TTiD

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
SS
"Hölösuu"
Viestit: 2882
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja SS » Ti Loka 02, 2018 20:18

tulppasitko siis erikseen imusarjan reiän ja EGR venttiiliin? Jos, niin mistä sopiva tulppa imusarjaan?

Paljonkohan muuten tuolla imusarjassa törröttävällä EGR-putken päällä on vaikutusta? Turhaanhan se siellä sojottaa...
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 130tkm)
Muuta: Kiina TECH2

Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 2470
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja tsaarela » Ke Loka 03, 2018 20:00

Laitoinpa minäkin tuommoisen puolalaisen tulpan tilaukseen, kun halvalla sai.
9-3 SS 1,9 TTiD Linear -11, 9-3 Cabriolet SE -00
Peugeot 206 1,4 XR -02
#621

Avatar
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1038
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja jyyrä » To Loka 04, 2018 14:43

Jep erikseen tulppasin egr:n ja imusarjan päät. Se egr:n klunssi vie aika paljon tilaa imusarjassa eikä varmaan ainakaan paranna virtauksia. Tulpat sorvasin alumiinista. Imusarjan päähän tuleva tulppa jäi sorvin jäljiltä pyöreäksi (tiivisteenä käytin putkessa olevaa o-rengasta), kun en viitsinyt alkaa yhtä kappaletta alkaa jyrsimään.. Sekä egr:n päähän tulevan lätkän muotoilin sorvin jälkeen sahalla/hiomalaikalla/vinkulla (Tiivistykseen kuumankestävää silikoonia) :lol: Pajassa olisi kyllä 2 kpl cnc-sorveja, 1 kpl cnc-työstökeskuksia ym. Mutta ei niillä viitsi näin pikku hommia tehdä :mrgreen:
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002

Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 2470
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja tsaarela » Pe Loka 05, 2018 23:52

Oli nopea toimitus tuossa puolalaisessa reiällisessä tulpassa, kun oli jo tänään perillä.
9-3 SS 1,9 TTiD Linear -11, 9-3 Cabriolet SE -00
Peugeot 206 1,4 XR -02
#621

benicio
"Aero"
Viestit: 343
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 18:17

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja benicio » Ke Loka 10, 2018 07:30

Onko tietoa, milloin tuo parannettu imusarja on tullut käyttöön? Eli onko se vain MY11? Eli jos auto on 130, 160 tai MY11 180hv niin imusarja pitäisi olla ok? Vai onko joku runkonumero josta eteenpäin on vahvempi?
Ja kuinka iso no-no on käytetyn 08-10 TTiD:n ostaminen jos kilsoja on 200 000+ ja imusarjan kunnosta ei tietoa?
Arkisaab 9-5 2.3T SE Wagon A -99; Pyhäsaab 9-5 Vector TiD4 -10
Juhannussaab 99 GLS Cabriolet -75; Perjantaisaab 9-3 SC TID Vector -08

Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 5512
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Eski » Ke Loka 10, 2018 08:39

Itsekään en enää muista vaihtuiko imari jo 2010 vai vasta 2011. Käsittääkseni uudet imusarjat on osanumerolla 55231588. Eipä tuo vanha imusarja nyt ihan varma pommi ole, etenkin jos egr on eliminoitu ajoissa. Uudempikin imari egr:llä mönjättynä olisi syytä ainakin putsata ja valitettavan usein tuo putsaaminen on ikävä homma tehdä imusarja paikallaan...

Eski

Avatar
A.L.
"Hölösuu"
Viestit: 1689
Liittynyt: Pe Marras 03, 2006 16:56
Paikkakunta: Teuva

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja A.L. » La Loka 13, 2018 20:19

Paljonkos saapisteilla on kilometrejä mittarissa tuplapuhaltajissa? Omaan pyörähti pari tuntia sitten 300tkm. Imusarjasta tuskin kannattaa huolta kantaa, kun vuosimallilltaan 2011 ja egr tulpattu ohjelmoinnin yhteydessä joskus alle 20tkm ajettuna.

Auto itsessään tuntuu aina vain yhtä hyvältä kuin uutena liikkeen pihasta kotimatkalle lähdettäessä. Toki nyt vieläkin paremmalta, kun rullilla pyöräytetty 205 heppaa ja ohjelmaa vielä muokattiin sen jälkeen kun taisi olla hyvin ensimmäisiä 130hv Ttid malleja ja ohjelmassa oli jotain ongelmaa.
#4568 Saab 9-3ss 1.8t -03 ->9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm, 96 V4 -77
Saab 9-5 Sedan 2.3t -00 -> 9-3ss 1.8tA -03
9-3ss 1.9TiDS A -08

Ruattinraketti
"Tuplakaasari"
Viestit: 70
Liittynyt: Su Syys 27, 2015 09:12
Paikkakunta: Espoo

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Ruattinraketti » Ma Loka 15, 2018 02:51

Mulla on TTiD:ssä muistaakseni Saksta tilattu reiätön EGR-tulppa ja softalla poistettu. Samassa rytäkässä imusarja käsiteltiin LIQUI MOLYLLA. Taskulampulla ku kiikaroin imusarjaan, niin näytti hyvinki puhtaalta ennen käsittelyä eli siitä en kanna kyllä huolta.

Lauantaina avattiin DPF-pönttö ja kenno lähti hevonkuuseen. Tutkailin kennon palasia ja oli yllättävän "puhdasta". Samaan syssyyn DPF-softattiin pois ja liipastiin pikkaasen lisää tehoa. Voin kyllä sanoa, että Saba kulkee nyt aivan uudella tavalla ku ei ole kennot ahistamassa. Ero on ku yöllä päivällä! Ja mikä parasta, äänimaailma muuttui myös itseä kiihottavaksi, kun vaparisuodattimen myötä nyt kuuluu pihauksia ja vihellyksiä :lol:
Ahdin määrää tahdin
9-3 1.9TTiD SS A6 MY08 / 240hv 550Nm *EGR OFF & DPF OFF & OPEN AIR MOD
9-5 2.3T Aero A4 MY00 / 260hv 395Nm

Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 5512
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Eski » Ma Loka 15, 2018 10:40

A.L. kirjoitti:Paljonkos saapisteilla on kilometrejä mittarissa tuplapuhaltajissa? Omaan pyörähti pari tuntia sitten 300tkm. Imusarjasta tuskin kannattaa huolta kantaa, kun vuosimallilltaan 2011 ja egr tulpattu ohjelmoinnin yhteydessä joskus alle 20tkm ajettuna.
Meidän TTIDillä on ajettu nyt 260K. Ostin sen noin 100K ajettuna ja EGR OFF tehtiin siihen noin 130K ajettuna ja imusarjan vaihdoin varmuuden vuoksi noin 200K ajettuna... Uudemmalla imarilla en kantaisi suurta huolta, kun EGR:kin on eliminoitu noin hyvissä ajoin.

Eski

Hdjanne
Matalapaineturbo
Viestit: 170
Liittynyt: Ma Touko 03, 2010 20:13
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Hdjanne » Ke Loka 17, 2018 17:40

Moro

Vaihdoin öljyt ja suodattimen tuohon rouvan ttid:hen aivan normaalisti kuten olen lukuisasti aiemminkin tehnyt, mutta nyt tämän vaihdon jälkeen :saab: rupesikin vuotamaan öljyä siitä suodattimen alla olevasta tyhjennysputkesta. Öljyä tulee ihan norona siitä koneen käydessä.
Onko kukaan törmännyt vastaavaan ja osaisiko joku kenties vielä neuvoa korjausta ko oireeseen.

Kiitos jo etukäteen
Janne
Asioilla on tapana järjestyä..
9-5 Aero wagon MY04 Eko
Ex 9-3 SS Aero MY03 Eko
Ex 9-3 1.9 TTid SC MY08

Avatar
AZP
"Hölösuu"
Viestit: 8926
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja AZP » Ke Loka 17, 2018 17:46

Suodattimen kotelo auki ja tutkimaan onko kotelo ehjä ja tiiviste paikoillaan ja ehjänä. Ei se voi oikein muusta syystä vuotaa siitä nipasta kuin että kotelossa tai sen tiivisteessä vikaa.

Hokkis
"Kaasari"
Viestit: 34
Liittynyt: Ma Helmi 02, 2015 15:16
Paikkakunta: Tarvasjoki

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Hokkis » Ke Loka 17, 2018 23:22

Mulla on kerran vastaava käynyt. Tarvike suodattimen mukana tullut tiiviste siihen muovi koteloon oli liian ohut.
Kun älysin verrata niin selvästi huomasi.
9-3 SC TTiD A6 Vector -08
ex.9000 CS 2.0t -97
#6797

Hdjanne
Matalapaineturbo
Viestit: 170
Liittynyt: Ma Touko 03, 2010 20:13
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Hdjanne » To Loka 18, 2018 05:41

Moro

Syyllinen löytyi. Siellä suodatinkotelon alareunassa on n.5cm pitkä sormen vahvuinen jousivoimalla toimiva musta muovinen sulkuventtiili, joka avautuu/sulkeutuu suodatinkotelon kannen mukana. Tähän ko venttiiliin oli mennyt veljekset pöttä ja paska ja ne estivät sen sulkeutumisen, mikä puolestaan aiheutti öljyvuodon.
Asia korjaantui venttiilin huolellisella diesel pesulla.
Asioilla on tapana järjestyä..
9-5 Aero wagon MY04 Eko
Ex 9-3 SS Aero MY03 Eko
Ex 9-3 1.9 TTid SC MY08

Avatar
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9003
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja ng900aero » To Loka 18, 2018 07:56

Onko joku vaihtanut itse TTiD:n jakopäätä, en haulla löytänyt mitään projektikertomusta? Eipä siinä kait mitään sen ihmeempää ole kuin että itselläni ei ole kampiakselin lukitustyökalua, eikä nokka-akselin lukitustappia. Kampiakseli tuskin helposti pyörähtää väärään paikkaan, ja sen nollakohdan voi merkitä kampiakselin hihnapyörään ja moottorin päätyyn, ja hihnassa on onneksi merkki sillekin. Nokka-akselin tapiksi käynee jokin pitkä pultti tms?
Vesipumppu pitäisi vaihtaa myös, kait sinne olisi syytä laittaa tiivistean lisäksi myös joko Loctiten oikeaa tiivisteliimaa tai edes Hylomaria?

Jos joku on tehnyt tuon operaation, niin onko WIS:in ohjeessa joitain kohtia jotka voi skipata, tarvitseeko purkaa tosiaan niin paljon romua pois edestä kuten vaikkapa moottorin sivukannatin?
No purkamallahan asia toki helpoiten selviää :)
Saab 9-3SC TTiD -08
Ducato Maxi -98

Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 2470
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja tsaarela » To Loka 18, 2018 09:37

Ei äkkiseltään luulisi olevan hankalimmasta päästä, kun hihna ja pumppu vaihtuu marmorillakin alle viiden sadan.
9-3 SS 1,9 TTiD Linear -11, 9-3 Cabriolet SE -00
Peugeot 206 1,4 XR -02
#621

Vastaa Viestiin