Kesärenkaat 2018
Re: Kesärenkaat 2018
Seuraavassa TM:ssä on 225/45-17 kesärenkaiden testi.
9-5 2.0t wagon biopower linear sport - 05, 900i 16valve 3d - 93
detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
Re: Kesärenkaat 2018
Ja se ilmestyy ke 7.3.
On muuten TM:n sivut menneet takapakkia siinä, että sieltä ei löydy mitään teaseria tai sisältölistaa seuraavasta paperilehden numerosta tai edes tietoa julkaisuaikataulusta. Aikataulu löytyy lopulta sivun alalaidasta menemällä Otavamedian ilmoitusmyynnin aikatauluun ja hakemalla sieltä TM:n ilmestymisaikataulu. Mutta TM:n sivuilla ei tällä hetkellä mitään tietoa siitä että kolmen päivän päästä ilmestyy yksi heidän seuratuimmista vuosittaisista testeistään. Surkeaa markkinointia.
On muuten TM:n sivut menneet takapakkia siinä, että sieltä ei löydy mitään teaseria tai sisältölistaa seuraavasta paperilehden numerosta tai edes tietoa julkaisuaikataulusta. Aikataulu löytyy lopulta sivun alalaidasta menemällä Otavamedian ilmoitusmyynnin aikatauluun ja hakemalla sieltä TM:n ilmestymisaikataulu. Mutta TM:n sivuilla ei tällä hetkellä mitään tietoa siitä että kolmen päivän päästä ilmestyy yksi heidän seuratuimmista vuosittaisista testeistään. Surkeaa markkinointia.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Kesärenkaat 2018
Mielestäni huulilasissa mainostettiin, että seuraavassa numerossa julkaistaan 18-tuumaisten renkaiden testi.
Hyvä jos Teknarinkin testiin on saatu 17" kiekot, kun sehän on jo vakiokoko melkeinpä peruskorollassakin
Eski
Hyvä jos Teknarinkin testiin on saatu 17" kiekot, kun sehän on jo vakiokoko melkeinpä peruskorollassakin
Eski
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8088
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Kesärenkaat 2018
Audismis on LingLong green maxit, eli ihan suurinta parhautta mitä vaan olla voi. Oisko ollu 215/55/16 97W XL tarkempi speksi. Ne ostettu viime kesäksi, oisko niille kertynyt joku 500km ajoa ja useampi kuukausi seisontaa. Kestävät siis vielä varmaan parikymmentä kesää
Skeidas tais olla GoodYear efficient gripit, katotaan kestääkö ne edes yhden kokonaisen kesärengaskauden. Ensiasennus Contit meni vaihtoon ~20tkm ajettuina.
Pösöön sen sijaan tarttee hommaa uudet kesägumekset, Nokian HakkaGreeneistä on osa runkovaurioisia (vatkaa ihan simona yli 110km/h vauhdeissa), yks on puhki (ruuvi läpi) ja kulutuspinnat alle 1mm, eli alkaa olla pikku hiljaa loppuun ajetut nämä
Vuoden 2018 valikoimista lienee no-brainer hommata Achillekset. Pitää perehtyä mitä olis tyrkyllä 195/65/15 koossa. Jos toi premium-merkki (Achilles) on turhan kallis, niin sitten varmaan pitää kattella joku halpis-kiinalainen. Voishan sitä katsoo mitä TM:n testeissä on ja jos innostuvat testin häviäjää haukkumaan kovastikin hengenvaaralliseksi, niin voishan sitä vaihteeksi kokeilla niitäkin. Tulispa siis kerrankin kokeiltua TM:n testitulosten ohjaamana tehtyä rengasvalintaa
Skeidas tais olla GoodYear efficient gripit, katotaan kestääkö ne edes yhden kokonaisen kesärengaskauden. Ensiasennus Contit meni vaihtoon ~20tkm ajettuina.
Pösöön sen sijaan tarttee hommaa uudet kesägumekset, Nokian HakkaGreeneistä on osa runkovaurioisia (vatkaa ihan simona yli 110km/h vauhdeissa), yks on puhki (ruuvi läpi) ja kulutuspinnat alle 1mm, eli alkaa olla pikku hiljaa loppuun ajetut nämä
Vuoden 2018 valikoimista lienee no-brainer hommata Achillekset. Pitää perehtyä mitä olis tyrkyllä 195/65/15 koossa. Jos toi premium-merkki (Achilles) on turhan kallis, niin sitten varmaan pitää kattella joku halpis-kiinalainen. Voishan sitä katsoo mitä TM:n testeissä on ja jos innostuvat testin häviäjää haukkumaan kovastikin hengenvaaralliseksi, niin voishan sitä vaihteeksi kokeilla niitäkin. Tulispa siis kerrankin kokeiltua TM:n testitulosten ohjaamana tehtyä rengasvalintaa
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8088
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Kesärenkaat 2018
Camskillsiltä löytyi Achillekset Pösöön sen verran edukkaasti, että ei voinut vastustaa tilausnapin painallusta.
Achilles Platinum - 195/65 R15 91V TL, neljä renkulaa 193€ rahteineen. Miinan pajalla pyöräyttävät vanteelle max 50€:lla, niin pääsee taas pitkästä aikaa turvalliseen Achilles-kantaan tulevana kesänä
Achilles Platinum - 195/65 R15 91V TL, neljä renkulaa 193€ rahteineen. Miinan pajalla pyöräyttävät vanteelle max 50€:lla, niin pääsee taas pitkästä aikaa turvalliseen Achilles-kantaan tulevana kesänä
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: Kesärenkaat 2018
Jep, tuulilasissa tosiaan luvattiin, että seuraavassa nrossa on kovempi vauhtisten 225/40R18Y -kumien testi.
Itse en uskalla leikkiä omalla tai toisten hengellä jollain sailuneilla tai laufenneilla, jotka testatusti ovat järkyttävän huonoja ainakin jarrutustestissä. Jos 100kmh vauhdista tehdään äkkijarrutus, niin kun ContiPremiumContact5 pysähtyi, niin Laufennilla oli vielä yli 50kmh vauhtia jäljellä. Se on minulle jo varsin hyvä peruste jättää tuollaiset kumit väliin vaikka ne saisi ilmaiseksi. Tietysti, jos ei koskaan aja hurjaa 100kmh vauhtia, vaan valuttelee hissukseen ja ennakoi aina kaikki mahdolliset riskit, niin samapa tuo mitkä kumipallerot siellä pyörii
Eski
Itse en uskalla leikkiä omalla tai toisten hengellä jollain sailuneilla tai laufenneilla, jotka testatusti ovat järkyttävän huonoja ainakin jarrutustestissä. Jos 100kmh vauhdista tehdään äkkijarrutus, niin kun ContiPremiumContact5 pysähtyi, niin Laufennilla oli vielä yli 50kmh vauhtia jäljellä. Se on minulle jo varsin hyvä peruste jättää tuollaiset kumit väliin vaikka ne saisi ilmaiseksi. Tietysti, jos ei koskaan aja hurjaa 100kmh vauhtia, vaan valuttelee hissukseen ja ennakoi aina kaikki mahdolliset riskit, niin samapa tuo mitkä kumipallerot siellä pyörii
Eski
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8088
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Kesärenkaat 2018
ADACilla jo 2018 kesäkumitestejä julkaistu. Halpiksista mm. Apollo ja Pneumant pyyhki täälläkin hyväksi tiedetyllä goodyear efficient gripillä pöytää:
https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/r ... test-2018/
https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/r ... test-2018/
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: Kesärenkaat 2018
Jep, aika erilainen järjestys näyttää olevan kokojen 175/65R14T ja 205/55R16V välillä.
Tietysti jos tykkää ajella noilla 14" kumeilla, niin sitten kannattaisi valita Falken tai Semperit.
Paska sikäli, kun oman auton jarruihin ei mahdu 16" pienemmät
Eski
Tietysti jos tykkää ajella noilla 14" kumeilla, niin sitten kannattaisi valita Falken tai Semperit.
Paska sikäli, kun oman auton jarruihin ei mahdu 16" pienemmät
Eski
Re: Kesärenkaat 2018
2016 Tekniikan maailma testasi sekä 205/55-16, että 225/40-18 renkaita ja Jarrutus märällä oli 80-5km/h. Parhaan ja huonoimman ero 18-tuumaisissa oli 3,4m. (24m Nokian-27,4m Jinuy) ja 16-tuumaisissa 5,5m (Pirelli 24,6-Wanli 30,1m)Tuulilasi kirjoitti:Testimme osoitti, että ryhmän renkaiden välillä on huimia eroja. Järkyttävin tulos tuli sadekelin jarrutuskokeessa, jossa auto pyritään pysäyttämään mahdollisimman nopeasti 80 km/h -nopeudesta.
Tämän kokeen paras oli Continetal-verrokkirengas ja kehnoin Laufenn. Samassa ajassa jossa Continetal on jo pysähtynyt, Laufenilla on vauhtia vielä 50,1 km/h! Continental pysähtyy 36,3 metrin matkalla, mutta Laufenn vaatii 48,5 metriä seisahtuakseen.
2015 Tm:n testissä Landsail! paras 35m ja huonoin Apollo 41,8m
Muita tuloksia ei nyt äkkiseltään löytynyt.
Noihin verrattuna tuntuu hurjan isoilta erot viime testissä.
og900/9-3/9-5 vm.-88-05
Tech 2 china
Tech 2 china
Re: Kesärenkaat 2018
Täytyy hakea tallista vihdostaviimein TM 84-85 tms. kesärengastestit, näkee paljonko on matkat muuttunut.
ng900T 3d SE -94 (kr), ng9-3 sedan 1.8t A Linear -07 (vaimon), Jumpy l2h1 2.0Hdi -07 (vaihdetaan leveämpään pakuun)
Serkku: Insignia 2.0 ttid 4wd combi
#2742 (muistaakseni)
Serkku: Insignia 2.0 ttid 4wd combi
#2742 (muistaakseni)
Re: Kesärenkaat 2018
^^ metreinä ilmoitettuna erot onkin melko pieniä, mutta hidastuvuus on kesärenkailla asfaltilla sitä luokkaa, että se 50 km/h vauhdilla matkaava rengas pysähtyy vain joitakin metrejä kauemmas kuin se ensin pysähtynyt rengas.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Kesärenkaat 2018
Muistakaa nyt kuitenkin, että noita metrimääriä eri vuosien välillä ei kannata lukea kuin piru raamattua. Numeroarvot voivat vaihdella monista syistä: ilman lämpötila, pinnan kitkakerroin, tuulen suunta jne. eivätkä ne siten ole täysin vertailukelpoisia eri vuosien testien välillä. Mitattuja arvoja voi verrata puutteelisen käsityskykyni ja koulutustaustani perusteella arvoiden vain sama testikerran tuloksiin.
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Re: Kesärenkaat 2018
Puhumattakaan autojen ja (abs-)jarrujärjestelmien kehityksestä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Kesärenkaat 2018
Contin tulos on jotakuinkin sama 2015 ja 2018, mutta tuo tämänvuotisen testin huonoin menee jo vajaan seitsemän metriä pidemmälle, kuin edellisen testin jumbo.
og900/9-3/9-5 vm.-88-05
Tech 2 china
Tech 2 china
Re: Kesärenkaat 2018
Jep, ihan 80-luvun rengastestejä ei kannattane alkaa kaivamaan esiin, koska kyllähän renkaissa ja muissakin asiaan liittyvissä osiossa on tapahtunut jo melkoisesti kehitystä. Erityisesti omat käytännön kokemukset talvirenkaista vahvistavat asian, että tämän päivän huippurenkaita on aivan turha verrata vaikkapa Nokian 90-luvun keksintöihin, jotka silloin aikanaan olivat testivoittajia
Yksi juttu joka voi vaikuttaa eroihin testeissä on se tosiasia, että ainakin näillä kiinalaisilla ja intialaisilla halpisrenkaiden tuottajilla on melkoisia eroja tuotannossaan. Tämänhän myös todisti aikanaan intian poikien Apollo-rengas, joka ensin sai todella hyvät arviot testissä ja seuraavana vuonna taas painui omalle paikalleen listan hännille...
Tuohon montako metriä jarrutustestin nopeusero vaikuttaa on joka tapauksessa aika ratkaiseva ero, jos merkkirenkaalla pysähtyisi suojatien reunaan, mutta laufenilla ajaa suojatielle singahtaneen nassikan päälle 50kmh vauhtia, vaikka jarrutus alkoi samasta kohdasta
Eski
Yksi juttu joka voi vaikuttaa eroihin testeissä on se tosiasia, että ainakin näillä kiinalaisilla ja intialaisilla halpisrenkaiden tuottajilla on melkoisia eroja tuotannossaan. Tämänhän myös todisti aikanaan intian poikien Apollo-rengas, joka ensin sai todella hyvät arviot testissä ja seuraavana vuonna taas painui omalle paikalleen listan hännille...
Tuohon montako metriä jarrutustestin nopeusero vaikuttaa on joka tapauksessa aika ratkaiseva ero, jos merkkirenkaalla pysähtyisi suojatien reunaan, mutta laufenilla ajaa suojatielle singahtaneen nassikan päälle 50kmh vauhtia, vaikka jarrutus alkoi samasta kohdasta
Eski