Eberi
Re: Eberi
Jees, rele iskaritolppaan ja katkaisija kabiiniin, tästä threadista löytyy ohjeistusta:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=15&t=128997
Tokalla sivulla oma järjestelyni:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 5#p1146313
Releen voisi varmaan laittaa sulakekotelon viereenkin jos löytää oiken piuhan, mutta hyvin se istuu iskaritolpassakin.
Edit: Kuvia en ole saanut aikaiseksi ladattua mihinkään ja tuo pohdittu mikrokontrollerikin puuttuu. Toisaalta eberin kannalta olisi parempi jos tappokytkin estäisi myös ajastukset. Ehkä sitä oppisi laittamaan katkaisijan päälle sen jälkeen kun pari kertaa hyppää kylmään autoon 30 asteen pakkasella
Edit2: Rele oli hieman heppoisesti alunperin kiinni, sittemmin väänsin lattaraudasta kulman joka on kiinni yhden iskarin yläpään pultin alla. Vesipumpun johdon paikkakin on tuon topikin jälkeen jo selvinnut... helppohan sieltä olisi käyntitieto ottaa.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=15&t=128997
Tokalla sivulla oma järjestelyni:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 5#p1146313
Releen voisi varmaan laittaa sulakekotelon viereenkin jos löytää oiken piuhan, mutta hyvin se istuu iskaritolpassakin.
Edit: Kuvia en ole saanut aikaiseksi ladattua mihinkään ja tuo pohdittu mikrokontrollerikin puuttuu. Toisaalta eberin kannalta olisi parempi jos tappokytkin estäisi myös ajastukset. Ehkä sitä oppisi laittamaan katkaisijan päälle sen jälkeen kun pari kertaa hyppää kylmään autoon 30 asteen pakkasella
Edit2: Rele oli hieman heppoisesti alunperin kiinni, sittemmin väänsin lattaraudasta kulman joka on kiinni yhden iskarin yläpään pultin alla. Vesipumpun johdon paikkakin on tuon topikin jälkeen jo selvinnut... helppohan sieltä olisi käyntitieto ottaa.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Eberi
^ Tarvitaanko tuossa oikeasti edes relettävälissä, eikö ole olemassa mitään laadukasta esim. 20A:n kytkintä? Kojelaudan päädyn sulakkeelle nro. 19 tulee Eberin virta, eikö sen voi vain katkaista ja laittaa kytkimen väliin? Minkä verran se Eberspächer ottaa virtaa, maks 7A?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: Eberi
Eipä se pakollinen ole, eihän se eberi montaa kymmentä wattia taida ottaa joten ei kytkimen tartte edes olla mahdottoman järeä. Jos sen katkaisijan vielä laittaa johonkin sulakekotelon lähelle, homma olisi aika helppo.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Eberi
Totta joo, noin se mullakin on kytketty. Toihan se taisikin olla päällimmäinen syy releen käyttöön
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Eberi
Kyllä se sieltä ihan mekaanisesti pitää irrottaa (vitsi vitsi)
Ainakin OG9-3:ssa Techillä vaan kerrottiin onko Eberiä vai ei, jotta tarvittavat valikot tulee Sidiin. Uskoisin että uudempien kanssa on sama juttu. Eli tuskin tarvii erikseen TECHiä jos sen poistaa. Viisaammat voi tietysti korjata. Omasta Cabbesta ei Eberiä löydy kun on alkujaan myyty saksaan.
Ainakin OG9-3:ssa Techillä vaan kerrottiin onko Eberiä vai ei, jotta tarvittavat valikot tulee Sidiin. Uskoisin että uudempien kanssa on sama juttu. Eli tuskin tarvii erikseen TECHiä jos sen poistaa. Viisaammat voi tietysti korjata. Omasta Cabbesta ei Eberiä löydy kun on alkujaan myyty saksaan.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: Eberi
Ajattelinkin etten tekisi suurempia huoltoja toimimattomalle eberille, vaan ohjelmoisin sen pois autosta ja saisi taas keskikulutus näytön toimimaan. Osaako joku techin omaava ohjelmoida tuon eberin irti? Pääkaupunkiseutu viikolla ja Oulu vkoloppusin.
9-5 SC Aero -04, 9-3 CV 2.0t -04
#5756
#5756
Re: Eberi
Pikkasen vanhaa viestiä korjaan mutta se eberin sulake on kylläkin moottoritilassa olevassa rasiassa, ei kojelaudan päässä.ng900aero kirjoitti:^ Tarvitaanko tuossa oikeasti edes relettävälissä, eikö ole olemassa mitään laadukasta esim. 20A:n kytkintä? Kojelaudan päädyn sulakkeelle nro. 19 tulee Eberin virta, eikö sen voi vain katkaista ja laittaa kytkimen väliin? Minkä verran se Eberspächer ottaa virtaa, maks 7A?
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Re: Eberi
Nyt kun taas kelit kylmenevät ja eberin käyttö ajankohtaista, niin eberi käryttää käynnistyessään aika roimasti paksua katkua ja mikäli auto ei liiku, niin käryt tulevat kabiiniin raitisilmanoton kautta. Olisiko ideaa jatkaa eberspächerin pakoputkea pois suoraan kabiinin edestä vaikka sivulle tai perälle?
9-3 SS Tids Vector
Re: Eberi
Purin D5WZ Eberin diisseli 9-5:sta, koska ei aina päälle ja savuttaa jos lähtee. Uusi sihti ja puhdistus. Mitattiin keraaminen hehku (johon polttoaine tulee) yleismittarilla liittimestä, vastus meni nollaan. Se toinen keraaminen vastusedellisen vieressä lienee liekkivahti? Siinä mittaus näytti reilua 1k ohmia. Onko näistä nyt toinen rikki vai miksi toinen menee nollaan ja toinen ei?
Re: Eberi
Nehän ovat eri komponentteja, niillä on erilaiset sähköiset ominaisuudet.
Liekkivahdin ohjearvo 0 asteessa 1000 Ohm, 50 asteessa ~<1200 Ohm.
Hehkun virtamittaus 25 sekunnin hehkutuksen jälkeen 8 V jännitteellä tulisi näyttää 8,5A (+1A -1,5A), joten hehkun vastusarvo lienee lähellä 1 ohm.
https://www.butlertechnik.com/downloads ... manual.pdf
Luettiinko vikakoodeja?
Liekkivahdin ohjearvo 0 asteessa 1000 Ohm, 50 asteessa ~<1200 Ohm.
Hehkun virtamittaus 25 sekunnin hehkutuksen jälkeen 8 V jännitteellä tulisi näyttää 8,5A (+1A -1,5A), joten hehkun vastusarvo lienee lähellä 1 ohm.
https://www.butlertechnik.com/downloads ... manual.pdf
Luettiinko vikakoodeja?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Eberi
Kiitos vastauksesta! Eli molemmat näyttäisivät olevan kunnossa. Mittasin tuon hehkun vielä uudelleen ja näyttää vastusarvo olevan alle kahden ohmin luokkaa.
Vikakoodeja ei saatu, joka taas viittaisi kuulemma ohjainyksikön häikkään. Pitää käydä ensin nämä halvat vikamahdollisuudet läpi. Edellisenä talvena riitti pelkkä putsaus, jospa nyt tuo sihdin vaihto. Huomenna tuon näkee...
Vikakoodeja ei saatu, joka taas viittaisi kuulemma ohjainyksikön häikkään. Pitää käydä ensin nämä halvat vikamahdollisuudet läpi. Edellisenä talvena riitti pelkkä putsaus, jospa nyt tuo sihdin vaihto. Huomenna tuon näkee...
jus kirjoitti:Nehän ovat eri komponentteja, niillä on erilaiset sähköiset ominaisuudet.
Liekkivahdin ohjearvo 0 asteessa 1000 Ohm, 50 asteessa ~<1200 Ohm.
Hehkun virtamittaus 25 sekunnin hehkutuksen jälkeen 8 V jännitteellä tulisi näyttää 8,5A (+1A -1,5A), joten hehkun vastusarvo lienee lähellä 1 ohm.
https://www.butlertechnik.com/downloads ... manual.pdf
Luettiinko vikakoodeja?