Tämä ”Riston vanhojen Saabien projektit”-sivu sai alkunsa Juhannuksen jälkeen 2013. Silloin hankin tämän Saab 900i 2-door coupé sedanin vm.1984. Näin auton papereihin oli auto määritelty! Tämän mallin valmistus alkoi samanaikaisesti Cabrioletin kanssa 1984.
Tämä auto löytyi Kajaanista alla olevan kuvan mukaisessa kunnossa.
”Henkka poika” lähetti heti katseltavaksi tälläisen tehtaan malli YouTuben! Kiitos hänelle tästä
http://www.youtube.com/watch?v=mmo34uFSPgY
Tämä Saabin malli lienee Saabin 900:ten malleista määrällisesti vähiten valmistettu. Luulen, mutta en varmuudella tiedä, että tämä 2-ovinen Sedan pystykeulaisena on aika harvinainen näinä päivinä.
Tämän palstan 1. Sivulla kerron tarkemmin auton alkukunnosta. Sen perusteella työtä riitti ja riittäää edelleen. Tämän auton takia ryhdyin opettelemaan sisäkaton verhoilua, vanteiden kunnostusta jne. Sitten ryhdyin etsimään autoon parempia etuistuimia? No, nehän löytyivät yhdestä -84 99:stä. Tuo löytämäni ”raato” sattui olemaan niin hyvä, että se pysäytti vuosiksi tämän alkaneen Iivari-projektin! Nyt tuo ”raato” on jo uudessa hyvässä kodissa Iisalmella!
Nyt tämäkin projekti herää taas henkiin. Näiden viiden aloituksen jälkeisen vuoden aikana olen kuitenkin saanut sentään jotakin aikaankin. Korin ruostesavotta on tehty, sisäkatto ja C-pilarit on verhoiltu. Lattiamattojen alainen äänieristys on laitettu kuntoon. Takapyörien navat on uusittu. Alkuperäiset peltivanteet olen kunnostanut hienoon kuntoon.
Lisäksi tietysti olen tietysti hankkinut aiheeseen liittyvää materiaalia runsaasti! Löysin vuoden 1984 auton myyntiesitteen. 1980-luvun vanteita on nyt varastossa useita malleja sekä erilaiset teräskapselit tälle mallille ovat uusia odottamassa käyttöä.
Kaksi peltihommaa vielä on odotuslistalla, molempien ovien alareunat on kunnostettava. Korjauspalat ovat valmiina tai sitten hieman paremmat ovet ovat tallin nurkassa. Takakontin kannen alareuna on aivan ”säleinä”, sillekin minulla on ruosteeton varakappale ollut valmiina jo neljä vuotta. Takakansi on maalattava auton väriin. Tällä autolla on ajettu 321 tkm ja ratti on sileä kuin luistinrata. Löysin kuitenkin aivan uuden tämän mallin ratin, mikä pääsee kohta paikalleen. Autossa oli Hellan 440 lisäkaukovalot ostettaessa. Tuon auton hankinta-aikana oli tapana laitella näitä lisävaloja. Auton mukana tulleet lisävalot olivat aika heikossa hapessa. Pari viikkoa sitten löytyi tilalle aikakauden aivan samanlaiset 440 Hellat ja avaamattomassa paketissa releineen ja johtoineen. Materiaalia on siis odottamassa ja niin myös työ tekijäänsä!
Näillä valmiuksilla Iivari-projekti lopultakin käynnistyy! Auto on tällä hetkellä tämän näköinen.