9-3 Aero '04 ei käynnisty

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Stenium
"Kaasari"
Viestit: 43
Liittynyt: Ti Kesä 04, 2013 20:50
Paikkakunta: Pietarsaari

9-3 Aero '04 ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Stenium »

Nyt on todella outo tilanne aeroni kanssa.

Jos muistatte, minulla oli myynnissä vähä aikaa sitten tämä 9-3 aero ss AT '04. Kun hetken kattelin ja huomasin että autosta tarjotulla rahalla saisi elokuvaliput kahdelle niin päätin ite alkaa korjaamaan...

Sitten selvisi että ketjuohjuri eli se musta kisko oli palasina ja puoliksi irti ja ketju löysä joten pääteltiin että varmaan ketjuhypännyt yhden hampaan ajossa kun ohjuri on mennyt palasiksi löysän ketjun takia.

Nyt on se remontti takana, vaihdettiin koko jakopääketjusarja uuteen ja ajoitus on kunnossa myös. Samalla tietysti tutkittiin kaikki muutkin osat moottorista ja kaikki oli kunnossa. Öljypohja irrotettiin samalla ja ainoa sieltä löytynyt poikkeama oli ne ketjukiskon muovipalat.

Noh, nyt auto on kasassa ja remontti ei vaikuttanut mihinkään! auto käyttäytyy täysin samanlaisesti, eli ei starttaa ja kitisee todella karmeasti samalla. Sitten irroitettiin moniurahihna ja eliminoitiin kompuran ja laturin vika. Ei mitään vaikutusta. Turbo oli myös tiiviin ja ehjän oloinen. Tässä linkki lyhyeen videoon mistä kuulee miltä auto kuulostaa.

https://m.youtube.com/watch?v=cKMIZZs1cM4

Keksiikö kukaa mistä voi olla kysymys :/
Saab 9-5 2.3t vakio '98
Saab 9-5 2.3t viritysprojekti '00
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5665
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: 9-3 Aero '04 ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Onko puristuspaineet mitattu?
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Stenium
"Kaasari"
Viestit: 43
Liittynyt: Ti Kesä 04, 2013 20:50
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: 9-3 Aero '04 ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Stenium »

Puristuspaineet mitattiin kyllä ennen ketjuremppaa, ne oli 1,0, 1,1 ,0,6 ja 1,1. Mutta männän tiiviydet tarkistettiin niin ei ainakaan nestettä valuttanut läpi kun laitettiin päälle.
Saab 9-5 2.3t vakio '98
Saab 9-5 2.3t viritysprojekti '00
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5665
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: 9-3 Aero '04 ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Pakari »

No eihän siellä ole käytännössä ollenkaan puristuspaineita ja siltä tuo moottori videon perusteella kuulostaakin. Taitaa olla ns. venttiilisalaattia tarjolla kannen sisällä.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Stenium
"Kaasari"
Viestit: 43
Liittynyt: Ti Kesä 04, 2013 20:50
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: 9-3 Aero '04 ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Stenium »

Sori, kirjoitin ilman pilkkua nuo luvut, paineet olivat siis 11,10,6,11
Saab 9-5 2.3t vakio '98
Saab 9-5 2.3t viritysprojekti '00
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5665
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: 9-3 Aero '04 ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Eli yhdessä sylinterissä selvästi poikkeama.. epäilys on nyt että sen sylinterin venttiili on ottanut kipeää. Mittaisin uudestaan varmuuden vuoksi, ennenkuin lähtisin kantta irroittamaan..
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Stenium
"Kaasari"
Viestit: 43
Liittynyt: Ti Kesä 04, 2013 20:50
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: 9-3 Aero '04 ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Stenium »

Eli oisko siis jotain kannen sisäistä mitä ei nää päälle päin? Et kannenpurku edessä? Joo paineet voisin mitata vielä uusiksi.
Saab 9-5 2.3t vakio '98
Saab 9-5 2.3t viritysprojekti '00
Stenium
"Kaasari"
Viestit: 43
Liittynyt: Ti Kesä 04, 2013 20:50
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: 9-3 Aero '04 ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Stenium »

Päällepäin siis tarkoitan että kun kansi on jo irti, et ei näkyisi pohjastakaan. Tutkittiin kantta purkamatta niin venttiilinostimet näytti hyvältä koloista ja venttiilien pohjat oli virheettömän näköiset, joskin vähä karstaiset mutta tasasesti. Missäänpäin moottorissa ei ollut osuman jälkiä. Ei öljypohjasta löytynyt yhtään metallipaloja.
Saab 9-5 2.3t vakio '98
Saab 9-5 2.3t viritysprojekti '00
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5665
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: 9-3 Aero '04 ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Jaa, kansi on siis ollut jo irti.. Tietysti on mahdollista että joku venttiili on vääntynyt mutta pitäisi silloin jostakin löytyä osumajäljet. Ehkä nyt tosiaan kannattaa mitata ensin ne puristuspaineet uudestaan ja sitten uusien mittaustulosten valossa pohtia asiaa, että poikkeaako joku sylinteri toisesta vai ei.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Stenium
"Kaasari"
Viestit: 43
Liittynyt: Ti Kesä 04, 2013 20:50
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: 9-3 Aero '04 ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Stenium »

Okei, huomenna mittaan ne aamusta ja kirjotan tänne ne sit. Kiitos avusta!! :)
Saab 9-5 2.3t vakio '98
Saab 9-5 2.3t viritysprojekti '00
Stenium
"Kaasari"
Viestit: 43
Liittynyt: Ti Kesä 04, 2013 20:50
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: 9-3 Aero '04 ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Stenium »

Noniin tässä uudet tulokset, vielä vähän tarkempana:

10,5, 11,5, 10,3, 13,5


Eli sitä älytöntä poikkeamaa ei enää ollut. Mitäs nyt sitten!
Saab 9-5 2.3t vakio '98
Saab 9-5 2.3t viritysprojekti '00
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5665
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: 9-3 Aero '04 ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Tuleeko kipinää ja polttoainetta?
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Stenium
"Kaasari"
Viestit: 43
Liittynyt: Ti Kesä 04, 2013 20:50
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: 9-3 Aero '04 ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Stenium »

Jep, molemmat.
Saab 9-5 2.3t vakio '98
Saab 9-5 2.3t viritysprojekti '00
aero
-
Viestit: 8910
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: 9-3 Aero '04 ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja aero »

Kai kannen ollessa pöydällä pyörittelitte nokkia sen verran että näitte että ventiilit istuvat paikallaan ja testasitte tiiveyttä edes ylösalaisin nesteellä?
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Stenium
"Kaasari"
Viestit: 43
Liittynyt: Ti Kesä 04, 2013 20:50
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: 9-3 Aero '04 ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Stenium »

Sitä ei sillon tehty koska pääepäily vikaan oli 100% ajoitukseen eli ketjun löysyyteen ja kiskoon liittyvää ja katseltiin silti päällepäin jokapuolelta että näytti virheettömältä. Sen lisäks nyt ollaan pyöritelty moottoria ilman venttiilikannen koppaa ja katseltu että venttiilit nousee ja laskee terveen näköisesti vuorotoisensa perään niinkun kuuluukin. Toki öljyttiin nokat päältä ennen sitä.
Saab 9-5 2.3t vakio '98
Saab 9-5 2.3t viritysprojekti '00
Vastaa Viestiin