Viisaammat korjatkoot, jos puhun ihan sontaa. Latausjännitettä säädellään vaihtovirtalatureissa magnetointijännitteellä, jota taas ohjaa lataussäädin. Tuo on vain sen verran karkea säätö että se vaihtelee helposti. Et tuossa aloitus viestissä maininnut oliko mittaus tehty tyhjäkäynnillä vai kierroksilla. Tuossakin on iso ero kun kierrokset vaihtelee vaikkapa 2000-2100 RPM, jännite pyrkii kasvamaan ja säädin tiputtaa magnetointivirtaa. Tyhjäkäynnillä jos tuo on mitattu, se on todella hyvä jännite.
Itse en ole vaivautunut mittaamaan latausjännitteitä toimivasta autosta kertaakaan. Sen sijaan jänniteongelmallisesta useankin kerran. Omat löydökseni jännitevammaisille autoille (omat ja muksujen) ovat löytyneet akun ja laturin välisistä kaapeliliitoksista, paikaltaan pudonneesta peräkontin valokytkimestä, pojan kytkemästä stereojärjestelmästä
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
. jnejne.
Ei herneitä, mutta jos auto toimii, en tekisi yhtikäs mitään. Ja mun kanssani saa todellakin olla erimieltä. En väitä tietäväni kaikesta kaiken, osittain vain
Edit: Jahas, AZP ehti ensin
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)