^jännää, ovatkohan parantaneet iskaria saatuaan jostain palautetta?
Seuraa tekninen opaste. Näin vaihdat takajouset 9-3 Sportcombiin:
Kuvasarja alkaa.
Kuvasarja päättyy.
Hittoon WISsin ohjeet jousipuristimista ja jarrusatulan irrotuksista, nuo jousen sisään ylhäällä ja alatukivarresta tulevat megatiitit pitävät huolen siitä ettei hommasta tule sillä metodilla mitään, ja vaikka tulisikin, aikaa tuhraantuu älyttömästi. Alatukivarren kiinnityspultti irti, tukivartta alaspäin, jousi vaihtoon, tunkilla tukivarsi paikoilleen ja pultti kiristäen 75 Nm + 90 astetta. Simple as hell.
Iskarin alapultin kiristysmomentti on muuten 145 Nm + 90 astetta. En ymmärrä miksi, mutta ei ihme että se oli älyttömän tiukassa, varsinkin kun teräspulttia vastassa on kierteet alumiinivalukappaleessa. Tuo materiaaliyhdistelmä tunnetusti liimautuu yhteen aika hyvin. Mukava myös koittaa vääntää auton alla tuollaisia momentteja pultteihin kiinnitysvaiheessa.
Näillä keinoin tuli tänään suoritettua urakka loppuun. Oli sitten molemmat takajouset poikki, eilen silmämääräisesti katsoin että puoli kierrosta olisi ollut toisella puolella, mutta olikin toinen 1,5 ja toinen yhden kierroksen alapäästään vajaa. Keskityin osalistassa noihin etutolppiin niin jäi sitten ihan nuo takajousten kumit listasta pois. Aika heikossa hapessa nuo alakumit oli molemmilla puolilla, mutta ne meni nyt vielä paikoilleen, kun ei uusia ollut. Tuo tukivarren irrotus ja kiinnitys on sen verran helppoja toimenpiteitä, että ehkäpä uusin nuo kumit keväällä renkaanvaihdon yhteydessä.
Moottorin viritys on onnistunut, jos teho ei laske enempää kun 20 %, joten voiko sanoa että alustan madallus on onnistunut jos auto ei nouse enempää kuin 10 mm? Tämän Eibach Pro Kitin nimittäin pitäisi madaltaa edestä 30 mm ja takaa 20 mm, ja omassa autossa muutos oli edessä suunnilleen luvatut -30 mm kun taas taakse tuli muutama milli lisää
Syy löytynee noista katkenneista alkuperäisjousista. Tallissa noita mittoja ihmetellessä kyllä vähän pelkäsin että miten hottentotti tästä nyt sitten tuli, koska aikaisemmin auton asento mielestäni oli melko optimi. Perä ei laahannut, mutta toisaalta ei tuntunut olevan taivaissakaan. Nyt on selkeä etukeno, mutta ainakin tämän päivän ihmettelyjen jälkeen auto näyttää edelleen ihan hyvältä. Pitäisi pestä koko vehje ja saada aurinkoisena päivänä ihailla sitä tasaisella kentällä, niin osaisi arvioida tarkemmin. Maavaraa en mitannut, mutta kyllä se väkisin melko pieneksi edessä jää, aikaisemminkin etuväliputken ja maan välissä oli vähimmillään muistaakseni joku 12 cm, joten nyt aletaan olla varmaan lähellä lakisääteistä, eli kahdeksaa senttiä.
Tänään tuli ajeltua noin 60 km sekalaista ajoa. Keli oli hieman hankala (uutta lunta 15 cm) jotta olisi oikein kunnon tuntumaa pystynyt arvioimaan, mutta alusta on luonnollisesti huomattavasti napakampi kuin alkuperäinen. Pesulautamaiseksi jääksi tallautuneella lumella täristen huomasi kyllä vähän niitä huonompiakin puolia, meteli tuollaisella ajoalustalla on melkoinen. Mutta se mitä tänään pystyi havainnoimaan, niin ihan tyytyväinen olen valintaan.
Jarruvalokytkin vaihtui myös samalla, eikä ainakaan tänään saatu ESP-vikailmoitusta ruutuun. Jäädään kuitenkin vielä pariksi viikoksi seurantamoodiin tuon osalta ennen kuin todetaan että tuo homma on kunnossa.