NG900S, vm-96, kytkinongelma
NG900S, vm-96, kytkinongelma
NG900:n kytkin teki oudon tempun, vuosimallia 1996, ajettu hieman alle 200tkm. Kytkinpoljin heittäytyi hervottomaksi, todettiin että kytkinvaijeri on katkennut etupäästä, liittymäkohdasta kytkimen irroitusvipuun. Lähempi tarkastelu paljasti että syynä ei kai ole vaijerin loppuunkuluminen vaan jokinlainen jumiutuminen kytkinkotelon sisällä. Ulkopuolinen irrotusvipu nimittäin liikkuu hieman helposti mutta sitten törmää kuin esteeseen eikä lisää vivun liikettä, mitä tarvittaisiin kytkimen irroitustoimintaan, synny edes vivulla kampeamalla.
Onko tällaista tapantunut joskus ennenkin ja mikä voisi olla syynä?
Vaihteiston irroittaminen näyttää vaikealta hankalan rakenteen ja 22 vuoden ruostumisten vuoksi.
Onko tällaista tapantunut joskus ennenkin ja mikä voisi olla syynä?
Vaihteiston irroittaminen näyttää vaikealta hankalan rakenteen ja 22 vuoden ruostumisten vuoksi.
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
Re: NG900S, vm-96, kytkinongelma
Eli kytkinhaarukka ei siis kykene käyttämään paineasetelmaa.. Mikäli näin on niin äkkisältään kuulostaisi siltä, että paineasetelma on antautunut. Siellä on niitä kynsiä paineasetelmassa jota painelaakeri painaa. Luultavasti osa tai joku näistä kynsistä on antautunut ja jumittanut kytkimen käyttömekanismin. Kytkinremontilla selvinnee, joten vaihteistoa irti niin alkaa selviämään että mitä sieltä näkyy.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: NG900S, vm-96, kytkinongelma
Eli ei siis mitään helppoa konstia. Vaihteiston irroitus on iso savotta kun pitää koko apurunkokin saada irti, on monta 22 vuotta ruostunutta ruuvia ja mutteria. Ysitontussa oli muistaakseni helpompaa saada vaihteisto irti.
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
Re: NG900S, vm-96, kytkinongelma
Joo, ei ole. Kannattaa sitten merkata tarkasti missä kohtaa apurunko on kiinni. Sen asento nimittäin vaikuttaa vaihteiden päällemenoon, pyöränkulmiin jne. Ja ehkä tarkastaa ohjauskulmat lopuksi.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Re: NG900S, vm-96, kytkinongelma
Eikös apurungon saa paikalleen, kun hioo irtoruosteet rungon kiinnityskohtien ympäriltä pois ja vetää vaikka paukkupulloa päälle ennen irrotusta niin jää sabluuna?
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Re: NG900S, vm-96, kytkinongelma
Hyvä tietää tuokin mahdollinen vaikutus ohjauskulmiin. Taitaa olla parasta maalata ympäristöä niin näkyy missä on kiinni ollut. Nyt on ongelmana että unohdin (?) avata pyörän navan mutterin pyörien vielä kiinni ollessa.
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
Re: NG900S, vm-96, kytkinongelma
Vaihteisto ei suostu irtoamaan että pääsisi kytkimen vikaa tutkimaan. Haynesin kahta kirjaa olen opiskellut ja täältäkin hyviä vinkkejä löytänyt, mutta ei vaan suostu irtoamaan. Vasemman puolen pyöräntuenta on purettu ja vetoakseli kammettu sorkkaraudalla irti, vesiletkuja ym irroiteltu ja kaikki (?) moottorin ja vaihteiston väliset pultit avattu, vesiletkujakin irroitettu että jotain näkisikin. Jonkin ojeen mukaan vetoakseleita yhdistävää väliakselia ei tarvitse irroittaa, mutta vaikuttaa siltä että se edelleen sitoo moottorin ja vaihteiston nippuun.
Ei tämä oikein vaikuta valkoisen miehen hommalta. Ysitonnari on mielestäni helpompi. Ihmekös sitten että ei täällä palstallakaan paljoa ole käsitelty kytkin ja vaihteistoasioita.
Ei tämä oikein vaikuta valkoisen miehen hommalta. Ysitonnari on mielestäni helpompi. Ihmekös sitten että ei täällä palstallakaan paljoa ole käsitelty kytkin ja vaihteistoasioita.
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
Re: NG900S, vm-96, kytkinongelma
^Tarkoitatko oikean puoleisen vetoakselin väliakselia? Kyllä se täytyy irroittaa.
OG900S MY91
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
Re: NG900S, vm-96, kytkinongelma
Kyllä jossakin ohjeessa annetaan ymmärtää, että on irroitettava oikeanpuoleinenkin vetoakseli ja sen jälkeen väliakseli. Mutta toisaalla taas sanotaan että irroita vasen ja sen jälkeen vaihteisto lähtee irti, noin vain simppelisti. No, harjoitus jatkuu oikean puolen pyörän ripustukset ovat jo irti.
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
Re: NG900S, vm-96, kytkinongelma
Vaan ei se väliakseli irtoa. Laturin alla kuulemma on yksi kiinnitysruuvi ja sitä varten laturia pitäisi löysätä, vaan ei sokkona löydy laturin ylempi ruuvi. Olisi hauska nähdä kuinka tehtaan väki vaihtaa laturin, vai kuuluuko sitä varten pudottaa alas koko moottori. Kaikenlaista ovat konkurssikypsät firmat pula-aika tehneet! Kyllä oikea harraste-Saab on aito ysisatanen tai tonnari eikä mikään sekarotuinen.
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
Re: NG900S, vm-96, kytkinongelma
Oisko tuo laturin ylempi kiinnitysruuvi siellä hihnankiristimen alla. Ainakin WIS neuvoo "Generaattorin vaihto"-osiossa irrottamaan hihnankiristimen.
Re: NG900S, vm-96, kytkinongelma
http://photo.platonoff.com/Auto/2006012 ... n_Removal/
http://photo.platonoff.com/Auto/2006021 ... tallation/
http://photo.platonoff.com/Auto/2006021 ... tallation/
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: NG900S, vm-96, kytkinongelma
Kyllä laturi ja väliakselin pukki sieltä irti lähtee ihan kone paikallaan ja ala-, sivukautta auto tavallisilla lattiapukeilla, kun systemaattisesti (WISsiä ja EPC:täkin seuraten) etenee. Jakopäätä tehdessä olivat niin pieni murhe, ettei ruuvien paikat ja järjestykset paljoa jääneet edes mieleen
Edit: Ups - kyse kylläkin kolkista, mutta samantyyppiseltähän tuo 900n akselijärjestely näyttää.
Edit: Ups - kyse kylläkin kolkista, mutta samantyyppiseltähän tuo 900n akselijärjestely näyttää.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Re: NG900S, vm-96, kytkinongelma
Sain irti oikeanpuolen vetoakselinkin, mutta väliakseli sitoo moottorin ja vaihteiston edelleen tiukasti yhteen. Tavoittamattomissa on yksi laturin ruuvi ja toinen väliakselin laakeripukin ruuvi, muuten nuo ehkä irtoaisivat ja samoin vaihteisto moottorista. Kai pitäisi olla kätilön kädet ja yhtä taipuisat työkalut jotta noihin viimeisiin ruuvinkantoihin pääsisi käsiksi. Ohjeen mukaan olisi helpompaa irroittamalla hihnankiristin, sitäkin aloitin, mutta taas joku ruuvinkanta on ahtaasti laturin ja hihnankiristimen välissä. Kuinkahan ne robotit tehtaalla tällaisten rakennelmien kanssa pärjäilevät?
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
Re: NG900S, vm-96, kytkinongelma
Harjoitus on jatkunut taas monta tuntia, vaan ei ole edes väliakseli ole irti vaihteistosta puhumattakaan. Ei tämä mikään harrasteauto ole. Olen toiminut kahden Haymanin korjauskirjan mukaan: NG900S ja OG9-3. Irroitin ohjeen mukaan apulaitehihnankiristimen, sen alta löytyi laturin ylempi kiinnityspultti, mutta ei laturi vieläkään irtoa, ei ainakaan isolla ruuvarilla kampeamalla, jotenkin on kiinni sen väliakselin tuen kanssa. Noiden opaskirjojen tekstit ovat aika lohduttomia: vedä irti se, irroita sekin, eikä mitään tarkempaa ohjetta. Kai lama-aikana tehtaallakin on koottu miten sattuu kulloinkin löytyvistä osista. On omituista että laturia ei saa irti ilman moottorin irroitusta kuten nyt näyttää olevan. Moottorin takakumityynynkin irroitin kun jossakin ohjeessa niin neuvottiin, onpahan enemmän tilaa liikutella moottoria.
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima