Hyttiin ei tule kunnolla lämpöä
Hyttiin ei tule kunnolla lämpöä
Pientä puntarointia vian etsinnässä. Ongelma on siis se, että hyttiin tulee kunnolla lämmintä vain, kun autolla ajaa korkeilla kierroksilla 3,5-5000rpm. Kun kierrokset tippuu lämpötila laskee samalla. Mistä mahdollisesti hakea kyseistä vikaa? Lämppärinpuhaltimen etuvastus? Vai akvaariossa moskaa ja neste ei kierrä kunnolla, joka vaikuttaisi puhaltimen toimintaan?
Nesteet ovat puhtaat vaihdettu vastikään, vesipumppu on uusi ja nesteiden lämpötilaanturi uusi. ACC toimii ilman ongelmia ja puhallin puhaltaa kaikilla säädöillä, mutta lämpö uupuu matalilla kierroksilla.
Saa laittaa vastauksia kyseiseen ketjuun. Kiitos jo etukäteen.
Nesteet ovat puhtaat vaihdettu vastikään, vesipumppu on uusi ja nesteiden lämpötilaanturi uusi. ACC toimii ilman ongelmia ja puhallin puhaltaa kaikilla säädöillä, mutta lämpö uupuu matalilla kierroksilla.
Saa laittaa vastauksia kyseiseen ketjuun. Kiitos jo etukäteen.
9000 CS Sport 2.0t 1998, väri 240 imolared
Re: Hyttiin ei tule kunnolla lämpöä
Etuvastus, tai tehonsäätöelementti ei ole syyllinen.
Mitä ACC:n kalibrrointi sanoo? AUTO ja <-> näppäimiä yhtäaikaa.. tuleeko vikakoodeja?
Mitäs moottorin lämmöt näyttävät?
Mitä ACC:n kalibrrointi sanoo? AUTO ja <-> näppäimiä yhtäaikaa.. tuleeko vikakoodeja?
Mitäs moottorin lämmöt näyttävät?
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Hyttiin ei tule kunnolla lämpöä
Ilmaa nestekierrossa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Hyttiin ei tule kunnolla lämpöä
Moottorinlämpötila mittari seilaa siten, että perusajossa lämmöt n. 1/3 mittarin alueesta ja tyhjäkäynnillä nousee n. puolenvälin rajapyykkiin. ACC:n resetoimisen jälkeen näytti se 0:llaa eli jos oikein ymmärrän se tarkoittaa sitä, että vikoja ei ole.
9000 CS Sport 2.0t 1998, väri 240 imolared
Re: Hyttiin ei tule kunnolla lämpöä
Ilmaa kierrossa, sekin kävi mielessä ja voi olla syyllinen. Olisiko tarkempia neuvoja ilmaamiseen? Sillä mielestäni se on oikein tehty nesteiden vaihdon yhteydessä.
9000 CS Sport 2.0t 1998, väri 240 imolared
Re: Hyttiin ei tule kunnolla lämpöä
Tuleeko lämmintä jos käsikäytöllä pakottaa puhaltamaan? Tai huurteenpoistolla? Jos tulee niin sitten termostaattia vaihtoon. ACC ei ala puhaltamaan lämmintä ennenkuin jäähdytysneste saavuttaa tietyn lämpötilan.
Näidenhän pitäisi olla itsestään ilmautuvia jos ei ole kyseessä V6. Mikä vuosimalli ja mikä moottori on kyseessä?
Kummanko anturit vaihdoit? Mittarin joka on kannen päässä vai ECU:n anturin joka on imusarjan välissä? (Olettaen että kyseessä ei ole V6)
Näidenhän pitäisi olla itsestään ilmautuvia jos ei ole kyseessä V6. Mikä vuosimalli ja mikä moottori on kyseessä?
Kummanko anturit vaihdoit? Mittarin joka on kannen päässä vai ECU:n anturin joka on imusarjan välissä? (Olettaen että kyseessä ei ole V6)
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Hyttiin ei tule kunnolla lämpöä
Näin muistelinkin ilmauksen suhteen. Molemmat anturit ovat vaihdettu. Täytyy tuo termostaatti vielä testata ja se ei auta niin vika oletettavasti on siis lämppärin kennossa eli mämmiä kertynyt iän myötä koteloon. Kiitoksia vastanneille.
9000 CS Sport 2.0t 1998, väri 240 imolared
Re: Hyttiin ei tule kunnolla lämpöä
Vika voi olla myös ACC:n lämmönsäätöläpän servomomoottorissa. Moottorin akseli on liukunut ulospäin moottorissa, niin ettei akselin hammasratas ota kiinni vaihteistoon.
Tämä ei näy vikakoodissa koska servo muuten toimii oikein. Akvaariosta pääsee näkemään läpän akselin liikkeen kun laittaa maks/minimi lämmöt.
Tämä ei näy vikakoodissa koska servo muuten toimii oikein. Akvaariosta pääsee näkemään läpän akselin liikkeen kun laittaa maks/minimi lämmöt.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
Re: Hyttiin ei tule kunnolla lämpöä
^
Tämä tuskin muuttuisi kierrosten mukaan, vaan lämpötila pysyisi suurinpiirtein samana. Näin ainakin olettaisin.
Tämä tuskin muuttuisi kierrosten mukaan, vaan lämpötila pysyisi suurinpiirtein samana. Näin ainakin olettaisin.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Re: Hyttiin ei tule kunnolla lämpöä
Tuumailun ja toiminnan tuloksena olen vahvasti sitä mieltä, että todennäköisin syyllinen on termostaatti. Harmi vain, sillä viime vaihdosta ei ole kuin kuukausi ja orkkis tekele pesässä. No voihan tuo olla, että niitä kuuluu vaihtaa reppu kaupalla.
9000 CS Sport 2.0t 1998, väri 240 imolared
Re: Hyttiin ei tule kunnolla lämpöä
Pakarille vastaus, kyseessä siis 2.0t CS:n motti ja vuosimallia 97. Tuohon käsikäyttöön olisin vailla vielä tarkentavia ohjeita. Eli ACC tulisi koekäyttää kylmällä moottorilla? Silloin pystyisi toteamaan sen, että jos lämppäri alkaa työntää aikaisessa vaiheessa lämpöä tupaan niin todennäköisesti termostaatti valskaa.
Kiitoksia jo avun jakajille.
Kiitoksia jo avun jakajille.
9000 CS Sport 2.0t 1998, väri 240 imolared
Re: Hyttiin ei tule kunnolla lämpöä
Puhaltaako se hiljaa vai kylmää?
Jos hiljaa, ACC rajoittaa pöhöttimen nopeutta jostain syystä. Jos kylmää/haaleata, ei kennosta irtoa lämpöä.
Jos kerran riippuu kierroksista niin veikkaan sisäkennon olevan olevan osittain tukossa niin, että kun vesipumppu pyörii kovempaa, saa se puskettua paremmin painetta ja virtausta kennon "loppuosalle".
Jos termari falskaa niin ylävesiletku lämpiää kylmästä koneen mukana. Ehjällä termarilla vasta kun kone on lämmin ja termari aukeaa.
Jos hiljaa, ACC rajoittaa pöhöttimen nopeutta jostain syystä. Jos kylmää/haaleata, ei kennosta irtoa lämpöä.
Jos kerran riippuu kierroksista niin veikkaan sisäkennon olevan olevan osittain tukossa niin, että kun vesipumppu pyörii kovempaa, saa se puskettua paremmin painetta ja virtausta kennon "loppuosalle".
Jos termari falskaa niin ylävesiletku lämpiää kylmästä koneen mukana. Ehjällä termarilla vasta kun kone on lämmin ja termari aukeaa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Hyttiin ei tule kunnolla lämpöä
Käsikäyttöä tulee testata nimenomaan kun moottori on lämmin, siis silloin kun lämpöä pitäisi olla saatavissa. Esimerkiksi näin: lämpötilapyynti 27 ja alat nostamaan puhalluksen nopeutta. Alkaako tulla lämmintä? Jos ei, niin aeron kirjoittaman viestin mukaisesti epäilisin lämppärin kennon olevan tukossa.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Hyttiin ei tule kunnolla lämpöä
Kiitoksia vielä selvennyksestä. Testit tehty ja termari samalla tarkastettu, toimii niin kuin pitää. Täytynee avata kenno ja yrittää putsailla, jospa se sitten helpottaisi.
9000 CS Sport 2.0t 1998, väri 240 imolared