Tänään ajelin Fc Futuran matsia katselemaan yms. kaupunkiin ja takaisin, tuli empiiristä kokemusta hyvin tavanomaisesta ajoreissustani. Olen nyt ajanut tuolla Vantaa-Porvoo sekä 2 x normaalia reissua kotoa kaupunkiin á 40 km ja pakolliset kaupunkipyöritykset niillä reissuilla. Kulutus laski eilisellä reissulla ja tänään entisestään, tankillisen lukema nyt kotiin tullessa ->
![Kuva](https://i.imgur.com/Q32DzWS.jpg)
Kulutus ei ole tämän auton kohdalla merkitsevä tekijä, mutta tottakai minua kiinnostaa ruokahalu, että pystyy vähän arvioimaan kuukausittaisia bensakuluja (lue: miten paljon tällä on varaa per kk ajaa) ja kuinka usein 84 litran tankki pitää täyttää. Ihan kohtuullinen aloitus näin kesäkeleillä, mielestäni.
Kaupungissa tuolla on helppo ajaa taloudellisesti, koska esim. Porvoon keskusta on lähes kauttaaltaan 40 km/h:n aluetta ja tasaisella ei kaasuun voi koskea, koska tuo kulkee vaihteen ollessa D:llä ilman kaasuun koskemista 45 km/h mittarinopeutta kierrosten ollessa jossain 800-1000 rpm nurkilla. Sinänsä jopa hieman hankalaa, koska nopeus nousee "normaalisti" ajamalla helposti parikymppiä yli sallitun. Tarkkana saa olla, sakkoja ei huvita maksaa, niillä summilla hoitelee aika monta järkevääkin juttua. Käytännössä tuonne 80 nopeuksiin tätä pitää ajaa hipaisutyylillä kaasun suhteen, vähän tässä on opettelemista, kun ei kasikoneesta vääntöineen ole aikaisempaa kokemusta. Mielenkiintoinen ja uusi maailma, rehellisesti sanottuna maistuu ihan helskutin kivalta, alan ymmärtää "ei riemulla rajaa kun kasilla ajaa"-lausepartta hitaasti, mutta varmasti.
Tein tänään tarkastuksia konehuoneessa, kaikki kunnossa PAITSI, helkutin ohjaustehostimen neste, jonka vaihto on tässäkin laiminlyöty. Mustaa ja pahalta haisevaa litkua, hyi. Imaisin ekat 2dl pois ja lisäsin uutta ATF:ää, huomenna haen uuden putelin, Camryn ja Hiacen perusteella n. 8dl poisto ja lisäys riittää siihen, että neste muuttuu terveen punaiseksi ja paha löyhkä katoaa. Havaitsin myös uuden akun, Toyota-merkkisen, olevan korkeudeltaan epäsopivan. Tukirauta oli miten sattuu ja ikävin homma oli rintapellin puoleinen kiinnityskoukku, johon oli ranetettu muttereita oikein olan takaa, sen olematta kuitenkaan kunnolla kiinni. Lopputuloksena tiivisteen reunan yli menevät kierteet, jotka olivat kairanneet konepellin sisäpintaan ikävän jäljen ->
![Kuva](https://i.imgur.com/xS2an1v.jpg)
Hohhoijaa. Turasin virityksen kanssa tunnin verran ja poistin lopuksi koko raudan, viritän siihen paremman systeemin. Akku on uusi 2v takuulla, joten se saa olla. On se nyt kumma, jos myydään asiakkaalle yli 300!!! euron akku, mutta ei saada sopivan kokoista. Muuten kyllä, mutta korkeutta on muutama sentti liikaa, joka ryssii tuon tukirauta-asetelman. Tsekkasin akun varauksen Defalla, vaikka uusi akku onkin, on tuo ollut yli 3kk vaihtoautohallissa. Ihan ok, tunnin raksuttelun jälkeen ilmoitti, että akku on täynnä kuin Turusen pyssy.
Muuta yllättävää ei löytynyt, nostin rengaspaineet 2.6 bariin ympäri auton, joka on 0.2 yli kevyen kuorman suosituksen, renkaat ovat ilmeisesti laakeriongelmista johtuen kuluneet epätasaisesti, etenkin sisäreunat ovat paikoin 2-3mm pinnassa, vaikka keskellä on 5mm. Kolmatta kesää ovat alla, ajelen noilla tämän kesän loppuun ja ensi kevään karkeat, sitten pitää harkita päivitystä. Vanhat vm. 09 kitkat menevät alle hyvissä ajoin ja alan nyt samointein metsästää korvaajia. Talvella ajelen tuolla vain hyvillä keleillä, Hiacella pääosa ajoista, joten siinä mielessä ei isoa stressiä Leksan kitkoista.
Talvivanteet ovat alkuperäiset ja todella hienossa kunnossa
![Kuva](https://i.imgur.com/bMRooZc.jpg)
, se sekä kitkojen 9v ikä puoltaa sitä seikkaa, että talvella tällä on ajettu melkoisen vähän. Mikä on vain hyvä asia.
Vararengas on täysikokoinen, oikeassa paineessa edellisen huollon jäljiltä ja samalla aluvanteella, kuin nuo kitkat
![Kuva](https://i.imgur.com/Kr6wqIf.jpg)
Kylläpäs juttua riittää. Mutta kun on innostunut, niin on. Nosturilla pitää kuitenkin käydä, tietyn, pienen kierrosalueen resonointi jostain auton keskeltä pakoputkistosta, pitää paikallistaa, harmittaa, kun menee muuten ihan sukkasillaan, mutta pärähtää yhdessä kohtaa vetoa vaihdellessa. Katsotaan, kun pääsen naapurin kanssa juttuun, korjataan jos osataan, mutta ainakin yritetään diagnosoida, jos pitää jotain teettää, niin voi esittää asiantuntijaa !
EDIT: Löysin netin syövereistä vanhan hinnaston, tuo on maksanut Suomessa v. 2002 markan vaihtuessa euroon, niin, 140000 euroa. Ehkä siinä on syy siihen, miksi nämä tuntuvat kestävän keskimääräistä paremmin käyttöä. Onhan tuo uushankintahintakin ollut hieman keskimääräistä korkeampi
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)