TTiD

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Avatar
AZP
"Hölösuu"
Viestit: 8828
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja AZP » La Syys 29, 2018 19:48

Poltto suunnilleen kerran tankillisella on normaalia. Itsestään kesken jäävä poltto ei. Mainitsit että EGR on jumissa, EGRhän on iso DPFn likaaja, joten voisiko DPF-ongelmien juurisyy löytyä sieltä?

Avatar
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 8976
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja ng900aero » La Syys 29, 2018 20:01

AZP kirjoitti:Poltto suunnilleen kerran tankillisella on normaalia. Itsestään kesken jäävä poltto ei. Mainitsit että EGR on jumissa, EGRhän on iso DPFn likaaja, joten voisiko DPF-ongelmien juurisyy löytyä sieltä?
Eikun EGR ei kaiketi ole jumissa, tarkoitin että en nyt imusarjan puhdistuksen yhteydessä puhdistanut EGR:ää koska se ei ole (vielä) jumissa.
Kyllä tuo meidän TTiD halua poltella DPF:ää pari kertaa viikossa, joka on mielestäni outoa. Siis useita kertoja tankillisella.
Siis EGR ei anna ainakaan vikakoodia, mutta millainen homma sen EGR:n puhdistus olisi, mulla on sitä LiquidMolyn puhdistusainetta vielä ehkäpä neljännespurkillinen vielä jäljellä?
Eikö se poltto jää väkisinkin kesken jos auton sammuttaa? Vaimo tuolla Saabilla pääasiassa ajelee, ja usein olen haistanut karsean karstanhajun kun on pihaamme Saabin ajanut, eli varmaankin on DPF:ää koettanut Saabiparka poltella? Viimeksi tuli ensimmäistä kertaa ilmoitus: "Particle Filter Full, Check manual (tjmsp.). Tuo herja poistui kun vaimo ajoi autolla Helsingistä Seinäjoelle ja takaisin.
Saab 9-3SC TTiD -08
Ducato Maxi -98

Avatar
AZP
"Hölösuu"
Viestit: 8828
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja AZP » La Syys 29, 2018 21:10

Ok, sori, luin vähän huolimattomasti tuon aiemman kirjoituksesi EGRstä.

Sellainen palaneen kumin tuoksu siitä tosiaan tulee kun DPFää polttaa, ja keskenhän se jää jos auton sammuttaa. Eli jollain 5-10 km pätkäajolla ei kyllä päästä polttoa loppuun saakka tekemään, jos nyt edes ehtii edes käynnistyä.

Useinhan DPFn tukkeutuminen korjataan vaihtamalla uusi DPF eikä varsinaista tukkeutumisen syytä hoideta kuntoon. Yleisimipiä syitä lienee ahtoputken tai imusarjan vuodot ja sitten EGR-viat, jolloin myös imusarja likaantuu normaaliakin enemmän. Nuo viat siis voivat aiheuttaa tiuhempaa DPFn polttoväliä ja sitten kjn ei tiuhempi poltto onnistu tai riitä suodattimen puhdistumiseen niin DPF menee tukkoon.

SS
"Hölösuu"
Viestit: 2851
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja SS » La Syys 29, 2018 21:26

Kyllä toi polttoväli mullakin 15km työmatka-ajossa on 300...400km, matka-ajossa harvemmin. Jos poltto on kesken kun matka on päättymässä, heitän hieman pidemmän lenkin ettei jäisi kesken.

Samanlainen on väli ollut monta vuotta, EGR on tulpattu.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 130tkm)
Muuta: Kiina TECH2

Avatar
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 8976
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja ng900aero » La Syys 29, 2018 22:22

SS kirjoitti:Kyllä toi polttoväli mullakin 15km työmatka-ajossa on 300...400km, matka-ajossa harvemmin. Jos poltto on kesken kun matka on päättymässä, heitän hieman pidemmän lenkin ettei jäisi kesken.

Samanlainen on väli ollut monta vuotta, EGR on tulpattu.
Miten se EGR:n tulppaus tehtiin, kelpaisiko siihen ihan perinteinen kuparilevyllä tehty tulppaus, jossa olisi esim 10 - 15mm:n reikä keskellä (tai sitten vaikkapa 4-5kpl pienempiä reikiä kuten Alfa 159 2.4 JTD:ssä on noita toteutettu) joka ehkä riittäisi siihen ettei tule vikakoodiherjaa EGR:stä, mutta imusarjan saastuminen vähenisi huomattavasti? Ei nyt huvittaisi maksaa useita satasia EGR:n oikeaoppisesta disabloinnistakaan.
Saab 9-3SC TTiD -08
Ducato Maxi -98

SS
"Hölösuu"
Viestit: 2851
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja SS » Su Syys 30, 2018 09:06

Disablointi softasta, samalla kun päivitettiin lisää tehoja. Tulppauksen tein itse jälkikäteen ebaysta ostetulla umpilevyllä.

viewtopic.php?f=60&t=165983
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 130tkm)
Muuta: Kiina TECH2

Avatar
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 8976
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja ng900aero » Su Syys 30, 2018 11:16

Ok, täytyy miettiä minkälaiset levyn siihen EGR:ään tekisi, jokin reikä siinä pitää olla ettei tule vikakoodiherjaa. Lisätehoista ei ole autossani yhtään mitään hyötyä koska se on automaatti, mokoma keksintö pilaa käytännössä koko auton.
Oletko huomannut moottorin lämpenemisess mitään eroa nyt kun EGR ei ole käytössä, lämpeneekö hitaammin?
Saab 9-3SC TTiD -08
Ducato Maxi -98

SS
"Hölösuu"
Viestit: 2851
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja SS » Su Syys 30, 2018 12:56

Automaatti mullakin on, kyllä niistä tehoista iloa on ihan koko rahan edestä. Ohitustilanteessa voi laittaa manuaaliasennon päälle niin muunnin pysyy lukossa ja sopiva vaihde päällä. Paikaltaanhan tuo toki lähtee nihkeän oloisesti, mutta eipä tuolla jalkoihinkaan jää edes vakiona (180hp).

En ole huomannut eroa, eberi pitää koneen lämpimänä joka tapauksessa. Auto on myös yöt lämpimässä tallissa.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 130tkm)
Muuta: Kiina TECH2

Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 5510
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Eski » Su Syys 30, 2018 13:46

Meidän ttidissä on jcarlsonin n. 200hv virisofta ja egr-off. Tuon softan lisäksi egr:ssä on tulppavarmistus. Automaagi on meilläkin ja kyllä tuo pienikin lisäteho on ihan mukava juttu. Itse kyllä huomasin tuon selvästi hidastuneen lämpiämisen, kun lämmintä pakokaasua ei enää kierrätetä takaisin imusarjaan. Etenkin näillä viileillä keleillä, kun eberi ei vielä lähde automaattisest käyntiin kone lämpiää varsin hitaasti... Pienempi haitta se kuitenkin on kuin egr:n aiheuttama pskankierrätys :twisted:

Eski

Trooper_75
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: La Joulu 18, 2004 22:14

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Trooper_75 » Su Syys 30, 2018 14:11

Itselle tuli kesällä vähän yllättäen taas TTiD A 2009, lasissa 215 tkm. Noin vanhaan kun ei tee mieli hirveästi rahaa laittaa niin laitoin kokeeksi puolalaisen n. 9 mm reiällä varustetun levyn EGR-putkeen. Vielä ei ole vikavalo syttynyt, ottaa pois rupeaa herjaamaan. Edellisessä TTiD:ssä oli JC:n softa EGR disabloituna, joka toimi kyllä hyvin.. Liqui Molyn imusarjasuihke odottaa kaapissa kun vaan ehtisi tehdä sen operaation ja sitten toivotaan parasta ettei läpät tipu pyttyyn. Tai vaihtaa imusarjan hihnarempan yhteydessä ensi vuonna :?

DPF polttelee kyllä usein, 270-550 km vaihteluvälillä. Ilman tuota härpäkettä kulutus olisi varmaan 0,5 l/100 km alempi.

Avatar
AZP
"Hölösuu"
Viestit: 8828
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja AZP » Su Syys 30, 2018 14:15

Joo kyllä lämpenee 10 asteesta ulkoa lähtiessä yksiturboinenkin hitaasti. En tosin muista miten nopea se oli lämpeämään ennen egr:n poistoa. Mutta esimerkiksi tänään mökille startatessa koneen ja ulkoilman lämmöt oli 9 astetta ja sellainen 10 km, josta suurin osa 80 km/h maantietä, sai ajaa ennenkuin lämmöt nousi yli 80 asteen.

Mutta ainahan sitä voi eberillä avitella jos ei tarkene.

Avatar
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 8976
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja ng900aero » Su Syys 30, 2018 15:45

Se EGR:n levy taitaa olla tuollainen: https://www.ebay.ie/itm/45A-EGR-Blankin ... 1340922853 Ei ole pahan hintainen vaikka valitsisi nopeamman kuljetuksen, ei kannata värkkäillä tuollaista itse.
Ei meidänkään TTiD kovin nopeasti kyllä näillä keleillä lämpene, jos ei Eberi lähde päälle. Voisihan tuollaisen levyn hankkia ja asentaa kun on imusarjakin nyt edes vähän puhtaampi. En itsekään malta investoida 10-vuotiaan auton softaamiseen niin hurjasti pätäkkää, vakiotehot riittävät ihan hyvin, ja DPF saa olla toiminnassa niin ei tarvitse haistella dieselin katkua. Se EGR OFF -softaus taitaa maksaa sen saman 400e mitä virisoftakin?
Tuo levy taitaa kuitenkin estää aika hyvin pahimpien EGR:n sotkujen pääsyn imusarjaan.
Saab 9-3SC TTiD -08
Ducato Maxi -98

SS
"Hölösuu"
Viestit: 2851
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja SS » Su Syys 30, 2018 19:35

Juu totta on ettei tuo kovin nopeasti lämpene hitaassa ajossa, oma työmatka on pääasiassa motaria. Ilman eberiä en kyllä kovin kauaa ajelisi, tämä tuli viime talvena mokoman kenkkuillessa todettua. Termari on vaihdettu vuotta aiemmin kun alkoi roikottamaan neulaa pikkupakkasilla. Myös keulan tukkimisesta on iloa, ainakin sen puskurin alapuolen.

Minua ei kyllä tuossa softauksessa harmita muu kuin se, etten tehnyt tuota aiemmin. No, pienenä miinuksena laatikko voisi joskus vaihtaa pienempää sisään herkemmin. Tuossa työmatkan alkupäässä on motarilla loiva ylämäki, jossa kevyellä kiihdytyksellä vaihde pysyy kutosella kierrosten ollessa 1500 pinnassa. Pakko joko oikaista nilkkaa jolloin loota vaihtaa vitoselle tai tehdä sama käsin. Ikäänkuin haluaisi käyttää enemmän alavääntöjä softattuna, joskus.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 130tkm)
Muuta: Kiina TECH2

Trooper_75
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: La Joulu 18, 2004 22:14

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Trooper_75 » Su Syys 30, 2018 19:50

ng900aero kirjoitti:Se EGR:n levy taitaa olla tuollainen: https://www.ebay.ie/itm/45A-EGR-Blankin ... 1340922853 Ei ole pahan hintainen vaikka valitsisi nopeamman kuljetuksen, ei kannata värkkäillä tuollaista itse.
Just tuollainen paketti oli kyseessä. 300 km olen nyt ajellut asennuksen jälkeen, vielä ei ole herjannut.

Avatar
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1035
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja jyyrä » Ti Loka 02, 2018 11:36

Omasta autosta kun tukin egr:n (otin koko haitariputken pois imusarjasta), "puhdistin" dpf:n, vaihdoin imusarjan uuteen (vanhasta oli otettu läpät pois), sekä laitatin softan turbotec:llä niin kulutus on tippunut 6,2l->5,3l/100km. kilometrejä on tullut nyt n.4000 softauksen jälkeen ja aina kun autolla lähtee ajamaan niin käy mielessä että miksi en ole tehnyt noita "huoltoja" jo aikaisemmin :-)
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002

Vastaa Viestiin