Olen lukenut asiasta tällä foorumilla muutamasta eri threadista, ja olisinhan toisaalta voinut kysyä asiani jossain niistä.. mutta ajattelin silti laittaa uuden...
Tässä jokin aika sitten alkoi tonnarini käynnistyvyys huonontua, pakkasilla on suuri osasyy tuohon (koska vasta kovemmilla pakkasilla asia korostui). Käynnistyksessä akun jännite tippuu 9-10.5 (mielestäni kohtalainen?) sekä käynnistyminen on todella tahkeaa! Aluksi tuntuu et meinaako pyörähtää ollenkaan ja sitten piristyy joskus (joskus taasen pyörii kokoajan tahkeasti mutta silti käynnistyy).
Ensimmäisenä tuli mieleen akku. Testin vuoksi heitin popeissa volat kaakkoon ja painoin liukkaalla alustalla jarrua niin että abs tuli mukaan niin lataus jännite tipahti 11 volttiin... Muuten yleensä ollut noin 13.6-13.9 ennen joulua mielestäni jännite oli melkein aina 14.2.
Noh, vaihdoin akun (entinen oli bosch 65 amppeerinen) mutta ongelma ei ole mielestäni hävinnyt. Lataus jännite on nyt 13.9 mutta käynnistyminen edelleen tahkeaa. Uusi akku tosin on 55 amppeerinen (merkkiä en muista) mutta voiko tällä olla tekemistä asian kanssa?
Vanhaa akkua yritin ulkoisella laturilla ladata, laturi omasta mielestään latas sen täyteen (eli ready valo palo laturissa, vaikka pakko lataus oli päällä), mutta käynnistyvyyteen ei paljoakaan ollut muutosta, hyvin pieni ehkä.
Nyt kysynkin että voiko vika olla nyt missä? Laturi? Uusi akku? Vai kenties legendaarinen Di-kasetti?
Joskus kylmänä kun on kiihdyttänyt normaalisti, on tuntunut pieni nykäisy, kuin olisi veto mennyt sekunniksi. Tämä on tapahtunut vasta muutaman kerran ja vain kylmänä. Hyvinkin satunnaisesti.
Huono käynnistyminen?
Huono käynnistyminen?
Mustasurma siirretty seuraavalle kuljettajalle, aero alla 

-
- "Hirsch"
- Viestit: 746
- Liittynyt: Ke Touko 12, 2004 09:45
- Paikkakunta: Sieppijärvi(Länsi-Lappi)/Oulu.
Käykö normaalisti ja pätkimättä kun auto on käynnissä?
Seilaako käynti tyhjäkäynnillä?(kasettivian oireita)
Kertomasi kuulostaa kuitenkin enemmän siltä kun startti ei saisi riittävästi virtaa. Onko maadoitukset kunnossa? Kannattaa puhdistaa akun kengät hyvin.
Seilaako käynti tyhjäkäynnillä?(kasettivian oireita)

Kertomasi kuulostaa kuitenkin enemmän siltä kun startti ei saisi riittävästi virtaa. Onko maadoitukset kunnossa? Kannattaa puhdistaa akun kengät hyvin.

9-3 X -11 (KA); 9-3 2.0T biopower -08(KA);9000 CSE jubileum -97 kesäauto
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
hmm... akun miinuksen ja moottorin välillä ei ole jännite-eroa, eli maadoitus on kunnossa.TuomasJ kirjoitti:Akun maadotukset ja johdot kannattaa kyllä tarkistaa. Ne voi näyttää hyviltäkin päältä päin mutta saattavat olla niin hapettuneita että eivät anna virtaa kunnolla läpi.
Kun monesti starttaili peräjälkeen niin alkoi starttaaminenkin parantua hetkellisesti (tosin nyt aamulla taas oli suht huono starttaaminen). Eli testi tehtiin niin että starttailtiin niin että melkein käynnistyi (muttei kuitenkaan käyntiin) useita kertoja peräkkäin ja lopuksi alkoi starttaamaan kunnolla.
Isäni mukaan tuossa tilanteessa olisi jo huonot johdot olleet koetuksella.
Pitää tutkia vielä startin pluspiuha, mutta sitä ennen kysyisin että voiko vika olla itse startissa? Kuinka paljon pelkkä startti maksaa? millainen irroittaa? Varmaan ainakin startin irroitus (putsaus ja osien tarkistaminen sekä johtojen tarkistaminen) on seuraava mahdollinen operaatio kun saan aikaa hommalle.
**taas saappi pottuilee, eka tämä ja ny tänää hajos tuulilasi, halkes alareunasta vaikka leuto keli, mut puhallus oli lasille

Mustasurma siirretty seuraavalle kuljettajalle, aero alla 

Kokemus on B202-koneesta, mutta olen ymmärtänyt että käy vain helppommaksi jos mennään 234:een tai 204:een...
Startin saa irti sekä ylä- että alakautta. Yläkautta vaihtamisessa on omat puolensa; ei putoa kuraa silmiin eikä painu sepeliä takaraivoon
Jos haluaa jotain nähdäkin (eli esim. ekalla kerralla), kannattaa koittaa alakautta. Jos on mahdollista ajaa auto ramppien päälle, tulee hommasta oikeinkin lokoisaa; mahtuu esim. tyynykin pään alle!
Eli sähköpiuhat irti; solenoidille menevä keltainen abico liittimellä, akulta tuleva punainen "jööti" mutterilla, taisi olla 13mm. Samasta paketista irtoaa laturille menevä punainen johto. Startti on kiinni kahdella mutterilla -olisiko olleet 14milliset- jotka löytyvät vastakkaisilta puolilta starttia. Toinen näkyy alaspäin, toinen jää startin ja lohkon väliin. Hylsyyn tarvitsee 10-15cm jatkovartta. niin pääsee suorassa linjassa vääntämään.
Jomman kumman kiinnityspisteen alle jää vielä imusarjasta tuleva tukirauta, joka kuitenkin väistää pois kun ruuvit saa auki. Jos tukirauta on kovin tiukassa, kannattaa sen yläpäätä hiukan löysätä imusarjasta.
Ei siellä mitään ihmeellistä tule vastaan; ihan maatalousjärjellä se sieltä lähtee. Luulen että homma selviää kun otat sarvista härkää ja kömmit lampun kanssa auton alle tiirailemaan. Laita jotkut suojalasit niin voit huolettomammin kolistella pohjaa avainten kanssa!
Startin saa irti sekä ylä- että alakautta. Yläkautta vaihtamisessa on omat puolensa; ei putoa kuraa silmiin eikä painu sepeliä takaraivoon

Jos haluaa jotain nähdäkin (eli esim. ekalla kerralla), kannattaa koittaa alakautta. Jos on mahdollista ajaa auto ramppien päälle, tulee hommasta oikeinkin lokoisaa; mahtuu esim. tyynykin pään alle!
Eli sähköpiuhat irti; solenoidille menevä keltainen abico liittimellä, akulta tuleva punainen "jööti" mutterilla, taisi olla 13mm. Samasta paketista irtoaa laturille menevä punainen johto. Startti on kiinni kahdella mutterilla -olisiko olleet 14milliset- jotka löytyvät vastakkaisilta puolilta starttia. Toinen näkyy alaspäin, toinen jää startin ja lohkon väliin. Hylsyyn tarvitsee 10-15cm jatkovartta. niin pääsee suorassa linjassa vääntämään.
Jomman kumman kiinnityspisteen alle jää vielä imusarjasta tuleva tukirauta, joka kuitenkin väistää pois kun ruuvit saa auki. Jos tukirauta on kovin tiukassa, kannattaa sen yläpäätä hiukan löysätä imusarjasta.
Ei siellä mitään ihmeellistä tule vastaan; ihan maatalousjärjellä se sieltä lähtee. Luulen että homma selviää kun otat sarvista härkää ja kömmit lampun kanssa auton alle tiirailemaan. Laita jotkut suojalasit niin voit huolettomammin kolistella pohjaa avainten kanssa!
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)