SRS...????

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Mimmi kirjoitti:Mites PCS :?:
Eikös Rikulla ja Petellä ole tuollaiseen aikaa jossain välissä.
Rikulla ei ole lukulaitetta tähän autoon.
SRS Koestuslaite tuote numero 84 71 112
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
vtp9k
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: Ke Helmi 09, 2005 16:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja vtp9k »

Jos satut tarvittemaan sähkökuvatusta tuosta autostasi niin minulta löytyy kirja nimeltä SAAB 9000 korjaamon käsikirja 3:2 Sähköjärjestelmä, osakaavio, toiminta ja vianetsintä, M1991.

Tosin eipä siinä näköjään ilmatyynystä ole pahemmin kerrottu mutta on varmaankin parempi kuin ei mitään.
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Kaipaan lähinnä tuon SIEMENSin tekemän ohjausyksikön ja noitten
edessä olevien antureiden ( liikeanturi joka mittaa G voimia ) kaavioita.
Antureiden sisäinen kytkentä kiinnostaa..
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
vtp9k
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: Ke Helmi 09, 2005 16:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja vtp9k »

>Kaipaan lähinnä tuon SIEMENSin tekemän ohjausyksikön ja noitten
>edessä olevien antureiden ( liikeanturi joka mittaa G voimia ) kaavioita.
>Antureiden sisäinen kytkentä kiinnostaa..

Vai että kiihtyvyysantureiden toiminta sitten. No, manuska sanoo näin:

Etutunnistin

Tunnistin muodostuu kosketusrullasta. Jousivoima pitää rullan lepoasennossa. Kun rulla joutuu alttiiksi kiihtyvyydelle, joka ylittää 16G, pyörii se eteenpäin ja antaa kosketuksen. Etutunnistimen asennus on suunnasta riippuvainen.

Elektroniikkayksikkö

Elektroniikkayksikössä on varmuustunnistin, kondensaattoriyksikkö sekä diagnostiikkayksikkö. Yksikön asennus on suunnasta riippuvainen (yllätys...).

Ilmatyynyn aktivointi

Ilmatyynyn ja turvavyönkiristimien toiminnan aktivoimiseksi pitää toisen etutunnistimen sekä elektroniikkayksikön varmuustunnistimen havaita törmäyksen aiheuttama hidastuvuus (etutunnistimen vähintään 16G, varmuustunnistimen vähintään 2G).

Tällöin tunnistimien kytkimet sulkeutuvat ja elektroniikkayksikössä oleva kondensaattoriyksikön jännite purkautuu ja antaa sytytyspulssin ilmatyynyt ja vyökiristimien sähkösytyttimille.

...

Tuosta siis järkeiltynä purkin navalle 16 menevä virtalukon käynnistystieto saa purkin mittaamaan onko etutunnistimet jo mahdollisesti jostain syystä kiinni vai auki kuten normaalisti, tarkastamaan purkin sisäisen kiihtyvyysanturin, lataamaan konkan ja tarkistamaan konkan jännitteen ja jos jokin meni pieleen niin vilkuttamaan SRS-valoa. Lisäksi pumaskassa varoitellaan maadoittelemasta muita härveleitä tunnistimien tai purkin ruuveihin, muuten saattaa olla härvelillä mittausvaikeuksia ja valoa sytytellään taas.

Jos se purkin toiminta rupeaa kovin pahasti risomaan ja mielestäsi sen kanssa ei ole enää mitään menetettävää niin laita se palasiksi. Tuollaisella toiminnallisuudella siinä ei voi olla kovin kummoista softanpätkää sisällä samoin kuin elektroniikkaakaan joten koko härvelin toiminta saattaa olla kohtuullisen helposti purettavissa insinöörin ymmärtämälle selkokielelle eli skemaksi ja disassembleeratuksi ohjelmalistaukseksi.

Itse asiassa se sattaa olla jopa niin yksinkertainen että herra Siemens on käyttänyt siinä jotain OTP tai maskiohjelmoitavaa prossua. Jos noin on niin joutunet kääntymään suuresti rakastamasi Autotalo Laakkosen palvelun pariin... :cry:
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Ok..testaus pistokkeen nastasta voi itsekkin mitata tuleeko boksille
konkkien vaatima latausjännite, johtimien värit on vihreä/valkoinen.

Mutta kun tähän järjestelmään kuuluu myös tuo apukuskin puoleinen
turvavyön kiristin.
Jos se häikkä onkin siellä..?

Mutta mutta kiihtyvyysantureiden johdotus kiinnostaa.

Mutta kaavion mukaan anturi olisi maadoitettu kotelostaan joten onko jokin
johtimista yhteydessä maihin..?
Täytynee ottaa anturi irti ja mittaamaan.

Vai onko siellä anturin sisällä samanlainen kytkentä kuin turvatyynyn ja turvavyön kiristimen pistokkeessa.
kolme johdinta joista yksi johdin menee ( kelan ) kautta takaisin boksille..?

Jos puratte sen ratin takana olevan
pyörivän liittimen = kosketinyksikkö ) niin muistakaa
laittaa se samanlailla takaisin kuin otitte sen sieltä pois.
( huom pyörien pitää olla suorassa ennenkuin rupeatte sitä purkamaan )
Sitä ( kosketinyksikköä ) ei saa pyörittää kuin ( kolme ) kierrosta suuntaansa.

Voishan tuon purkin lyödä atomeiksi, on vaan niitattu kasaan koko härveli.
No onhan porakone keksitty.
Jotenkin en jaksa uskoa että se olisi tuossa boksissa se vika
( no toivossa on hyvä elää, sanoi lapamato )
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
vtp9k
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: Ke Helmi 09, 2005 16:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja vtp9k »

Sen verran vielä tuon mittaamisesta että ei kannata mennä sorkkimaan yleismittarin ohmiasennossa airbagin tai vyönkiristimien johtoja, saattaa muutoin löytää tyynyn silmiltään.

En tiedä minkälaisella energialla tuo tyyny saadaan posahtamaan mutta sähkökuvatuksissa ainakin varoiteltiin minkään patteri tms käyttöisen mittalaitteen (joka siis syöttää virtaa johtoihin - tämän tekee mikä tahansa yleismittari ohmiasennossa) noihin kytkemistä. Muutoinkin työt pitää tehdä akun kenkä irtonaisena.

Tuosta kirjasesta on muuten aika paljon hyötyä, laita vaikka yyveetä jos haluut lainaan/kopsattavaksi...

Anturit ovat kuvatuksissa kolmella piuhalla + korin maadoituksella kiinni. Kiristimelle ja tyynylle menee kaksi johdinta.

Vyönkiristimen osalta diagnostiikkaa saattaa toimia siten että yksikkö lähettää johtimiin (hyvin pienen) virran ja mittaa syntyneen jännitteen eli toteaa että kiristimen vastuslanka on kunnossa. Tämä siis olettaen että kiristin (ja tyynykin) sytytetään jännitepulssilla joka kuumentaa kyseisessä härvelissä olevan vastuslangan ja siten sytyttää räjähteen. Voi olla aika vaikeaa todeta kiristimen toiminta ilman "destruktiivista testausta" :wink: .
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Niin tarkoitin anturin mittamisella, sitä että mittaan anturin sen ollessa irti
autosta ( irroitettuna järjestelmästä )
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
vtp9k
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: Ke Helmi 09, 2005 16:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja vtp9k »

Vianhakuvinkkinä vielä että kannattaa ottaa se toinenkin 16 G:n anturi irti ja mitata kummastakin kaikki johtimet ristiin yleismittarilla. Siten voit verrata kahta samanlaista toisiinsa ja jos eroja on niin voipi epäillä toisen olevan epäkurantti.
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

No niin kiihtyvyysanturitkin on sitten mitattu, samanlaista arvoa pukkasi
molemmista ulos.
Joten vika ei ole niissäkään, seuraavana käynkin sitten boksin kimppuun.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Eipä näyttänyt että boksissa olisi mikään pielessä... :x
No täytyy huomenna yrittää mennä Laakkoselle...P*****E.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

No niin homma etenee..."lupaavalta näyttää"

"palautetta Suomen GM:ltä..

Hei,

Kiitokset viestistänne ja palautteestanne koskien Veljekset Laakkonen Oy:n
Tampereen toimipisteessä saamaanne palvelua. Pahoittelemme että kyseisen
liikkeen palvelu ei ole tyydyttänyt teitä.
SAAB-piirimyyjäliikkeet ovat yksityisiä liikkeenharjoittajia.
Pyrimme siihen, että mahdolliset pulmatilanteet ratkaistaan liikkeen ja
asiakkaan välillä.

Olemme olleet yhteydessä Jyväskylän Veljekset Laakkonen Oy:hyn ja kertoneet
kokemuksistanne asioidessanne varaosapuolella. Koska tapahtumien kulku on
monimutkainen ja
tapahtumapaikkana yritys, joka edustaa SAAB-merkkiä, olemme pyytäneet
liikettä ottamaan kantaa palautteeseenne.


"kummallista, olen luullut asioineeni koko ajan Jyväskylässä..???
ja silti olen ollut Tampereella...wow"
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

9000CD23T kirjoitti:No niin homma etenee..."lupaavalta näyttää"

"palautetta Suomen GM:ltä..

Hei,

Kiitokset viestistänne ja palautteestanne koskien Veljekset Laakkonen Oy:n
Tampereen toimipisteessä saamaanne palvelua. Pahoittelemme että kyseisen
liikkeen palvelu ei ole tyydyttänyt teitä.
SAAB-piirimyyjäliikkeet ovat yksityisiä liikkeenharjoittajia.
Pyrimme siihen, että mahdolliset pulmatilanteet ratkaistaan liikkeen ja
asiakkaan välillä.

Olemme olleet yhteydessä Jyväskylän Veljekset Laakkonen Oy:hyn ja kertoneet
kokemuksistanne asioidessanne varaosapuolella. Koska tapahtumien kulku on
monimutkainen ja
tapahtumapaikkana yritys, joka edustaa SAAB-merkkiä, olemme pyytäneet
liikettä ottamaan kantaa palautteeseenne.


"kummallista, olen luullut asioineeni koko ajan Jyväskylässä..???
ja silti olen ollut Tampereella...wow"
Heh, no Laakkonen kuin Laakkonen, kaikki ansaitsevat kuulla kunniansa, joten ei pahasti mennyt metsään vaikka väärää puuta haukuttiinkin :)

Oletko tarkastanut johdotukset ettei mistään nipun sisältä ole piuha poikki? Joltain katkokselta kuulostaisi jos ei kerran saa yhteyttä 8O
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Vähän tuntuu siltä että tuo valon palaminen saadaan asettumaan
"lukulaitteella" kuittaamalla, se valo luultavasti palaa jonkun vikakoodin
( esim..akussa liian pieni jännite ja autoa yritetään käynnistää )
johdosta.

Kaikki pistokkeet ja liitokset olen käynyt läpi, ja boksikin on purettu
ja silmämääräistä tutkimista ( kylmäjuotokset yms.. ) mutta missään
ei näyttäisi olevan mitään pielessä.

Joten vika ei voi olla "rauta puolella" vaan "softa puolella".
*toivottavasti se olisi näin*

Kunhan nyt jostain löytyisi lukulaite ko..autoon.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

No niin nyt Veljekset Laakkonen ilmoitti että heillä ei ole koko
konsernissa lukulaitetta autooni.

Mitäs nyt sitten tehdään..????
*onneksi ei tarvitse vuoteen katsastaa*

Miten SAAB saadaan kuntoon jos "merkki" korjaamokaan ei sitä
voi tehdä..?????
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Enää ei valo pala, eikä kummittele.
Otin pistokkeen irti ohjausboksista.

Ei ole ottanut kukaan yhteyttä...( tarkoitan Laakkosta ja Suomen GM:ää )
Laitoin jopa Siemensille sähköpostia... :lol:

Jos seuraavassa katsastuksessa rupeavat urputtamaan, niin täytyy sanoa
että ei tätä kukaan osaa korjata.... :o
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Vastaa Viestiin