9000 vaihteensiirtäjän yhdysnivelen vaihto
Re: 9000 vaihteensiirtäjän yhdysnivelen vaihto
Vielä uusintana: Onko kellään hajua, onnistuuko tuo uuden nivelen korvaaminen vanhalla kuinka helposti?
Alfa 159 2.4 JTDm '06 | XC70 D3 A '12 | Berlingo 1.9D '01
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Re: 9000 vaihteensiirtäjän yhdysnivelen vaihto
Pitäisi olla sama kiinnitys.
http://www.saabcentral.com/forums/showt ... p?t=126473Because of the frequency of failures of the old style shift coupler SAAB came up with a fix applying to 9000's 95 and later. It is more durable, a PITA to replace if it fails because there are no longer nuts to remove. It is one piece slipped on to the shift rod on the cabin side and the gear selector input shaft on the gear box side. On the cabin side it uses the same collar and a carriage bolt to clamp on to the rod. On the gear box side it is also the same contraption as the old design (difference is you did not need to touch it in the old design). The trouble is this connection uses a tapered pin to lock the sleeve of the shift coupler to the gear selector input rod. That pin will not come off easily.
http://www.uksaabs.co.uk/UKS/viewtopic.php?f=2&t=150025The earlier and later couplings are interchangeable so it is quite easy to retro-fit the earlier one. It's only the block that deteriorates so if you get the rest of the older coupling second-hand it should be fine.
Re: 9000 vaihteensiirtäjän yhdysnivelen vaihto
Ok, kiitos vastauksesta. Pitää siirtyä tähän aiheeseen taas, jahka alkaa tuo nopeusmittari toimia.
Alfa 159 2.4 JTDm '06 | XC70 D3 A '12 | Berlingo 1.9D '01
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Re: 9000 vaihteensiirtäjän yhdysnivelen vaihto
Sijoitin sitten kuitenkin uudemmanmalliseen niveleen (ja tappiin) PCS:ltä ja samalla tuli myös nopeusmittarin anturin "pyörijä". Sitten jännäämään osaako paikallinen korjaamo laittaa nuo paikalleen
Alfa 159 2.4 JTDm '06 | XC70 D3 A '12 | Berlingo 1.9D '01
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Re: 9000 vaihteensiirtäjän yhdysnivelen vaihto
Nyt on hetken aikaa ajeltu uusi nivel paikoillaan ja muutos on kyllä huomattava. Vaihdekepin tuntuma on melkeinpä kuin uudessa ja vitonen ei enää takeltele.
Pakki sen sijaan ei mene vieläkään aina ekalla yrityksellä päälle, eli siinä on sitten joku toinen vika. Tuntuisi sekin kuitenkin menevän paremmin kuin ennen yhdysnivelen vaihtoa.
Pakki sen sijaan ei mene vieläkään aina ekalla yrityksellä päälle, eli siinä on sitten joku toinen vika. Tuntuisi sekin kuitenkin menevän paremmin kuin ennen yhdysnivelen vaihtoa.
Alfa 159 2.4 JTDm '06 | XC70 D3 A '12 | Berlingo 1.9D '01
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Re: 9000 vaihteensiirtäjän yhdysnivelen vaihto
Onko Vaihdelaatikon tukikumi missä kunnossa?
Nää autot on sen ikäisiä, että se tod. näk. on hajalla, jos ei oo vaihettu. Vaikuttaa myös vaihteiden päälle menemiseen,kun loota ei oo aivan oikeella paikallaan, tai pääsee liikkumaan liikaa.
Nää autot on sen ikäisiä, että se tod. näk. on hajalla, jos ei oo vaihettu. Vaikuttaa myös vaihteiden päälle menemiseen,kun loota ei oo aivan oikeella paikallaan, tai pääsee liikkumaan liikaa.
9000 aero -97, 9000 cde -96
Re: 9000 vaihteensiirtäjän yhdysnivelen vaihto
Tuo laatikon tukikumi sekä ylemmät momenttipuslat ja etummainen hydraulikumi antaa periksi sen verran paljon lopuillaan että joko 1 ja 2 tai 5 sekä pakki saattaa kanittaa.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Suzuki SX4 1.6 4X4 Outdoor Line -08, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Suzuki SX4 1.6 4X4 Outdoor Line -08, emännällä S60 T5 -01
Re: 9000 vaihteensiirtäjän yhdysnivelen vaihto
Mitä kautta sen tukikumin näkee?
Alfa 159 2.4 JTDm '06 | XC70 D3 A '12 | Berlingo 1.9D '01
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
-
- "Aero"
- Viestit: 364
- Liittynyt: Ke Tammi 16, 2008 22:56
- Paikkakunta: Rovaniemi
Re: 9000 vaihteensiirtäjän yhdysnivelen vaihto
Tukihela näkyy vaihdelaatikon päässä, konehuoneen oikeassa reunassa. Kiinnitys lootaan metallilenkillä (ohmikiinnike) + 2 pulttia. Helan läpi pidempi putltti, jolla kiinnittyy apurunkoon. Alakautta vaihdettavissa, pikkusen tunkilla nostattaa laatikkoa, niin on enemmän tilaa työskennellä.
Vaihda samalla moottorin yläpuolisen vääntö-/momenttituentuen (alumiininen tuki vasemmalla puolella moottorin "päällä") helat, joita on 2 kpl. Näiden vaihtoon tarvii erikoistyökalun.
Orkkisosat maksaa jotain 30 - 40 eur /kpl. Käytettyjä ei kannata laittaa.
Hiljattain vaihdoin omaani nuo ja nyt menee vaihteet päälle kuin talonnurkkia myöden.
Vaihda samalla moottorin yläpuolisen vääntö-/momenttituentuen (alumiininen tuki vasemmalla puolella moottorin "päällä") helat, joita on 2 kpl. Näiden vaihtoon tarvii erikoistyökalun.
Orkkisosat maksaa jotain 30 - 40 eur /kpl. Käytettyjä ei kannata laittaa.
Hiljattain vaihdoin omaani nuo ja nyt menee vaihteet päälle kuin talonnurkkia myöden.
#3621
3 tonttua, 2 satkua ja femma
3 tonttua, 2 satkua ja femma
Re: 9000 vaihteensiirtäjän yhdysnivelen vaihto
Pikku vinkki uudenmallisen nivelen asentajalle.
Asensin aikoinaan vastaavan autooni ja pari kolme kertaa kunnolla kiihdyttäessä vaihteet alkoivat takertelemaan eli pienet vaiheet ei menneet kunnolla pesään.
Syynä oli kepin pään kiristys eli aikaisemmassa kuvassa olevan nivelen, vasen päättyy. Pulttia kiristäessä osa ei kiristy tarpeeksi akselin ympärille ja se pääsee luiskahtamaan kokonaan pois tai melkein. Sahaamalla osan pitkittäis suuntaista uraa leveämmäksi puristus paranee eikä ura painu kokonaan kasaan eli kaikki puristus menee akselille. Sillä selvä ja ongelma poistu eli tarkista että ei ole urat kiinni toisissaan.
Laatikon pään, sokkapuoli on ok. Laatueroja voi olla.
Asensin aikoinaan vastaavan autooni ja pari kolme kertaa kunnolla kiihdyttäessä vaihteet alkoivat takertelemaan eli pienet vaiheet ei menneet kunnolla pesään.
Syynä oli kepin pään kiristys eli aikaisemmassa kuvassa olevan nivelen, vasen päättyy. Pulttia kiristäessä osa ei kiristy tarpeeksi akselin ympärille ja se pääsee luiskahtamaan kokonaan pois tai melkein. Sahaamalla osan pitkittäis suuntaista uraa leveämmäksi puristus paranee eikä ura painu kokonaan kasaan eli kaikki puristus menee akselille. Sillä selvä ja ongelma poistu eli tarkista että ei ole urat kiinni toisissaan.
Laatikon pään, sokkapuoli on ok. Laatueroja voi olla.
Re: 9000 vaihteensiirtäjän yhdysnivelen vaihto
Off-topicina jatkuu, mutta PCS:ltäkös nää nyt kantsis tilata? Vai onko muita suosituksia? (Lähin marmori on 240 km päässä.)
Alfa 159 2.4 JTDm '06 | XC70 D3 A '12 | Berlingo 1.9D '01
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00