Sellainen roooaaar roooaar -ääni ( ?? ) kuuluu pyörän tietyllä kohtaa, kun rullaa vapaalla, ei siis kuulu vedätettäessä.
Ikään kuin olisi pyöriminen jotenkin "kantikasta".
Kumpaa toverit veikkaa laakeria vai ulompaa vetaria. Ääni tulee selvästi pyörän navasta. Oma veikkaus on vetari.
Mitenkäs olisi paras todeta, kumpi äänen aiheuttaa?
Kuulosta oireet tutulta ja tuossa vihreässä ne paikallistettiin etupyörän laakeriin. Se oli silloin, kun en vielä itse tohtinut tuollaisiin operaatioihin itse ryhtyä, joten en tiedä, miten se paikallistettiin. Mutta laakerin vaihdolla se korjaantui.
Sen vielä lisään, että huollon pihalla sitä kuunneltiin, kun auto valui ihan kävelyvauhtia. Ei se muistaakseni vauhdissa elämöinyt. Tai sitä ei vain kuullut...
Pyöränlaakerin tunnistaa, kun tunkkaa nurkan ylös ja pyöräyttää rengasta käsin. Jos et vielä tunne sitä äänestä, niin nosta tiedettävästi ehjä nurkka ylös ja vertaa siihen. Ehjän laakerin ääni on varsin nätti "sihinä", mutta rikkonainen laakeri kuulostaa jo "jurinalta". Aika hankala on kuvailla, mutta kyllä se siitä, kun kokeilee käytänössä. Näin testattuna ero ehjän ääneen on ihan selvä, jos laakerin ääni kuuluu maantiellä auton sisään. Yleensähän rikkonainen pyöränlaakeri antaa vähän samantapaista ääntä, kuin jotkut takavuosien paskat talvirenkaat nypittyinä kesäkäytöön ja ajetaan karkealla asfaltilla.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto) exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Multa löytyy molemmille puolille uudet paketissa olevat SKF- laakerit 90:iin...Tarjoo jotain niin pääsen niistä eroon, koska mulla ei ole niille mitään käyttöä....