Terveisiä Pohjanmaalta. Piipahdettiin poikien kanssa vanhuksia tapaamassa pe-su, Leksan mittariin kertyi reilut 800 km, joten voi sanoa, että suhde autoon on nyt vakaalla pohjalla, kun ensimmäinen vähän pidempi reissu on taitettu onnistuneesti yhdessä.
Perjantaina tankkasin melkein perillä, ajotietokone oli laskenut tankillisen osalta näyttöön 9.2 ja tankkauksista laskettuna sain luvuksi 9.06, eli toleranssien puitteissa väitän, että Leksan ajotietokone on erittäin tarkka ja luotettava. Nyt lupasi täydelle tankille jo 995 km rangea.
Tänään lasketeltiin yhtä soittoa ilman pysähdyksiä Kristiinankaupungista Porvoon mäkkärille, 4 tuntia 20 minuuttia. Mäkkärin pihassa kulutusmittari oli lukemassa 9.3, eli aika samoilla mentiin.
Nappasin Hämeenlinnaa lähestyttäessä kuvan, lähinnä tuon ulkolämpötilan takia, joka päivämäärälle 14.10 on kyllä aika poikkeuksellinen...
![Kuva](https://i.imgur.com/ZjgZrCW.jpg)
Jos ei olisi niin paljon lentänyt irtolehtiä ilmassa ja puut olleet niin komeassa ruskassa, olisi voinut luulla olevansa liikkellä keskikesällä. Itse asiassa, tämänpäiväinen reissu on taitettu useampana kesänä kylmemmässä kelissä kuin nyt. Tuommoista leppoisaa matkavauhtia oli hyvä ajella moottoritiellä, aika kevyen tuntuisesti menee, varaa olisi vähän kovempaankin haipakkaan.
Eiköhän tämä LS430 mennyt kärkeen tähänastisista reilusta 60 autostani, mitä tulee maantieominaisuuksiin. GS450h oli aika lähellä, mutta tässä tuo ilma-alusta tekee kyllä ihmeitä, aikamoinen taikamatto. Vanhempien Yaris hybridillä kun lähdin perjantaina kaupassa käymään, tuntui siltä kuin olisi kivireellä ajanut, fiilis oli kuin iskareitten tilalla olisi olleet harjanvarret ja jousissa kaksi kierrettä ja jousto sen mukainen
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Vaikka ilma-alusta mahdollisena vikaantuvana kohteena hirvittääkin, on se toimiessaan aivan huikea mukavuusvaruste.
Se on kyllä sanottava, että jarrut joutuvat Leksassa koville pitkällä matkalla. Auto rullaa aivan tautisen hyvin ja moottorijarrutus D:llä ylivaihde käytössä on olematon, käytännössä kun tuolla kantateillä rajoitukset vaihtelivat 60-80-100-80-60 jne. ja vaikka otti vakkarin pois päältä 200m ennen rajoitusmerkkiä, joutui jarrulla hidastamaan hyväksyttävään nopeuteen liki joka kerta. Toki tuossa voi tehostaa moottorijarrutusta kun heilauttaa vaihdekepin D:ltä vasemmalle ->4 jollloin ylivaihde putoaa päältä ja siitä alaspäin ->3->2 jolloin moottorijarrutus tehostuu entisestään, mutta katsoin kuitenkin helpoimmaksi hieman jarrutella.
Vauhdin kerääminen ja ohitukset olivatkin sitten pala kakkua, tämän auton kanssa ei joudu sen suhteen päätään raapimaan, jos kuski miettii ohituspaikat järkevästi, auto vastaa kyllä huutoon aivan varmasti. Sen verran tuli käytettyä voimavaroja muutamaan otteeseen, että eiköhän siellä ole nyt röörit suht puhtaana reissun jälkeen.
Testasin myös auton "johtajankuljetus-ominaisuuksia", nuorempi vesseli istui oikealla takana, eli kuskin penkin lisäksi sillä auton ainoalla oikealla paikalla. Sadan kilometrin verran ajelin siten, että vesilasin olisi voinut pitää keskikyynärnojan päällä suhteellisen täytenä sen läikkymättä. Tietyllä kaavalla kiihdyttämällä autolla pystyy liikennöimään ripeästi muun liikenteen tahtiin ilman, että kierrokset nousevat missään vaiheessa yli 2400-2600 rpm ja vaihteisto toimii niin, ettei sitä huomaa ellei vartavasten kuulostele laatikon toimintaa.
Totesin myös senkin, että esim. täyskaasukiihdytys stop-merkin takaa suoraan satasen alueelle sujuu rivakasti muhkeitten äänien kera, mutta siinä haipakassa ei voi olla huomaamatta vaihteiston paria ylöspäin pykältämistä sekä ylivaihteelle vaihtamista kun vetoa hellittää. Hieman kevyemmällä jalalla ja pari sekuntia hitaammin, meno on paljon miellyttävämpää. Mitä enemmän tällä ajaa, sitä enemmän yrittää edetä siististi ja arvokkaasti.
Summa summarum, bensaa palaa, mutta kun tuon n. 9 litran maantiekulutuksen suhteuttaa kyytiin mitä on tarjolla, hyväksyn sen mukisematta.
Vaikka komiat kelit olivatkin vuodenaikaan nähden, olivat tienpinnat metsäisillä osuuksilla hyvinkin kosteat, joten pesin auton matkan sotkuista ja hieman siistin sisältäkin, Leksa pääsee nyt lepovuoroon kun loma loppuu ja työt alkavat taas tiistaina. Saas nähdä koska kelit muuttuvat niin, että pitää alkaa rengasralli. Leksaan voisi kitkat pyöräyttää alle nyt hyvän sään aikana, niin jää sitten vain kaksi nastallista odottamaan vuoroaan.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634