Eberi
Eberi
Nyt kun etsi-toiminnolla kahlannut foorumia, niin ei ole omaan autoon osuvaa ongelmaa tullut vastaan, eli: välillä eberi lähtee normaalisti käyntiin ja lisälämmittimen merkkivalo palaa jatkuvasti, välillä mittaristossa palaa lisälämmittimen merkkivalo käynnistyksen jälkeen 30sek-1min, mutta eberi ei lähde päälle. Jos eberi ei käynnistyksessä lähde päälle, ei sitä saa pakotettuakaan sidin park heather-kohdastakaan. Eli vakio eberi välillä toimii normaalisti, välillä ei lähde ollenkaan päälle. Neuvoja? 2009 1,9tid 9-3, 225000km.
NG9-3SC 1,9tid '09
Re: Eberi
Omassa MY07 TiDS:ssä ihan vastaavat oireet ja forumia selailemalla todennäköisimmäksi syyksi löytyi Eberin "aivot", joissa juotokset happanevat ajan saatossa.
Tech:llä näkisi Eberin vikakoodit, omassa oli päällä seuraavat: B0449 & B0452, molemmat paloilmapuhaltimesta. Paloilmapuhaltimen mottori oli kuitenkin ehjä ja pyöri 9V-paristolla nätisti, jolloin epäilys vahvistui entisestään piirilevyn huonontuneiden juotosten suuntaan.
Korjauksena Eberin irroitus autosta + purkaminen, jonka jälkeen lähetin aivot huollettavaksi Sercap-nimiseen firmaan Keminmaalle (kustannus ~150€). Piirilevyn voisi varmaan näppärä kaveri uudelleen juotella itsekin, mutta sen suojana on silikonimassa, joka pitäisi ensin kaapia pois, joten päätin ulkoistaa tämän homman ammattilaiselle.
Korjauksen jälkeen Eber on toiminut moitteetta.
Tech:llä näkisi Eberin vikakoodit, omassa oli päällä seuraavat: B0449 & B0452, molemmat paloilmapuhaltimesta. Paloilmapuhaltimen mottori oli kuitenkin ehjä ja pyöri 9V-paristolla nätisti, jolloin epäilys vahvistui entisestään piirilevyn huonontuneiden juotosten suuntaan.
Korjauksena Eberin irroitus autosta + purkaminen, jonka jälkeen lähetin aivot huollettavaksi Sercap-nimiseen firmaan Keminmaalle (kustannus ~150€). Piirilevyn voisi varmaan näppärä kaveri uudelleen juotella itsekin, mutta sen suojana on silikonimassa, joka pitäisi ensin kaapia pois, joten päätin ulkoistaa tämän homman ammattilaiselle.
Korjauksen jälkeen Eber on toiminut moitteetta.
Saabiton Saabisti
Re: Eberi
Moni on myös tehnyt paloilmapuhaltimelle oman maadoitusjohdon:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 4#p1141024
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 4#p1141024
9-5 2.0 Tid 2010
Re: Eberi
/\
|
Komppaan, onnistuu myös 9-5:ssa. Eli palopuhallin vika on maadoitus, maadoittaa uudestaan ja We Rock https://www.youtube.com/watch?v=5JOamsSawm8 rip.
|
Komppaan, onnistuu myös 9-5:ssa. Eli palopuhallin vika on maadoitus, maadoittaa uudestaan ja We Rock https://www.youtube.com/watch?v=5JOamsSawm8 rip.
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Re: Eberi
Ensihätään kannattaa myös tarkistaa akulle tuleva latausjännite. Varsinkin pluskengän ongelmat aiheuttavat mitä moninaisimpia mystisiä sähköongelmia. Akun navalle pitää tulla 14 volttia jännitettä, kun kone käy 2000 rpm.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Eberi
Mulla oli ihan samat oireet ja puhaltimen vaihdon jälkeen alkoikin sitten tulla muita vikakoodeja.Tech:llä näkisi Eberin vikakoodit, omassa oli päällä seuraavat: B0449 & B0452, molemmat paloilmapuhaltimesta. Paloilmapuhaltimen mottori oli kuitenkin ehjä ja pyöri 9V-paristolla nätisti, jolloin epäilys vahvistui entisestään piirilevyn huonontuneiden juotosten suuntaan.
Ostin foorumilta risan ohjausyksikön, korjautin sen ja nyt on ainakin vuoden toiminut ongelmitta. Korjauksen teki:
https://www.tori.fi/paijat-hame/Eberspa ... 163647.htm
Kannattaa kysäistä olisiko Saabin ohjainlaitteita hyllyssä, pääsee helpomalla kun on vaihtolaite. Mullakin on tuo oma ohjain vielä tallessa, mutta meinasin korjauttaa tai korjata sen varalle.
Tuo maajohtojumppa saattaa myös auttaa, toki on noissa muitakin vikoja ollut.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Eberi
Nyt on vikakoodit luettu ja ainoa vika oli "pakoilmapuhallin tukossa". Todennäköisesti ohjainlaite rikki jos paloilmapuhallin pyörii. Vikakoodinlukijaliikkeen tarjous oli vaihtaa eberi uuteen ja hintaa 2100e+työt
Onko pääkaupunkiseudulla tiedossa huokeampaa liikettä eberin irroitukseen ja korjaukseen?
Onko pääkaupunkiseudulla tiedossa huokeampaa liikettä eberin irroitukseen ja korjaukseen?
NG9-3SC 1,9tid '09
Re: Eberi
Todella suolainen hinta...
No koko prosessi, eli lämmittimen irrotus, korjaus ja asennus onnistuu ainakin Lahdessa:
https://www.autoalarm.fi/epages/autoala ... s/Webastok
Arvio (jos vika ohjainlaitteessa) oli työtä 4h ja hinta 430...460e kun tuota vuosi sitten kysyin. Hinta sisältää myös hehkutulpan sukan.
Tavallinen yleiskorjaamo ottaa noin 200e eberin irrotuksesta ja asennuksesta, mutta homma tarttee tehdä aina ohjainlaitteen irrotusta tai asennusta varten. Samalla kun eberin irrottaa, niin kannattaa toki vaihtaa tuo sukka.
Jos on joku paja missä puuhastella ja työkalut pysyy kourassa niin ei ole mahdoton temppu itsekään tehtäväksi. Tuolta eberitopikista löytyy hyvät ohjeet.
No koko prosessi, eli lämmittimen irrotus, korjaus ja asennus onnistuu ainakin Lahdessa:
https://www.autoalarm.fi/epages/autoala ... s/Webastok
Arvio (jos vika ohjainlaitteessa) oli työtä 4h ja hinta 430...460e kun tuota vuosi sitten kysyin. Hinta sisältää myös hehkutulpan sukan.
Tavallinen yleiskorjaamo ottaa noin 200e eberin irrotuksesta ja asennuksesta, mutta homma tarttee tehdä aina ohjainlaitteen irrotusta tai asennusta varten. Samalla kun eberin irrottaa, niin kannattaa toki vaihtaa tuo sukka.
Jos on joku paja missä puuhastella ja työkalut pysyy kourassa niin ei ole mahdoton temppu itsekään tehtäväksi. Tuolta eberitopikista löytyy hyvät ohjeet.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
-
- "Turbo"
- Viestit: 280
- Liittynyt: La Joulu 18, 2004 22:14
Re: Eberi
219 tkm lasissa omassa 2009 mallin TTiD:ssä ja samaa oiretta ruvennut pukkaamaan. Tänään kun käynnistin auton kylmänä, niin ei meinannut lähteä Eber tulille lämpimälläkään koneella. Lopulta sain käyntiin pienen tauon jälkeen ja toimi sen jälkeen. Eli silloin jos valo ei sammu n. 30 sekunnin jälkeen Eber lähtee kyllä käyntiin ja toimii hyvin. Teki samaa aluksi kesälläkin. Viitannee ohjainyksikköön?Lassie kirjoitti:Nyt kun etsi-toiminnolla kahlannut foorumia, niin ei ole omaan autoon osuvaa ongelmaa tullut vastaan, eli: välillä eberi lähtee normaalisti käyntiin ja lisälämmittimen merkkivalo palaa jatkuvasti, välillä mittaristossa palaa lisälämmittimen merkkivalo käynnistyksen jälkeen 30sek-1min, mutta eberi ei lähde päälle. Jos eberi ei käynnistyksessä lähde päälle, ei sitä saa pakotettuakaan sidin park heather-kohdastakaan. Eli vakio eberi välillä toimii normaalisti, välillä ei lähde ollenkaan päälle. Neuvoja? 2009 1,9tid 9-3, 225000km.
Viimeksi muokannut Trooper_75, Su Joulu 30, 2018 11:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Eberi
Techillä saa eberin vikakoodit ulos ja ainakin meidän TTIDissä tuollainen aika vastaava temppuilu oli juurikin tuo paloilmapuhallinvika, joka korjattiin aikanaan vaihtamalla ohjainlaite -> https://webshop-fi.saabparts.com/9-3-ge ... heater-376
Tuolloin ei vielä ollut tietoa näistä maadoituskorjauksista, joten jäi kokeilematta olisiko vanhan älyboksin saanut vielä korjautettua... Viime talvena simahti eberin vesipumppu, mutta sellainen löytyi Ruotsista noin satasella, kun marmoritisikillä se olisi maksanut noin 500e.
Eski
Tuolloin ei vielä ollut tietoa näistä maadoituskorjauksista, joten jäi kokeilematta olisiko vanhan älyboksin saanut vielä korjautettua... Viime talvena simahti eberin vesipumppu, mutta sellainen löytyi Ruotsista noin satasella, kun marmoritisikillä se olisi maksanut noin 500e.
Eski
-
- "Turbo"
- Viestit: 280
- Liittynyt: La Joulu 18, 2004 22:14
Re: Eberi
Ok, ohjainlaitevialta vaikuttaa. Saako tuon ohjainlaitteen pois koko masiinaa irroittamatta? Esim. Opelin mallit ei vissiin passaa?
Re: Eberi
Ei valitettavasti saa, jos saa niin koko laitteen irrotus on helpompaa. Ei käy muut kuin just tämän Saab mallin osat.
Jos laite tekee aina säännöllisesti samaa niin vika voi muuallakin olla. Jos ei eberille ole noilla kilsoilla tehty mitään niin ei olisi pahitteeksi avata laite ja vaihtaa kuluvimmat osat. Tosin ohjausyksikköä minäkin veikkaan, oireet kuulostaa tutuilta.
Ootko tuolta Toriin linkkaamaltani korjaajalta kysellyt Saabin ohjausyksikköä? Kun omaani korjautin niin Saabin purkkejakin oli joskus ollut hyllyssä. Itse ostin foorumilta risan ohjaimen ja korjautin sen.
Edit: Osanumero on 12 758 376. Klubikauppa voisi perustaa jonkun vaihto-osapalvelun näille
Jos laite tekee aina säännöllisesti samaa niin vika voi muuallakin olla. Jos ei eberille ole noilla kilsoilla tehty mitään niin ei olisi pahitteeksi avata laite ja vaihtaa kuluvimmat osat. Tosin ohjausyksikköä minäkin veikkaan, oireet kuulostaa tutuilta.
Ootko tuolta Toriin linkkaamaltani korjaajalta kysellyt Saabin ohjausyksikköä? Kun omaani korjautin niin Saabin purkkejakin oli joskus ollut hyllyssä. Itse ostin foorumilta risan ohjaimen ja korjautin sen.
Edit: Osanumero on 12 758 376. Klubikauppa voisi perustaa jonkun vaihto-osapalvelun näille
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
-
- "Turbo"
- Viestit: 280
- Liittynyt: La Joulu 18, 2004 22:14
Re: Eberi
Ok, harmi kun ei saa irroittamatta ohjainlaitetta käteen. Kävin tänään yhdellä eberpajalla ja se kaveri meinasi, että onnistuu kun ohjainlaite on siinä päällä. Mutta ei ollut varmastikaan ko hommaa tehnyt eli täällä parempaa tietoa.
Merkkiliike heitti hinta-arvioksi laitteen irroitukselle ja asennukselle 300€ ja laitteen hinnaksi hihasta vetämällä 800€. Jännä kun tuolla Saabin sivulla hinta tippuu tuosta liki 300...
Pitänee ruveta metsästämään korjattua ohjainlaitetta ja huoltaa toosan samalla kun porsii lopullisesti. Tai sitten asentaa jonkun varmemman lämmittimen ja pärjäilee sillä. Onhan näiden ohjainten hinnat aika törkeitä.
Merkkiliike heitti hinta-arvioksi laitteen irroitukselle ja asennukselle 300€ ja laitteen hinnaksi hihasta vetämällä 800€. Jännä kun tuolla Saabin sivulla hinta tippuu tuosta liki 300...
Pitänee ruveta metsästämään korjattua ohjainlaitetta ja huoltaa toosan samalla kun porsii lopullisesti. Tai sitten asentaa jonkun varmemman lämmittimen ja pärjäilee sillä. Onhan näiden ohjainten hinnat aika törkeitä.
Re: Eberi
Ohjainlaitteen irrotus vaatii eberin irrotuksen tulipellistä, pakoputken irrotuksen ja sen jälkeen päästä ruuvit auki. Ehkä homma on tehtävissä, mutta kun itse tuota harkitsin niin totesin että eberi on tossa vaiheessa jo melkein irti. Ei tartte enää kuin polttoaineputken ja vesiletkut ja eberi on kourassa. Vesiletkut lyttyyn niin ei tule nesteet pihalle.
Hintavertailuna, itse maksoin irroituksesta ja asennuksesta yleiskorjaamossa 200e. Sisältäen puhaltimen ja sihdin vaihdon (ei osia).
Jos ei ohjainlaitetta mistään muualta löydy niin mulla olisi yksi viallinen joka lienee korjattavissa. Ehkä tosta uskaltaisi luopua jos sen viallisen saisi vaihdossa.
Hintavertailuna, itse maksoin irroituksesta ja asennuksesta yleiskorjaamossa 200e. Sisältäen puhaltimen ja sihdin vaihdon (ei osia).
Jos ei ohjainlaitetta mistään muualta löydy niin mulla olisi yksi viallinen joka lienee korjattavissa. Ehkä tosta uskaltaisi luopua jos sen viallisen saisi vaihdossa.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Eberi
Jep, vehje on irroitettava, että ohjainlaitteen saa irti. Eivät varmaankaan ole tehneet eberiremonttia, jos hinta-arviot on tuollaisia PCS:llä tuon ohjainlaitteen vaihtoon eberin irroituksineen ja asennuksineen meni korkeintaan tunti... Oriolla oli muistaakseni viime talvena vähän aikaa eberi tarjouskampanjassa noin tonnilla koko paketti. Jostain syystä varasto myytiin loppuun hyvin nopeasti
Eski
Eski