Loppuviikosta iski jäätävä Mersu-kuume. Mersuissa on se vika, että 500 tkm tuupattu paska maksaa 20 k€, niin vaihtoehtona köyhälle on lähinnä tehdasuusi. Iso mies mahtuu pieneen autoon ja yksin ajelen, niin A-sarjalainen olis ihan jees malli. Samalla suomalainen kokoonpanotyö sais töitä ja kaikilla on kivaa jne. Kattelin etukäteen netistä, että lompakko taipuis piiiiitkällä pätkällä just ja just halvimpaan dieselivehkeeseen kattoluukulla. Tänään sitte vetäsin ostohousut jalkaan ja lähdin kaverin kanssa Veholle. Ja ihan tosissani oli niin kova kuume, että olin jo valmis sanomaan myyjälle, että tekee vaihtotarjouksen josta ei voi kieltäytyä.
Veholla oli palvelu kohdallaan. Heti ovella nuori ja kaunis naishenkilö tuli vastaan. En oikein tiennyt hänen rooliaan kun oli valmis auttamaan autojen kanssa, mutta mitä tahansa kysyi, niin ei osannut vastata ja tarvittaessa sitte hakisi myyjän. Ehkä hänen tarkoitus oli osoittaa hallista malli, jos sitä ei itse osaa rekisterikilven paikalla olevasta laatasta lukea
Nojoo, en pyytänyt heti sitä A-sarjalaista koeajolle. Päätin koeistua ensin. Ja ei. En mahtunut kuskin paikalle. Hartia otti B-pilariin ja jalka keskikonsoliin. Tuli ihan mieleen intin Defenderit, joissa piti avata ovi jotta jalalla sai painettua kytkintä. Noissa koeistumissani Mersuissa pitäisi siis istua jalat vinossa ja selkä kallistettuna.
Noh A on pikkuauto. Piti koeistua isompiaki, vaikka lompakko ei niihin taivukkaa. C oli yhtä pieni. E oli kans pieni paska. Mihin tää maailma on mennyt? Samassa hallissa olevassa Ford Fiestassa oli paremmat tilat kuskilla kuin E-Mersussa
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Ja koeistuin senki. Ei ole vitsi!
E-Mersu oli malliltaan E-farmari (S213) 350 d T 4Matic A Premium Business AMG (tsiisus mikä litania vrt vaikka Saab 9-5 Aero). Kokonaishinta 106 539,95 €. Hieno peli. Sen kompaktin sisätilan lisäksi pisti silmään yksi yksityiskohta:
Kuvassa "mittaristo". Ihan jees ja hintansa väärti. Pistää vaan tuo jumalaton valovuoto silmään. En voi ymmärtää tollasta premium-tuotetta, kun olen pienemmänkin valovuodon takia palauttanu x kpl muutaman satasen maksavia tietokonenäyttöjä myyjälle nörttivuosina
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Noh, maailma tarvitsee esikuvia. Myös paskassa laadussa.
Ja se pilari.
Vertailuna K Astra.
Olen pitkä, leveä sekä lihava. Vaikka laihduttaisin itseni alipainoiseksi, ei käsittääkseni hartiani kapenisi niin paljoa, että mahtuisin noihin johtotähtikirppuihin. Noh, loppu Mursu-kuume nopeaa. Lompakko kiittää.
Mersuja kun käy katsomassa, mahtuu saman katon alle yleensä myös Citroenin valikoima. AZP:n jumaloiman Citanin halpissisar Berlingo oli myös hallissa. Kaikesta rumuudesta huolimatta kävin tutkailemassa sitä, ja olihan se kieltämättä nerokas. Lisäksi iso mies kömpi takapenkille, laidasta toiseen ja toisesta ovesta ulos ongelmitta.
Hinta neljällä kattoikkunalla varustettuna vaatimattomat 23 k€. Tilaa on kuin pienessä pitäjässä. Tonnehan mahtuu vaikka pieni mustalaisperhe, kun lokeroita ja koloja oli lattiasta kattoon ihan kirjaimellisesti! Takapenkki oli yllättävän tilava (C-pilarien väli aika kapea), liukuovet loistavat ja kuskinkin paikka ihan jees. Eikä pää kopissu kattoon! Tossa on vain kaksi ongelmaa: henkinen kynnys on ensimmäinen ja toisena heti perässä se, että enhän minä tollasta tartte vaan avopuolisoni
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Hän varmaan ensimmäisenä laittaisi verkon takalasille, niin saa koiria pitää kontissa kesähelteillä. Takalasi kun on sukua 3-sarjan Bemarille, eli aukeaa erikseen.
Ajelin jonkin aikaa ykköskoppasella Transit Connectilla. Ruma ku mikä, hyvä ajettava, kuskilla tilaa. Noi uudet on ihan yllättävän hyvin hinnoteltu.
En vain tuota kolmipaikkaisuutta ymmärrä. Siihen keskelle kun ei mahdu edes kiinalaista vauvaa
En koeajanut autoa, ainoastaan koeistuin, mutta pyysin silti tarjouksen pätkämallista 120 hp dieselillä. Tuskin ostan, mutta jos tulee tarjous josta ei voi kieltäytyä, niin saatan harkita vakavasti koeajoa. Tosiaan avopuolison siskon mies vaihtoi Octavian Octaviaan arvonlaskun ollessa 2 k€ kahdessa vuodessa. Jos jotain vastaavaa tulee, niin saatan harkita. Muuten todennäköisesti ajelen ainaki syksyyn saakka, jolloin saa kuulla oman työtilanteen jatkossa ja saisi ajettua kesärenkaatkin loppuun.