Koko yhteisen puolentoista vuoden taipaleemme ajan Saab 900 Turbo vm. 1980 (eli T8 B-moottori ilman APC:tä kärjettömällä sytkällä joka sijaitsee koneen "päällä") kanssa sillä on ollut käyntiongelmia. Pahimpana ehkä se, että lämpösenä ei lähtenyt käymään. Jos alle vartin sisään sammuttamisesta käynnisti uudelleen, lähti se ihan nätisti. Samoin kylmänä. Tosin aivan milli piti kaasupoljinta painaa, varsinkin kylmänä todella tarkka siitä. Eli kylmänä usein hörähti ja sammui, useitakin kertoja välillä. Ja kävi kolmella n. 10 sekuntia, kunnes nappasi neljännen pytyn mukaan. Mutta 15-60 min oli se pahin, sai sahata vaikka kuinka ja kauan. Mäkistartillakaan ei sen ihmeemmin vaikutusta. Sitten, yleensä kolmannella sahauskerralla (niiden pituudesta riippuen) yhtäkkiä hörähtää käymään. Ajossa tasakaasulla alkoi pitää nypytystä heti kun lämpöviisari alkoi nousemaan, samoin tyhjäkäynti heijasi hassusti, niin vähän ettei kierrosmittarissa näkynyt mutta korvalla kuuli. Ja mitä kuumempi, sen pahempia nämä kaksi oiretta.
Noh, sytytyspuolelta vaihdettu _kaikki_ paitsi pyörijä (varmaan kannattaisi siitä aloittaa?), bensapuolelta pumppu, ja nyt viimeisimpänä määränsäädin. Sen vaihdettuani lähtee kuumana ja kylmänä ja siltä väliltä käymään laakista ja kaasuun koskematta, MUTTA sepä ei käykkään enää neljällä oikeastaan ollenkaan, silloin tällöin ajossa kun antaa kunnolla kaasua niin kaiken rötäämisen keskellä ehkä sekunnin kerrallaan tuntee että nyt on nelonenkin mukana. Suuttimien suihkut ainakin omaan silmään hyvät, myös nelospytyssä, jonka tänään havaitsin oikuttelevan. Siitä kun otti tulpan irti niin ei vaikuttanut (kolmella)käyntiin.
Miten lähtisitte tästä jatkamaan? Vika liittyy siis nelospyttyyn, voisiko sieltä olla esim. venttiili mennyt? Myös vanha määränsäädin on tallessa, että jos edes jommasta kummasta saisi soivan pelin, niin hyvä olisi. Tämä "uusi" vaan vaikuttaa paljon lupaavammalta tuon käynnistyvyyden suhteen, mutta mikä nyt vaivaa nelosta? Seosruuvia en edes löytänyt mistään, jospa kävisi myös hiukan rikkaalla? Mene ja tiedä.
PS. myös vanhalla määränsäätimellä nelonen ilmeisesti teki kiusaa, sillä kevään ensimmäisessä siirtoajossa irtosi siitä tietämättäni nelosen suutinletku, eikä nypyttänyt yhtään tasakaasulla. Ihmettelin vaan kun oli niin tehoton talven jäljiltä
