Tietenkin silloin, kun vaihtaa lähivalojen polttimoa T25 Avensikseen… Tässä vaiheessa haluan lausua erityiskiitoksen auton suunnitelleille insinööreille. Olen omistanut kymmeniä autoja ja suorittanut niihin lukemattomia polttimoiden vaihtoja. Koskaan ei ole lähivalojen polttimoiden vaihtamiseen mennyt näin paljon aikaa. Paskasti suunniteltu, kertakaikkiaan.
En häpeä tunnustaa, että konepellin aukaisusta sen sulkemiseen meni 1 tunti ja 55 minuuttia. Kuskin puoli 35 minuuttia ja pelkääjän puoli 1h 20min, jona aikana olin jo luovuttaa. Okei, vartti meni varmaan kiroillessa ja lisää työkaluja hakiessa/etsiessä. Ilman appiukon olennaisesti pidempiä sormia olisin luovuttanutkin.
Step by step:
1. Irrotetaan kolme erilaista muovisuojusta, helppo homma, mutta tarkkana, etteivät muovinastat hajoa.
2. Kuskin puolen työtila oli olematon, onnistuin irrottamaan suojakuoren ja liittimen ja klipsun, kunnes totesin, ettei tila riitä polttimon kanssa touhuamiseen.

Akun tukirauta irti ja akkua 10cm sivuun, niin homma onnistui kivuttomasti alusta loppuun. Nyt kun tietää, menisi 10 minuutissa, joten tämä puoli ei paha.
3. Ekan kuvan puukalikalla taivutin pissapojan täyttöputkea, joka ei ole irrotettavissa erikseen, sen verran, että sain pari senttiä tilaa. Mitään muuta ei pysty siirtämään tai irrotamaan pelkääjän puolen toimenpiteen tieltä. Lopputuloksena pieni kolo, jonne ei nähnyt kunnolla ja johon sain pienen kätöseni juuri ja juuri rystysiä naarmuttamalla.
4. Melkoisen ähellyksen ja kiroilun jälkeen sain polttimon hyppysiini ja ujutettua pois. Sitten tuli tenkkapoo. Totesin, että sormeni eivät riitä uuden polttimon ujuttamiseen paikoilleen ilman, että se tippuu jonnekin konehuoneen syövereihin tai vahingoittuu. Sopivia pitkäkärkisiä pihtejä ei löytynyt ja niillä mitä löysin, homma oli hankala. Aikani testasin vanhalla polttimolla ja löysin viimein liikeradan, jolla sain polttimon huulille. Olisin kuitenkin tarvinnut pitkää ruuvaria, jolla pitäisin polttimon siinä mihin sen sain, kun irrotan pihtien leuat.
5. Tässä vaiheessa alkoi jo vähän hatuttaa. Paikalle saapunut appiukko pyysi saada yrittää, hänellä on iso käsi, mutta toisaalta mahdottoman pitkät sormet. Ja sehän tepsi. Siinä vaiheessa kun minun kätösellä rystynen nappasi kiinni, olin vielä senttien päässä polttimonreiän suuaukosta. Appiukko sai samalla etusormi/keskisormi-otteella rystysensä jumiin myös, mutta ylettyi perille asti ja minä jatkoin siitä.
Voihan vee. Ilman eri tavalla anatomisesti muotoiltua lähimmäistäni olisin ensimmäisen kerran yli 30 vuoden autoilu-urallani joutunut luovuttamaan tämän toimenpiteen, ainakin siihen saakka, kunnes olisin löytänyt sopivan työkalun. En kertakaikkiaan voi ymmärtää, että polttimonvaihto voidaan tehdä näin vaikeaksi. Typeryyttä. Pitkien valojen vaihto on onneksi helpompaa, koska ne sijaitsevat lähempänä konehuoneen keskikohtaa.
No, nyt on Osramin Ultra Lifet paikoillaan, valmistaja lupaa 4v ja kuitti 3v, voitte olla varmoja, etten tule tätä hommaa tähän autoon tai vastaavaan malliin tekemään enää koskaan.
Haistakaa VEE, Toyotan ingenjöörit. Och samma på japanska.
EDIT: Toki tämän homma voisi tehdä umpiot ja etupuskuri irrottamalla, mutta jotain rajaa sentään. Vaikka ei kai siinä kauempaa menisi.