Pakari kirjoitti:Jos akun kapasiteetti(Ah) on liian suuri suhteessa laturin tuottamaan tehoon/virtaan. Autonvalmistajat osaavat kyllä mitoittaa akun kapasiteetin autoon sopivaksi. Eihän ongelmaa ole silloin, jos akku pysyy täynnä eli autolla ajetaan riittävän pitkää matkaa, että akku ehtii lataantua. Ongelmat alkavat silloin, kun ajetaan lyhyttä matkaa eikä akku ehdi lataantua täyteen vaan jää vajaaksi. Toki pienemmän kapasiteetin akku tulee aiemmin täyteen samalla latausajalla kuin isompi.
Oiskohan noin? Avataanpa vähän, hivenen yksinkertaistetusti
Otetaan kaksi ideaalisen täyttä akkua, toinen 45Ah ja toinen 60Ah - molemmat samalla 12V (12V siksi, että se on helpompi ja selkeämpi laskea kuin sitä tarkemmat jännitteet) jännitteellä ja sisäisellä resistanssilla (Ri) eli käytännössä samalla oikosulku- eli starttivirralla. Sanotaan 1,5kW startin pyörähtävän toivetehollansa 10 sekuntia, eli energiaa kuluu 15kWs. Meidän tarttee nyt muuntaa tuo 15kWs paremmin laskentaan sopivaan yksikköön eli sovittaa se noihin ampeeritunteihin. Otetaan eka pois kilot, eli 15000Ws, meillä on 12V tasajännite, joten 15000/12=1250As eli startille lähtee akusta 1250 ampeerisekuntia. Ampeeritunneissa tämä tekee n. 0,35Ah. Siellä muutama muukin sähköasia hörppää oman osuutensa, mutta startti on se isoin kertahörppy, eikä sinällään poikkea muista sähköä kuluttavista laitteista.
No, pienemmässä akussa on nyt 45-0,35=44,65Ah (99,2%) ja isommassa 60-0,35=59,65Ah (99,4%). Jos molempia ladataan vaikkapa 3,5A keskivirralla, palautuu tuo käytetty 0,35Ah akkuun 0,1 tunnissa eli 6 minuutissa. Miksi se isompi akku on vajaampi? Mikä niissä voi olla käytännön erona?
Käytännössä, isommassa akussa on yleensä (ei aina) enemmän materiaa ja laajemmat rajapinnat, jolloin sillä on pienempi sisäinen resistanssi (se Ri) eli isompi oikosulku-/starttivirta. Starttimoottorin saadessa paremmin virtaa (A) samassa sekuntimäärässä ehtii mennä enempi niitä ampeerisekunteja (As). Kombinaation kokonaisuudesta sitten riippuu, pyörähtääkö startti paremmalla virralla niin paljon paremmin, että starttiaika lyhenee kompensoiden isomman virrankäytön. Ehkä, ehkä ei. Jos ei, niin isommasta akusta voi päästä marginaalisesti enemmän energiaa ulos startissa. Vaan eipä hätää, isommasta akusta se isompi energiamäärä on silti todennäköisesti suhteessa pienempi kuin pienemmän akun ja kun latauksessakin yksi rajoittavista tekijöistä on se Ri, ottaa isomman starttivirran akku myös paremmin virtaa vastaan eli latautuu nopeammin. Tähän tietysti se poikkeus, että pienempikin akku ottaa kaiken sen, mitä laturilla on muiden sähkölaitteiden lisäksi tarjota. Käytännössä tuo kuitenkin jää aika harvinaiseksi poikkeustilanteeksi ja siinäkin tilanteessa isompi akku on suhteessa pientä täydempi.
No mutta nämä pienet ja äkäisen virran rrrrrreissss-akut, mites ne sitten on helposti hädissään? No, kuten
Pakari kirjoitti, se virtakyky on käytännössä otettu pois tinkimällä muista ominaisuuksista - tilasta ja kapasiteetista (suhteessa starttivirtaan), jolloin niitä ampeerisekunteja käyttämällä se tyhjenee suhteellisesti nopeasti ja sulfatoitumisen yhteydessä myös antautuu nopeammin. Ja sitten ei oo kellään kivaa, kun ei pääsekään racettamaan, vaikka akkukin on rrreissss.
Toki, jos molemmat akut on tyhjiä tai sillai vajaita, että niissä on saman verran wattitunteja jäljellä, on isommassa akussa suhteessa suurempi vajaus ja lataaminen etenkin alhaisella virralla kestää pidempään. Vaan kun ei näitä ladata tarvittaessa ja tyhjennetä jatkuvasti (kuten kännykän akkua) vaan pikemminkin toisinpäin eli ladataan jatkuvasti (aina kun auto käy) ja tyhjennetään tarvittaessa (startissa ja silloin kun käytetään sähkölaitteita ilman että auto käy), niin ei se isompi akku samassa autossa pientä helpommin ongelmiin joudu. Kuitenkin, jos ajomatka ei riitä korvaamaan startin ja muiden sammuksissa käytettävien sähkölaitteiden kuluttamaa energiaa, sitä akkua todellakin kannattaa erikseen latailla kapasiteetista riippumatta.
No mutta miksi ne autonvalmistajat ei sitten tajua laittaa isompia akkuja, jos ne kerran on parempia? Kuten
Pakari sanoi, kyllä autonvalmistajat osaavat mitoittaa akun autoon ja sen oletettuun käyttöön sopivaksi. Yleensä toki mahdollisimman pieneksi kustannus- ja logistiikkasyistä. Isompi akku tarvii enemmän materiaa eli maksaa enemmän, se painavampana on kalliimpi kuljettaa ja yleensä vie enemmän fyysistä tilaakin (tai jos ei vie, on hintaero vieläkin reilumpi) eli pieniä mahtuu enemmän eurolavalle matkaamaan akkutehtaalta autotehtaalle. Ihan samalla ajatuksella on liikkeellä keskimääräinen akunuusija - pienempi on yleensä halvempi ja kun lisärahalla ei saa mainittavaa etua, ei sitä lisärahaa kannata tuhlata. Jos kuitenkin isomman akun saa halvemmalla ja se mahtuu paikoilleen, ei sitä lisärahaa kannata siitä pienemmästäkään maksaa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla