>Kaipaan lähinnä tuon SIEMENSin tekemän ohjausyksikön ja noitten
>edessä olevien antureiden ( liikeanturi joka mittaa G voimia ) kaavioita.
>Antureiden sisäinen kytkentä kiinnostaa..
Vai että kiihtyvyysantureiden toiminta sitten. No, manuska sanoo näin:
Etutunnistin
Tunnistin muodostuu kosketusrullasta. Jousivoima pitää rullan lepoasennossa. Kun rulla joutuu alttiiksi kiihtyvyydelle, joka ylittää 16G, pyörii se eteenpäin ja antaa kosketuksen. Etutunnistimen asennus on suunnasta riippuvainen.
Elektroniikkayksikkö
Elektroniikkayksikössä on varmuustunnistin, kondensaattoriyksikkö sekä diagnostiikkayksikkö. Yksikön asennus on suunnasta riippuvainen (yllätys...).
Ilmatyynyn aktivointi
Ilmatyynyn ja turvavyönkiristimien toiminnan aktivoimiseksi pitää toisen etutunnistimen sekä elektroniikkayksikön varmuustunnistimen havaita törmäyksen aiheuttama hidastuvuus (etutunnistimen vähintään 16G, varmuustunnistimen vähintään 2G).
Tällöin tunnistimien kytkimet sulkeutuvat ja elektroniikkayksikössä oleva kondensaattoriyksikön jännite purkautuu ja antaa sytytyspulssin ilmatyynyt ja vyökiristimien sähkösytyttimille.
...
Tuosta siis järkeiltynä purkin navalle 16 menevä virtalukon käynnistystieto saa purkin mittaamaan onko etutunnistimet jo mahdollisesti jostain syystä kiinni vai auki kuten normaalisti, tarkastamaan purkin sisäisen kiihtyvyysanturin, lataamaan konkan ja tarkistamaan konkan jännitteen ja jos jokin meni pieleen niin vilkuttamaan SRS-valoa. Lisäksi pumaskassa varoitellaan maadoittelemasta muita härveleitä tunnistimien tai purkin ruuveihin, muuten saattaa olla härvelillä mittausvaikeuksia ja valoa sytytellään taas.
Jos se purkin toiminta rupeaa kovin pahasti risomaan ja mielestäsi sen kanssa ei ole enää mitään menetettävää niin laita se palasiksi. Tuollaisella toiminnallisuudella siinä ei voi olla kovin kummoista softanpätkää sisällä samoin kuin elektroniikkaakaan joten koko härvelin toiminta saattaa olla kohtuullisen helposti purettavissa insinöörin ymmärtämälle selkokielelle eli skemaksi ja disassembleeratuksi ohjelmalistaukseksi.
Itse asiassa se sattaa olla jopa niin yksinkertainen että herra Siemens on käyttänyt siinä jotain OTP tai maskiohjelmoitavaa prossua. Jos noin on niin joutunet kääntymään suuresti rakastamasi Autotalo Laakkosen palvelun pariin...
