16 V koneen hydraulisten vaimentimien vaihtaminen

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1800
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

16 V koneen hydraulisten vaimentimien vaihtaminen

Viesti Kirjoittaja pevi »

Onko kenelläkään nettilinkkiä ( tietoa ) miten sivupuolen hydrauliset moottorinvaimentimet parhaiten saisi vaihdettua ilman koko koneen irrotusta.

Varsinkin vasenpuoli vaikuttaa ensinäkemältä pikkasen kimurantilta.
9000 vm. 97 Jubilee
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1800
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Re: 16 V koneen hydraulisten vaimentimien vaihtaminen

Viesti Kirjoittaja pevi »

No niin taas kerran itse itseani neuvoen:


Irrota laturi, öljynsuodatin, ilmastointikompura, lämmityskennon letkut



Vasen puoli:
Löystä kiinnikkeen #7543994 kaksi alimmaista mutteria, jotka sijaitsevat vetaritunnelissa. Irrota tuki #7544893.
Avaa kaksi vasemman puoleista ruuvia kannatinraudasta #7543978. Yritä ylettyä löystämään vaimentimen etummaista pulttia ( 14mm avain ) vetaritunnelin kautta, jotta pääset kääntämään rajoittimen #7544901kohti lokasuojaa.

Tällöin pääset nitkuttamaan vaimentimen etummaisen pultin irti ( tätä ei ole suunniteltu irrotettavaksi koneen ollessa paikalla ). Paikoilleen laitetettaessa porasin kannatiraudan #7543978 etummaisen kierteen auki ja laitoin siihen läpipultin, alapuolelle tahtialuslaatta ja mutteri yläpuolelle. Näin sen asennus helpottui tuhat kertaisesti.

Irrota taempi vaimentimen pultti.

sitten...

Oikea puoli:

Irrota vaimentimen kaikki kolme kiinnityspulttia ja kiinnikkeen #7544026 alemmat mutterit vetaritunnelista.


Tunkkaa koneen takapää ylös, mutta muista avata vaihteensiirtotangon yhdysliitos ( varaa itsellesi valmiiksi uusi kartitotappi, jonka lyöt lyttyyn irrotuksessa ) ja mahdolliset nippuisiteet joilla tehostin letkut on klemmattu raidetankoon.

Nyt yletyt irrottamaan vasemmalta puolelta kannatinraudan #7543978 kaksi oikean puolen kiinnitysruuvia, Alempi ei mahdu tulemaan ylös ellet ole löystänyt yllämainittuja kiinnikkeen #7543994 kaksi alimmaista mutteria.


Nyt pääset ottamaan molemmat vaimentimet irti :!: :!:


Kokoaminen päinvastaisessa järjestyksessä.


Ajattelin samalla uusia ylätukivarsien puslat, mutta tukivarret eivät mahdu ulos sitten millään, vaikka vaimentimet edestä olisi purettu pois. Irrottamine edellyttäisi koneen/laatikon pois nostamista.


Olishan sen juhannuksen voinut kivemminkin viettää :evil:


Sitten vielä vinkkinä vaimentimen kumia hankkiessa viestiketju viewtopic.php?f=11&t=174823&p=1149522#p1149522

Outletistä saatavat vanhan tonnarin alkuperäiset vaimentimet saa varsin helposti muotoiltua sopimaan heittämällä OG 900:een.
9000 vm. 97 Jubilee
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
Vastaa Viestiin