Saab 9-5 nykii kaasu pohjassa
Saab 9-5 nykii kaasu pohjassa
Saab 9-5, 2006, 2.3t, Biopower softalla.
Vaihdoin tänään seiskan tulpat. Sen jälkeen auto alkoi nykimään, jos painoin kaasua kunnolla. Vikakoodeja oli P1304 ja P1312. Vaihdoin vanhat tulpat takaisin ja auto käyttäytyi samalla tavalla. Sytytykseen liittyviä vikakoodeja on ollut aiemminkin silloin tällöin, mutta ei vaikutusta ajoon.
Vaihdoin seuraavaksi uuden DI-kasetin (OEM) eikä silläkään ollut vaikutusta auton käytökseen, mutta nyt näkyneita vikakoodeja ovat olleet P1300 ja P1302.
- Ajan 95E10 bensalla, mitä Ca85 ja Ad85 lukujen pitäis olla? Nyt ne on 80-300 luokkaa.
- Ca85 pysähtyy, jos painan kaasun pohjaan ja auto rötää tai jos otan kaasun kokonaan pois kiihdytyksen jälkeen
- Lamb seilaa miten sattuu -500 ja 300 välillä. Lamb pysyy kiihdytyksessä nollassa
- Xacc vaikuttaa normaalilta, jos painelen kaasua
- Ykkösvaihteella tai vapaalla ei ongelmaa
- Miss luku nousee auton nykiessä
- Amul vaihtelee -50 +50 ja välillä pysyy nollassa
- mAir ja mReq on lähellä toisiaan
Mitäs tässä kannattais seuraavaks tarkistaa? En oikeestaan paljoa noista luvuista vielä ymmärrä.
Vaihdoin tänään seiskan tulpat. Sen jälkeen auto alkoi nykimään, jos painoin kaasua kunnolla. Vikakoodeja oli P1304 ja P1312. Vaihdoin vanhat tulpat takaisin ja auto käyttäytyi samalla tavalla. Sytytykseen liittyviä vikakoodeja on ollut aiemminkin silloin tällöin, mutta ei vaikutusta ajoon.
Vaihdoin seuraavaksi uuden DI-kasetin (OEM) eikä silläkään ollut vaikutusta auton käytökseen, mutta nyt näkyneita vikakoodeja ovat olleet P1300 ja P1302.
- Ajan 95E10 bensalla, mitä Ca85 ja Ad85 lukujen pitäis olla? Nyt ne on 80-300 luokkaa.
- Ca85 pysähtyy, jos painan kaasun pohjaan ja auto rötää tai jos otan kaasun kokonaan pois kiihdytyksen jälkeen
- Lamb seilaa miten sattuu -500 ja 300 välillä. Lamb pysyy kiihdytyksessä nollassa
- Xacc vaikuttaa normaalilta, jos painelen kaasua
- Ykkösvaihteella tai vapaalla ei ongelmaa
- Miss luku nousee auton nykiessä
- Amul vaihtelee -50 +50 ja välillä pysyy nollassa
- mAir ja mReq on lähellä toisiaan
Mitäs tässä kannattais seuraavaks tarkistaa? En oikeestaan paljoa noista luvuista vielä ymmärrä.
Viimeksi muokannut Jussi91, La Kesä 16, 2018 14:25. Yhteensä muokattu 9 kertaa.
Saab 9-5 Linear Sedan 2.3t, 2007 (Stage-1 BioPower softa)
Saab 9-3 Hatchback 2.3, 1999
Saab 9-3 Hatchback 2.3, 1999
Re: Saab 9-5 nykii kaasu pohjassa
Mistä tähän saa kunnollisen service manuaalin? Netistä en löytänyt.
Saab 9-5 Linear Sedan 2.3t, 2007 (Stage-1 BioPower softa)
Saab 9-3 Hatchback 2.3, 1999
Saab 9-3 Hatchback 2.3, 1999
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2947
- Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
- Paikkakunta: Sipoo
Re: Saab 9-5 nykii kaasu pohjassa
Jos ajat bensalla, niin 98:a tankkiin. Paljonko autossa on metrejä? Onko bensapumppua koskaan vaihdettu?
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Re: Saab 9-5 nykii kaasu pohjassa
1312 viittasi siihen vanhan kasetin vikaan. 1302, 1304 ja 1300 on missfirekoodeja joten nyt jos tulpat ja kasetti on kunnossa niin polttoaineen syöttö taitaa sakata. Bensafiltteri ensin vaihtoon ja sitten pumppu. Filtterihän on pikaliitinmallia joten tarvitset irrotustyökalun. Ilmamassamittarin uusiminen ei ole koskaan huono päätös.
Ad85 ja amul on se mitä tuijotellaan kunhan adaptaatio on asettunut normiajossa. Bensalla ad85 pyörii 0-200 välissä riippuen auton muiden osien kunnosta, etanolilla sitten 700-850 välilä. Amul mielellään +-300, vähän enemmänkin jos virhelähteitä ei muualta ole varmasti vielä paikattu.
Ad85 ja amul on se mitä tuijotellaan kunhan adaptaatio on asettunut normiajossa. Bensalla ad85 pyörii 0-200 välissä riippuen auton muiden osien kunnosta, etanolilla sitten 700-850 välilä. Amul mielellään +-300, vähän enemmänkin jos virhelähteitä ei muualta ole varmasti vielä paikattu.
Viimeksi muokannut vesa67, La Kesä 16, 2018 18:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: Saab 9-5 nykii kaasu pohjassa
Tämä meni siis kerrasta ja yhtäkkiä tälläseen kuntoon, tulppien vaihdon jälkeen ja tulpat on kunnolla kiinni ja vanhoja tulppia on kokeiltu. Voisko olla DI-kasetin kaapeli vaurioitunut sitten... Bensapumppu on ehkä myös sellanen mikä voi yhtäkkiä alkaa reistaamaan.
Viimeksi muokannut Jussi91, La Kesä 16, 2018 14:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-5 Linear Sedan 2.3t, 2007 (Stage-1 BioPower softa)
Saab 9-3 Hatchback 2.3, 1999
Saab 9-3 Hatchback 2.3, 1999
Re: Saab 9-5 nykii kaasu pohjassa
Ja heti tulppien vaihdon jälkeen alkoi? Ettei löisi tulpista läpi, eli posliinieristeessä olisi halkeamia?
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Saab 9-5 nykii kaasu pohjassa
Jep aika varmasti alkoi sen jälkeen, koska painelin varmaan kaasua jo vaihtoa edeltäneessä ajossa ja auto oli tosi hieno ajaa.
Tosiaan ykkösellä ja vapaalla kone pyörii mainiosti, jos painan kaasun pohjaan. Heti kun tarvitaan kunnolla vääntöä, alkaa tärräämään/nykimään.
Tosiaan ykkösellä ja vapaalla kone pyörii mainiosti, jos painan kaasun pohjaan. Heti kun tarvitaan kunnolla vääntöä, alkaa tärräämään/nykimään.
Saab 9-5 Linear Sedan 2.3t, 2007 (Stage-1 BioPower softa)
Saab 9-3 Hatchback 2.3, 1999
Saab 9-3 Hatchback 2.3, 1999
Re: Saab 9-5 nykii kaasu pohjassa
Minulla oli takaiskuventtiili kaasuläppäkotelon ja venttiilikopan välistä antanut periksi ja jokin ilma letku huonosti kiinni. Ei auttanut. Kampiakselin asentoanturi ei auttanut. Sytkäkasettia vaihtaessa löytyi vika. Tulpan eristys rikki. Tulpat uusiksi ja taas mennään.
Re: Saab 9-5 nykii kaasu pohjassa
Oliko niin että nämä ngk:n ranskassa tehdyt tulpat ovat aivan susia? Muistan nähneeni siitä juttua foorumeilla.Olisko tosiaan vika niissä tulpissa vaan kun kerran vaihtamalla tuli vika päälle.Kokeile jonkun toisen merkkisiä?
Saab 9-5 Aero 2000 (Saab 9-5 vector 2003 900 2.0 -89 9000 2.0tA -89 9000 2.3iA -90 9000 2.0t -98 9-3seA 2001 9000 Aero -96 9000 2.0t -97 9000 2.0t -96)
Re: Saab 9-5 nykii kaasu pohjassa
Tuota edeltävät tulpat oli viikon vanhoja, mutta väärä lämpöarvo (6), koska en tiennyt että autossa on stg1. Nekään ei toimineet, kun vaihdoin takaisin.
Kokeilen tänään vielä kerran ihan uusia tulppia.. Ranskassa tehtyjä ovat noi kaikki. Saako jostain parempaa tulppaa NGK BCPR7ES-11 tilalle? BCRP7EV-11 ovat kuulemma ainakin pidempi-ikäisiä, koska ovat platinaa, mutta niitä ei saa mistään.
Luulisi että vika esiintyisi myös ykkösvaihteella tai korkeilla kierroksilla vapaalla, jos vika olisi sytytyksessä.
Polttoaineensuodattimen vaihtotyökalu meni tilaukseen ja vaihdan ensi viikolla bensapumpun.
Kokeilen tänään vielä kerran ihan uusia tulppia.. Ranskassa tehtyjä ovat noi kaikki. Saako jostain parempaa tulppaa NGK BCPR7ES-11 tilalle? BCRP7EV-11 ovat kuulemma ainakin pidempi-ikäisiä, koska ovat platinaa, mutta niitä ei saa mistään.
Luulisi että vika esiintyisi myös ykkösvaihteella tai korkeilla kierroksilla vapaalla, jos vika olisi sytytyksessä.
Polttoaineensuodattimen vaihtotyökalu meni tilaukseen ja vaihdan ensi viikolla bensapumpun.
Viimeksi muokannut Jussi91, Su Kesä 17, 2018 17:29. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Saab 9-5 Linear Sedan 2.3t, 2007 (Stage-1 BioPower softa)
Saab 9-3 Hatchback 2.3, 1999
Saab 9-3 Hatchback 2.3, 1999
Re: Saab 9-5 nykii kaasu pohjassa
Jussi91 kirjoitti:Tuota edeltävät tulpat oli viikon vanhoja, mutta väärä lämpöarvo (6), koska en tiennyt että autossa on stg1. Nekään ei toimineet, kun vaihdoin takaisin.
Kokeilen tänään vielä kerran ihan uusia tulppia.. Ranskassa tehtyjä ovat noi kaikki. Saako jostain parempaa tulppaa NGK BCPR7ES-11 tilalle?
Luulisi että vika esiintyisi myös ykkösvaihteella tai korkeilla kierroksilla vapaalla, jos vika olisi sytytyksessä.
Polttoaineensuodattimen vaihtotyökalu meni tilaukseen ja vaihdan ensi viikolla bensapumpun.
Noita NGK BCPR7ES-11 saanu esim marmorlta orkkis saab- logollai jossa täällä ovat kylläkin kalliit ja fixus,, motonetkin 3,90-5€ kpl myös made in japan löytynyt. Katottava tai sanottava vaan tiskillä että kattovat isosta laatikosta valmistusmaan.
Omaan tonnariin löyty ad japan ni otin 3 satsia. Tonnaris posliini halki ollu pari ranskalaista, yksi meni halki jo asentaes enne käynnistystäkin.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Re: Saab 9-5 nykii kaasu pohjassa
Ei missään tapauksessa saa toisen merkkisiä tulppia laittaa. Ahdettuun Saabiin vain ja ainoastaan NGK:n tulppia. Väärät tulpat voivat hajottaa di-kasetin.009baas kirjoitti:Oliko niin että nämä ngk:n ranskassa tehdyt tulpat ovat aivan susia? Muistan nähneeni siitä juttua foorumeilla.Olisko tosiaan vika niissä tulpissa vaan kun kerran vaihtamalla tuli vika päälle.Kokeile jonkun toisen merkkisiä?
Kyseessä on mitä todennäköisemmin ollut joku tietty valmistuserä, jossa saattoi olla ongelmia Ranskassa valmistettujen tulppien kanssa. Sekin oli jo toista vuotta sitten... Itse en ole törmännyt ongelmiin Ranskassa valmistettujen NGK:n tulppien kanssa. Toki kerran meni posliinieriste rikki, kun laitoin viallisella tulppa-avaimella tulppia kiinni, joten aivan oma moka oli.
Tulpan valmistusmaalla Ranska vs. Japani ei ole minkäänlaista vaikutusta mihinkään. Molemmat toimivat moitteetta. Itsellä ollut Ranska NGK:ita ties kuinka monta sarjaa eri Saabeissa tehovälillä 150-350hv. Käytetään oikeanlaisia ja kunnossa olevia työkaluja, sekä oikeita asennuskireyksiä. Lisäksi voi myös miettiä, että onko se oma auto kunnossa, jos tulppia menee... Kannattaa oppia myös myöntämään omat asennusvirheet
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Saab 9-5 nykii kaasu pohjassa
Täällä kanssa ranskalaiset ngk:n tulpat koneessa toinen setti menossa koneremontin jälkeen, ei mitään ongelmia, joku erä tuo vissiin ollut kun halkeillut.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Re: Saab 9-5 nykii kaasu pohjassa
Saabi toimii! Laitoin vielä kerran uudet tulpat.. 2 kpl oli halki. Ilmeisesti tulppien toimintaan vaikuttaa myös väännön tai turbon tuoma paine, koska auto toimi vapaalla ja ykkösellä ihan hyvin.
En mä niitä tiukalle laittanut, voi olla laadun kanssa tekemistä. Tosin laitoin ne kuumaan koneeseen... mutta noita edeltäneissä tulpissa ei näy halkeamia ja nekään ei toimi.
Jatkossa en laita kuumaan koneeseen, jos meinaan kiristää jousiprikan lyttyyn. Siis koneen lämpölaajenemisen takia.
En mä niitä tiukalle laittanut, voi olla laadun kanssa tekemistä. Tosin laitoin ne kuumaan koneeseen... mutta noita edeltäneissä tulpissa ei näy halkeamia ja nekään ei toimi.
Jatkossa en laita kuumaan koneeseen, jos meinaan kiristää jousiprikan lyttyyn. Siis koneen lämpölaajenemisen takia.
Saab 9-5 Linear Sedan 2.3t, 2007 (Stage-1 BioPower softa)
Saab 9-3 Hatchback 2.3, 1999
Saab 9-3 Hatchback 2.3, 1999