käsijarru jumittaa
käsijarru jumittaa
eli kun auto parkissa käsijarru päällä niin lähdettäessä liikkeelle käsijarru kahnuttaa vastaan jonkun aikaa vaikka kahva alhaalla. Pahimmassa tapauksessa takapyörät jumissa ensimmäiset 10m ja sen jälkeen vielä 500m hankaa ennen kuin pyörät pyörii normaalisti. Missä vika? Olen tuore saabisti eli en tiedä poistuuko vika samalla kun pakkaset poistuu.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3011
- Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39
Itse olen käyttänyt 9-5:ssa 2 kertaa käsijarrua tänä talvena. Eka kerralla se oli yön yli---> jäätyi ja irtosi n. 100 metrin matelun jälkeen. Toisella kerralla ihan vaan kokeilin sitä liikennevaloissa--> nappasi välittömästi jumiin ja sain sen nitkuteltua juuri ja juuri irti ennenkuin vihreät vaihtui takas.
Seuraavan kerran ajattelin vetää siitä kahvasta toukokuussa..
Seuraavan kerran ajattelin vetää siitä kahvasta toukokuussa..
9000CS 2,3
Tonnareissa pakkaa olemaan talvisin samaa ongelmaa. Itse en kummassakaan autoistamme käytä käsijarrua en kesällä enkä talvella, koska luotan että automaattivaihteiston P-asento pitää auton paikallaan.
Sukulaisen tonnarissa katsastusmies nappasi oikeen kunnolla kahvasta ja jumiinhan se meni no sitten pientä varovaista koputtelua ja aukeisi.
Kokemusta on myös siitä kun käsijarru on tonnarissa jumissa (tonnarissahan vaikuttaa käsijarru taakse, toisin kuin esim. vanhemmissa ysisatasissa) mutkaan tultaessa auto odottamattomasti ja aivan ylättäen neljästäkympistä poikittain keskelle tietä. (Onneksi ei ollut muuta liikennettä samaan aikaan.)
Sukulaisen tonnarissa katsastusmies nappasi oikeen kunnolla kahvasta ja jumiinhan se meni no sitten pientä varovaista koputtelua ja aukeisi.
Kokemusta on myös siitä kun käsijarru on tonnarissa jumissa (tonnarissahan vaikuttaa käsijarru taakse, toisin kuin esim. vanhemmissa ysisatasissa) mutkaan tultaessa auto odottamattomasti ja aivan ylättäen neljästäkympistä poikittain keskelle tietä. (Onneksi ei ollut muuta liikennettä samaan aikaan.)
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68
Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Itse ainakin suosittelisin olemaan koskematta koko kässärikahvaan talvella. Itselläni toimii pakkasella siten että kahva nousee muutaman sentin ja jumahtaa siihen.
Sitten jos sitä väkisin kiskaisee vielä lisää, heiluu koko kahva kuin hullun mulk*u ylös alas ilman mitään vastusta. Ja takarenkaat lukossa.
9-5:sen käsijarrua ei ilmeisesti ole luotu pakkaskeleihin.
Sitten jos sitä väkisin kiskaisee vielä lisää, heiluu koko kahva kuin hullun mulk*u ylös alas ilman mitään vastusta. Ja takarenkaat lukossa.
9-5:sen käsijarrua ei ilmeisesti ole luotu pakkaskeleihin.
Käsijarrusta
Juu, sama ongelma on mullakin. Kysyin tuolla huollossa samalla kun vaihdatin termostaatin. Vaijeri jäätyy suht helposti, jos sinne on päässyt jossain vaiheessa kosteutta ja likaa kuoren alle. Huoltotoimenpiteenä vaijerin irroittaminen ja putsaaminen, ja varmaan myös voiteleminen. Pitää varmaan itse puhdistuttaa tuo sitten ensi talveksi.
Saab 9-5 2.3T Wagon vm. 2006
Meidän 9-5:ssä ei voinut harkitakkaan alku talvesta käsijarrun käyttöä, kun jumitti joka kerta. Huollossa vaihdettiin sitten käsijarruvaijeri uuteen ja ongelma poistui täysin. Entisestä vaijerista oli tämä loppupään tiivistekumi murtunut.
Saab 900s cc -90 , Saan 96 -73, Saab 99 ems -73 (mr), Saab 900 CD -84 (mr)
-
- "Turbo"
- Viestit: 278
- Liittynyt: To Tammi 15, 2004 15:30
- Paikkakunta: Tikkakoski
Sama vika on ollut jokaisessa saabissani.(2*900,1*9-5)
Surkea rakenne...
Oli aika yllätys huomata että tämän hintaluokan autossa ei ole automaattisäätöä käsijarrussa. Muutenkin koko käsijarrun rakenne on alaarvoinen jos haluaa vaihtaa kenkien pitimet niin pitää ruuvata irti koko takapyörän rakenne (laakerit jne..) että saa pitimen pois takakautta.
(ei kannata ostaa sitä osa sarjaa kun vaihtaa kengät)
Ainakin mulla käsijarrun teho on surkea saa repiä ihan homona ja ei kuitenkaan pidä pyöriä lukossa jos painaa vähän kaasua...
Surkea rakenne...
Oli aika yllätys huomata että tämän hintaluokan autossa ei ole automaattisäätöä käsijarrussa. Muutenkin koko käsijarrun rakenne on alaarvoinen jos haluaa vaihtaa kenkien pitimet niin pitää ruuvata irti koko takapyörän rakenne (laakerit jne..) että saa pitimen pois takakautta.
(ei kannata ostaa sitä osa sarjaa kun vaihtaa kengät)
Ainakin mulla käsijarrun teho on surkea saa repiä ihan homona ja ei kuitenkaan pidä pyöriä lukossa jos painaa vähän kaasua...
YT.
Nicke
9-5 -99 + 9-5 00 (141 kW)
Nicke
9-5 -99 + 9-5 00 (141 kW)
vaihdelukko
kuinka hyvin peruutusvaihteessa oleva vaihdelukko pitää jos auton pysäköi mäkeen?
Re: vaihdelukko
Kerran on auto ollut auto parkissa mäessä jossa oli varoitus kylttikin jyrkyydestä. Kulmaa ei tosin oltu viitsitty laittaa. Jotenkin ikävästi sen huomasi kun keppiä Deelle veti että hyvin oli jostain lukossa. Keppi tuli melko vauhdilla pois Parkki asennosta. Sen jälkeen olen käyttänyt koko ajan käsijarrua, joka ainakin meikäläisellä toimii tosi hyvin. Tosin on tuontiautosta kyse joka ei ole vielä suolaa ja pakkasta haukannut muuta kuin vuodenvaihteesta asti....s-bisti kirjoitti:kuinka hyvin peruutusvaihteessa oleva vaihdelukko pitää jos auton pysäköi mäkeen?
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business
#1814
#1814
Ei minullakaan ole 9-5:n jarru jäätynyt kertaakaan, mutta talviajoa onkin ollut alle 1000km, vaijerien kuoret ja kumisuojukset ovat ehjät. Ng900:ssa jäätyy poikkeuksetta joka kerta kun käyttää. Kässäri tuossa meikän roppelossa pelaa muuten täydellisesti paitsi sen vaste on jotenkin kulmikas, tarraa kiinni äkisti, kuulunee sen luonteeseen?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98