Kansipahvi vuotaa, mitä muuta pitäisi tehdä samalla?
Kansipahvi vuotaa, mitä muuta pitäisi tehdä samalla?
Eli kyseessä on vm.2003 B235R koneinen 320tkm ajettu yksilö, jossa 305hp softa. Kansipahvi ilmeisesti mennyt, kun häviää nesteet ja paisuntasäiliössä ihan kohtuullisen kovat paineet. Pitäiskö samalla teettää täydellinen kansiremontti, kun meinasin tämän pitää vielä pitkään?
Jos tulevaisuudessa toiveissa olis vielä joku 100 heppaa lisää, niin pitäiskö yksin tein vaihtaa nokat ja/tai ventiilin jouset?
Onko samalla iso homma vaihtaa myös männän renkaat, kun onhan noita kilometrejä jo takana?
Pitäisikö vielä jotain tehdä samaan konkurssiin?
Jos tulevaisuudessa toiveissa olis vielä joku 100 heppaa lisää, niin pitäiskö yksin tein vaihtaa nokat ja/tai ventiilin jouset?
Onko samalla iso homma vaihtaa myös männän renkaat, kun onhan noita kilometrejä jo takana?
Pitäisikö vielä jotain tehdä samaan konkurssiin?
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24288
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Kansipahvi vuotaa, mitä muuta pitäisi tehdä samalla?
putsata venakopan pillit.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2947
- Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
- Paikkakunta: Sipoo
Re: Kansipahvi vuotaa, mitä muuta pitäisi tehdä samalla?
No jos kansi on sylissä, niin jakopää kaikkineen. Ja siinä kun arpoo aikansa, niin helpointa tehdä remppa kone pukissa - > jos manuaali, niin kytkin kilkkeineen. Ja kun kerran metrejä on ton verran, niin laturi, startti, tehostajan pumppu, moniurahihna sekä rullat jos yhtään rahisee ja...
Rakkaudesta merkkiin
Rakkaudesta merkkiin
Saabista jäljellä muistot.
Volvo S60 D3 - 17, Sirkkuli"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Volvo S60 D3 - 17, Sirkkuli"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Re: Kansipahvi vuotaa, mitä muuta pitäisi tehdä samalla?
Jos ajettu 320tkm niin männänrenkaat ja jakopää olis fiksua tehdä samalla. Varsinkin jos syö öljyä. Myös kk- ja runkolaakerit.
Jos haet oikeasti 300hp+ tehoja, niin männät alkavat antautua. T5 männät tai takomännät tilalle. Tasapainoakselien poistoa kannattaa harkita oman mielen mukaan. Venttiilijouset myös vaihtoon jäykemmiksi, jos et halua tehdä toista kansiremppaa palaneiden pakoventtiilien takia. Samalla suosittelisin läppäämään venttiilit. Kytkin kannattaisi samassa touhussa uusia jos on vakio/Aeron 240mm, sillä sekin mahtaa olla kestonsa rajoilla ellet halua vääntöä rajoittaa tuossa 300hp+ tavoitteessa.
Nämä nyt tulee mieleen, jos järkevästi samassa konkurssissa kaikki haluaa tehdä. Jälkikäteen hankalampaa.
Jos haet oikeasti 300hp+ tehoja, niin männät alkavat antautua. T5 männät tai takomännät tilalle. Tasapainoakselien poistoa kannattaa harkita oman mielen mukaan. Venttiilijouset myös vaihtoon jäykemmiksi, jos et halua tehdä toista kansiremppaa palaneiden pakoventtiilien takia. Samalla suosittelisin läppäämään venttiilit. Kytkin kannattaisi samassa touhussa uusia jos on vakio/Aeron 240mm, sillä sekin mahtaa olla kestonsa rajoilla ellet halua vääntöä rajoittaa tuossa 300hp+ tavoitteessa.
Nämä nyt tulee mieleen, jos järkevästi samassa konkurssissa kaikki haluaa tehdä. Jälkikäteen hankalampaa.
Re: Kansipahvi vuotaa, mitä muuta pitäisi tehdä samalla?
Joo kyllä taas paisuu kannentiivisteen vuoto aika työleiriksi...
Re: Kansipahvi vuotaa, mitä muuta pitäisi tehdä samalla?
Jos tuon nyt sitten kuntoon laittaisi. Missähän olisi hyvä ja edullinen remontin tekijä?
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24288
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Kansipahvi vuotaa, mitä muuta pitäisi tehdä samalla?
kangasala tai uusikaupunki. taitaa porista olla liki sama matkakin vielä`?
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Kansipahvi vuotaa, mitä muuta pitäisi tehdä samalla?
Kangasalla vissiin Vesa67, mutta kukas Ukissa?
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24288
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Kansipahvi vuotaa, mitä muuta pitäisi tehdä samalla?
m.liuska.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Kansipahvi vuotaa, mitä muuta pitäisi tehdä samalla?
Ja mistä tiedät että kansipahvi paskana ? Oletko tehnyt kemialisen testin ? Ehkä kovan painen/vuoton syy , että paisuntasäiliön korkkissa oleva painesäädön ventiili ei toimi kunnolla tai rintapellissä oleva ventiili tai jäähdytysnesteen pumppu vuotaa , joku jäähdytysnesteen letku "hapetunut". Mutta jos haluat toimivan mootorin sitten purka tmä atomeiksi ja tarkista mitä pitäis vaihtaa. Jos kasi otetaan irti sitten varmasti täydelinen kansiremppa ja lohkon ja kannen plaanaus.
Re: Kansipahvi vuotaa, mitä muuta pitäisi tehdä samalla?
Nesteen katoaminen, paine ja pakokaasun haju paisuntasäiliöstä, liian suuri etanolipitoisuus SIDistä katsottuna. Minkälainen kemiallinen testi siihen olisi tarjolla?
Re: Kansipahvi vuotaa, mitä muuta pitäisi tehdä samalla?
Mulla hävis talvella nesteitä kolkista, piti lisätä. Vuoto asettui sitten itekseen ja nyt kesän koitettua kajahtikin vesipumppu. Ei se veden katoaminen aina kansipahvi siis ole. Puristuspainetestiä mie suosittelisin ihan ekana, jos kansipahvin vikaa epäilet. Samalla voi kurkkia sylintereihin tulpanrei-istä ja katsoa onko joku pytty puhtaampi kuin muut. Joskus vettä menee sylinteriin reippaasti ja sen pytyn nakulaskuri elää omaa elämäänsä vrt. muut sylinterit. Jopa yksityisen geyshirin olen kerran generoinut vuotavalla kansipahvilla, eli pyöräytin starttia ilman tulppia, niin löytyi vesivoideltu pytty ihan sekunnissa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Kansipahvi vuotaa, mitä muuta pitäisi tehdä samalla?
Ennen joulua ei nakuja tullut yhtään, ei yhtään, ei mihinkään sylinteriin. Ei niitä nytkään paljoa ole tullut, puoleen vuoteen 10, 9, 11 ja 18. Pitääpä irroittaa tulpat ja pyöräyttää.
Re: Kansipahvi vuotaa, mitä muuta pitäisi tehdä samalla?
Kerta kun kyseessä metallinen kansitiiviste, niin ei paljoa anteeksi anna, eikä taida toi pulttien kiristely auttaa. Vaihda vaan pois. Kohta havaitset niinkuin minä aikanaan, että jäähdytysnesteet pääsee öljyyn, joka muuten tekee kemiallisen reaktion ansiosta happoa, ja syövyttää pinnotettuja liukupintoja.
Älä kuuntele niitä höpöttäjiä täällä jotka puhuu männänrenkaista. Männänrenkaita ei saa ikinä vaihtaa ilman sylintereiden oikaisua. Tämä pitäisi olla kaikille selvää. Sylinterit eivät enään todellakaan ole pyöreitä, ja työnnät sisälle uudenkarheat männänrenkaat. Pahennat vaan kulumista, ja parhaassa tapauksessa hoonaukseen asti kuluu sylinterit peileiksi. Eli jos meinaat vaihtaa renkaat, poraa sylinterit ja hoonaa ne. Mut silloinhan moottori on täyskunnostuksessa, eikä suomessa siinä ole mitään järkeä jos ei kaiken itse tee, tai haluat jotain erikoista aikaiseksi.
Kansi irti, plaanaus, paineistus, ja takaisin asennus uudella kansitiivisteellä. Pultit toki uudet. Pultit voitele ennen asennusta paikoilleen, ja muttako momenttiin.
Jäykemmät jouset on järkevää laittaa, jos osaat itse vaihtaa. Uusi jousi jotain 15e luokkaa, ja 16kpl tarvit, joten laske siitä kannattaako. Ei tuo 305 ole varmaan penkitetty teho, ja vaikka olisi, ei maata kaada nuo sun pehmojouset. Anna vaan olla.
Älä kuuntele niitä höpöttäjiä täällä jotka puhuu männänrenkaista. Männänrenkaita ei saa ikinä vaihtaa ilman sylintereiden oikaisua. Tämä pitäisi olla kaikille selvää. Sylinterit eivät enään todellakaan ole pyöreitä, ja työnnät sisälle uudenkarheat männänrenkaat. Pahennat vaan kulumista, ja parhaassa tapauksessa hoonaukseen asti kuluu sylinterit peileiksi. Eli jos meinaat vaihtaa renkaat, poraa sylinterit ja hoonaa ne. Mut silloinhan moottori on täyskunnostuksessa, eikä suomessa siinä ole mitään järkeä jos ei kaiken itse tee, tai haluat jotain erikoista aikaiseksi.
Kansi irti, plaanaus, paineistus, ja takaisin asennus uudella kansitiivisteellä. Pultit toki uudet. Pultit voitele ennen asennusta paikoilleen, ja muttako momenttiin.
Jäykemmät jouset on järkevää laittaa, jos osaat itse vaihtaa. Uusi jousi jotain 15e luokkaa, ja 16kpl tarvit, joten laske siitä kannattaako. Ei tuo 305 ole varmaan penkitetty teho, ja vaikka olisi, ei maata kaada nuo sun pehmojouset. Anna vaan olla.
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Re: Kansipahvi vuotaa, mitä muuta pitäisi tehdä samalla?
Parkkiksella vaihdoin omaan männänrenkaat pari kolme vuotta sitten ja sen jälkeen ei oo tarvinnut öljyä lisätä kun ennen meni 1l/1000km tjs. Ei ollut minulle selvää ettei saa tehä mutta ei oo kyllä harmittanut yhtäänÄlä kuuntele niitä höpöttäjiä täällä jotka puhuu männänrenkaista. Männänrenkaita ei saa ikinä vaihtaa ilman sylintereiden oikaisua. Tämä pitäisi olla kaikille selvää. Sylinterit eivät enään todellakaan ole pyöreitä, ja työnnät sisälle uudenkarheat männänrenkaat. Pahennat vaan kulumista, ja parhaassa tapauksessa hoonaukseen asti kuluu sylinterit peileiksi. Eli jos meinaat vaihtaa renkaat, poraa sylinterit ja hoonaa ne. Mut silloinhan moottori on täyskunnostuksessa, eikä suomessa siinä ole mitään järkeä jos ei kaiken itse tee, tai haluat jotain erikoista aikaiseksi.