JP_Vette kirjoitti:-50 % kolmeen vuoteen menee joihinki tilastoihin normikilsamäärillä. Mones paikkaa sitä sanotaan, että kolmeen vuoteen puolittuu.
Vaihtoautomyyjien puhetta silloin kun ovat ostolaidalla eli kun vaihtohyvitystä lasketaan. Menet samalta kaverilta ostamaan sitä 3-vuotiasta autoa ja ihmettelet, miksi pyyntihinta onkin vain 30 % alle uuden hinnan, niin tarina on eri.
Oman hintaseurannan perusteella ei-ranskalaisissa perusperheautossa perusperheen kilsoilla (15-20 tkm/v) auton arvo puolittuu viidessä vuodessa. Katso vaikka tämän ketjun sankaria; bensakoneinen farmariastra hakuun, niin uusien hinnat alkaa lievin lisävarustein talvirenkaineen sellaisesta 24-25 t€:sta, ja kun Nettautoon iskee hakuun alle 100 tkm ajetut bensafarmariastrat 2013-> niin hintapyynnit lähtee vajaasta 13 t€:sta. Ja sama haku 2008-> ja alle 200 tkm, niin hinnat alkaa kuuden tonnin tienoilta. Saman haun voi toistaa vaikka Focukselle, niin numerot ei paljoa eroa.
Eksoottisemmat mallit, premiumit, ja tietyt merkit käyttäytyy hieman eri tavoin, mutta kun noista laskee ulos vuosittaisen hinnanaleneman prosentteina, niin ei 15 %:sta kauas päädytä, oli kyseessä melkein auto kuin auto. Mutta sitten on joku Berlingo jonka hinnanmuodostuksessa käytettynä ei välillä tunnu olevan mitään järkeä. Ja totta kai erikseen sitten ne autot joilla ajetaan se 4x tavallisen perheen kilometrimäärä, nille on ihan oma maailmansa. Onhan tuolla linkin Berlingollakin ajettu tuplamäärä keskimääräiseen nähden, mutta noilla kilsoilla ei kuitenkaan edelleenkään ansaita loppuunajetun titteliä.
Yllä mainittuihin laskuihin nähden aloin viime viikolla Sitä länsiauton rahoitustarjousta laskeskelemaan, ja edelleen olen sitä mieltä että varsinkin se Insignian tarjous taatulla max 13,7 %:n arvonalenemalla on melko hyvä diili. Siinä kun nimen omaan puhutaan vaihtohyvityksestä, eli siitä "50 % laskee kolmessa vuodessa" -tarinasta. Se 13,7 % p.a. kun on kolmessa vuodessa yhteensä 35 %, joten tarina eroaa melkoisesti vaihtoautomyyjän jutuista.