NG-femman serkku. [Oli: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)]
Re: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli
Mulla aiempina talvina lämmöt tipahti liikennevaloissa motarin jälkeen alle 75 asteen ja eberi käynnistyi. Nyt termarin uusimisen jälkeen lämmöt motarilla 90 pinnassa, liikennevaloissa tipahtaa johonkin 84 tienoolle, hyvin pysyy lämpimänä kun tuon ensin saa lämpiämään. Alkutalvi meni ilman eberiä, mutta kun pakkasta on vähänkin enemmän, niin ilman en kyllä ajaisi, niin paljon tuo nopeuttaa lämpenemistä.
Ei se eberin korjaus niin kallista ole, kuluvat osat saa muutamalla satasella ja ohjausyksikön korjaus maksaa noin 100e jos ei halua itse kolvailla. Työt tietty maksaa lisäksi jos ei itse askartele, noin 200e. Kaikki on tietty suhteellista, mutten tuota 5...10v välein tehtynä mahdottomana kulueränä pidä.
Edit: Lisätään että puskurin alasäleikkö on tukittu jumppapatjalla, mutta vastaavasti egr on tulpattu nyt ekaa talvea. Jälkimmäisellä pitäisi olla negatiivinen vaikutus lämpeämiseen.
Ei se eberin korjaus niin kallista ole, kuluvat osat saa muutamalla satasella ja ohjausyksikön korjaus maksaa noin 100e jos ei halua itse kolvailla. Työt tietty maksaa lisäksi jos ei itse askartele, noin 200e. Kaikki on tietty suhteellista, mutten tuota 5...10v välein tehtynä mahdottomana kulueränä pidä.
Edit: Lisätään että puskurin alasäleikkö on tukittu jumppapatjalla, mutta vastaavasti egr on tulpattu nyt ekaa talvea. Jälkimmäisellä pitäisi olla negatiivinen vaikutus lämpeämiseen.
Viimeksi muokannut SS, Su Helmi 25, 2018 18:53. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli
Tollanen mielikuva mullaki oli kuluista. Niin tai näin, eilen lämppäri taas hönki normaalisti. Ihmeen hajamielinen kampe.
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Re: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli
Tuohan on melko normaalia. Maantiellä kun on kuormaa enemmän koneessa, niin riittää sitä hukkalämpöäkin. Nykyautoissa varsinkin kun se ajoviima on torpattu konehuoneista melko tehokkaasti, niin sen merkitys on vähentynyt. Mulla on Oldsissa kovimmat lämmöt kesähelteillä kaupunkiruuhkissa ja helpotusta saa lähtemällä maantielle, joten siinä on kyllä myös päinvastainen esimerkki. Ehkä bensan ja dieselin välilläkin on eroja tässä asiassa.jcarlson kirjoitti:Manuaali piti kaupunkiajossa huonommin lämmöt yllä kuin maantiellä vaikka ajoviimaa on jälkimmäisessä selvästi enemmän.
Tietenkin jos kaupungissa tempoo kovilla liikennevalokiihdytyksillä menemään, niin voi päästä keskimäärin kovempiin kuormiin kuin rauhallisessa maantieajossa. Yksinkertaistettuna voi laskeskella polttoaineen kulutusta per tunti, siitähän löpöstähän se lämmitysenergia otetaan. Toki hyötysyhde eli liikkumiseen menevä energian osuus vaikuttaa myös.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli
Ja taas tänään löin juustoraastimen tulille ja jätin lämpiään. En ehtiny kenkiä saada muksun jalkaan ku jo kuuntelin, et lämppäri käynnistyy. Nää kaikki viat tuntuu kulminoituvan minuutin mittaiseen sähköttömyyteen akun vaihdossa. Rattilukko on mekaaninen, joten sitä ei lasketa. Katotaan ny mitä ens viikko tuo tullessaan kylminen ilmoineen Jos se oliki pakkasesta kii, eikä akun vaihdosta.
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Re: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli
Oliko niin että tässä yksilössä ei ole parkkilämmitintä, eli Eberi (vai onko se Webasto?) hurisee vain koneen käydessä? Onko näissä Vectroissa muuten vakiona tuo lämmitin kuten dieselsaabien pohjoisen malleissa, vai onko ruksittu lisävarusteena?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli
En tiä kumpi on merkiltään, Webastosta aina puhutaan vrt vaikka styroksi Mut joo, ei saa käyntiin erikseen eli vain koneen käydessä.
Ohjekirjassa on kyllä ohjeet sen ohjaamiseen "ACC:n" kautta, jos on lisävarusteen ruksinu. Jahka jaksan, niin pitää kattoa Techillä onko lisävaruste vain ohjelmointi vai puuttuuko esim vesipumppu.
Vakiovarustestatuksesta en tiä. Isällä on kaks vuotta uudempi facelift ja siinä ei oo lämppäriä vaan lämmitysvastus kanavas. Ja tänki ohjekirja viittaa, et sellasen lämmitysvastuksen olis saanu näihin vanhoihinki rahalla.
Vaikuttaa muuten se muovi syyläripaketin edes aika paljo lämpiämiseen. Melko haipakkaa nousee 85 asteeseen mittari. Ja lisälämppärihän tais sammua 70 kohdalla, eli se ei boostaa sit enää.
Ohjekirjassa on kyllä ohjeet sen ohjaamiseen "ACC:n" kautta, jos on lisävarusteen ruksinu. Jahka jaksan, niin pitää kattoa Techillä onko lisävaruste vain ohjelmointi vai puuttuuko esim vesipumppu.
Vakiovarustestatuksesta en tiä. Isällä on kaks vuotta uudempi facelift ja siinä ei oo lämppäriä vaan lämmitysvastus kanavas. Ja tänki ohjekirja viittaa, et sellasen lämmitysvastuksen olis saanu näihin vanhoihinki rahalla.
Vaikuttaa muuten se muovi syyläripaketin edes aika paljo lämpiämiseen. Melko haipakkaa nousee 85 asteeseen mittari. Ja lisälämppärihän tais sammua 70 kohdalla, eli se ei boostaa sit enää.
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Re: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli
Tuo viittaisi ohjausyksikkövikaan, etenkin jos toimii muuten hyvin silloin kun toimii. Juotokset irtoaa piirilevyltä, välillä saa kontaktia, välillä ei.JP_Vette kirjoitti:Tollanen mielikuva mullaki oli kuluista. Niin tai näin, eilen lämppäri taas hönki normaalisti. Ihmeen hajamielinen kampe.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli
Ilmeisesti se ekalla sivulla mainittu mahdollinen termostaatinvaihtotarve on peruttu?
Kyllä keulan tukkiminen jonkunkin verran vaikuttaa. Loppuunajetussa kun oli vain puskurin aukot peitettynä pari vuotta sitten niin kelien noustua nollille alkoi koneen lämmöt motarilla huidella lähes sadassa asteessa. Kannattaa siis muistaa poistaa ne peitteet viimeistään pääsiäisenä ellei halua alkaa ihmetellä höyryilmiöitä.
Kyllä keulan tukkiminen jonkunkin verran vaikuttaa. Loppuunajetussa kun oli vain puskurin aukot peitettynä pari vuotta sitten niin kelien noustua nollille alkoi koneen lämmöt motarilla huidella lähes sadassa asteessa. Kannattaa siis muistaa poistaa ne peitteet viimeistään pääsiäisenä ellei halua alkaa ihmetellä höyryilmiöitä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli
^^Lohdullinen tieto sinänsä, että tina on halpaa ja sähköä tulee pistorasiasta. Kahtellaan jos vaikka ens talvena...
^Joo en mä termaria ala jumppaan. Sen verran kallis osa, että muovinpala keulalla ajaa kyllä asiansa.
^Joo en mä termaria ala jumppaan. Sen verran kallis osa, että muovinpala keulalla ajaa kyllä asiansa.
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Re: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli
Mulla jäi 1.9 TiDS:istä termari hyllylle, vaihdoin uuden tilalle mutta eipä lämmöt olleet uudellakaan sen kummemmat eli toimiva lienee tuo hyllylläki oleva. Lähtee edullisesti jos kiinnostaa jos tässä sama termari on mitä Saab 1.9 TiDS.
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Re: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli
Ainakin Saabissa sen verran ikävässä kolossa vaihtaa (ainakin isokouraiselle), että ellei harrastamisen ilosta halua hommaan ryhtyä, niin tutkisin ensin huolella että onko se vanha kunnossa vai ei.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli
Eilen satuin huomaamaan C Vectrasta myös töpöperäisen mallin.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli
Mikä on töpöperäinen? Sedan vai hatchback? Jälkimmäinenhän kulkee Signum-nimellä.
Alfa 159 2.4 JTDm '06 | XC70 D3 A '12 | Berlingo 1.9D '01
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Re: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli
Liekö ollut juurikin tuo Signum? Eikös C Vectrasta ole myös kunnollinen viistoperä?
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli
Signum:
Vectra 5D:
Keulasta samannäköiset autot kuitenkin.
Vectra 5D:
Keulasta samannäköiset autot kuitenkin.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K