Missä on minun moottorijarrutus...
No ensin ilmeni vikaa, että herjailee ilmamassamittarista Check engineä... Ilmamassamittarin vaihto ei tähän vaikuttanut. Auto käväisi toissapäivänä myös huollossa, jossa eivät muuta tietoa saaneet siitä kaivettua, mutta vikakoodi nollattiin, öljyt ja suodattimet sekä tulpat vaihdettiin, eikä ilmavuotoja letkuissakaan ilmene.
Mitään vaikutusta en näillä toimilla huomannut, tosin Check engine -varoitus ei ole vielä syttynyt...
Äsken kaupungista palatessa pari reippaampaa vetoa ja autoilusta nautiskelua moottoritiellä... Hetken kuluttua tein havainnon ja sattumalta myös Sid-infosta oli mReg ja mAir näkyvillä. Niiden perusteella ihmettelin ja nopeusmittarikin sitä osoitti, eli auto ei edes yrittänyt moottorijarruttaa, vaikka tarkoitus oli kaasua painamatta lähestyä tulevaa risteystä. Useamman sata metriä auto rullaili itsekseen mReg n. 300 arvossa. Tämä toistui myös risteyksen jälkeen eli mystisiä menohaluja ilmenee. Olisi pitänyt vauhdin tuolla matkalla hidastua reippaasti, mutta nopeusmittari ei laskenut lainkaan...
Vielä pihaan tullessa autoa sammuttaessa koitti hörähtää uudelleen käyniin ennen sammumista.
Sid-infon arvojen perusteella en tälle selitystä osannut onkia, lambda näyttelee normaalia vaihtelua ajossa.
Viime aikoina olen toki huomannut keskikulutuksen aavistuksen kohonneen, mutta sitä voivat tehdä viime aikaiset menohalut ja runsaampi ilmastoinnin jäähdytystarvekin. Onko tietoa tapauksen mahdollisista syistä?
Kyseinen auto on Saab 9-5 2.3t SE manuaali vuodelta 1997, johon muutama vuosi sitten on tehty uuden moottorin vaihto ja päivitys Aeroa vastaavaksi.
Moottorijarrutus kateissa (manuaali)
Moottorijarrutus kateissa (manuaali)
__________________
Harrastus tauolla.
Harrastus tauolla.
Re: Moottorijarrutus kateissa (manuaali)
Jäisiköhän kaasuläppä jostain syystä auki esim vaijeri olisi vähän liian tiukalla? Voi kuulostaa vaijerikin yksinkertaiselta mutta noin on muutamassa vehkeessä käynytkin koneen vaihdossa ollu hilkulla ettei vedä tai rispaantumisen takia ja läppäkin voi väljentyä jolloin heiluu tai ihan sopivasta likakökkäreestä jumittaa.
Näetkö jotenkin kaasuläpän asennon eli onko sullla tai esim kavereilla jotain lukijaa jolla online dataa ajossa näkisi asennosta?
Nuo olis ainakin helpot katsoa.
Näetkö jotenkin kaasuläpän asennon eli onko sullla tai esim kavereilla jotain lukijaa jolla online dataa ajossa näkisi asennosta?
Nuo olis ainakin helpot katsoa.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
-
- "Ruisku"
- Viestit: 101
- Liittynyt: Ke Huhti 16, 2014 19:13
- Paikkakunta: Uusikaupunki
- Viesti:
Re: Moottorijarrutus kateissa (manuaali)
tsekkaa sen läpän asennon varmaa sitte eka?
ilmamassamittarihan ei anna koodia... käytä jossain missä tekki tarjolla. esim. et-autotech tampereella..
ilmamassamittarihan ei anna koodia... käytä jossain missä tekki tarjolla. esim. et-autotech tampereella..
96 1.5 v4 -76
9-5 stw 2.0t -02 - purkuauto, osia myynnissä
9-5 stw 2.0T -02
99 GL 2.0 -84 - myytävänä, yv:llä lisätietoja
900S 3d -90
9-5 stw 2.0t -02 - purkuauto, osia myynnissä
9-5 stw 2.0T -02
99 GL 2.0 -84 - myytävänä, yv:llä lisätietoja
900S 3d -90
Re: Moottorijarrutus kateissa (manuaali)
Se vaijerin säätö on sokalla, eli sitä voisi höllätä pykälän ja voi se vaijerin kuoren reitti olla vakiosta poikkeava ja kinnaaminen johtua siitä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01