Saab 9-5 2.0t -97
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 64
- Liittynyt: La Kesä 20, 2015 11:22
- Paikkakunta: Rovaniemi
Saab 9-5 2.0t -97
Hei.
Tuollainen projekti auto ilmestyi pihaan noin viikko sitten turbo vikaisena. Vaihdoin käytetyn garretin tilalle ja pääsin ottaa savut. Nyt 100km ajettua öljyjä tarkistaessa huomasin tikun ja olevan ihan valkoisessa mönjässä, mitä en aiemmin huomannut. Huohotin päivitystä ei ole tehty.
Koeajolla huomasin myös että autossa on opensid ja siellä näkyy re85 lukuja. Eli onko autossa silloin jokin etanolisofta. Suuttimet ovat vihreät.
Osaako joku jakaa mielipiteitä tai auttaa mitä tehdä huohotin päivityksen lisäksi.
Tuollainen projekti auto ilmestyi pihaan noin viikko sitten turbo vikaisena. Vaihdoin käytetyn garretin tilalle ja pääsin ottaa savut. Nyt 100km ajettua öljyjä tarkistaessa huomasin tikun ja olevan ihan valkoisessa mönjässä, mitä en aiemmin huomannut. Huohotin päivitystä ei ole tehty.
Koeajolla huomasin myös että autossa on opensid ja siellä näkyy re85 lukuja. Eli onko autossa silloin jokin etanolisofta. Suuttimet ovat vihreät.
Osaako joku jakaa mielipiteitä tai auttaa mitä tehdä huohotin päivityksen lisäksi.
Saab 9-5 2.0t linear 2002 ka
Saab 9-5 2.0t vector 2002
Varaosina 9-3 Tid 2007
Saab 9-5 2.0t vector 2002
Varaosina 9-3 Tid 2007
Re: Saab 9-5 2.0t -97
-Perushuolto, eli moottoriöljy, suodatin ja tulpat (NGK BCPR7ES-11). Tulppia vaihtaessa tarkista, että sytytyskasetti on aito SEM.
-Vaihteistoöljy uusiksi. Manuaaliaskiin joko GM punaviini (GM 93165290) tai parempi Castrol Syntrans Multivehicle 75W-90 (kumpaakin löytyy Motonetistä). Huuhtelu uudella öljyllä, virallinen ohje: https://www.genuinesaab.com/psi/files/93-95man-oil.htm mutta vähempikin öljy riittää.
-Tarkista pienet alipaineletkut ja etenkin venttiilikopan ja kaasuläpän välissä oleva takaiskuventtiili.
-Vaihda onnettoman pienet vihreät suuttimet parempiin. Vaatii toki softan päivityksen, mutta ko. muutoksilla femma liikkuu huomattavasti kevyemmin .
Tuossa vielä juttua huohotinpäivityksestä:
viewtopic.php?f=14&t=182473&p=1186089&h ... s#p1186089
-Vaihteistoöljy uusiksi. Manuaaliaskiin joko GM punaviini (GM 93165290) tai parempi Castrol Syntrans Multivehicle 75W-90 (kumpaakin löytyy Motonetistä). Huuhtelu uudella öljyllä, virallinen ohje: https://www.genuinesaab.com/psi/files/93-95man-oil.htm mutta vähempikin öljy riittää.
-Tarkista pienet alipaineletkut ja etenkin venttiilikopan ja kaasuläpän välissä oleva takaiskuventtiili.
-Vaihda onnettoman pienet vihreät suuttimet parempiin. Vaatii toki softan päivityksen, mutta ko. muutoksilla femma liikkuu huomattavasti kevyemmin .
Tuossa vielä juttua huohotinpäivityksestä:
viewtopic.php?f=14&t=182473&p=1186089&h ... s#p1186089
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Re: Saab 9-5 2.0t -97
Se mönjän syy siellä tikussa voi olla kansipaffikin. Jos kansi mennyt niin samalla jakopää ja alakertakin auki, eli käytännössä koko koneen remontointi. Imusihti puhdistus ennenkun alat viinalla ajelemaan, jossei ole tehty (tämä siis vaikkei koneessa remppaa muuten olisikaan).
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 64
- Liittynyt: La Kesä 20, 2015 11:22
- Paikkakunta: Rovaniemi
Re: Saab 9-5 2.0t -97
Öljyt tuli vaihdettua eilen ja käytin huonompia öljyä sisässä vähän aikaa. Aamulla ei ainakaan näkynyt tikussa valkoista mutta täytyy seurata tilannetta. Onko mahdollista että turbon vesikanavasta pääsis nestettä öljyn sekaan??
Voiko tuota softan päivitystä saada mitenkään selville?
Unohtui viimeksi laittaa rek.nro josko kyseinen auto olisi jollekin tuttu HRZ-842
Voiko tuota softan päivitystä saada mitenkään selville?
Unohtui viimeksi laittaa rek.nro josko kyseinen auto olisi jollekin tuttu HRZ-842
Saab 9-5 2.0t linear 2002 ka
Saab 9-5 2.0t vector 2002
Varaosina 9-3 Tid 2007
Saab 9-5 2.0t vector 2002
Varaosina 9-3 Tid 2007
Re: Saab 9-5 2.0t -97
Huohotin yleensä syyllinen tuohon "smetanaan".
Testaa se takaisku mikä on kaasuläppäkotelon ja venttiilikopan välissä. Ja oikeastaan tarkista onko huohotinpäivitys tehty. Jos ei niin suosittelen tekemään.
Testaa se takaisku mikä on kaasuläppäkotelon ja venttiilikopan välissä. Ja oikeastaan tarkista onko huohotinpäivitys tehty. Jos ei niin suosittelen tekemään.
Saab
Elämää ohituskaistalla
Saabit myyty
Elämää ohituskaistalla
Saabit myyty
Re: Saab 9-5 2.0t -97
On siellä etanolisofta. Edellinen turbo ei näköjään kauan kestänyt (vaihdettu ehjä käytetty turbo joku aika sitten). Öljypohja todennäköisesti edelleen putsaamatta.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 64
- Liittynyt: La Kesä 20, 2015 11:22
- Paikkakunta: Rovaniemi
Re: Saab 9-5 2.0t -97
Käytetty turbo kesti 300km ja taas savua maailma täynnä. Huoh...
Saab 9-5 2.0t linear 2002 ka
Saab 9-5 2.0t vector 2002
Varaosina 9-3 Tid 2007
Saab 9-5 2.0t vector 2002
Varaosina 9-3 Tid 2007
Re: Saab 9-5 2.0t -97
Alkaa olemaan aika vahva epäilys öljynkierto-ongelmasta.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).