Jos 68 hv x 1,2 = 81,6 pyöristetään kokonaisluvuksi, niin sitten 1,8 l V6 Tanarista mahtuu nykysääntöihin: 82 hv (60 kW) ja 135 Nm.
Vääntömomentille jää jopa reilusti pelivaraa kun 115 Nm x 1,2 = 138 Nm
Jos oikein olen ymmärtänyt, niin nykyään ilman poikkeuslupia moottoria vaihdettaessa teho ja vääntö ratkaisee 20 % säännöllä?
... se on sitten eri asia mistä tuollaisen moottorin löytäisi
Trafi jotain väntörajaa puuhaili muutama vuosi sitten, mutta taisi jäädä puolitiehen. Edelleen mennään ymmärtäkseni teho +20 % ja iskutilavuus +25 % -rajoilla.
Säädöksethän ei puhu sylinterimäärästä mitään, eli itse rakennellen kuuppaan voi pistää vaikka veekasin, kunhan onnistuu tekemään siitä riittävän pienen ja puhdittoman
Jäishän tuo 1,8 silti tilavuudeltaankin rajan oikealle puolelle, mutta jos nuo vanhemmat kutoset ei muutenkaan ole yleisiä, niin tämä taitaa mennä harvinaisuudessa samaan luokkaan kuin kananhammas
Ei taida olla montaa 1.8 v6:sta suomessa olla, tais olla ettei uutena ole koskaan tullut suomeen ja muistaakseni valmistettiin vaan parina vuonna 60-luvun lopulla.
Nimimerkillä yksi kone odottaa tallissa sopivaa kuuppaa.
Luulis jo nykysuomessa saavan laittaa ihan mitä tahansa, kun sitä on niin mainostettu että kaikki muutoskatsastukset helpottuu.
Olis se mahtavaa jos se virallinen 1.7:n todistus jostain löytyis.
Näitä vaan keräämään sitä odotellessa:
koodi: RY
perhe: HF18
automalli: P7 17M/20M/26M
vuodet: 09.67-01.72
cm3: 1812
syl.halk.: 80
iskunp.: 60,14
pur.: HC
ventt. k.: V6 OHV
hv: 82
Tosin männät voi olla hankalampi keissi.
Juha kirjoitti:Ei taida olla montaa 1.8 v6:sta suomessa olla, tais olla ettei uutena ole koskaan tullut suomeen ja muistaakseni valmistettiin vaan parina vuonna 60-luvun lopulla.
Nimimerkillä yksi kone odottaa tallissa sopivaa kuuppaa.
Pakko antaa toivon kipinää kolleegoille V6-projektien suhteen.
Nykyään kutosen saanee ysikutoseen vain hakemalla vanhan projektin, jossa se moottori on jo papereissa. Ehkä sekin päivä lähestyy jolloin oma silmäteräni voisi olla myytävänä? Noita muita ikuisuusprojekteja kun riittää tallissani, ajattelinkin laittaa ilmoituksen johonkin: "myydään 96, tule valitsemaan hyvän värinen"...
Eli kesäautoni on 2,0 V6 (vm -70 17m 2000S fordista) katsastettuna vm 1976 96:een ja korimalli on avo. Teho piisaa, välitykset ehkä loppuvat kesken. Auto on ollut kaikki kesät ajossa vuodesta 1993 asti. Eilen vaihdoin öljyt ja sytytystulpat ja nyt se höpisee taas kunnolla Kuudella mukilla!
96-76 avo 2,0V6, ajossa kesät
900S Airflow -84, telakalla
9-5 2,3t -02, ka
900 i16 -91,
900 T-16 Aut Cabriolet -87, silmäterä
#425
Nykyäänhän V6:sia vois taas koittaa leimata ns. omavalmiste moottorina. Eli muuttaa vaikka E85:lle ja ilmoittaa/mittauttaa sopivat numerot papereihin, eli 81hp papereihin ja konttorille. Ilmoittaa vielä tilavuuden eri lukemin, kuin yhdessäkään V6:ssa on vakiona. V6:sta saa helposti painoa pois, kun pistää V4:n vauhtipyörän ja nakkaa valurauta pakosarjat romukasaan.
Samalla SAABilla jo vuodesta 1992
Disclaimer: Tero_s kirjoittaa vain mielipiteitään.