Uskallanko ostaa 9-5 vm 2000 2,0l farkku

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
niklas
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Su Huhti 29, 2012 09:58

Uskallanko ostaa 9-5 vm 2000 2,0l farkku

Viesti Kirjoittaja niklas »

Moi !.. ois tarkoitus taas haksahtaa saabiin , edellisellä kerralla 3,0 tdi ja sylinteriputkien vajoaminen .. muttei siittä enempää .. oon katellu nyt bensakoneella olevaa yksilöä ja rekisteristä selvisi että ainoastaan kerran vuonna 2011 ei oo mennyt katsastus läpi .. tää on siis vm - 2000 .. sain edellisen omistajan kiinni joka kertoi että vuonna 2015 koneeseen tilattu kaikki letkut uusiksi , turbo vaihdettu ja jarrut korjattu .. sen jälkeen autolla ajettu noin 20 000 km .. hän kertoi että on tankannut etanolia ja vain tulppia vaihtamalla .. ei softaa ei mtn ??? Ja että koska softaa ei ollu vaihdettu niin moottorin vikavalo syttynyt , mutta että akunkengän kun irroitti niin ei palanut enää ( liekö tarkoittanut että siirtyi takaisin bensaan .. siis mitä vittuu tää nyt tarkoittaa ??? .. voiko sitä ylipäänsä ostaa.. vaikkei kallis oo mut ois kiva saada mielipidettä joltain joka tietää enemmän näist asioist
jefreitteri
"Viggen"
Viestit: 608
Liittynyt: Ma Touko 28, 2012 07:57

Re: Uskallanko ostaa 9-5 vm 2000 2,0l farkku

Viesti Kirjoittaja jefreitteri »

Moi! Olisi tarkoitus taas haksahtaa saabiin. Edellisellä kerralla 3,0 tdi ja sylinteriputkien vajoaminen.. Muttei siitä enempää..

Olen katsellut nyt bensakoneella olevaa yksilöä ja rekisteristä selvisi, että ainoastaan kerran vuonna 2011 ei ole mennyt katsastus läpi. Tämä on siis vm - 2000.

Sain edellisen omistajan kiinni joka kertoi, että vuonna 2015 koneeseen tilattu kaikki letkut uusiksi, turbo vaihdettu ja jarrut korjattu. Sen jälkeen autolla ajettu noin 20 000 km. Hän kertoi, että on tankannut etanolia ja vain tulppia vaihtamalla, ei softaa ei mitään? Ja että koska softaa ei ole vaihdettu niin moottorin vikavalo on syttynyt mutta, että akunkengän kun irrotti niin ei palanut enää. (liekö tarkoittanut, että siirtyi takaisin bensaan..)

Siis mitä vittua tämä nyt tarkoittaa ? Voiko sitä ylipäätään ostaa? Vaikkei kallis olekaan mutta olisi kiva saada mielipidettä joltain joka tietää enemmän näistä asioista.
Moi. Olisi tietysti suositeltavaa, että autossa olisi asianmukainen softa jos mielii viinalla ajaa. Jos jotain olisi ollut rikkoutuakseen, niin se olisi todennäköisesti hajonnut jo.. Moottorin vikavalo tietysti syttyy koska moottorinohjaus ei pysty sopeuttamaan seosta etanolilla ajettaessa ilman oikeanlaista softaa. Moottori on siis käynyt mahdollisesti jonkin verran laihalla. Vikavalon saa nollattua ottamalla miinuskengän hetkeksi akulta irti.

Sanoisin, että mikäli hinta on kohdallaan, niin osta pois. Toki kannattaa yrittää tinkiä vielä jos kerta on epämääräisyyksiä softassa ja polttoaineessa. Oli miten oli, niin jotain murheita auton kanssa aina tulee jossain vaiheessa. Remontteihin kannattaa saabien tapauksessa varata 1*hankintahinta seuraavan vuoden aikana.. :lol:
Hitain Pohjois-Suomessa
"Hirsch"
Viestit: 746
Liittynyt: Ke Touko 12, 2004 09:45
Paikkakunta: Sieppijärvi(Länsi-Lappi)/Oulu.

Re: Uskallanko ostaa 9-5 vm 2000 2,0l farkku

Viesti Kirjoittaja Hitain Pohjois-Suomessa »

Ilman oikeaa softaa etanolilla ajaessa ei taida sytytysennakot riittää ja siksi syttyy vikavalo. Mitään tuhoja ei silti pitäisi tulla käsittääkseni. Minulla on 2.0t 400tkm ajettuna ja ei suurempia ongelmia. 300tkm kohdalla piti vaihtaa jakopään ketju ja kiristin. Turbo 360 tkm kohdalla. Pensapumppu 250tkm kohdilla.
9-3 X -11 (KA); 9-3 2.0T biopower -08(KA);9000 CSE jubileum -97 kesäauto
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
niklas
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Su Huhti 29, 2012 09:58

Re: Uskallanko ostaa 9-5 vm 2000 2,0l farkku

Viesti Kirjoittaja niklas »

Jakopääketjut just vaihdettu .. samaan aikaan kuin turbo kiitoksia näistä vastauksista , eli uskallan kyllä !!
automies
"Turbo"
Viestit: 205
Liittynyt: Su Syys 27, 2015 18:04
Paikkakunta: Tuusula

Re: Uskallanko ostaa 9-5 vm 2000 2,0l farkku

Viesti Kirjoittaja automies »

Tekniikkaa enemmän olisin huolissani tuon ikäisen auton kopasta. Takalokasuojan ja takaoven välinen kaistale kertoo paljon. Sen alapäässä on helmapalkin takapää, jonka hapantuminen tapahtuu osin piilossa. Korjaus tietää peltihommia ja jos MIG -liimapuikko ei pysy näpeissä, voi tulla kalliiksi. 8O
Nyt: Saab 9-3 Cab MY08
Ex: 9-5 Aero Wagon MY08, 9-3 TiD Wagon MY08, 9-5 SE Wagon MY99, 9000 CS MY96, 9000 CC MY87
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8094
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Uskallanko ostaa 9-5 vm 2000 2,0l farkku

Viesti Kirjoittaja mestari »

sen voi fiksata jos tuntee jonkun lasikuituleipurin, mutta peräloosterin pohjaa kandee stekata montako paikkaa joutuu sinne leipomaan leimalle
samalla tullaan tarkastaneeksi myös takapönderoosan kondis, yleensä aikas habanero
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1113
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: Uskallanko ostaa 9-5 vm 2000 2,0l farkku

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

Leimalla ei kuulemma tykätä jos lasikuidulla rakentelee helmapalkit takasin kuosiin.

Joku lokarin kaari nyt vielä jos pakko on.

Viinalla kun ajetaan niin onkai sihti putsattu?
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2577
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Uskallanko ostaa 9-5 vm 2000 2,0l farkku

Viesti Kirjoittaja Termos »

Bapsu kirjoitti:Leimalla ei kuulemma tykätä jos lasikuidulla rakentelee helmapalkit takasin kuosiin.
Juu ei. Ja nuo lasikuituleipurit on sitä pahinta sakkia autoharrastajan näkökulmasta.
Se kuitukakku kun tipahtaa tasan tarkkaan reunoja myöden viimeistään parin vuoden kuluttua leipomisesta :(

Eikä femman takakaarien fiksaamiseen muutakaan oikopolkua ole, ruoste pitää saada pois.

Se ei poistu teräsharjalla varustetulla porakoneella, eikä lamellilaikalla varustetulla kulmahiomakoneella.
Heikkotehoisella hiekkapuhalluslaitteellakin lopputulos on kyseenalainen, siitä on kokemusta.

Samoin kun siitä, että luulee kunnon ruiskulla suhuutettavan kalliin automaalin pitävän ruosteet pois. Ei toiminu :mrgreen:

HUPS, nyt lipsahti ohi aiheen.

Suhtautuisin kyllä varauksella autoon, jolla on ihan tarkoituksella ajeltu etanolilla vikavalo loimottaen, vaikka asialliallisia softapäivityksiäkin löytyy ihan googlettamalla.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1113
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: Uskallanko ostaa 9-5 vm 2000 2,0l farkku

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

Termos kirjoitti:
Bapsu kirjoitti:Leimalla ei kuulemma tykätä jos lasikuidulla rakentelee helmapalkit takasin kuosiin.
Juu ei. Ja nuo lasikuituleipurit on sitä pahinta sakkia autoharrastajan näkökulmasta.
Se kuitukakku kun tipahtaa tasan tarkkaan reunoja myöden viimeistään parin vuoden kuluttua leipomisesta :(

Eikä femman takakaarien fiksaamiseen muutakaan oikopolkua ole, ruoste pitää saada pois.

Se ei poistu teräsharjalla varustetulla porakoneella, eikä lamellilaikalla varustetulla kulmahiomakoneella.
Heikkotehoisella hiekkapuhalluslaitteellakin lopputulos on kyseenalainen, siitä on kokemusta.

Samoin kun siitä, että luulee kunnon ruiskulla suhuutettavan kalliin automaalin pitävän ruosteet pois. Ei toiminu :mrgreen:

HUPS, nyt lipsahti ohi aiheen.

Suhtautuisin kyllä varauksella autoon, jolla on ihan tarkoituksella ajeltu etanolilla vikavalo loimottaen, vaikka asialliallisia softapäivityksiäkin löytyy ihan googlettamalla.
Juu, justiinsa tuossa syksyllä kateltiin kun kaverilla XM Exclusivessa alkoi tuosta kohtaa mätimään ja kittiähän sielä oli. Hyvin oli tehty muuten kyllä.

Noi femman kaaretkin varmaan loputon savotta jossei uusiksi rakenna, mutta saahan hyvillä ruostetöillä monta vuotta lisäaikaa.

Niin, jossei ole softaa ja viinalla menty laihalla pitkäänkin niin ehkä miettisin koneen kuntoa. Kait jatkuva laihalla ajo koneen hajottaa jotenkin. Ehkä jäisi itseltäkin väliin. Pessimistinä ostaisin mahd. halvalla mahd. hyväkorisen femman ja pistäsin tekniikan uuteen uskoon, eli kone, ahdin ja muut tyyppiviat.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Vastaa Viestiin