tarkista kone? + nahkojen korjaus?
tarkista kone? + nahkojen korjaus?
Parin eri tonnarin (ja tunarin) ongelmia:
Käynnistäessä (siis virta päälle) ja syttyy palamaan "Check engine" ja hetikohta edellisen jatkoksi sen alle " Radiator level" . Sammuu sitten muutaman sekunnin kuluttua itsekseen. Sen verran, että kaikkia nesteitä on tarpeeksi, paitsi öljy oli ollut rankasti alle alarajan aluksi (pitäisikö nollata joku jostain?) ja ko. ajoneuvo on juuri katsastettu eikä valu öljyjä eikä mitään muutakaan ulospäin. Pakkasnesteet ovat vaihteluvälinsä puolivälissä eli kait OK. On 2.3 T, bensapumppu on juuri vaihdettu. Mutta ei liene siltikään normaali kehoitus? Vai onko tuo se ihan normaali tapaus, ja huolissaan pitäisikin olla tuosta toisesta tonnarista, jossa ko. tekstiä ei ilmene?
Miten muuten saumoista irtoavat nahat Aerossa? Tai mallilla nyt ei taida olla merkitystä, mutta kysessä siis auton penkit. Eli miten saa takaisin kiinni? Ei edes taida olla harvinainen ilmiö? Mitähän jos iskisi suutuspäissään mustaa sikaflexiä väliin... mutta ei niitä reunoja taida jaksaa pitää kiinni että liimoilla ehtisi mitään... Vaiko irti ja suutarille? Liekö mitenkin hankalaa... vai miten niitä yleensä korjaillaan?
Käynnistäessä (siis virta päälle) ja syttyy palamaan "Check engine" ja hetikohta edellisen jatkoksi sen alle " Radiator level" . Sammuu sitten muutaman sekunnin kuluttua itsekseen. Sen verran, että kaikkia nesteitä on tarpeeksi, paitsi öljy oli ollut rankasti alle alarajan aluksi (pitäisikö nollata joku jostain?) ja ko. ajoneuvo on juuri katsastettu eikä valu öljyjä eikä mitään muutakaan ulospäin. Pakkasnesteet ovat vaihteluvälinsä puolivälissä eli kait OK. On 2.3 T, bensapumppu on juuri vaihdettu. Mutta ei liene siltikään normaali kehoitus? Vai onko tuo se ihan normaali tapaus, ja huolissaan pitäisikin olla tuosta toisesta tonnarista, jossa ko. tekstiä ei ilmene?
Miten muuten saumoista irtoavat nahat Aerossa? Tai mallilla nyt ei taida olla merkitystä, mutta kysessä siis auton penkit. Eli miten saa takaisin kiinni? Ei edes taida olla harvinainen ilmiö? Mitähän jos iskisi suutuspäissään mustaa sikaflexiä väliin... mutta ei niitä reunoja taida jaksaa pitää kiinni että liimoilla ehtisi mitään... Vaiko irti ja suutarille? Liekö mitenkin hankalaa... vai miten niitä yleensä korjaillaan?
vastaus itselle ja muillekin
Suoraan kopioin toisesta vastauksesta:

Sama pätee näköjään EDELLEEN minuunkin, kuten varmasti olettekin jo huomannet. Yritän kaivella myöhemmin noita arkistoja sillä kuuluisalla ja aina mielessä pidettävällä HAKU - toiminolla, josko löytyisi tasan samaa asiaa... tietty vastaukset ehki jompaan kumpaan alkuperäiseen kysymykseen olisi se helpompi tiesaab 9000 cd kirjoitti:kiitos.katson ton lamppuhomman ekaks. Täältä tosiaan löytyy paljon tietoa,olen vain niin uus käyttäjä etten ole ihan perillä tän käytösä.

no miksi sitten?
Ihmettelen kuitenkin vielä sitä, että miksi mikään varoitusvalo ei kertonut, että öljyä oli jäljellä vain niuikalti (öljytikun päästä kastui vain joku parisen senttiä)? Vai riittikö se sitten kuitenkin pitämään järjestelmän OK - tilassa eli järjestelmä ei vielä hermostunut? Kerooko jokin varoitusvalo, jos joku keksii tunkea öljyä sisään sen mikä sinne vai vähänkin mahtuu, eli ihan liikaa? Se nyt tosin ei taida aiheuttaa mitään katastrofia.
"Nahat kun irroittaa itse ja vie suutarille/verhoilijalle niin luulisi selviävän halvalla."
Voipi olla mielenkiintoista yrittää saada takaisin paikoilleen, mutta näkee kun kokee... pittää tutkailla noita kiinnityksiä, kunhan kelit lämpeävät... on samaa vikaa itselläkin nimittäin, tai siis tonnaria tarkoitan...
"Nahat kun irroittaa itse ja vie suutarille/verhoilijalle niin luulisi selviävän halvalla."
Voipi olla mielenkiintoista yrittää saada takaisin paikoilleen, mutta näkee kun kokee... pittää tutkailla noita kiinnityksiä, kunhan kelit lämpeävät... on samaa vikaa itselläkin nimittäin, tai siis tonnaria tarkoitan...
tjoo
Jahas, eli että on käytännössä kuin palovaroitin eli varoittaa vasta kun asiat ovat jo aika lailla pahasti pielessä.Mimmi kirjoitti:Anturi on öljypohjassa ja se voi hyvin olla öljyssä, vaikka tikku ei enää kastuisikaan.
Mitäs vajaaöljyisyys yleisimmin ekaksi rikkoo ysitonnisissa? Siis jos ei polta konetta kiinni vaan että onnistuu ajelemaan aina vaan vaikka vuodesta toiseen tai esim. ainakin kymmeniä tuhansia kilometrejä vajailla öljyillä... tietty lisää yleistä kulumista, mutta mitä yleensä siis hajoaa? Tuleneeko heti venttiiliremontti? Kuluttaako tasapaino- ja nokka-akselit yms. kun rasitus on kovempi?
"Mimmi kirjoitti:"Verhoilu lähtee selkänojan ja istuinosan yhtymäkohdasta irrotettuasi metallirenkaat kuorimalla pois. Takaisinlaitossa kannattaa korvata ne metallirenkaat esim. nippusiteillä.
Pitänee kesällä tutkailla asiaa... kunhan vaan ei olisi minun jäljiltäni aika persoonallisen näköinen...
Re: tjoo
Tuo oil level -tarkistus tehdään vain käynnistyksen yhteydessä, ei ajon aikana. Ja käynnistyksen yhteydessäkin vain jos sammuttamisesta on kulunut 5 minuuttia. Auton asento ja sammuttamisesta kulunut aika vaikuttaa mittaustulokseen ainakin jos pinnankorkeus on lähellä tikun merkkien puoliväliä.gis kirjoitti:Jahas, eli että on käytännössä kuin palovaroitin eli varoittaa vasta kun asiat ovat jo aika lailla pahasti pielessä.
Varsinainen idioottivalo on se öljynpainevalo, joka on muissakin autoissa, varoittaa kun paine alittaa alarajan. Kyllä sen pitäisi kuskille riittää kertomaan että matkaa ei ole syytä jatkaa.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 0629#30629
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
yksi projekti päätökseen?
Joops, projektini on sitten sinä vaiheessa, että lähden nyt hetimiten tulliin marisemaan auton kunnosta. Niin on pikku projekti, saa nähdä onko järkeä vai ei koko hankinnassa. Ajelin siis 9000 Griffinin Tukholman läheltä Suomeen ja nyt pitäisi lähtemän Tulliin varsinaiseen syyniin... kumma kun jännittää mokoma...
valinta
Viime hetken pähkäilystä huolimatta päädyin pitämään tuon itse lauantaina ajamani Griffinin pikku puuteineen kaikkineen. Kuten kait tuo tulliin lähtö jo kertoikin...
Lyhyesti esiteltynä: Vuodelta 1994, väriltään musta ja aikalailla komian näköinen (ainakin omissa ja tullimiehen silmissä*) ja suorastaan erinomainen ajettava
. Konepellin alla on 2.3T eli se isompi turbo, manuaaliloota. Ruosteettomuus ja luotettava huoltohistoria olivat aika merkittäviä valintakriteereitä. Se toinen mahdollinen (oisi tosin ollut Aero) oli hiukan arveluttava molemmissa noissa asioissa. Kolmas mahdollinen tippui jo aiemmin listalta. Tässäkin nyt valkkaamassani ja itse tuomassani on nahkapenkit (tietty säädöillä ja muistilla). Mutta siinäkin on saumoja auki
. Liekö tyyppivika tonnareissa? Tässä yksilössä mokkanahan ja tavallisen saumoja näyttää aukeilevan. Pelleissä pari pientä jälkeä, ehkä parkkipaikalla naapuriauton ovesta(?)... ja projektiksi kutsun, koska a) moottorista kuuluu mielestäni pieni ylimääräinen ääni (ne kuuluisat ketjut?) 2) Ehkä yritän korjata nuo pari pientä kuprua ja varmaan irroittelen ja ruostesuojaan osia ja tutkin muutamaa saumaa sekä alustaa jne... (osin siis ehkä harrastustoimintaa). 3) Sekä tutkin ihan erikseen niitä takapyörien takana olevia "helmamuoviläpysköitä", eli voisiko jotenkin korjata tuota rakennetta tai ainakin lisäsuojata. On nimittäin aika erikoisen näköinen viritelmä. Äkkiseltään näyttää kuin olisi tehty ruosteen ruokkimista varten. 4) Nahkaverhoilu vaatinee työtä, sekä omaa että suutarin. 5) Lisäpalikoiden hankinta? No ainakin toinen rengassatsi olisi kyllä ollut kiva... 6) Joo ja peilien ja penkkien lämmittimien tehoja pitää tutkia, eli onko vastukset jo vaihtokunnossa vai antaisko olla (ja paljon mikin nippeli maksaisi).
*Arvaa harmittiko... kun olin siis miettinyt mitä kaikkea voisi valitella ja kupruja ihmetellä eli puhua hieman tullin arviota alas, niin eikös vain ihan ensimmäiseksi tullimies alakin ihmetellä että: "onpas se vaan hieno peli, kyllä sillä kelpaa ajella". Siis olihan tuo tavallaan ihan kiva kuulla, mutta ei tuossa tilanteessa eikä tuolta taholta
Tjoo, onhan ne tullissa jo varmaan kaikkea mahdollista nähneet ja tulkinta tästä asiakkaasta oli selvä... eli äkkiä kehumaan ennenkuin ko "jäppinen" pääsee oikein vauhtiin moittimaan ajokkinsa ominaisuuksia... sitä paitsi ei sitä tullissa(kaan) nyt ilkeä huonoa väittää hakeneensa...
Lyhyesti esiteltynä: Vuodelta 1994, väriltään musta ja aikalailla komian näköinen (ainakin omissa ja tullimiehen silmissä*) ja suorastaan erinomainen ajettava


*Arvaa harmittiko... kun olin siis miettinyt mitä kaikkea voisi valitella ja kupruja ihmetellä eli puhua hieman tullin arviota alas, niin eikös vain ihan ensimmäiseksi tullimies alakin ihmetellä että: "onpas se vaan hieno peli, kyllä sillä kelpaa ajella". Siis olihan tuo tavallaan ihan kiva kuulla, mutta ei tuossa tilanteessa eikä tuolta taholta

Tullille kannattaa viedä korjausarvio kaikista vioista, että ylipäätään noteeraavat, ja tietenkin tulee merkitä auto huonokuntoiseksi tai korkeintaan normaaliksi. Aika niukasti silti antavat alennusta, erään auton korjausarvio oli kaikenkaikkiaan 2400e ja tulli vähensi noiden vuoksi 200e
Koeta hakea korjausarvio tasapainoakseliremontista, penkkien uudellenverhoiluista ja noista pikkukolhujen korjauttamisesta kunnon kolarikorjaamolla, tulee aika hyvä summa
b234 tuntuu muutenkin käyvän vähän rumemmin kuin b204, b205 tai b235, ei kannata kaikkia pieniä sivuääniä säikähtää
Ääni saattaa tulla vesipumpusta tai moniurahihnan rullista tai kiristimestä, tuskin ketjusta. Munkin ex-cs2.3T piti toisinaan sellaista rohisevaa ääntä, etenkin kylmänä, mutta sitten se loppui kuin seinään eikä ole tullut takaisin vielä tänäkään päivänä
Niin ja onnittelut uuden hankinnan johdosta!

Koeta hakea korjausarvio tasapainoakseliremontista, penkkien uudellenverhoiluista ja noista pikkukolhujen korjauttamisesta kunnon kolarikorjaamolla, tulee aika hyvä summa

b234 tuntuu muutenkin käyvän vähän rumemmin kuin b204, b205 tai b235, ei kannata kaikkia pieniä sivuääniä säikähtää

Ääni saattaa tulla vesipumpusta tai moniurahihnan rullista tai kiristimestä, tuskin ketjusta. Munkin ex-cs2.3T piti toisinaan sellaista rohisevaa ääntä, etenkin kylmänä, mutta sitten se loppui kuin seinään eikä ole tullut takaisin vielä tänäkään päivänä

Niin ja onnittelut uuden hankinnan johdosta!
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
jepulis
Aika heikosti kieltämättä...ng900aero kirjoitti:Tullille kannattaa viedä korjausarvio kaikista vioista, että ylipäätään noteeraavat, ja tietenkin tulee merkitä auto huonokuntoiseksi tai korkeintaan normaaliksi. Aika niukasti silti antavat alennusta, erään auton korjausarvio oli kaikenkaikkiaan 2400e ja tulli vähensi noiden vuoksi 200e![]()
Hyvä tietää, itse asiassa ääni kyllä voisi tulla vaikka vesipumpustakin tai noista rullista... kunhan nyt tutkailee asiaa pienemmillä pakkasilla ja isommalla porukalla (oisi nyt edes toinen rattiin). Epäluuloinen olen, koska on kokemuksia koneen kilinöistä jotka päättyvät höyrypilven tuprahdukseen ja peilistä havainnoituun koneen osien leikkisään pomppimiseen tiellä... sekä toinen vähän samantapainen, joskin vieläkin äkkinäisempi kokemus, eli ennenkuin ehti löytää edes pysäkkiä olikin kone jo tulessa (joo, se kuulu Volvo 2.8...). Niin se ääni ei ole kuluneen koneen tapaista sepelimyllyääntä, vaan (vielä?) vaimeaa klik klik klik - tyyppistä. Eli pitää nyt ainakin kuulostella, ettei vain tule venttiileistä tai niiltä kulmilta. Jos sitä nyt sitten taas edes saa paikallistettua.ng900aero kirjoitti:... b234 tuntuu muutenkin käyvän vähän rumemmin kuin b204, b205 tai b235, ei kannata kaikkia pieniä sivuääniä säikähtää
Ääni saattaa tulla vesipumpusta tai moniurahihnan rullista tai kiristimestä, tuskin ketjusta. Munkin ex-cs2.3T piti toisinaan sellaista rohisevaa ääntä, etenkin kylmänä, mutta sitten se loppui kuin seinään eikä ole tullut takaisin vielä tänäkään päivänä![]()
ng900aero kirjoitti:Niin ja onnittelut uuden hankinnan johdosta!
Joo kiitos, jotenkin vain on vaikea rauhoittua, ei millään malttaisi odottaa perjantain katsastukseen pääsyäkään...
Mullakin on "tullaus" vielä kesken, pitää viedä sinne selvitys korjauskustannuksista, jotka sitten jäivätkin pelkkään sytkäkasetin ja tulppien vaihtoon, öljyvuodon korjaukseen ja takaoven lommon oikomiseen. Mutta aina kannattaa ja kuuluukin vaatia alennusta, sillä nuo viat vaikuttavat autoa myydessä arvoon alentavasti jopa 20-30%.
Jos autoa ei ole huollettu pitkään aikaan niin kannattaa tarkistaa ilmanputsari ennen katsastusta, mun tuontitonnarissa oli siinä kunnossa
ettei olisi ikinä läpäissyt päästömittausta.
Tuo mainitsemasi nahkapenkkien saumojen aukeaminen taitaa liittyä juuri siihen mokkanahkakoristeeseen, yhdessäkään tähänastisessani saabissa ei ole vielä nahkapenkkien saumat aukeilleet, ja kaikki ovat ollet noita normaalinahkaisia.
Jos autoa ei ole huollettu pitkään aikaan niin kannattaa tarkistaa ilmanputsari ennen katsastusta, mun tuontitonnarissa oli siinä kunnossa

Tuo mainitsemasi nahkapenkkien saumojen aukeaminen taitaa liittyä juuri siihen mokkanahkakoristeeseen, yhdessäkään tähänastisessani saabissa ei ole vielä nahkapenkkien saumat aukeilleet, ja kaikki ovat ollet noita normaalinahkaisia.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
niih
Tämä on juuri katsastettu Ruotsissa, tiedä sitten heidän pakokaasurajoistaan... joo mutta kun tämä polttelee heidän pepereidensa mukaan äärimmäisen puhtaasti niin eipä pitäisi olla sillä puolen mitään sanomista. Sumuvaloista puuttuu kappale lasista, välittäneekö Suomen katsastus siitä sitten... muuta katsastukseen mahdollisesti vaikuttavaa en keksi. Ja onhan se sumuvalo syytä korjata kuitenkin, himmenee muuten pikku hiljaa tehot (tosin vaihdettava kait kokonaan, eli maksaa sitten jotain). Mutta näkeepähän perjantaina klo 15 alkaen... niin tarjosin tätä omaa SAABiani tullille normaalikuntoisena. Ja semmoisena se taisi lähteä eteenpäinkin.
Noita tonnareiden penkkejä sillä ihmettelen, kun nyt on kaksi mokkanahka/nahka - tapausta ja yksi jotenkin muuten itsepilattu sattunut silmiin ihan lyhyen ajan sisällä. Meneekö muuten koiran kynnet läpi nahasta? Oli jäljet jotenkin tuossa yhdessä sen näköisiä... mutta ei luulis menevän
? Yritän joka tapauksessa pitää tämän auton koirattomana, ihan varmuuden vuoksi. Sitäpaitsi kakkosautossa Subaru Leonessa on mahtavat tilat juuri tuommoisia kuljetuksia varten. Ottaiskohan siitä vielä takapenkit kokonaan pois...
Noita tonnareiden penkkejä sillä ihmettelen, kun nyt on kaksi mokkanahka/nahka - tapausta ja yksi jotenkin muuten itsepilattu sattunut silmiin ihan lyhyen ajan sisällä. Meneekö muuten koiran kynnet läpi nahasta? Oli jäljet jotenkin tuossa yhdessä sen näköisiä... mutta ei luulis menevän
