XWD öljyt
Re: XWD öljyt
Jokohan kerkes jotain särkyä perästä?
Tänään lähin viemään autoa taas sinne korjuulle, niin alkoi nykiä silleen kummasti.
Tasasta vauhtia 60-100km/h kun ajoin niin nyki silleen kun ois jarrua painellut sekunnin välein. Nykiminen ei ollut hirveän voimakasta, mutta huomasi sen myöskin ahtopainemittarista. Vapaalla auto rullasi normaalisti. Kone kävi normaalisti.
Outoa?
Tänään lähin viemään autoa taas sinne korjuulle, niin alkoi nykiä silleen kummasti.
Tasasta vauhtia 60-100km/h kun ajoin niin nyki silleen kun ois jarrua painellut sekunnin välein. Nykiminen ei ollut hirveän voimakasta, mutta huomasi sen myöskin ahtopainemittarista. Vapaalla auto rullasi normaalisti. Kone kävi normaalisti.
Outoa?
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2711
- Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
- Paikkakunta: Espoo
Re: XWD öljyt
Öljyä ei muuten kannata koittaa vaihtaa sellaisella nosturilla, joka nostaa auton keskeltä, tai ainakin pakoputken joutuu ottamaan pois tieltä ensin.
kuva
Normaalisti siis putki roikkuu alempana kuin kardaani, ja toi keskeltä nostava siis nostaa putken tonne kardaanin tasoon, joka taas johtaa siihen, ettei perä pääse laskeutumaan irrotettuna, vaan jää nojaamaan ylhäällä olevaan pakoputkeen, eikä laske nimeksikään.
No tulipahan ainakin treenattua perän irrottamista ja perän öljyt sentään sain vaihdettua, ihan harmaata litkua oli, mutta ei ollut kyllä minkäänlaista metallipurua tulpassakaan, kuten joissain kuvissa tullut nähtyä.
Pitää mennä TI-halliin vaihtamaan noi öljyt kytkimeen, neliveto onneksi toiminut täysin oireetta ton yhden rötäämisen jälkeen, mutta peräöljyistä päätellen kytkinöljyjen vaihto on enemmän kuin ajankohtaista.
Ja kääntölaakeritkin kaipaa vaihtoa, mitä kylmempää aamuisin on, sitä enemmän rutisee, mutta helpottaa kun auto lämpenee..huoh. Sitä en kuitenkaan itse tee, jousipuristimien kanssa ei huvita pelleillä.
Ja Sitikka myös pisti jarrun lukkoon eilen, vaimo soitti, että "auto haisee hitsipillille, uskaltaako ajaa?" "Joo aja vaan, se on poltto päällä". Illalla näin auton, niin koko jarrulevy&pala oli ihan valkoisen ja punaisen jauhon peitossa ja tosiaan haisee ihan palaneelle kumille, varmaan käynyt suht kuumana... Saa nähdä onko laakerikin entinen... Rengas on aivan juntturassa, luulin, että jouset jo hajos takaa kun perä oli alhaalla kun vaimo lähti anoppilan pihasta, mutta rengas se siellä vaan pisti sitkeästi vastaan. Jotenkin alkaa taas hiipimään mieleen, että pitäsköhän perheessä yhden auton olla uudempi kuin lähemmäs kahdeksan vuotta, ei riitä aika harrastaa näiden kaikkien kanssa, vaikka lähes joka vkl olen vähintään toisen päivän tallissa vietellyt.
kuva
Normaalisti siis putki roikkuu alempana kuin kardaani, ja toi keskeltä nostava siis nostaa putken tonne kardaanin tasoon, joka taas johtaa siihen, ettei perä pääse laskeutumaan irrotettuna, vaan jää nojaamaan ylhäällä olevaan pakoputkeen, eikä laske nimeksikään.
No tulipahan ainakin treenattua perän irrottamista ja perän öljyt sentään sain vaihdettua, ihan harmaata litkua oli, mutta ei ollut kyllä minkäänlaista metallipurua tulpassakaan, kuten joissain kuvissa tullut nähtyä.
Pitää mennä TI-halliin vaihtamaan noi öljyt kytkimeen, neliveto onneksi toiminut täysin oireetta ton yhden rötäämisen jälkeen, mutta peräöljyistä päätellen kytkinöljyjen vaihto on enemmän kuin ajankohtaista.
Ja kääntölaakeritkin kaipaa vaihtoa, mitä kylmempää aamuisin on, sitä enemmän rutisee, mutta helpottaa kun auto lämpenee..huoh. Sitä en kuitenkaan itse tee, jousipuristimien kanssa ei huvita pelleillä.
Ja Sitikka myös pisti jarrun lukkoon eilen, vaimo soitti, että "auto haisee hitsipillille, uskaltaako ajaa?" "Joo aja vaan, se on poltto päällä". Illalla näin auton, niin koko jarrulevy&pala oli ihan valkoisen ja punaisen jauhon peitossa ja tosiaan haisee ihan palaneelle kumille, varmaan käynyt suht kuumana... Saa nähdä onko laakerikin entinen... Rengas on aivan juntturassa, luulin, että jouset jo hajos takaa kun perä oli alhaalla kun vaimo lähti anoppilan pihasta, mutta rengas se siellä vaan pisti sitkeästi vastaan. Jotenkin alkaa taas hiipimään mieleen, että pitäsköhän perheessä yhden auton olla uudempi kuin lähemmäs kahdeksan vuotta, ei riitä aika harrastaa näiden kaikkien kanssa, vaikka lähes joka vkl olen vähintään toisen päivän tallissa vietellyt.
Tomppa & Saabit myyty :(
Re: XWD öljyt
Kriittisin näistä XWD öljyistä on Haldex:in öljyt.
Normi perän öljyt pitäisi kyllä kestää enemmän kuin 30 tkm / 1 vuosi joka on suosituksena Haldex:iin.
Haldex öljyt saa kyllä vaihdettua kunnon imupumpulla ilman mitään ongelmia. Ruotsin kirjoituksista olen lukenut että suodatin olisi hyvä vaihtaa joka toisella kerralla > 2 vuoden välein ja silloin hommia on enemmän kun perämurikkaa kannattaa vähän laskea työn helpottamiseksi.
Jakovaihteistossa / perässä ei ole tietääkseni ollut näissä XWD autoissa ongelmia.
Itse tilasin nuo "Rommitommin" linkkaamat osat ja hain motonetistä peräöljyn. lk-autopartsilta tuli tilattua myös seuraavaan huoltoon tarvikkeet kun hinnat oli reilusti alle täkäläisten hintojen.
Normi perän öljyt pitäisi kyllä kestää enemmän kuin 30 tkm / 1 vuosi joka on suosituksena Haldex:iin.
Haldex öljyt saa kyllä vaihdettua kunnon imupumpulla ilman mitään ongelmia. Ruotsin kirjoituksista olen lukenut että suodatin olisi hyvä vaihtaa joka toisella kerralla > 2 vuoden välein ja silloin hommia on enemmän kun perämurikkaa kannattaa vähän laskea työn helpottamiseksi.
Jakovaihteistossa / perässä ei ole tietääkseni ollut näissä XWD autoissa ongelmia.
Itse tilasin nuo "Rommitommin" linkkaamat osat ja hain motonetistä peräöljyn. lk-autopartsilta tuli tilattua myös seuraavaan huoltoon tarvikkeet kun hinnat oli reilusti alle täkäläisten hintojen.
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98
"1159"
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98
"1159"
Re: XWD öljyt
Niinhän siinä sitten kävi.
Soittivat korjaamolta, että on pari tuntia mittailtu solenoideja ym. perästä ja kaiken pitäis sen suhteen toimia, mutta jossain on tukos. Ilmeisesti ELSD:ssä, jota ei autossa vin- numeron mukaa edes pitäis olla. No oli tai ei, mutta perä pitäis kuulemma puottaa alas ja huuhdella. Eikä siinäkään vielä, mutta kun se maksaa 800-900+ päälle öljyt ja maksajana asiakas, eli minä. Kuulemma yhtään ei voi tulla vastaan. Neljä kertaa nyt ajanut sen 250km tuon auton takia ja edelleen saan sen rikkinäisenä takasin vaikka öljynvaihtoon meni jo se 500.
Saattas tässä heikkohermosempaa vituttaa.
Oisko kellään hyviä ideoita? Pitää huomenna vielä kysästä kuluttaja-asiamieheltä.
Liikkeen nimeä on VIELÄ laita.
Soittivat korjaamolta, että on pari tuntia mittailtu solenoideja ym. perästä ja kaiken pitäis sen suhteen toimia, mutta jossain on tukos. Ilmeisesti ELSD:ssä, jota ei autossa vin- numeron mukaa edes pitäis olla. No oli tai ei, mutta perä pitäis kuulemma puottaa alas ja huuhdella. Eikä siinäkään vielä, mutta kun se maksaa 800-900+ päälle öljyt ja maksajana asiakas, eli minä. Kuulemma yhtään ei voi tulla vastaan. Neljä kertaa nyt ajanut sen 250km tuon auton takia ja edelleen saan sen rikkinäisenä takasin vaikka öljynvaihtoon meni jo se 500.
Saattas tässä heikkohermosempaa vituttaa.
Oisko kellään hyviä ideoita? Pitää huomenna vielä kysästä kuluttaja-asiamieheltä.
Liikkeen nimeä on VIELÄ laita.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2711
- Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
- Paikkakunta: Espoo
Re: XWD öljyt
Mä en kyllä pysty käsittämään, miten tuohon voi saada koko päivän menemään, se perän tiputtaminen ja puhdistaminen ei kovin vaikeaa ole, eikä taida mainittavasti vaikeutua, vaikka ottaisi koko perän irralleen pöydälle. Täällä jo mainittiin, että noiden öljyjen ja suodattimen vaihto oli jossain liikkeessä maksanut 450e, josta osat on reilut 250€, eli työtä noin kaksi tuntia.
Tietääköhän liike nyt tarpeeksi koko haldexista, jos väittää että siellä on elsd, vaikka vin-numeron mukaan ei pitäisi olla. Onhan se tietysti mahdollista, että on vaihdettu elsd-perä, mutta vetarit taakse jne pitäisi myös olla vaihdettuna. Toki toi, että kytkimen öljyä vuotaa johonkin kuulostaa elsd:ltä, mutta onko ne oikeasti osanneet edes katsoa koko öljytasoa oikein alunperinkään. Katoppa auton takaa auton alle, sen näkee suoraan murikan muodosta onko elsd:llä vai ilman..
Länsiauto Vantaa, jota olen pariin otteeseen kehunutkin täällä, niin ainakin työn vastaanotolle tuntui olevan koko xwd:n öljyjen vaihto täysin vieras operaatio eivätkä osanneet vartin laskemisen jälkeen antaa mitään tarjousta vaikka kaverinkin pyysi siihen avuksi ja sekään ei auttanut, että sanoin olevan sama haldex kuin opelissa. Näki etteivät tienneet asiasta hölkäsen pöläystä, joten näin paremmaksi ruvata turaamaan itse, kun merkkiliikkeen osaaminen oli vaihteeksi tota tasoa.
Tietääköhän liike nyt tarpeeksi koko haldexista, jos väittää että siellä on elsd, vaikka vin-numeron mukaan ei pitäisi olla. Onhan se tietysti mahdollista, että on vaihdettu elsd-perä, mutta vetarit taakse jne pitäisi myös olla vaihdettuna. Toki toi, että kytkimen öljyä vuotaa johonkin kuulostaa elsd:ltä, mutta onko ne oikeasti osanneet edes katsoa koko öljytasoa oikein alunperinkään. Katoppa auton takaa auton alle, sen näkee suoraan murikan muodosta onko elsd:llä vai ilman..
Länsiauto Vantaa, jota olen pariin otteeseen kehunutkin täällä, niin ainakin työn vastaanotolle tuntui olevan koko xwd:n öljyjen vaihto täysin vieras operaatio eivätkä osanneet vartin laskemisen jälkeen antaa mitään tarjousta vaikka kaverinkin pyysi siihen avuksi ja sekään ei auttanut, että sanoin olevan sama haldex kuin opelissa. Näki etteivät tienneet asiasta hölkäsen pöläystä, joten näin paremmaksi ruvata turaamaan itse, kun merkkiliikkeen osaaminen oli vaihteeksi tota tasoa.
Tomppa & Saabit myyty :(
Re: XWD öljyt
On siinä sittenkin elsd. Katsoin väärin, mun moka.
Jokatapauksessa kaks ja puoli tuntia meni tuollakin silloin ekalla kerralla öljyjen vaihtoon.
Itekkin tuon vois pestä, mutta ei oo paikkaa missä tehä, eikä kyllä juuri intoakaan. Kuinka lie nyt täynnä öljyä koko perä...
Menipä luotto kerralla ns. "merkkihuoltoon".
Jokatapauksessa kaks ja puoli tuntia meni tuollakin silloin ekalla kerralla öljyjen vaihtoon.
Itekkin tuon vois pestä, mutta ei oo paikkaa missä tehä, eikä kyllä juuri intoakaan. Kuinka lie nyt täynnä öljyä koko perä...
Menipä luotto kerralla ns. "merkkihuoltoon".
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: XWD öljyt
Ot:
Minun autoni on 18-vuotias ja sille on viimeksi tehty jotain toukokuussa.Rommitommi kirjoitti:
Jotenkin alkaa taas hiipimään mieleen, että pitäsköhän perheessä yhden auton olla uudempi kuin lähemmäs kahdeksan vuotta, ei riitä aika harrastaa näiden kaikkien kanssa, vaikka lähes joka vkl olen vähintään toisen päivän tallissa vietellyt.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: XWD öljyt
Voiko se aueta tuo tukos sieltä elsd:n venttiililtä ihan ajamalla?
Tuntuu omituiselta tuo vika kun välillä tulee SERVICE XWD tauluun ihan randomilla.
Äskettäin ajoin oikein karkeaa sepelitietä parikymmentä kilometriä ja ei herjannut kertaakaan ja veto oli joka pyörässä. Luulis tuolla ajolla öljyjen kiertävän ja lukon olevan aktiivisena vähän väliä.
Niin ja se vikakoodihan on RDCM: C0408 (61).
Öljypinnat pitäis olla ok, eikä vuotoa perän suuntaan.
Tuntuu omituiselta tuo vika kun välillä tulee SERVICE XWD tauluun ihan randomilla.
Äskettäin ajoin oikein karkeaa sepelitietä parikymmentä kilometriä ja ei herjannut kertaakaan ja veto oli joka pyörässä. Luulis tuolla ajolla öljyjen kiertävän ja lukon olevan aktiivisena vähän väliä.
Niin ja se vikakoodihan on RDCM: C0408 (61).
Öljypinnat pitäis olla ok, eikä vuotoa perän suuntaan.
Re: XWD öljyt
Vikakoodin selite > Rear Axle Coupling Valve Solenoid/Motor/Actuator, stuck eli solenoidi venttiili jumissa on tuon mukaan ??kar-ra kirjoitti:Niin ja se vikakoodihan on RDCM: C0408 (61)..
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98
"1159"
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98
"1159"
Re: XWD öljyt
Ovat mitanneet sen korjaamolla. Ottaa virtaa ja naksuu, eli pitäis olla kunnossa. Epäilevät tukosta.
Re: XWD öljyt
Mistä sinne vettä pääsee? Kondensoituu talvella vai hä?SauliNaski kirjoitti:Mikäli öljy on harmaata se tarkoittaa että öljyn sekaan on päässyt vettä.
9³SS Turbo X '08
-Janne
-Janne
Re: XWD öljyt
Noniin.
Ei pitäis kyllä hätäillä, mutta vaikuttaa alustavasti, että ajamalla poistui tuo vika/tukos.
Lopussakin kun tuli liukasta tänne pohjoiseen niin sai ottaa vähän luisua ja joka rengas pyörimään.
Ilmeisesti autoa pitäisi käyttää vaihde päällä kaikki pyörät ilmassa, jotta ilmat lähtis pois ja öljyt kiertäisi myös elsd:ssä.
Mitä sitten kertonee wis kun en sitä omista, mutta ainakin tuossa venäläisten videolla näin toimitaan. Ei Åströmillä Oulussa.
https://youtu.be/W0j--5Ryl-M
Ei pitäis kyllä hätäillä, mutta vaikuttaa alustavasti, että ajamalla poistui tuo vika/tukos.
Lopussakin kun tuli liukasta tänne pohjoiseen niin sai ottaa vähän luisua ja joka rengas pyörimään.
Ilmeisesti autoa pitäisi käyttää vaihde päällä kaikki pyörät ilmassa, jotta ilmat lähtis pois ja öljyt kiertäisi myös elsd:ssä.
Mitä sitten kertonee wis kun en sitä omista, mutta ainakin tuossa venäläisten videolla näin toimitaan. Ei Åströmillä Oulussa.
https://youtu.be/W0j--5Ryl-M
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2711
- Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
- Paikkakunta: Espoo
Re: XWD öljyt
Itsellenikin vaihdettiin öljyt+suodatin+tiiviste lopulta nelivetoon ja voi pojat mikä muutos.
Aiemmin aina vähän nytkytti kun lähti kiihdyttmään ja sen enempiä kun en ole haldexiin perehtynyt, niin ajattelinkin olevan ihan normi juttu. Välillä ilmeisesti joku klöntti tukki jonkun paikan, kun silloin siis oikeasti täristi todella kovaa, mutta se meni ohi aina.
Noh nyt kun on öljyt vaihdettu, niin nelivedon kytkeytymisessä viive on hävinnyt varmaan puoleen tai paremminkin en juuri edes huomaa mitään viivettä ja eipä ole mitään värinöitä enää.
Suosittelen jokaisella nelivedolla ajavalle, jos ei ole hetkeen vaihdettu!
Aiemmin aina vähän nytkytti kun lähti kiihdyttmään ja sen enempiä kun en ole haldexiin perehtynyt, niin ajattelinkin olevan ihan normi juttu. Välillä ilmeisesti joku klöntti tukki jonkun paikan, kun silloin siis oikeasti täristi todella kovaa, mutta se meni ohi aina.
Noh nyt kun on öljyt vaihdettu, niin nelivedon kytkeytymisessä viive on hävinnyt varmaan puoleen tai paremminkin en juuri edes huomaa mitään viivettä ja eipä ole mitään värinöitä enää.
Suosittelen jokaisella nelivedolla ajavalle, jos ei ole hetkeen vaihdettu!
Tomppa & Saabit myyty :(
Re: XWD öljyt
Käytin aeron nelivedon öljynvaihdossa ja kyllä muuten auto hiljeni ja tuntui että kulkeekin kevyemmin. 160tkm mittarissa enkä löytänyt yhtään muuta merkintää huotokirjasta nelivetoon liittyen, paitsi silmämääräiset tarkistukset. Länsiautossa ilmoittivat että on muka huoltovapaa
Kilosta alkaa ilo.
Saab 9-3 SS 1.9Ttid 2008
Saab NG 9-5 2.0 aero XWD 2011
Saab 9-3 SS 1.9Ttid 2008
Saab NG 9-5 2.0 aero XWD 2011
Re: XWD öljyt
Millä tavalla hiljeni tai siis minkälaista äänti piti aiemmin? Mitä kaikkea vaihdettiin?Laivo kirjoitti:Käytin aeron nelivedon öljynvaihdossa ja kyllä muuten auto hiljeni ja tuntui että kulkeekin kevyemmin. 160tkm mittarissa enkä löytänyt yhtään muuta merkintää huotokirjasta nelivetoon liittyen, paitsi silmämääräiset tarkistukset. Länsiautossa ilmoittivat että on muka huoltovapaa
9³SS Turbo X '08
-Janne
-Janne