9-5 (-08) 2.3t - nesteet pihalle kesken ajon
Re: 9-5 (-08) 2.3t - nesteet pihalle kesken ajon
Ai niin ja vedellä siis ajelin, en tiedä vaikuttaako tuohon. Ja onko tuossa paisuntasäiliön korkissa tosiaan joku venttiili joka päästää turhat paineet pois? Vai mistä paine pitäisi päästä jos nousee liian kovaksi?
Re: 9-5 (-08) 2.3t - nesteet pihalle kesken ajon
Korkki pitää painetason jäähdytysjärjestelmässä oikeana. Korkissa on venttiili joka päästää painetta ulos kun jäähdytysjärjestelmän paine nousee yli korkista löytyvän paineraja-arvon. Jos korkki ei toimi, niin se ei pidä ollenkaan painetta järjestelmässä jolloin vesi pääsee kiehumaan esimerkiksi kannessa. Toinen vaihtoehto on että venttiili on jumittunut kiinni ja paineen kasvaessa jäähdytysjärjestelmässä paine purkautuu muualta, yleensä sieltä missä on heikoin kohta.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: 9-5 (-08) 2.3t - nesteet pihalle kesken ajon
Aivan eli jos siellä on vuoto niin se kiuhuu helpommin koska ilman painetta kiehumispiste on matalampi. Eipä tullut mieleen... Minusta tuo korkki näytti ihan tavalliselta korkilta ilman mitään venttiilejä. Pitääpä tutkailla tarkemmin.
Re: 9-5 (-08) 2.3t - nesteet pihalle kesken ajon
Olihan siellä korkissa tosiaan se venttiili:) Pitää käydä hakemassa uusi korkki pikimmiten.
Vaihdoin nyt kuitenkin sen termarin ja sain putken, jossa oli viilto korjattua (siinä oli hyvinkin varaa lyhentää pari senttiä). Vanha termari oli tosiaan väärässä asennossa eli se nipukka oli alaspäin. Olipa muuten vaikea saa se viimeinen pultti auki, kun termarin vaihtaja oli laittanut ns riittävän kireelle sen pultin...
Tulipa vieläkin kyssäreitä teille viisaammille. Lueskelin, että joissain autoissa jäähdytysjärjestelmä pitää ilmata ilmausruuvin kautta. Mutta 9-5 ohjeissa ei tästä mainittu. Eli pitääkö ilmata erikseen vai riittääkö jos täyttää ja antaa lämmetä (sisä lämmöt täysillä) ja lisää sitten tarpeen mukaan nestettä?
Vaihdoin nyt kuitenkin sen termarin ja sain putken, jossa oli viilto korjattua (siinä oli hyvinkin varaa lyhentää pari senttiä). Vanha termari oli tosiaan väärässä asennossa eli se nipukka oli alaspäin. Olipa muuten vaikea saa se viimeinen pultti auki, kun termarin vaihtaja oli laittanut ns riittävän kireelle sen pultin...
Tulipa vieläkin kyssäreitä teille viisaammille. Lueskelin, että joissain autoissa jäähdytysjärjestelmä pitää ilmata ilmausruuvin kautta. Mutta 9-5 ohjeissa ei tästä mainittu. Eli pitääkö ilmata erikseen vai riittääkö jos täyttää ja antaa lämmetä (sisä lämmöt täysillä) ja lisää sitten tarpeen mukaan nestettä?
Re: 9-5 (-08) 2.3t - nesteet pihalle kesken ajon
Ei tarvitse ilmata. On itsestään ilmaantuvaa mallia nämä Saabin ns. lyhytlohkomoottorit.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: 9-5 (-08) 2.3t - nesteet pihalle kesken ajon
Ok, kiitos!
Re: 9-5 (-08) 2.3t - nesteet pihalle kesken ajon
Jatketaanpa taas hiukan. Eli onkohan jollakin näkemystä mikä on normaali jäähdytysnesteen lämpötila maksimissaan? Tarkkailin sitä tuossa ajossa ja ruuhkassa kun seisoin hetken niin nousi aika nopeasti 108C. Ajelin sivuun ja tsekkasin ettei taas sihise nesteet. Ei näyttänyt kiehuvan mutta paisuntasäiliä oli aivan töpöisen täynnä korkkia hipoen. Kylmänä siellä alaviivalla. Kävin hakeen uuden korkin, tiedä sitten vaikuttaako mutta eipä paljoa maksanut.
Mutta tosiaan onko näkemyksiä millaisiin lämpötiloihin tuo neste saisi nousta (SID infon Teng)?
Mutta tosiaan onko näkemyksiä millaisiin lämpötiloihin tuo neste saisi nousta (SID infon Teng)?
Re: 9-5 (-08) 2.3t - nesteet pihalle kesken ajon
100 astetta max. 108 meinaa, että jossain on vikaa. Varsinkin tähän aikaan vuodesta. Korkilla ei pitäisi olla noin suurta vaikutusta lämpötiloihin, ainakaan näinä vuodenaikoina. Juuri tänään vaihdoin omani, vanha ei tehnyt enää painetta. Nyt on paine. Lämpötilakäytöksessä ei muutoksia. Btw: meneekö flekti päälle 100 asteen ylittyessä? Pelti auki ja katselemaan, sitä puhallinta ei sisälle huomaa.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Re: 9-5 (-08) 2.3t - nesteet pihalle kesken ajon
Termostaatista ja ajotyylistä riippuen ajossa 80-90c normaali. Paikallaan ajon jälkeen voi käydä lämmöt siellä n. 100c tietämillä mutta sen yli ei saa nousta. Flektin pitää käynnistyä 99-100c tienoilla ja jäähtyä aina n. 90c:hen asti.
Mahdollisia syitä:
- Termostaatti väärä tai viallinen.
- Jäähdytin tukossa (harvinaista)
- Vesipumppu rikki.
- Lämpötila-anturi viallinen ja näyttää väärin.
Mahdollisia syitä:
- Termostaatti väärä tai viallinen.
- Jäähdytin tukossa (harvinaista)
- Vesipumppu rikki.
- Lämpötila-anturi viallinen ja näyttää väärin.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: 9-5 (-08) 2.3t - nesteet pihalle kesken ajon
Omassa oli johto mennyt poikki flektin "hitaalle" vaihteelle ja nosteli silloin lämpöjä. Nopea vaihde toimi. Silloin tosiaan lämmöt pysty nousemaan tuonne lähemmäs 110 kunnes nopea vaihde käynnistyi
Uusi johto sisältä relerasialle niin lähti taas hidas toimimaan.
Uusi johto sisältä relerasialle niin lähti taas hidas toimimaan.
Ei oo enää saabia. Volvo V70
#3546
#3546
Re: 9-5 (-08) 2.3t - nesteet pihalle kesken ajon
Tutkailin taas aamuajossa ja normiliikkeessä lämmöt pysyy siellä 80-90C:ssa, mutta kun seisoo niin nousee aina sinne 110-111C ja sitten menee se kovempi flekti päälle ja tippuu 5C ja taas nousee kunnes fekti menee päälle. Olisko siis niin, ettei se hidas flekti mene päälle 99-100C:ssa, kun siinä kohdin ei ala laskemaan lainkaan. En myöskään kuullut sitä pikaisella tutkailulla, mitä nyt tuossa työmatkalla ehti. Tuossa 110C:ssä ei nyt nesteen pinta suuresti noussut enää, olisko uuden korkin ansiota.
Termari on tosiaan vaihdettu ja merkkiosa, joten tuskin on rikki. Lämpötila-anturi joskus taannoin antoi vikakoodia, mutta puhdistin liittimet ja eipä ole sen jälkeen antanut.
Termari on tosiaan vaihdettu ja merkkiosa, joten tuskin on rikki. Lämpötila-anturi joskus taannoin antoi vikakoodia, mutta puhdistin liittimet ja eipä ole sen jälkeen antanut.
Re: 9-5 (-08) 2.3t - nesteet pihalle kesken ajon
Siellä kuuluu flekti pyörähtää 99/100 akselilla, kuten pakari sanoi. Tuo nopeampi mode itsellekin uusi asia.
Flekti ja sen ohjaus tarkasteluun.
Flekti ja sen ohjaus tarkasteluun.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Re: 9-5 (-08) 2.3t - nesteet pihalle kesken ajon
Muistaakseni 98c pyörähtää hidas päälle itselläni. Pyörittää aina 89-90c tienoolle.
Tech2 saa komennettua noita käsin päälle.
8 rele konetilassa ohjaa hidasta ja 9 nopeaa. Hitaalla tuulettimia ajetaan rinnan ja nopeassa erikseen. Jos nyt oikein muistan
1 ja 14 on flektien sulakkeet.
Tee hyppylanka ja pakota tuuletin päälle käsin. Releessä näkyy kytkentäkaavio. 87 ja 30 muistaakseni niin pitäisi hörähtää.
Tuolla tavoin saat poissuljettua flektit jos ne hörähtää käyntiin.
Oma siis 2006 mutta pikasella googletuksella releet ja sulakkeet samoilla kohdilla.
Dice ohjaa flektejä.
Vantaalle jos asiaa niin voidaan tech tökkästä kiinni ja testata flektit.
Tech2 saa komennettua noita käsin päälle.
8 rele konetilassa ohjaa hidasta ja 9 nopeaa. Hitaalla tuulettimia ajetaan rinnan ja nopeassa erikseen. Jos nyt oikein muistan
1 ja 14 on flektien sulakkeet.
Tee hyppylanka ja pakota tuuletin päälle käsin. Releessä näkyy kytkentäkaavio. 87 ja 30 muistaakseni niin pitäisi hörähtää.
Tuolla tavoin saat poissuljettua flektit jos ne hörähtää käyntiin.
Oma siis 2006 mutta pikasella googletuksella releet ja sulakkeet samoilla kohdilla.
Dice ohjaa flektejä.
Vantaalle jos asiaa niin voidaan tech tökkästä kiinni ja testata flektit.
Ei oo enää saabia. Volvo V70
#3546
#3546
Re: 9-5 (-08) 2.3t - nesteet pihalle kesken ajon
Ilmaamisessa auttanu myös kun käyttänyt kuumaksi esim mäessä keula ylempänä.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Re: 9-5 (-08) 2.3t - nesteet pihalle kesken ajon
Kiitoksia! Pitää testata tuo tuuletin kun kerkiää. Lämmöt ei nouse kovassa ajossa, ainoastaan tyhjäkäynnillä, joten kovasti viittaa tuohon tuulettimen toimimattomuuten.