Ajoittain edestä kuuluu epämääräinen kolahdus, yleisimmin silloin kun ajaa kaarteessa töyssyyn. Välillä menee monta viikkoa ettei ääntä kuulu ja joskus kolahdus kuuluu monta kertaa päivän aikana. Samaa vikaa molemmissa etukulmissa, ei tartte olla isokaan töyssy.
Jouset ja kääntölaakerit on vaihdettu (alkuperäisosiin) muutama kuukausi sitten ja kaiken pitäisi olla kireällä, myös koiranluut oli välyksettömiä. Oire tuntuisi kuitenkin ilmestyneen jousten vaihdon jälkeen. Onko kukaan muu törmännyt samaan ja/tai selvittänyt mistä tuo voisi johtua?
Katsastettukin tuo on huomautuksetta pari viikkoa sitten, allekirjoituksen kulkineesta siis kyse.
Kolahduksia edestä
Kolahduksia edestä
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Kolahduksia edestä
Sama vika ja samanlaisissa tilanteissa. Katsastus ok!
Ei saisi nauraa -> tuntuu itsellä, että koko etupää tippuu pois.
Kaikki melkein uutta kahden vuoden aikana. Kääntölaakerit, iskarit, jouset (liike vaihtoi ostettaessa), koiranluut. Seuraavaksi ajattelin joustintuet vaihtaa, kun pitäisi jousien alapäähän ne suojamuovit asentaa. Ne on joku heittänyt roskiin.
Vuosi sitten vaihdoin iskarit kolkotuksen takia ja kesän ajelin hiljaisella autolla. Talvella alkoi taas paukkumaan ja nyt renkaiden vaihdossa tuntuu paukahtavan kokoajan ja joka tilanteessa. Alatukivarsi tai kallistuksenvakaajan puslat käynyt mielessä, mutta ääni kuulostaisi tulevan ylhäältä ja kun katsastajaan ei löytänyt mitään niistä vaikka käskin tutkimaan tarkkaan.

Ei saisi nauraa -> tuntuu itsellä, että koko etupää tippuu pois.


Vuosi sitten vaihdoin iskarit kolkotuksen takia ja kesän ajelin hiljaisella autolla. Talvella alkoi taas paukkumaan ja nyt renkaiden vaihdossa tuntuu paukahtavan kokoajan ja joka tilanteessa. Alatukivarsi tai kallistuksenvakaajan puslat käynyt mielessä, mutta ääni kuulostaisi tulevan ylhäältä ja kun katsastajaan ei löytänyt mitään niistä vaikka käskin tutkimaan tarkkaan.
Viimeksi muokannut patu, Ke Touko 02, 2018 17:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
Re: Kolahduksia edestä
Kyllä siellä jousen alapäässä kuuluu olla se kumi. Sinne menee pieniä kiviä ja saa jousen epämääräiseen jännitykseen ja sitten, kun se laukeaa, niin kuuluu pamaus. Tuo on yksi mahdollisuus.
Myöskään noita koiranluita ei pidä unohtaa. Niiden välysten tarkistaminen on omatoimisesti erittäin vaikeaa, kun niitä ei välttämättä aina edes katsastuksessa ravistuskoneessa löydy. Ovat "muka" kunnossa, mutta silti kolisee. Ne on halvat osat ihan alkuperäsinä tai nk. HD-malleina, joten ne kannatta vaihtaa.
Myöskään noita koiranluita ei pidä unohtaa. Niiden välysten tarkistaminen on omatoimisesti erittäin vaikeaa, kun niitä ei välttämättä aina edes katsastuksessa ravistuskoneessa löydy. Ovat "muka" kunnossa, mutta silti kolisee. Ne on halvat osat ihan alkuperäsinä tai nk. HD-malleina, joten ne kannatta vaihtaa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Kolahduksia edestä
Mulla on ne kumit siellä kyllä paikoillaan jousen ja alalautasen välissä. Se tässä ihmetyttää, että oireilu alkoi jousten vaihdon jälkeen ja satunnaisesti molemmin puolin, sitä ennen ei mitään. Paitsi toki ylhäältä katkenneella jousella 

Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Kolahduksia edestä
Toi on paha ominaisuus. En tajua itsekään.
Oliko jousesi samanlaiset kuin aikaisemmin? Kävi jopa mielessä laittoivatko silloin ostohetkellä omalle kohdalle oikeat jouset alle. Ainakin eri korkeus edessä farkussani ja sedanissa vaikka vakioalusta.

9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
Re: Kolahduksia edestä
Samanlaiset sporttijouset olivat kuin alkuperäisetkin.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Kolahduksia edestä
Noniin ja käydään taas läpi tämä. On vaihdettu jouset, kääntölaakerit, iskarit jne, mutta en huomannut, että yksikään olisi kertonut vaihtaneensa niitä ylälautasia. Jos kerran se ääni tulee sieltä edestä ylhäältä niin lyön melkeenpä vetoa, että se vaihtamatta jäänyt ja ehjältä näyttänyt ylälautanen on syypää niihin ääniin. Tuon pitämä ääni ei näy katsastuksessa eikä oikein missään muuallakaan, irrallakaan sitä on hankala todeta, ajossa sen sitten kuitenkin kuulee. Sieltä pettää vulkanisointi ja pitää kolinaa, rahinaa jne, viileällä ilmalla erityisesti.
2008-eteenpäin ei pitäisi olla enää ongelmia kallistuksenvakaajan puslien kanssa.
2008-eteenpäin ei pitäisi olla enää ongelmia kallistuksenvakaajan puslien kanssa.
9³SS Turbo X '08
-Janne
-Janne