Moottorin lämpötila
Re: Miten E85 vaikuttaa öljyyn?
Lämpöjä pideltiin siinä 22 asteen asetuksella kabiinissa tuolla edellisellä pätkällä, eli ei kai suurta vaikutusta liene moottorinlämpöihin. Tuon lämpötilan (teng) pitäis käsittääkseni sidistä katsottuna tehdä sellasta jatkuvaa jumppaa ylös alas, sillon kun termari toimii. Eli auetessaan hetkeksi päästää lämpöjä muutaman asteen nopeasti alas ja lämpö kohoaa varsin nopeasti kuitenkin taas avautumislämpötilaan. Jos jää lämmöt makaamaan johonkin tiettyyn lukemaan niin oliskohan niin että jumittelee auki silloin?
#7210 Saab 9-5 Aero 2.3 wagon A vm. 2000
ex: VW Passat 2.8 V6 variant 4motion 3B, Audi A4 1.8 AJL wagon B5, Citroen C5 2.0 wagon, Renault Laguna I 2.0 F4R-780 liftback, Fiat Marea 1.8 saloon, Ford Scorpio Mk I saloon, Ford Fiesta Mk I
ex: VW Passat 2.8 V6 variant 4motion 3B, Audi A4 1.8 AJL wagon B5, Citroen C5 2.0 wagon, Renault Laguna I 2.0 F4R-780 liftback, Fiat Marea 1.8 saloon, Ford Scorpio Mk I saloon, Ford Fiesta Mk I
Re: Miten E85 vaikuttaa öljyyn?
-20 oli tuossa eilen iltana kun ajelin kaupungissa lähes 40km. Lämmöt nousi aina sinne termarirajalle ja sen jälkeen kun termari aukesi niin ensin tuli 80 ja siitä sitten tippui jopa 76 asti, josta otti jälleen pitkään, että sai vaivoin sen 80 astetta mittariin. Tuo jumppaus näkyi jo viisarissakin. Käytännössä lämmöt tuossa kaupunkiajossa näytti lähes kokoajan 75-80 lukemia, harvoin sen yli... kabiini kyllä lämpesi hyvin sisäpuolelta. Hetkeksikin (30 sekuntia) kun laitto AC paneelista kokonaan kaiken pois niin lämmöt oli heti reippaasti yli 80c ja pysyivät siellä niin kauan kunnes lämppäri meni päälle... Itellä on talvella normaalisti jotakin 24 ja 26 asteen väliltä pyynnit, alemmilla asetuksilla kun tuppaa tuuppimaan kylmää jossakin vaiheessa, kun luulee että kuski alkaa hikoamaan.
Hiljattain koettelin ylävesiletkua tossa, jääkylmä se oli alle 80c lämmöissä, eli sikäli tuntuisi termari pitävän, ainakin siten ettei sitä tuosta letkusta tunne.
Hiljattain koettelin ylävesiletkua tossa, jääkylmä se oli alle 80c lämmöissä, eli sikäli tuntuisi termari pitävän, ainakin siten ettei sitä tuosta letkusta tunne.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Re: Miten E85 vaikuttaa öljyyn?
Kokeileppa calibroida laite uudelleen.. Kyllä meidän femmassa on pyynnit 19-21 astetta. Toimii hyvin eikä sisälle tulevan ilman lämpötila auraa ollenkaan, oli ulkoilman lämpötila sitten -20 tai -30.Bapsu kirjoitti:Itellä on talvella normaalisti jotakin 24 ja 26 asteen väliltä pyynnit, alemmilla asetuksilla kun tuppaa tuuppimaan kylmää jossakin vaiheessa, kun luulee että kuski alkaa hikoamaan.
edit: voinhan se olla tietennin, että joku tykkää kuumemmasta
9-5 -07 2.3T aut & BP
9-3 -01 t5 aero man & BP
#6226#
9-3 -01 t5 aero man & BP
#6226#
Re: Miten E85 vaikuttaa öljyyn?
Ei se isosti heijaaminen kuulu ollenkaan asiaan. Muutaman asteen väliä vaihtelee 9-3:ssa. Mittariston viisarissa lämmöt ei kummassakaan Saabissa heijaa. Viisari nousee puoliväliin asteikkoa ja jää siihen.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Miten E85 vaikuttaa öljyyn?
Ei liiku viisari kojetaulussa, mutta sidistä tengiä seuratessa vaihtelee lämpötila mittauspisteessä, arvatenkin termarin liikkeiden mukaan.
Edit: sori, niin Bapsulla heijas siis kojetaulussakin.. Joo, se ei varmaankaan kuulu asiaan.
Edit: sori, niin Bapsulla heijas siis kojetaulussakin.. Joo, se ei varmaankaan kuulu asiaan.
#7210 Saab 9-5 Aero 2.3 wagon A vm. 2000
ex: VW Passat 2.8 V6 variant 4motion 3B, Audi A4 1.8 AJL wagon B5, Citroen C5 2.0 wagon, Renault Laguna I 2.0 F4R-780 liftback, Fiat Marea 1.8 saloon, Ford Scorpio Mk I saloon, Ford Fiesta Mk I
ex: VW Passat 2.8 V6 variant 4motion 3B, Audi A4 1.8 AJL wagon B5, Citroen C5 2.0 wagon, Renault Laguna I 2.0 F4R-780 liftback, Fiat Marea 1.8 saloon, Ford Scorpio Mk I saloon, Ford Fiesta Mk I
Re: Miten E85 vaikuttaa öljyyn?
Ainakin viime aikoina ainakin Motonetissä myytävät Gates-laatikossa myytävät Motorad-termostaatit on olleet susia. Palautin juuri kolme niitä, koska kaikki ne vuoti läpi enemmän tai vähemmän, vaikka periaatteessa termostaatti kyllä aukeaa oikeassa lämpötilassa. Niissä on vain pieni vuoto läpi kylmänäkin ja oikean käyntilämmön saavuttaminen kestää moninkertaisen matkan ehjään termostaattiin nähden. Myös lämpöjen notkahtamista ilmenee termarin avautuessa, mikä saattaa näkyä myös lämpömittarissa. Myyjä myönsi tiskillä, että niitä on palautettu viallisina enemmänkin. Wahler-termarit on nyt osoittautuneet toimiviksi. Fiksukselta niitä on ainakin saanut ostettua.
Re: Miten E85 vaikuttaa öljyyn?
Mulla näkyi termarin ikääntyminen bensasaabissa siten että vuosiem aikana avautumislämpötila laski hiljalleen alaspäin. Uutena siis SIDistä lämpöjä seuratessa asteet heijasi pikkupakkasilla tasaisessa maantieajossa jotain väliä 85-89, siitä hiljalleen tuo vaihteluväli laski siten että kun auton myin kolmisen vuotta termarin uusimisen jäljeen, niin vaihteluväli oli luokkaa 81-85.
Ei se asteen tarkkaa puuhaa ole, mutta alle 80 asteen kun mennään, niin alkaa viisari roikkumaan.
Öljynlämpöhän on sitten vähän eri asia kuin jäähdytysnesteen lämpö, mutta toki öljytkin pysyy viileämmässä koneessa vähän viileämpinä.
Ei se asteen tarkkaa puuhaa ole, mutta alle 80 asteen kun mennään, niin alkaa viisari roikkumaan.
Öljynlämpöhän on sitten vähän eri asia kuin jäähdytysnesteen lämpö, mutta toki öljytkin pysyy viileämmässä koneessa vähän viileämpinä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Miten E85 vaikuttaa öljyyn?
Ei varmaan kuulu joo. Aina kun termari aukeaa, vaikka nollakelilläkin niin käydään siellä seiskalla alkavissa lukemissa vierailulla ennenkun kipuaa takasin 80 tuntumaan. Viisari notkahtaa jo inasen kun on 80c taulussa ja vähän lisää kun joku 76 astetta jne.balanced kirjoitti:Ei liiku viisari kojetaulussa, mutta sidistä tengiä seuratessa vaihtelee lämpötila mittauspisteessä, arvatenkin termarin liikkeiden mukaan.
Edit: sori, niin Bapsulla heijas siis kojetaulussakin.. Joo, se ei varmaankaan kuulu asiaan.
Jaahas, pitää tota wahlearia laittaa hankintaan. Onko kellään täällä tietoa saako 92 asteisen jostakin vielä? Toisi pari astetta lisää, mutta kuulin huhuja ettei niitä tehdä enää.raimsshi kirjoitti:Ainakin viime aikoina ainakin Motonetissä myytävät Gates-laatikossa myytävät Motorad-termostaatit on olleet susia. Palautin juuri kolme niitä, koska kaikki ne vuoti läpi enemmän tai vähemmän, vaikka periaatteessa termostaatti kyllä aukeaa oikeassa lämpötilassa. Niissä on vain pieni vuoto läpi kylmänäkin ja oikean käyntilämmön saavuttaminen kestää moninkertaisen matkan ehjään termostaattiin nähden. Myös lämpöjen notkahtamista ilmenee termarin avautuessa, mikä saattaa näkyä myös lämpömittarissa. Myyjä myönsi tiskillä, että niitä on palautettu viallisina enemmänkin. Wahler-termarit on nyt osoittautuneet toimiviksi. Fiksukselta niitä on ainakin saanut ostettua.
Joo, vuoden ja 20tkm toi on tossa ollut nyt... enpä muista viime keväänä konerempan jälkeen mikä oli käytös, mutta ei ollut kylmäkään.AZP kirjoitti:Mulla näkyi termarin ikääntyminen bensasaabissa siten että vuosiem aikana avautumislämpötila laski hiljalleen alaspäin. Uutena siis SIDistä lämpöjä seuratessa asteet heijasi pikkupakkasilla tasaisessa maantieajossa jotain väliä 85-89, siitä hiljalleen tuo vaihteluväli laski siten että kun auton myin kolmisen vuotta termarin uusimisen jäljeen, niin vaihteluväli oli luokkaa 81-85.
Ei se asteen tarkkaa puuhaa ole, mutta alle 80 asteen kun mennään, niin alkaa viisari roikkumaan.
Öljynlämpöhän on sitten vähän eri asia kuin jäähdytysnesteen lämpö, mutta toki öljytkin pysyy viileämmässä koneessa vähän viileämpinä.
Kyllä toi täytyy vaihtoon tuupata kesän aikana. (Jotta olisi taas rikki talvella ). Kauaa noi ei tunnu kestävän. Se on melkein uus termari joka vuosi, toimi vanha tai ei.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Re: Moottorin lämpötila
Lisäanalyysiä: ajelin tossa töistä kotiin.
-15 ja -18 välillä pyöri pakkanen. Ajelin ton 14km kotiin, 60/80kmh, max saavutettu teng oli 78c. Eli termari ei kerennyt edes aukeamaan. Maltilla otin vielä lämpöä sisällekkin. Ja lähdin tolpasta liikkeelle... kyllä nyt tolla matkalla pitäisi jo normaali käyntilämpö saavuttaa?
-15 ja -18 välillä pyöri pakkanen. Ajelin ton 14km kotiin, 60/80kmh, max saavutettu teng oli 78c. Eli termari ei kerennyt edes aukeamaan. Maltilla otin vielä lämpöä sisällekkin. Ja lähdin tolpasta liikkeelle... kyllä nyt tolla matkalla pitäisi jo normaali käyntilämpö saavuttaa?
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Re: Moottorin lämpötila
Ottakaahan sellainen asia huomioon että tämmöisillä pakkasilla ajoviima jo itsessään on todella merkittävä tekijä jäähdyttämään moottoritilaa..Eikä siihen voida termostaatilla vaikuttaa. Lisäksi sisätilojen lämmitystarve on todella suuri.. Sitten kun tähän yhdistetään vielä E85 joka ei tuota lämpöä käsittääkseni niin paljoa kuin bensiini.. niin onko aivan kohtuullista vaatia samaa lämpötilaa moottorilta kuin kesällä?
Jos matkustamo on lämmin niin mitä helkkarin väliä on sillä onko moottorin lämpötila 78c vai 82c? Suosittelen laittamaan sen OpenSidin kiinni kokonaan.. Tämän takia sitä ei kuluttajille ole alunperinkään avattu käyttöön..
Jos matkustamo on lämmin niin mitä helkkarin väliä on sillä onko moottorin lämpötila 78c vai 82c? Suosittelen laittamaan sen OpenSidin kiinni kokonaan.. Tämän takia sitä ei kuluttajille ole alunperinkään avattu käyttöön..
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Moottorin lämpötila
Kyllä mun bensakolkissa etanolitkin tankissa yli 20-asteen pakkasilla kone saavutti maantiellä normaalit lämmöt ja termostaatin aukenemislämpötilan, vaikka ACC:ssa pyyntinä 22 astetta ja ohjaamossa kunnolla lämmintä. Jos ilman esilämmitystä lähtee liikkeelle noilla keleillä ja auto ulkona, voi tietenkin koneen läpeämisessäkin kestää, mutta jos kerran tolpasta lähdettiin, niin koneen lämmöt oli varmasti reilusti plussalla jo startissa?
Parhaiten lämmöt saa ylös kun polkasee pitkän täyskaasukiihdytyksen vaikka vielä ylämäkeen; yllättävän paljon ja nopeasti syntyy koneessa meinaan lisää lämpötilaa. Sen jälkeen katsoo mihin ne lämmöt vakiintuu. Tätä ei tietenkään kannata tehdä heti startin jälkeen kone kylmänä.
Ei Bapsun koneessa varmaan pientä termarin falskaamista pahempaa vikaa ole, eikä tuo mitenkään vaarallista ole. Mutta jos kyseessä vuoden vanha orggistermari, niin ei tuo ihan normaalilta kuulosta. Kun kerran Saab-osassa pitäisi olla takuu vielä voimassa niin ehkä kävisin ostoliikkeessä keskustelemassa asiasta.
Parhaiten lämmöt saa ylös kun polkasee pitkän täyskaasukiihdytyksen vaikka vielä ylämäkeen; yllättävän paljon ja nopeasti syntyy koneessa meinaan lisää lämpötilaa. Sen jälkeen katsoo mihin ne lämmöt vakiintuu. Tätä ei tietenkään kannata tehdä heti startin jälkeen kone kylmänä.
Ei Bapsun koneessa varmaan pientä termarin falskaamista pahempaa vikaa ole, eikä tuo mitenkään vaarallista ole. Mutta jos kyseessä vuoden vanha orggistermari, niin ei tuo ihan normaalilta kuulosta. Kun kerran Saab-osassa pitäisi olla takuu vielä voimassa niin ehkä kävisin ostoliikkeessä keskustelemassa asiasta.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Moottorin lämpötila
Niin, vaikuttaako viina vai onko mutupuheita vaan?Pakari kirjoitti:Ottakaahan sellainen asia huomioon että tämmöisillä pakkasilla ajoviima jo itsessään on todella merkittävä tekijä jäähdyttämään moottoritilaa..Eikä siihen voida termostaatilla vaikuttaa. Lisäksi sisätilojen lämmitystarve on todella suuri.. Sitten kun tähän yhdistetään vielä E85 joka ei tuota lämpöä käsittääkseni niin paljoa kuin bensiini.. niin onko aivan kohtuullista vaatia samaa lämpötilaa moottorilta kuin kesällä?
Jos matkustamo on lämmin niin mitä helkkarin väliä on sillä onko moottorin lämpötila 78c vai 82c? Suosittelen laittamaan sen OpenSidin kiinni kokonaan.. Tämän takia sitä ei kuluttajille ole alunperinkään avattu käyttöön..
Tänä aamuna ei meinannut enää tarjeta kun koneen lämmöt taas alle 80 ja ulkona -22. Sillä on yllättävänkin paljon väliä onko koneen lämpö alle vai yli 80, esim viina ei poistu öljyistä vammasella termarilla kovinkaan hyvin. Kunnon autossa kone on 90c ja sisään tulee 80c ilmaa, ei mitään vajaa 60 asteista lehmänhönkäystä. Se muuten näkyy viisaristakin onko siellä 78 vai 82 vai 88 koneessa...
Kyllä mulla muut auto sen 5-10km matkalla ottanut 90c vaikka mimmonen pakkanen.AZP kirjoitti:Kyllä mun bensakolkissa etanolitkin tankissa yli 20-asteen pakkasilla kone saavutti maantiellä normaalit lämmöt ja termostaatin aukenemislämpötilan, vaikka ACC:ssa pyyntinä 22 astetta ja ohjaamossa kunnolla lämmintä. Jos ilman esilämmitystä lähtee liikkeelle noilla keleillä ja auto ulkona, voi tietenkin koneen läpeämisessäkin kestää, mutta jos kerran tolpasta lähdettiin, niin koneen lämmöt oli varmasti reilusti plussalla jo startissa?
Parhaiten lämmöt saa ylös kun polkasee pitkän täyskaasukiihdytyksen vaikka vielä ylämäkeen; yllättävän paljon ja nopeasti syntyy koneessa meinaan lisää lämpötilaa. Sen jälkeen katsoo mihin ne lämmöt vakiintuu. Tätä ei tietenkään kannata tehdä heti startin jälkeen kone kylmänä.
Ei Bapsun koneessa varmaan pientä termarin falskaamista pahempaa vikaa ole, eikä tuo mitenkään vaarallista ole. Mutta jos kyseessä vuoden vanha orggistermari, niin ei tuo ihan normaalilta kuulosta. Kun kerran Saab-osassa pitäisi olla takuu vielä voimassa niin ehkä kävisin ostoliikkeessä keskustelemassa asiasta.
Tänään töihin, 78 oli kaupan pihaan saapuessa, jätin käymään, kaupasta tullessa 64 jäljellä...
Sekin outoa noissa lämmöissä että ihan hetkessä kipuaa 70c, sen jälkeen nousu on tosi vaivalloista. Ja ilmastointi on manuaalilla ettei pohota täysillä.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Re: Moottorin lämpötila
Etanolin palotapahtuma on viileämpi kuin bensiinin.
Jos auton sisällä on kylmä vaikka jäähdytysnesteen lämpötila on 78c niin onkohan lämmityslaitteisto ihan kunnossa? ACC:ssä vikakoodeja? Vesiventtiili (jos sellainen on, kaikissa ei ole) kunnossa? Mitenkähän lie lämmityslaitteen kennon kunto.. Jos muut asiat ovat kunnossa niin ettei vaan olisi kenno tukossa?
Minulla femma alkaa ulkolämpötilasta riippuen puhaltaa sisälle lämmintä kun jäähdytysneste on 50-70c. ACC on Auto asennossa ja lämpötilapyyntinä 21c. Toistaiseksi ei ole ollut kylmä. Saabin ACC:ssä näyttää olevan sen verta koodattua älyä että näillä kovemmilla pakkasilla se antaa jäähdytysnesteen lämpötilan nousta hieman korkeammalle ennenkuin alkaa puhaltaa sisälle lämmintä.
Öljyn lämpötila ja jäähdytysnesteen lämpötila eivät suoraan korreloi keskenään, eteenkään näissä missä ei ole nestekäyttöistä öljynjäähdytintä. Öljyn lämpötila nousee kyllä jäähdytysnesteen lämpötilaa korkeammalle.
Mitäs merkitystä sillä on jos tälläisillä kovilla pakkasilla lämpötilaviisari hieman poikkeaa vaakatasosta? Viisarin voi virittää tech2:lla näyttämään niinkuin haluaa, mutta ainakaan vakioasetuksilla 80-115c lämpötilavälillä ei tapahdu viisarin asennossa muutoksia.
Todennäköisesti Bapsun termari ei ymmärrä mennä kiinni jos lämpötila tyhjäkäynnillä tippuu n. 80c:stä -> 60c:hen. Mutta autossa kyllä pitäisi lämmin olla sisällä kun jäähdytysnesteen lämpötila on lähemmäs 80:cta.
Jos auton sisällä on kylmä vaikka jäähdytysnesteen lämpötila on 78c niin onkohan lämmityslaitteisto ihan kunnossa? ACC:ssä vikakoodeja? Vesiventtiili (jos sellainen on, kaikissa ei ole) kunnossa? Mitenkähän lie lämmityslaitteen kennon kunto.. Jos muut asiat ovat kunnossa niin ettei vaan olisi kenno tukossa?
Minulla femma alkaa ulkolämpötilasta riippuen puhaltaa sisälle lämmintä kun jäähdytysneste on 50-70c. ACC on Auto asennossa ja lämpötilapyyntinä 21c. Toistaiseksi ei ole ollut kylmä. Saabin ACC:ssä näyttää olevan sen verta koodattua älyä että näillä kovemmilla pakkasilla se antaa jäähdytysnesteen lämpötilan nousta hieman korkeammalle ennenkuin alkaa puhaltaa sisälle lämmintä.
Öljyn lämpötila ja jäähdytysnesteen lämpötila eivät suoraan korreloi keskenään, eteenkään näissä missä ei ole nestekäyttöistä öljynjäähdytintä. Öljyn lämpötila nousee kyllä jäähdytysnesteen lämpötilaa korkeammalle.
Mitäs merkitystä sillä on jos tälläisillä kovilla pakkasilla lämpötilaviisari hieman poikkeaa vaakatasosta? Viisarin voi virittää tech2:lla näyttämään niinkuin haluaa, mutta ainakaan vakioasetuksilla 80-115c lämpötilavälillä ei tapahdu viisarin asennossa muutoksia.
Todennäköisesti Bapsun termari ei ymmärrä mennä kiinni jos lämpötila tyhjäkäynnillä tippuu n. 80c:stä -> 60c:hen. Mutta autossa kyllä pitäisi lämmin olla sisällä kun jäähdytysnesteen lämpötila on lähemmäs 80:cta.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Moottorin lämpötila
Vaikka lämppäristä sitä lehmänhenkiä tulee, niin kuitenkin ilmeisen suurella tilavuusvirralla ympäri autoa, koskapa moottorin lämpötilan nousu kestää kohtalaisen kauan siitä noin 60 asteesta kun lämpöä aletaan ottaa. Itse joskus tehnyt niin että laittaa ilmastoinnin nollille, ja sitten kun on päälle 80 Teng niin sitten vasta lämmintä sakastiin. Muutamaa (5) kilometriä aiemmin saa termarin aukeamaan näin mun päivittäisessä ajossa. Lähden toki puolilämpimästä hallista ilman esilämmitystä. Ja sisätilanlämmitin auttaa toisessa päässä, kun moottoria ei heti tarvitse alkaa jäähdyttää kabiiniin Auto-asetuksella.
Paskoja on kyllä kaikki termarit ollu mitä oon kokeillu, joko ne ei ajallisesti kestä mitään, tai lämpötila sahaa 10 astetta. Pitemmällä matkalla tuohon sahaamiseen on auttanut keskimmäisen aukon tukkiminen puskurin alla, sen missä ulkolämpötilan anturi on. Orkkiksellakin sitten pysyy lämmöt 87 asteessa.
Paskoja on kyllä kaikki termarit ollu mitä oon kokeillu, joko ne ei ajallisesti kestä mitään, tai lämpötila sahaa 10 astetta. Pitemmällä matkalla tuohon sahaamiseen on auttanut keskimmäisen aukon tukkiminen puskurin alla, sen missä ulkolämpötilan anturi on. Orkkiksellakin sitten pysyy lämmöt 87 asteessa.
M01 9-5 Aero M5 Biopower Stage 1.1
Re: Moottorin lämpötila
Juu, kyllä tuolla puhalluksella on vaikutus lämpeämiseen.Aero-san kirjoitti:Vaikka lämppäristä sitä lehmänhenkiä tulee, niin kuitenkin ilmeisen suurella tilavuusvirralla ympäri autoa, koskapa moottorin lämpötilan nousu kestää kohtalaisen kauan siitä noin 60 asteesta kun lämpöä aletaan ottaa. Itse joskus tehnyt niin että laittaa ilmastoinnin nollille, ja sitten kun on päälle 80 Teng niin sitten vasta lämmintä sakastiin. Muutamaa (5) kilometriä aiemmin saa termarin aukeamaan näin mun päivittäisessä ajossa. Lähden toki puolilämpimästä hallista ilman esilämmitystä. Ja sisätilanlämmitin auttaa toisessa päässä, kun moottoria ei heti tarvitse alkaa jäähdyttää kabiiniin Auto-asetuksella.
Paskoja on kyllä kaikki termarit ollu mitä oon kokeillu, joko ne ei ajallisesti kestä mitään, tai lämpötila sahaa 10 astetta. Pitemmällä matkalla tuohon sahaamiseen on auttanut keskimmäisen aukon tukkiminen puskurin alla, sen missä ulkolämpötilan anturi on. Orkkiksellakin sitten pysyy lämmöt 87 asteessa.
Kuten alla näkyy, toimivalla termarilla lämpeää hetkessä, vaikka lämmitystä päällä. Tulipahan samasella äidin autolla testattua sitäkin, että pitää lämpöä täysillä kun on tyhjäkäynnillä. Ei notkunut viisari...
Saisi se lämpö nyt kuitenkin olla sielä missä se kuuluu olla, eli 85 tuntumassa, kuten muissakin toimivissa autoissa.Pakari kirjoitti:Etanolin palotapahtuma on viileämpi kuin bensiinin.
Jos auton sisällä on kylmä vaikka jäähdytysnesteen lämpötila on 78c niin onkohan lämmityslaitteisto ihan kunnossa? ACC:ssä vikakoodeja? Vesiventtiili (jos sellainen on, kaikissa ei ole) kunnossa? Mitenkähän lie lämmityslaitteen kennon kunto.. Jos muut asiat ovat kunnossa niin ettei vaan olisi kenno tukossa?
Minulla femma alkaa ulkolämpötilasta riippuen puhaltaa sisälle lämmintä kun jäähdytysneste on 50-70c. ACC on Auto asennossa ja lämpötilapyyntinä 21c. Toistaiseksi ei ole ollut kylmä. Saabin ACC:ssä näyttää olevan sen verta koodattua älyä että näillä kovemmilla pakkasilla se antaa jäähdytysnesteen lämpötilan nousta hieman korkeammalle ennenkuin alkaa puhaltaa sisälle lämmintä.
Öljyn lämpötila ja jäähdytysnesteen lämpötila eivät suoraan korreloi keskenään, eteenkään näissä missä ei ole nestekäyttöistä öljynjäähdytintä. Öljyn lämpötila nousee kyllä jäähdytysnesteen lämpötilaa korkeammalle.
Mitäs merkitystä sillä on jos tälläisillä kovilla pakkasilla lämpötilaviisari hieman poikkeaa vaakatasosta? Viisarin voi virittää tech2:lla näyttämään niinkuin haluaa, mutta ainakaan vakioasetuksilla 80-115c lämpötilavälillä ei tapahdu viisarin asennossa muutoksia.
Todennäköisesti Bapsun termari ei ymmärrä mennä kiinni jos lämpötila tyhjäkäynnillä tippuu n. 80c:stä -> 60c:hen. Mutta autossa kyllä pitäisi lämmin olla sisällä kun jäähdytysnesteen lämpötila on lähemmäs 80:cta.
Ihan kuumaa se ilma sitten on kun saavuttaa kunnon lämmöt vaan...
Mulla kanssa tuntemus, että nimenomaan tuo termari ensinäkin jumittaa lievästi auki, mikä estää lämpöjen normaalin nousun sinne aukeamisrajalle. Ja toinen piirre on tuo sinun mainitsema ongelma, eli tuo termari ei mene kiinni.
Noh, jauhaminen sikseen. Kävin illalla kierroksella äidin ysivitosella että saa referenssiä. 2.0 manuaali vm99. 30min tolppaa, tämän jälkeen teng näytti ~20c lukemia. Tyhjäkäytin hetken ja lähdin liikkeelle. Hivenen otin lämpöä sisään kun lähdin ajoon. 4km taajama-ajon jälkeen (ei mitään kierrätystä tms. tietenkään) viisari lievässä yläkenossa (eli lämpö 80c tuntumassa vähintään).Omalla olisi saanut tossa 18 asteen pakkasessa painaa sen ~15km maantietä että pääsee samaan tulokseen. Eli termari lähtee vaihtoon ja sassiin.
Ja hiukan eri tavalla muuten lämpeää toi äidin auto, lämppäri täysillä ajeltiin 20c pakkasessa, pipot ja takit lähti aika nopeasti vaikka oltiin ihan jäässä paristakin syystä.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470