93 SS / SC onko tullut hylsyä katsastuksessa ?

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
3420
"Tuplakaasari"
Viestit: 71
Liittynyt: La Heinä 28, 2007 08:48
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 93 SS / SC onko tullut hylsyä katsastuksessa ?

Viesti Kirjoittaja 3420 »

Saabini läpäissyt katsastuksen toistaiseksi aina ensimmäisellä kerralla ilman mitään huomautuksia. Autolla ikää 15-vuotta (vm 2003) ja ajettu 186500km.
Di17
"Turbo"
Viestit: 216
Liittynyt: Pe Touko 05, 2017 20:47

Re: 93 SS / SC onko tullut hylsyä katsastuksessa ?

Viesti Kirjoittaja Di17 »

Di17 kirjoitti:Olin ensimmäistä kertaa saabin kanssa katsastuksessa ja niinhän sieltä tuli ne odotetut sanat: "hyvässä kunnossa se on..." ja leima paperiin 8)

Ettei menisi liikaa kaunisteluksi, niin lause jatkui: "... mutta takana kallistuksen vakaajan puslassa on väljää". Matka jatkuu, kun seuraava remonttikohdekin on tiedossa.
Päivitystä tähän, ei tullut puslia ihan seuraavana remonttikohteena vaihdettua, mutta nyt ne on uudet. Ensimmäisellä yrittämällä ostin 18 mm reiällä olevat puslat, kun autoon olisi pitänyt olla 19 mm. Samalla tuli havaittua, että oikealle puolelle oma E12-hylsy ei mahdu avaimen kanssa. Piti siis hankkia kyseinen lenkkiavain, jotta homma saatiin suoritettua.
Aloitteleva saabisti - 9-3 SC 2.0
Joonatan
"Turbo"
Viestit: 228
Liittynyt: Ke Syys 22, 2004 22:10
Paikkakunta: Kajaani

Re: 93 SS / SC onko tullut hylsyä katsastuksessa ?

Viesti Kirjoittaja Joonatan »

Eilen tuli ensimmäisen kerran hylky (ainakin oman omistushistorian aikana) Saabikkaalle.
Alkaako tuo sitten jo olemaan loppuunajettu, kun mittarissa on jo 374 tkm? Tavoitteena olisi ajaa mittariin nätti tasaluku 500 tkm, kun Saabikas on muuten varsin hyvässä kunnossa.
Hylkäyksen syynä oli taka-akselin poikittaiset tukivarret. Katselin Maptunilta noita osia, onko kukaan tilannut tuota sarjaa, itsellä nimittäin herää kysymys, tuleeko tuossa osat yhdelle vai molemmille puolelle.
https://www.maptunparts.fi/alusta/tukiv ... 03-12.html

-Kari
9-3 SC 1,9 TiD -08
#2678
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4718
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: 93 SS / SC onko tullut hylsyä katsastuksessa ?

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Joonatan kirjoitti:Eilen tuli ensimmäisen kerran hylky (ainakin oman omistushistorian aikana) Saabikkaalle.
Alkaako tuo sitten jo olemaan loppuunajettu, kun mittarissa on jo 374 tkm? Tavoitteena olisi ajaa mittariin nätti tasaluku 500 tkm, kun Saabikas on muuten varsin hyvässä kunnossa.
Hylkäyksen syynä oli taka-akselin poikittaiset tukivarret. Katselin Maptunilta noita osia, onko kukaan tilannut tuota sarjaa, itsellä nimittäin herää kysymys, tuleeko tuossa osat yhdelle vai molemmille puolelle.
https://www.maptunparts.fi/alusta/tukiv ... 03-12.html

-Kari

Oletko varma, että kyseessä on tämä linkin kuvan alatukivarsi?
Voisiko olla taka-akselin poikittainen ylätukivarsi?

Tottahan toki se tuo alatukivarsikin voi olla, en sitä tarkoita.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13345
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: 93 SS / SC onko tullut hylsyä katsastuksessa ?

Viesti Kirjoittaja AZP »

taka-akselillahan on kolme poikittaista tukivartta per puoli:

alatukivarsi
ylätukivarsi, ns. bumerangi
aurausvarsi (Joonatanin linkin tuote)

Alatukivarsi lienee näistä harvinaisin porsija, bumerangi ja aurausvarsi on nopiaan kuluvaa osaa.

Koska varsia on näin monta, kannattaa aina käydä katsurin alla itse katsomassa missä sitä väljää on.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Joonatan
"Turbo"
Viestit: 228
Liittynyt: Ke Syys 22, 2004 22:10
Paikkakunta: Kajaani

Re: 93 SS / SC onko tullut hylsyä katsastuksessa ?

Viesti Kirjoittaja Joonatan »

Kävin auton alla itsekkin katsomassa, mikä siellä aiheutti renkaalle varsin kummallisen näköisen liikkeen. Näytti että autossa olisi 4-pyöräohjaus, sillä takarengas heilui kuin eturengas konsanaan. Eli juurikin tuo aurausvarsi on syyllinen, kuten AZP osasi kertoa tuolle oikaen nimen.
Bumerangit olen jo vaihtanut kertaalleen, ilman että inssin ohjeistusta.

-Kari
9-3 SC 1,9 TiD -08
#2678
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4718
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: 93 SS / SC onko tullut hylsyä katsastuksessa ?

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Tuli vähän huonosti mainittua. Eihän se kuvan osa ole ole tietenkään varsinainen alatukivarsi vaan nimenomaan auraustukivarsi.
Ensin vain ajattelin, ettei kyse ole ylätukivarresta. Sen välyshän tuntuu renkaan pystysuunnassa, jolloin pystykallistuma (camber) "elää".

Tämä auraustukivarren välyshän tuntuu sitten vaakasuuntaan renkaassa. Vaikutta varmasti auton ajettavuuteen, kun taka-akseli pääsee ohjaamaan autoa ja vieläpä muuttuen koko ajan välyksen mukaan.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Joonatan
"Turbo"
Viestit: 228
Liittynyt: Ke Syys 22, 2004 22:10
Paikkakunta: Kajaani

Re: 93 SS / SC onko tullut hylsyä katsastuksessa ?

Viesti Kirjoittaja Joonatan »

Itse asiassa perä ei ole tuntunut hirveän levottomalta, odotan kyllä mielenkiinnolla kun saa uudet osat paikalleen, että miten paljon ajettavuus muuttuu. Kävin juuri laittamassa irroitusöljyä osiin ja sain sisemmät pultit liikumaan, eli uusien osien paikalleen laitto pitäisi mennä varsin kivuttomasti.

Onneksi tuli muutettua katsastusrytmi pois keskeltä talvea, olisi ikävä tehdä remonttia 20-30 asteen pakkasessa.
9-3 SC 1,9 TiD -08
#2678
Tomi V
"Aero"
Viestit: 372
Liittynyt: To Helmi 16, 2017 19:16
Paikkakunta: Lehmo

Re: 93 SS / SC onko tullut hylsyä katsastuksessa ?

Viesti Kirjoittaja Tomi V »

Kaksi kertaa olen tuon allekirjoituksen ajokin leimalla käyttänyt ja molemmat kerrat läpi huomautuksitta. Mahdolliset hylsyn aiheuttajat oon yrittänyt korjata/korjauttaa etukäteen. Viimesyksyn ja tänään tapahtuneen katsastuksen välissä syntyneet hylsyn aiheuttajat olisi olleet takajarrut ja alapallonivel. Kuskin peililasin vaihdoin varuilta ku oli niin tumma ja alustan massaus tuli teetettyä myös. Nyt olis reilu vuosi taas leimaa.

-Tomi
9-3 SC Vector -09 (biopoweroitu)
Joonatan
"Turbo"
Viestit: 228
Liittynyt: Ke Syys 22, 2004 22:10
Paikkakunta: Kajaani

Re: 93 SS / SC onko tullut hylsyä katsastuksessa ?

Viesti Kirjoittaja Joonatan »

Joonatan kirjoitti:Itse asiassa perä ei ole tuntunut hirveän levottomalta, odotan kyllä mielenkiinnolla kun saa uudet osat paikalleen, että miten paljon ajettavuus muuttuu. Kävin juuri laittamassa irroitusöljyä osiin ja sain sisemmät pultit liikumaan, eli uusien osien paikalleen laitto pitäisi mennä varsin kivuttomasti.

Onneksi tuli muutettua katsastusrytmi pois keskeltä talvea, olisi ikävä tehdä remonttia 20-30 asteen pakkasessa.
Vaikka nuo sisemmät pultit tuli irroiteltua liikkuviksi, niin olipa silti toinen pultti melko tiukassa varren sisäkoolissa. Kun pultit sai lopulta irti, niin teräsharjalla ruosteet kierteistä pois ja sen jälkeen pultin kierteiden käsittely kupari pastalla, toivottavasti ne irtoaa sitten seuraavalla kerralla helpommin. Ulommaisten muttereiden kanssa sai myös vähän tapella, mutta nekin irtosi lopulta voimasanojen saattelemana.

Uusilla osilla peräpää tuli vakaamaksi kaupunki nopeuksissa, maantievauhdissa eroa vakaudessa en ole huomannut. Kuulostellan miten muuttuu, kun käytän potilaan vielä 4-pyöräsuuntauksessa. Käytin näyttämässä autoa uudestaan inssillä perjantaina, ja sieltä tuli nyt vuodeksi ajoaikaa. Olisihan vanhalla leimalla voinut ajaa maaliskuun alkupuolelle asti, mutta nyt ei tarvitse enää irroitella lisävaloja kesken "talvi ajokauden" katsastusta varten ja mahdollinen korjaaminen on paljon mukavampaa, kun ei ole vielä pakkasia. Kotipaikalla talli on sen verran ahdas, että helpompi tehdä remontteja taivasalla, jos ilmat sallivat.

-Kari
9-3 SC 1,9 TiD -08
#2678
noob
"Kaasari"
Viestit: 29
Liittynyt: To Maalis 21, 2013 15:43
Paikkakunta: Oulu

Re: 93 SS / SC onko tullut hylsyä katsastuksessa ?

Viesti Kirjoittaja noob »

Vaimon kulkine läpi puhtain paperein, kuten edellisilläkin kerroilla meidän perheen omistuksessa. Tällä kertaa 225tkm mittarissa ja pyysin puolituttua katsuria katsomaan vähän tarkemman kautta, mutta ei sieltä alustasta mitään löytynyt. Tämä pyyntö sen takia, että auto ollut meillä nyt sen nelisen vuotta/70tkm niin en ole vielä joutunut puslan puslaa tai niveltä vaihtamaan. Kääntölaakerit etuiskareista muistaakseni heti ostaessa, muuta ei. On sattunut kyllä kestävää palikkaa alle kyseiseen yksilöön, en valita.
# 5916, 96L -77 projekti, Subaru XV 2.0 -12, Chrysler 300c hemi -07
ex 9³ 2,0 vector SS -07, 9³ 2,0 SE -99, 9⁵ 2,3 aero wagon -06, 9³ 1,9tids linear SS -08, 9000 CD 2,0 -97, 9000 2,3 CSE -96
patu
"Hölösuu"
Viestit: 1333
Liittynyt: La Tammi 21, 2006 10:33
Paikkakunta: Lohja

Re: 93 SS / SC onko tullut hylsyä katsastuksessa ?

Viesti Kirjoittaja patu »

Perjantaina tuli sitten ensimmäinen hylsy minun 93tapauksissa. Hiukan kyseenalainen oli nyt osien vaihdon jälkeen.. Eli vaihtoon meni oikeanpuoleinen bumerangi. Vaihdoin sitten molemmat tänään nyt sunnuntaina, kun omassa varastossa oli jo varoiksi hommattuna.
Kyselisin nyt y
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
patu
"Hölösuu"
Viestit: 1333
Liittynyt: La Tammi 21, 2006 10:33
Paikkakunta: Lohja

Re: 93 SS / SC onko tullut hylsyä katsastuksessa ?

Viesti Kirjoittaja patu »

Perjantaina tuli sitten ensimmäinen hylsy minun 93tapauksissa. Hiukan kyseenalainen tuomio oli nyt osien vaihdon jälkeen sanottuna.. Eli vaihtoon meni oikeanpuoleinen bumerangi. Vaihdoin sitten molemmat tänään nyt sunnuntaina, kun omassa varastossa oli jo varoiksi hommattuna.
Kyselisin nyt teiltä muilta, kuinka väljä sen kumiholkin pitää olla, että saa hylätyn leiman? Tämä mikä minulla oli, niin ihan ehjä sen puolen vulganointi oli :roll: Pitääkö sen olla rikki poikki ja valoa näkyä välistä? Vasen puoli oli ruosteinen mutta ei kumi ainakaan irti ollut repeytynyt holkista kun ruuvipenkissä vääntelin. No täytyy kyseenalaistaa tiskillä vanhojen osien kanssa, kun menee uusintaan.
Mitä jos myöntävät virheen niin onko minulla oikeus vaatia nelipyöräsuuntauksen kulut takaisin, kun se pitäisi ilmeisesti tehdä näiden bumerangien vaihdon myötä. :roll:
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
zenga
"Ruisku"
Viestit: 145
Liittynyt: Ti Marras 20, 2012 14:15

Re: 93 SS / SC onko tullut hylsyä katsastuksessa ?

Viesti Kirjoittaja zenga »

patu kirjoitti:
Su Helmi 03, 2019 13:13
Mitä jos myöntävät virheen niin onko minulla oikeus vaatia nelipyöräsuuntauksen kulut takaisin, kun se pitäisi ilmeisesti tehdä näiden bumerangien vaihdon myötä. :roll:
Jaa, lukeeko tämä jossain, tuntuu vähän turhalta rahastukselta vaan mielestäni. Itsellä kun bumerangit vaihdettiin hiljattain niin ei tuosta ollut puhetta ja auto kulkee ihan yhtä suoraan kuin ennenkin. (Mukavasti kyllä perä jämäköityi vaihdon seurauksena.)
9-3 SC 1.8t M5 -08 "BioPower stage1"
Keltsu
"Tuplakaasari"
Viestit: 82
Liittynyt: Ma Elo 07, 2017 18:22
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 93 SS / SC onko tullut hylsyä katsastuksessa ?

Viesti Kirjoittaja Keltsu »

Hylky tuli katsastuksessa ja jäi ihmetyttämään tämä: "Alatukivarren laakerointi, välyksellinen, vasemmalla takimmainen" Tarkoittaakohan se tuota alla olevan kuvan osaa?
Kuva
Sitten korjauskehotus tuli öljyvuodoista, eli joko se alipainepumppu tai ohjaustehostajan tiiviste? Saako kumpaankin tiivisteen/stefan marmorilta?
Saab 9-3ss aero -03
Vastaa Viestiin