huokosia, koriliima tiivistää sauman 100 %
Apukuskin puolen takakyljen paikkaan laitoin koriliiman sisäpuolelle jotta pinnan viimeistely olisi helpompaa. Yksi paikka puuttuu vielä ja se on tuo
takiskarin tukipalkin sisäpuolen paikka, sen laitan myöhemmin. Ensin pitää maalata ja suojata tuo kotelo sisäpuolelta.
Jatkoin hitsaamalla loput reiä umpeen apukuskin puolelta. Kun olin hitsannut kaikki paikan kiinni levitin saumoihin ohuen kerroksen koriliimaa päälle. Koriliima varmistaa että sauma on varmasti vesitiivis, pisteitä kun hitsaa niin aina on mahdollista että sumaan jää huokosia, koriliima tiivistää sauman 100 %
Apukuskin puolen takakyljen paikkaan laitoin koriliiman sisäpuolelle jotta pinnan viimeistely olisi helpompaa. Yksi paikka puuttuu vielä ja se on tuo
takiskarin tukipalkin sisäpuolen paikka, sen laitan myöhemmin. Ensin pitää maalata ja suojata tuo kotelo sisäpuolelta.
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4071
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Re: Pelastusoperaatio: Saab Og900 2.1 3D
Tänään jatkoin hitsaushommia kuskin puolen takakyljestä jossa oli kolme reikää. Aloitin leikkaamalla pahvista sabluunan jonka avulla leikkasin pellistä
sopivat pellinpalat reikiin. Aloitin hitsaamisen piste kerrallaan.
Etenin paikka kerrallaan ja hitsasin paikat kiinni piste kerrallaan, välillä jäähdytellen paineilmalla. Noista pienistä magneeteista on muuten paljon apua.
Koska rälläkkä meni rikki en päässyt hiomaan mitään saumoja tms, päätin jatkaa kuskin puolen sisälokasuojan kanssa. Leikkasin taas mallin pahvista ja
sitten pellistä paikan. Tätä paikkaa kiinni hitsatessa taas loppui hitsauslanka, joten paikan hitsaus jäi vähän kesken. Huomenna ostoksille...
sopivat pellinpalat reikiin. Aloitin hitsaamisen piste kerrallaan.
Etenin paikka kerrallaan ja hitsasin paikat kiinni piste kerrallaan, välillä jäähdytellen paineilmalla. Noista pienistä magneeteista on muuten paljon apua.
Koska rälläkkä meni rikki en päässyt hiomaan mitään saumoja tms, päätin jatkaa kuskin puolen sisälokasuojan kanssa. Leikkasin taas mallin pahvista ja
sitten pellistä paikan. Tätä paikkaa kiinni hitsatessa taas loppui hitsauslanka, joten paikan hitsaus jäi vähän kesken. Huomenna ostoksille...
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4071
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Re: Pelastusoperaatio: Saab Og900 2.1 3D
Nyt on taas toimiva rälläkkä ja hitsauslankaa niin homma pääsi taas vauhtiin. Ensin hitsasin valmiiksi eilen kesken jäänen paikan ja sitten jatkoin
Pyöränkotelon etureunan paikkojen kanssa. Ensin leikkasin sopivan paikan alareunaan ja sen jälkeen muotoilin paikan iskunvaimentimen tukipalkkiin.
Tälläkin puolella tein reilun kokoisen vedenpoistoaukon palkin alareunaan. Tälläkin puolella maalaan vielä tuon kotelon sisäpuolelta enne viimeisen paikan kiinnittämistä.
Sitten oli enään yksi isompi paikka kuskin puolen pyöränkotelossa. Sen tekeminen menikin jo melkein rutiinilla, ainostaan suojakaasu otti ja loppu tällä kertaa. Sain apaikan kuitenkin hitsattua kiinni. Huomenna sitten pullon täyttö vuorossa. Onpa hieno tunne kun koppa ei ole enään kuin sveitsin juusto.
Pyöränkotelon etureunan paikkojen kanssa. Ensin leikkasin sopivan paikan alareunaan ja sen jälkeen muotoilin paikan iskunvaimentimen tukipalkkiin.
Tälläkin puolella tein reilun kokoisen vedenpoistoaukon palkin alareunaan. Tälläkin puolella maalaan vielä tuon kotelon sisäpuolelta enne viimeisen paikan kiinnittämistä.
Sitten oli enään yksi isompi paikka kuskin puolen pyöränkotelossa. Sen tekeminen menikin jo melkein rutiinilla, ainostaan suojakaasu otti ja loppu tällä kertaa. Sain apaikan kuitenkin hitsattua kiinni. Huomenna sitten pullon täyttö vuorossa. Onpa hieno tunne kun koppa ei ole enään kuin sveitsin juusto.
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Re: Pelastusoperaatio: Saab Og900 2.1 3D
Nuo paikat kestänee kyllä auton eliniän. Mitäs seuraavaksi, osittainen ylimaalaus?
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4071
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Re: Pelastusoperaatio: Saab Og900 2.1 3D
Joo, noi takakyljet ja tuulilasin alareuna nyt ensin. Sitten jossain välissä vielä etuovet.Cona kirjoitti:Nuo paikat kestänee kyllä auton eliniän. Mitäs seuraavaksi, osittainen ylimaalaus?
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4071
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Re: Pelastusoperaatio: Saab Og900 2.1 3D
Nyt on suojakaasupullo (Co2) taas täytetty. Nyt on tähjän autoon mennyt täysi pullo kaasua ja koko kerä hitsauslankaa
JA vieläkään ei ole ruosteet kaikki korjattu
Lähipäivinä saan nuo takasisälokasuojat valmiiksi jotta pääsee maalaamaan ja massaamaan paikat. Sitten täytyy koputella pohja ja vasen etusisälokasjuoja vielä läpi. Oikealla edessä on yksi paikka joka tarvii hitsausta jo tiedossa eli ei nää vielä tähän lopu!
Mutta tämän projektin päätteeksi ei tarvitse toukokuussa jännittää katsastuksessa (ainakan näiltä osin) koska koppa on varmasti kunnossa!
JA vieläkään ei ole ruosteet kaikki korjattu
Lähipäivinä saan nuo takasisälokasuojat valmiiksi jotta pääsee maalaamaan ja massaamaan paikat. Sitten täytyy koputella pohja ja vasen etusisälokasjuoja vielä läpi. Oikealla edessä on yksi paikka joka tarvii hitsausta jo tiedossa eli ei nää vielä tähän lopu!
Mutta tämän projektin päätteeksi ei tarvitse toukokuussa jännittää katsastuksessa (ainakan näiltä osin) koska koppa on varmasti kunnossa!
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Re: Pelastusoperaatio: Saab Og900 2.1 3D
Mulla kestää hiilaripullo hitsailla useammankin auton...
Mut se onkin nissanimiehellä aina 50kg pullo
Mut se onkin nissanimiehellä aina 50kg pullo
Iveco 50C14 -05
Dacia Duster -18 4x4
Mercedes-Benz 313/adria -03
Plymouth Valiant -62
MB w108 3.5 - 71
Honda HR-V -99
Dacia Duster -18 4x4
Mercedes-Benz 313/adria -03
Plymouth Valiant -62
MB w108 3.5 - 71
Honda HR-V -99
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4071
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Re: Pelastusoperaatio: Saab Og900 2.1 3D
Mä epäilen että toi 7 kg pullo mikä mulla on on päässy tosta paineensäätöventtiilistä vuotamaan....
Nyt kun kaikki paikat on hitsattu levitin vielä koriliiman kaikkien saumojen päälle varmistaakseni niiden vesoitiiveyden. Hyvä tulee vaikka itse sanonkin.
Sitten maalasin isksunvaimentimen tukipalkin sisäpuolelta. Tästä syystä oplein jättänyt reiät auki sisäpuolelta. Näin saan kotelon
rostesuojattua paljon paremmin.
Nyt kun kaikki paikat on hitsattu levitin vielä koriliiman kaikkien saumojen päälle varmistaakseni niiden vesoitiiveyden. Hyvä tulee vaikka itse sanonkin.
Sitten maalasin isksunvaimentimen tukipalkin sisäpuolelta. Tästä syystä oplein jättänyt reiät auki sisäpuolelta. Näin saan kotelon
rostesuojattua paljon paremmin.
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4071
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Re: Pelastusoperaatio: Saab Og900 2.1 3D
Maalien ja liimojen kuivuessa olen puhdistellut konehuoneen maadoituspisteitä ja vaihtanut alipaineletkua yhteensä kolmisen metriä. Nyt olisi syksyllä todetut häiriöt sitten torjuttu kaikilla huolloilla mitä olen keksinyt tehdä. Jospa jatkossa ajelut menisi ilman check engine-valoa
Kunhan keskeneräiset korityöt valmistuu niin pitää vielä hoitaa nostajien naputusta, se kun kuullostaa kylmänä ihan dieseliltä...
Kunhan keskeneräiset korityöt valmistuu niin pitää vielä hoitaa nostajien naputusta, se kun kuullostaa kylmänä ihan dieseliltä...
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.