^näitä mun kulutuslukemia jaksetaan aina hämmästellä, mutta se johtuu ihan puhtaasti siitä että niin iso osa ajosta tulee sellaisesta oikeasta kaupunkiajosta, jossa keskinopeus jää jonnekin 20-25 km/h paikkeille ja pysähdyksiä tulee muutaman sadan metrin välein. Tyypillinen ajomatka on alle 10 km, jolloin talvisin Eberi syö ihan merkittävän määrän löpöä lämmittäessään konetta, vaikka lähdenkin yleensä plussalla olevasta tallista liikkeelle. Lisäksi asiaan vaikuttaa automaattivaihteet, jonka vaikutus näkyy nimen omaan kaupunkiajossa.
Biopoweroitu automaatti-OG-kolkki vei mulla 16500 km seurantamatkalla hyvin samankaltaisessa ajossa keskimäärin 16,8 litraa viinaa. Nykyisen auton 36 tkm seurantamatkan keskinopeus on ollut 39 km/h, joka koostuu sitten vielä hyvin epätaloudellisesti kahdentyyppisestä ajosta: siitä kaupunkipyörittelystä ja moottoritieajosta. Hyvin vähän tulee mitään 80 km/h rauhallista maakunta-ajelua, koska kun olen menossa jonnekin kauas autolla, se on lähes poikkeuksetta ollut väliä Turku-Helsinki. Pahimmillaan olen onnistunut ajamaan tankillisen dieseliä 22 km/h keskinopeudella, jolloin kulutus oli 12,4 litraa sadalla
Laitoinpahan tuohon mun exceliin vertailun vuoksi noita 2. polven kuluja ja jaoin mainitun 7,5 vuoden pitoajan mukaan, jonka jälkeen sain vertailtua että mistä löytyy merkittävimmät erot per vuosi -kuluissa.
Arvonalenemaa lukuunottamatta meikäläisen auto on vienyt joka asiassa enemmän taalereita, polttoaineissa nyt ollaan samassa haarukassa. Mutta noita (turhia ja pakollisia) korjailuja on mun autossa ollut paljon enemmän, verot on dieselissä luonnollisesti paljon isommat, vakuutukset on melko tasoissa, mutta kun mulla on koko ajan ollut kasko, niin se selittää hieman suuremmat menot, rengaskulut on mulla kolminkertaiset (toki mulla nyt tosiaan kahdet lähes uudenveroiset renkaat) ja huoltokulut mulla reilusti isommat, johtuen kai pääasiassa jarruremontin laskemisesta huoltokuluihin, auton huoltamisesta vuosittain ja parista tehdystä ilmastointihuollosta.
Se toteutunut 1500 €/v ero kahden auton välillä syntyy aika monesta asiasta, mutta korjausriveiltä kertyy lähes tonnin ero. En sitä itsekään ilman tätä tarkkaa kirjanpitoa uskoisi miten paljon kaikenlaiseen (vapaaehtoiseen) pikkufiksailuun on mennyt rahaa. Loput 500 €/v kertyy sitten pääosin veroista ja renkaista, mutta satasen luokkaa olevia erotuksia kertyy huolloista ja pikkutarvikkeistakin. PIdemmällä aikavälillä nuo rengaskulut toki tasaantuu, koska ainakaan seuraavaan 2-3 vuoteen ei tosiaan pitäisi rengaskauppaan olla asiaa.
Mulla ei toisaalta ollut laskettu laisinkaan rahoituskuluja, kun kaikki on ostettu omalla rahalla, mutta onhan tuossa autossa ollut pitoaikana pääomaa kiinni keskimäärin varmaan 5000 euroa. Voi sillekin jotain laskea, vaikka korot onkin ihan minimissä, esim. 2 % vaatimuksella se lisää mun kululaskelmaan vielä satasen per vuosi.
Jos nyt ajelisin sinne samaan 7,5 vuoden rajapyykkiin, auto toimisi kohtalaisen viattomasti, renkaita ei enää tulisi ostettua eikä autoa enää varusteltua mitenkään, niin loput 3,5 vuotta voisivat näyttää tältä:
Arvonalenema: 600 €/v (3800 € -> 1700 €)
polttoaine: 1050 €/v
verot: 720 €/v
vakuutus: 210 €/v (jos loppuaika ilman kaskoa)
korjauksiin: 120 €/v (eli jotain pientä naksuu aina)
polttimot, sulat, tarvikkeet, katsastus, pesut: 175 €/v (näistä nyt on vaikea tinkiä paitsi ehkä pesuista)
huoltokulut: 125 €/v (öljyt, hihnat, suodattimet ym. ohjelman mukaiset jutut, vaihteistoöljynvaihto menee tälle välille kerran)
SUMMA 3000 €. Jos autoa ei pese, polttimoita ja sulkia ei mene, mikään ei hajoa ja huolto-ohjelmasta tinkii (mitä minä en tee), niin voi päästä vielä 200-300 euroa halvemmalla.
Jos ynnää tuosta kolmesta tonnista koko pitoajalle kulut, niin se olisi 20 000 € + 3,5 x 3000 € = 30 500 € eli 4067 € jaettuna 7,5 vuodelle. Jos nyt verrataan 2. polven laskelmaan, niin pitää huomioida kuitenkin se, että vuosittaisissa ajomäärissä 7000 km vs 9000 km ei nimellisesti ole kovin suurta eroa, mutta tulee mulla kuitenkin lähes 30 % enemmän kilsoja vuodessa, jolloin jonkin verran sen voi olettaa näkyvän kuluissakin. Mutta kuten noista mun erittelyistä näkee, muuttuvat kulut on kuitenkin vähemmistössä kokonaiskuluja laskiessa, aika harvaan riviin tuossa laskelmassa vaikuttaa kuitenkaan se ajaako autolla 7 vai 9 Mm/v.