Moottorin lämpötila
Re: Moottorin lämpötila
Sitten vaan termostaattia vaihtoon, merkkitiskiltä ostetulla termostaatillahan on 3 vuoden takuu ja jos asennus on suoritettu merkkiliikkeessä niin työkin kuuluu takuuseen. Jos ei halua itse jumppailla termareita niin tuo vaihtoehto varmasti kannattaa ottaa huomioon.
Mutta jos noita orkkistermareita/Motorad termareita on jo useampia kokeiltu eikä ne vuotta kauempaa kestä niin sitten täytyy etsiä joku toinen vaihtoehto. Minä en kuitenkaan lähtisi sitä termostaatin lämpötilaa muuttamaan, niinkuin ketjussa on esitelty. Mikäli joku haluaa välttämättä niin tehdä niin 92c termari löytyy varaosaliikkeistä vapaasti hengittävistä 9000:sen lyhytlohkoista. Esimerkiksi:
http://www.motonet.fi/fi/tuote/306042/t ... -saab-ford
Mutta jos noita orkkistermareita/Motorad termareita on jo useampia kokeiltu eikä ne vuotta kauempaa kestä niin sitten täytyy etsiä joku toinen vaihtoehto. Minä en kuitenkaan lähtisi sitä termostaatin lämpötilaa muuttamaan, niinkuin ketjussa on esitelty. Mikäli joku haluaa välttämättä niin tehdä niin 92c termari löytyy varaosaliikkeistä vapaasti hengittävistä 9000:sen lyhytlohkoista. Esimerkiksi:
http://www.motonet.fi/fi/tuote/306042/t ... -saab-ford
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Moottorin lämpötila
Eilen täräytti femman tulille ilman lohkolämmitintä ja sitten baanalle. 2km ja 50°c, tässä kohtaa motarille kiihdytys ja 3km kohdalla 60°c. 4km 70°c, 5km 80°c. Lämmöt kävi 83:ssa kun tuli käännös toiselle tielle. Kerran nyökkäsi 78°c, jonka jälkeen nousu 83°c ja pysyi siinä kuin naulattuna. Noin pelaa vuosia sitten uusittu marmorilta ostettu termostaatti. En harmiksenne muista kenen leimat siinä on. Mielestäni hyvin tuo skulaa. En miekään suosittele lämpöjen vahtimista Sid - infosta. Tulee vainoharhainen olo, jos kokoajan kyttää jotain parametriä sieltä sen mukaan mitä luulee seuraavaksi menevän rikki.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Moottorin lämpötila
Siis jos kone ei lämpene kohtuullisella ajolla, termari on auki liian aikaisin tai jatkuvasti. Sehän toimii niin, että termari on kiinni, kunnes lämpötila saavutetaan.Bapsu kirjoitti:Lisäanalyysiä: ajelin tossa töistä kotiin.
-15 ja -18 välillä pyöri pakkanen. Ajelin ton 14km kotiin, 60/80kmh, max saavutettu teng oli 78c. Eli termari ei kerennyt edes aukeamaan. Maltilla otin vielä lämpöä sisällekkin. Ja lähdin tolpasta liikkeelle... kyllä nyt tolla matkalla pitäisi jo normaali käyntilämpö saavuttaa?
Ps. Syylärisementillä korjattuja autoja on joskus tullut vastaan. Niissä esim. lämmityslaitteen kennoissa on sitten ongelmaa ollut, kun kanavat on tukossa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Moottorin lämpötila
Kyllä toi lämpöä tarjoaa, ei ole siitä kiinni. Lämpeäminen vaan kestää ikuisuuden. Tänään -4 töihin 8km matkalla kerkesi 75 saakka kipuamaan. Vaihtoon. Pitää katella ens viikon lopulla.
Mielestäni tosiaan 5km ajolla pitäis reippaassa pakkasessakin lämmitä pienellä ajolla, kuten tuo äidinkin auto tekee. Taajamaa tosiaan ajoi sen vajaa 5km ja pysäsi tyhjäkäynnille pariksi minsaksi niin saavutti ton vaakatason ja pysyi siellä vaikka mitä teki.
Mielestäni tosiaan 5km ajolla pitäis reippaassa pakkasessakin lämmitä pienellä ajolla, kuten tuo äidinkin auto tekee. Taajamaa tosiaan ajoi sen vajaa 5km ja pysäsi tyhjäkäynnille pariksi minsaksi niin saavutti ton vaakatason ja pysyi siellä vaikka mitä teki.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Re: Moottorin lämpötila
92 asteen termostaatti täällä. Lämmöt nousee äkkiä 60 ja sitten hidastuu. 82-92 väliä seilaa käyntilämmössä
Re: Moottorin lämpötila
Eilen taas -17, motarilla piti hyvin ~83 lämmöt. Saavuin kaupunkiin niin risteyksissä alkoi viisari notkua ja teng pyöriä seiskalla alkavissa lukemissa.
Niin, ja hain länsiautosta 17€ orggistermarin. Pitää asennella viikonvaihteessa.
Niin, ja hain länsiautosta 17€ orggistermarin. Pitää asennella viikonvaihteessa.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Re: Moottorin lämpötila
Tältä aamulta vähän lukemia. Uusi termostaatti vaihdettu joulukuussa.
Käynnistys ilman esilämmitystä:
Ikkunat putsattu:
Ajelua traktorin perässä kolmeakymppiä, muutama sata metriä neljääkymppiä ja kevyt kiihdytys moottoritielle kahdeksaankymppiin:
Kahdeksaakymmentä edelleen:
Tuosta sitten nousi 87 asteeseen jonka jälkeen sahasi 83 ja 87 välillä. Lämpömittarin neula nousi vaakatasoon, kun asteita oli 80.
Käynnistys ilman esilämmitystä:
Ikkunat putsattu:
Ajelua traktorin perässä kolmeakymppiä, muutama sata metriä neljääkymppiä ja kevyt kiihdytys moottoritielle kahdeksaankymppiin:
Kahdeksaakymmentä edelleen:
Tuosta sitten nousi 87 asteeseen jonka jälkeen sahasi 83 ja 87 välillä. Lämpömittarin neula nousi vaakatasoon, kun asteita oli 80.
Re: Moottorin lämpötila
Oliko mimmosta eroa vanhaan? Pitkään saa tosiaan omalla ajaa että termari aukeaa ja kun aukeaa niin 70 asteen puolella käydään. Mutta se avautuminenkin kestää jo aika pitkään.Risto kirjoitti:Tältä aamulta vähän lukemia. Uusi termostaatti vaihdettu joulukuussa.
Käynnistys ilman esilämmitystä:
Ikkunat putsattu:
Ajelua traktorin perässä kolmeakymppiä, muutama sata metriä neljääkymppiä ja kevyt kiihdytys moottoritielle kahdeksaankymppiin:
Kahdeksaakymmentä edelleen:
Tuosta sitten nousi 87 asteeseen jonka jälkeen sahasi 83 ja 87 välillä. Lämpömittarin neula nousi vaakatasoon, kun asteita oli 80.
Raportoin itsekin edistyksestä kun saan vaihdettua. Kiitettävän nopeasti femma kipuaa tonne 60c pyykille, mutta siihen hyytyy nousuvauhti.
Milläs asetuksella acc oli eli ryöväsikö kaiken sisään vai oliko pienellä.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Re: Moottorin lämpötila
Vanhalla lämmöt "nousivat" 70 asteeseen ja lämppäristä tuli haaleaa. Nyt pukkaa kuumaa ja pyynti on 22 ja automatiikka hoitaa puhalluksen eli alussa pienellä ja sitten nousee hiljalleen.
Re: Moottorin lämpötila
Juu, jos automatiikalla nousee noin hyvin niin aika vastaava taitaa olla kuin tuossa äidin käytössä olevassa ysivitosessa, se muutama kilsa ajonopeudesta riippumatta alkaa olla se 90c lähellä.Risto kirjoitti:Vanhalla lämmöt "nousivat" 70 asteeseen ja lämppäristä tuli haaleaa. Nyt pukkaa kuumaa ja pyynti on 22 ja automatiikka hoitaa puhalluksen eli alussa pienellä ja sitten nousee hiljalleen.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Re: Moottorin lämpötila
Helvata, ei tossa mun saapissa nouse lämmöt nuin äkkiä 60 asteeseen vaikka on lähtötilanteessa eberillä nostettu lämmöt +30 asteeseen ja eberi päällä vielä ajon aikanakin , liekö joku jättäny termarin kokonaan pois jumittelemasta
9-5 2.3tA -00 524tkm
9000CD 2.3TA -92 524tkm
9000CD 2.3TA -92 524tkm
Re: Moottorin lämpötila
Kävin tuossa Aerolla akunlatausajelulla pikkuteillä, nopeutta n. 60 ja pakkasta 20 astetta. Moottorin lämpötila nousi 87 asteeseen ja tippui 81 asteeseen, kun termari aukesi.
Jonkun aikaa lämmöt sahasi 83-86 asteen välillä, pikkuhiljaa tasoittuen. Veikkailen, että pitempään ajaessa lämmöt jää tuohon 84-85 asteeseen.
Viirun lämpömittari on vaakasuorassa 83 asteen lämpötilassa.
Jonkun aikaa lämmöt sahasi 83-86 asteen välillä, pikkuhiljaa tasoittuen. Veikkailen, että pitempään ajaessa lämmöt jää tuohon 84-85 asteeseen.
Viirun lämpömittari on vaakasuorassa 83 asteen lämpötilassa.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Re: Moottorin lämpötila
Joo ei mullakaan kyllä systeemit ole kunnossa jos riston autosta otetaan referenssiä. Tai meidän talon toisesta kärrystä.
Motarilla pitää 83 ja maantiellä kaupungissa sahaa kokoajan 75-85 väliä jos enemmän lämmittää.
Viikonloppu lähenee ja siten myös termarinvaihtopäivä...
Motarilla pitää 83 ja maantiellä kaupungissa sahaa kokoajan 75-85 väliä jos enemmän lämmittää.
Viikonloppu lähenee ja siten myös termarinvaihtopäivä...
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Re: Moottorin lämpötila
Omalla kohdalla tuo termari tuntuu laahaavan lähes jatkuvasti. Jo pidemmän aikaa seurannut kyllä tuota, koko ajan on hieman tippunut aina säiden kylmetessä.
Aamulla sidistä katsottuna teng kävi kahdesti 80 asteessa, muuten kyllä roikkuu kiltisti siinä 77-79 tienoilla 80 nopeudessa. Alhaisimmillaan tipautti 79 -> 73 asteeseen, tämä siis 40 alueella. Työmatka siis kestää n. 30 minuuttia ja matkasta on n. 80% on 80km/h nopeusrajoituksella.
Acc on asennossa AUTO ja lämmöt 21 astetta. Tai näin ainakin oletan, kun on melkeen koko taulu pimeänä suurimmanosan ajasta
Katselin vaan tuolta Mekonomenilta mitä termareita kauppaavat.
Termostaatti. Vakio sis. tiivisteen 17-5981.89J
Termostaatti. Kylmempi kuin alkuperäinen, sis.tiivisteen 17-4022.82D
Termostaatti, talvi. sis tiivisteen 17-4022.92D
Itsellä luultavasti tuo 82 nyt kiinni. 89 on varmaan suurimmalla osalla muilla kiinni. Sitten on vielä omanaan "termostaatti, talvi" 92 asteinen, koodista päätellen. Valmistajista ei ole missään mainintaa...
Aamulla sidistä katsottuna teng kävi kahdesti 80 asteessa, muuten kyllä roikkuu kiltisti siinä 77-79 tienoilla 80 nopeudessa. Alhaisimmillaan tipautti 79 -> 73 asteeseen, tämä siis 40 alueella. Työmatka siis kestää n. 30 minuuttia ja matkasta on n. 80% on 80km/h nopeusrajoituksella.
Acc on asennossa AUTO ja lämmöt 21 astetta. Tai näin ainakin oletan, kun on melkeen koko taulu pimeänä suurimmanosan ajasta
Katselin vaan tuolta Mekonomenilta mitä termareita kauppaavat.
Termostaatti. Vakio sis. tiivisteen 17-5981.89J
Termostaatti. Kylmempi kuin alkuperäinen, sis.tiivisteen 17-4022.82D
Termostaatti, talvi. sis tiivisteen 17-4022.92D
Itsellä luultavasti tuo 82 nyt kiinni. 89 on varmaan suurimmalla osalla muilla kiinni. Sitten on vielä omanaan "termostaatti, talvi" 92 asteinen, koodista päätellen. Valmistajista ei ole missään mainintaa...
Saab 9-3 SC -08 Re85
Saab 9-5 Aero -04 Re85
Saab 9-5 Aero -04 Re85
Re: Moottorin lämpötila
Ite laitoin wahlerin 88 asteisen. Löytyi paikallisesta AD varaosaliikkeestä. Ei ole sid-infoa käytössä mutta hyvin näyttää puoliväliin nousevan viisari.
Saab
Elämää ohituskaistalla
Saabit myyty
Elämää ohituskaistalla
Saabit myyty