Kansipahvi vuotaa, mitä muuta pitäisi tehdä samalla?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Jeo123
"Turbo"
Viestit: 257
Liittynyt: Ma Huhti 24, 2017 16:08
Paikkakunta: Pori

Kansipahvi vuotaa, mitä muuta pitäisi tehdä samalla?

Viesti Kirjoittaja Jeo123 »

Eli kyseessä on vm.2003 B235R koneinen 320tkm ajettu yksilö, jossa 305hp softa. Kansipahvi ilmeisesti mennyt, kun häviää nesteet ja paisuntasäiliössä ihan kohtuullisen kovat paineet. Pitäiskö samalla teettää täydellinen kansiremontti, kun meinasin tämän pitää vielä pitkään?
Jos tulevaisuudessa toiveissa olis vielä joku 100 heppaa lisää, niin pitäiskö yksin tein vaihtaa nokat ja/tai ventiilin jouset?
Onko samalla iso homma vaihtaa myös männän renkaat, kun onhan noita kilometrejä jo takana?
Pitäisikö vielä jotain tehdä samaan konkurssiin?
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24288
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Kansipahvi vuotaa, mitä muuta pitäisi tehdä samalla?

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

putsata venakopan pillit.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: Kansipahvi vuotaa, mitä muuta pitäisi tehdä samalla?

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

No jos kansi on sylissä, niin jakopää kaikkineen. Ja siinä kun arpoo aikansa, niin helpointa tehdä remppa kone pukissa - > jos manuaali, niin kytkin kilkkeineen. Ja kun kerran metrejä on ton verran, niin laturi, startti, tehostajan pumppu, moniurahihna sekä rullat jos yhtään rahisee ja...

:mrgreen: :saab:

Rakkaudesta merkkiin :oops:
Saabista jäljellä muistot.
Volvo S60 D3 - 17, Sirkkuli"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Peterssen
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: Ma Loka 10, 2016 20:08
Paikkakunta: Tampere

Re: Kansipahvi vuotaa, mitä muuta pitäisi tehdä samalla?

Viesti Kirjoittaja Peterssen »

Jos ajettu 320tkm niin männänrenkaat ja jakopää olis fiksua tehdä samalla. Varsinkin jos syö öljyä. Myös kk- ja runkolaakerit.

Jos haet oikeasti 300hp+ tehoja, niin männät alkavat antautua. T5 männät tai takomännät tilalle. Tasapainoakselien poistoa kannattaa harkita oman mielen mukaan. Venttiilijouset myös vaihtoon jäykemmiksi, jos et halua tehdä toista kansiremppaa palaneiden pakoventtiilien takia. Samalla suosittelisin läppäämään venttiilit. Kytkin kannattaisi samassa touhussa uusia jos on vakio/Aeron 240mm, sillä sekin mahtaa olla kestonsa rajoilla ellet halua vääntöä rajoittaa tuossa 300hp+ tavoitteessa.

Nämä nyt tulee mieleen, jos järkevästi samassa konkurssissa kaikki haluaa tehdä. Jälkikäteen hankalampaa.
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1232
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: Kansipahvi vuotaa, mitä muuta pitäisi tehdä samalla?

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

:D Joo kyllä taas paisuu kannentiivisteen vuoto aika työleiriksi...
Jeo123
"Turbo"
Viestit: 257
Liittynyt: Ma Huhti 24, 2017 16:08
Paikkakunta: Pori

Re: Kansipahvi vuotaa, mitä muuta pitäisi tehdä samalla?

Viesti Kirjoittaja Jeo123 »

Jos tuon nyt sitten kuntoon laittaisi. Missähän olisi hyvä ja edullinen remontin tekijä?
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24288
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Kansipahvi vuotaa, mitä muuta pitäisi tehdä samalla?

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

kangasala tai uusikaupunki. taitaa porista olla liki sama matkakin vielä`?
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Jeo123
"Turbo"
Viestit: 257
Liittynyt: Ma Huhti 24, 2017 16:08
Paikkakunta: Pori

Re: Kansipahvi vuotaa, mitä muuta pitäisi tehdä samalla?

Viesti Kirjoittaja Jeo123 »

Kangasalla vissiin Vesa67, mutta kukas Ukissa?
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24288
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Kansipahvi vuotaa, mitä muuta pitäisi tehdä samalla?

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

m.liuska. :saab:
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
I-Vaari
"Turbo"
Viestit: 261
Liittynyt: Ke Helmi 11, 2015 14:34

Re: Kansipahvi vuotaa, mitä muuta pitäisi tehdä samalla?

Viesti Kirjoittaja I-Vaari »

Ja mistä tiedät että kansipahvi paskana ? Oletko tehnyt kemialisen testin ? Ehkä kovan painen/vuoton syy , että paisuntasäiliön korkkissa oleva painesäädön ventiili ei toimi kunnolla tai rintapellissä oleva ventiili tai jäähdytysnesteen pumppu vuotaa , joku jäähdytysnesteen letku "hapetunut". Mutta jos haluat toimivan mootorin sitten purka tmä atomeiksi ja tarkista mitä pitäis vaihtaa. Jos kasi otetaan irti sitten varmasti täydelinen kansiremppa ja lohkon ja kannen plaanaus.
Jeo123
"Turbo"
Viestit: 257
Liittynyt: Ma Huhti 24, 2017 16:08
Paikkakunta: Pori

Re: Kansipahvi vuotaa, mitä muuta pitäisi tehdä samalla?

Viesti Kirjoittaja Jeo123 »

Nesteen katoaminen, paine ja pakokaasun haju paisuntasäiliöstä, liian suuri etanolipitoisuus SIDistä katsottuna. Minkälainen kemiallinen testi siihen olisi tarjolla?
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10436
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Kansipahvi vuotaa, mitä muuta pitäisi tehdä samalla?

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Mulla hävis talvella nesteitä kolkista, piti lisätä. Vuoto asettui sitten itekseen ja nyt kesän koitettua kajahtikin vesipumppu. Ei se veden katoaminen aina kansipahvi siis ole. Puristuspainetestiä mie suosittelisin ihan ekana, jos kansipahvin vikaa epäilet. Samalla voi kurkkia sylintereihin tulpanrei-istä ja katsoa onko joku pytty puhtaampi kuin muut. Joskus vettä menee sylinteriin reippaasti ja sen pytyn nakulaskuri elää omaa elämäänsä vrt. muut sylinterit. Jopa yksityisen geyshirin olen kerran generoinut vuotavalla kansipahvilla, eli pyöräytin starttia ilman tulppia, niin löytyi vesivoideltu pytty ihan sekunnissa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Jeo123
"Turbo"
Viestit: 257
Liittynyt: Ma Huhti 24, 2017 16:08
Paikkakunta: Pori

Re: Kansipahvi vuotaa, mitä muuta pitäisi tehdä samalla?

Viesti Kirjoittaja Jeo123 »

Ennen joulua ei nakuja tullut yhtään, ei yhtään, ei mihinkään sylinteriin. Ei niitä nytkään paljoa ole tullut, puoleen vuoteen 10, 9, 11 ja 18. Pitääpä irroittaa tulpat ja pyöräyttää.
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1176
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: Kansipahvi vuotaa, mitä muuta pitäisi tehdä samalla?

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

Kerta kun kyseessä metallinen kansitiiviste, niin ei paljoa anteeksi anna, eikä taida toi pulttien kiristely auttaa. Vaihda vaan pois. Kohta havaitset niinkuin minä aikanaan, että jäähdytysnesteet pääsee öljyyn, joka muuten tekee kemiallisen reaktion ansiosta happoa, ja syövyttää pinnotettuja liukupintoja.

Älä kuuntele niitä höpöttäjiä täällä jotka puhuu männänrenkaista. Männänrenkaita ei saa ikinä vaihtaa ilman sylintereiden oikaisua. Tämä pitäisi olla kaikille selvää. Sylinterit eivät enään todellakaan ole pyöreitä, ja työnnät sisälle uudenkarheat männänrenkaat. Pahennat vaan kulumista, ja parhaassa tapauksessa hoonaukseen asti kuluu sylinterit peileiksi. Eli jos meinaat vaihtaa renkaat, poraa sylinterit ja hoonaa ne. Mut silloinhan moottori on täyskunnostuksessa, eikä suomessa siinä ole mitään järkeä jos ei kaiken itse tee, tai haluat jotain erikoista aikaiseksi.

Kansi irti, plaanaus, paineistus, ja takaisin asennus uudella kansitiivisteellä. Pultit toki uudet. Pultit voitele ennen asennusta paikoilleen, ja muttako momenttiin.

Jäykemmät jouset on järkevää laittaa, jos osaat itse vaihtaa. Uusi jousi jotain 15e luokkaa, ja 16kpl tarvit, joten laske siitä kannattaako. Ei tuo 305 ole varmaan penkitetty teho, ja vaikka olisi, ei maata kaada nuo sun pehmojouset. Anna vaan olla.
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2539
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Kansipahvi vuotaa, mitä muuta pitäisi tehdä samalla?

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Älä kuuntele niitä höpöttäjiä täällä jotka puhuu männänrenkaista. Männänrenkaita ei saa ikinä vaihtaa ilman sylintereiden oikaisua. Tämä pitäisi olla kaikille selvää. Sylinterit eivät enään todellakaan ole pyöreitä, ja työnnät sisälle uudenkarheat männänrenkaat. Pahennat vaan kulumista, ja parhaassa tapauksessa hoonaukseen asti kuluu sylinterit peileiksi. Eli jos meinaat vaihtaa renkaat, poraa sylinterit ja hoonaa ne. Mut silloinhan moottori on täyskunnostuksessa, eikä suomessa siinä ole mitään järkeä jos ei kaiken itse tee, tai haluat jotain erikoista aikaiseksi.
Parkkiksella vaihdoin omaan männänrenkaat pari kolme vuotta sitten ja sen jälkeen ei oo tarvinnut öljyä lisätä kun ennen meni 1l/1000km tjs. Ei ollut minulle selvää ettei saa tehä mutta ei oo kyllä harmittanut yhtään :roll:
Vastaa Viestiin