Saab-Lancia 600 GLE kuntoon

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
G00 GLE
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: To Marras 23, 2017 10:16

Re: Saab-Lancia 600 GLE kuntoon

Viesti Kirjoittaja G00 GLE » To Tammi 10, 2019 14:05

valtteri kirjoitti:
Ke Tammi 09, 2019 20:47
Mielenkiintoinen video auton testistä auton julkistuksen ajoilta. https://www.youtube.com/watch?v=c85LFd5_L1w
Todellakin mielenkiintoinen!

Itsekin lähestyn projektissa lattiaverhoilua. Se olisi seuraavana asennusvuorossa.

Kuva

Johtosarja on kuvassa asennettuna oikeaoppisesti rujosti maalarinteipillä. Kiva tehdä kerrankin tarkoituksella karkeaa jälkeä, eikä osaamisen puutteesta. Muuten tällaisessa projektissa ei tunnu olevan kauheasti kerrottavaa. Osien nysväämistä siistiksi ja asennusta paikalleen. Sitähän se. Ja mun tapauksessa tosi hitaasti etenevää hommaa.

Ei muuten tule sittenkään pallokajareita taakse, hattuhyllyn reunat ovat niille aavistuksen liian kapeat. Hyllyn nousevaan (ja irrotettavaan) keskiosaan en niitä halua asentaa. Vedin nyt taakse kuitenkin kajarijohdot valmiiksi kun se tässä vaiheessa kävi luontevasti. Pähkäily äänentoistosta jatkuu.

G00 GLE
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: To Marras 23, 2017 10:16

Re: Saab-Lancia 600 GLE kuntoon

Viesti Kirjoittaja G00 GLE » Su Tammi 13, 2019 21:43

Käyttökokemuksia Kärcherin verhoilupesurista minkä ostin tätä projektia varten. Totuttelin siihen ensin käymällä kodin tekstiilit läpi ja vaikutuin sen kyvystä irrottaa likaa, ehkä komeimpana saavutuksena nukkamattoon hiertyneet muovailuvahat mitä en ollut muilla keinoin saanut pois. Toisaalta vaikuttavaa on se, miten paljon se saa irti likaa puhtaalta näyttävästä tekstiilistä.
Sitten Saabin kimppuun. Tässä piestyn ja imuroidun lattiaverhoilun värieroa. Yläosan tummempi osa on ollut kynnyslistan alla suojassa. (Pystysuoraan menevä sävyero johtuu valaistuksesta.)
Kuva
Verhoilupesurilla käsittelyn ja kuivumisen jälkeen sävyeroa ei enää huomaa:
Kuva
Kuvien zoomaukset ei oo ihan identtiset, mut listan alle jäävät niitit näkyvät tässäkin kuvassa oikeassa yläreunassa. Päätelmä: lattiaverhoilu oli tosi likainen vaikka näyttikin siistiltä.

G00 GLE
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: To Marras 23, 2017 10:16

Re: Saab-Lancia 600 GLE kuntoon

Viesti Kirjoittaja G00 GLE » To Tammi 17, 2019 19:00

Kuva
Kaikki ähinä ovien kanssa ennen maalausta maksaa nyt itsensä takaisin. Takaovet eivät antaneet vaihtoehtoja vaan sujahtivat suoraan kohdilleen.

Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 3825
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: Saab-Lancia 600 GLE kuntoon

Viesti Kirjoittaja Saab.96 » To Tammi 17, 2019 19:23

Hieno kuvakulma :D näkee että ovi istuu ja että maali kiiltää 8O
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 99L 2D 1974 Museoauto / Saab 9-3 Sc 2008 BioPower / Saab 900 2.1 3D 1992
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.

Cona
"Hölösuu"
Viestit: 1843
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Saab-Lancia 600 GLE kuntoon

Viesti Kirjoittaja Cona » Pe Tammi 18, 2019 18:17

Hyvännäköistä. 8) En tiedä muista, mutta itsellä alkoi mieli harhailla ja miettiä, että tuohon vielä ne Delta Integrale Evoluzione levikkeet ja... :lol:
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00

Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 4806
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Saab-Lancia 600 GLE kuntoon

Viesti Kirjoittaja Tobbana » Pe Tammi 18, 2019 23:27

Cona kirjoitti:
Pe Tammi 18, 2019 18:17
tuohon vielä ne Delta Integrale Evoluzione levikkeet ja... :lol:
Jos tuota olisi saabina valmistettu kauemmin, niin olisiko tullut Aero-malli delta hf integralesta.. :)
Sami Räihä #1910
9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09
Ex: 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Softausta tarjolla - TECH2 | YV-loota tukossa, sp: nimimerkkini (at) gmail.com

viggen
"Hölösuu"
Viestit: 2242
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan
Viesti:

Re: Saab-Lancia 600 GLE kuntoon

Viesti Kirjoittaja viggen » Pe Tammi 18, 2019 23:44

Ei sitä valmistettu Saabina koskaan, vaan nimeä käytettiin markkinoinnissa. Yhteistyö Saab 9000 kehittämisen kanssa, antoi tämän Lancia myynnin siinä sivussa. Heikon myynnin takia taru loppui lyhyeen.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black.
Saabisti vuodesta -75. http://www.saaben.se #6700

G00 GLE
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: To Marras 23, 2017 10:16

Re: Saab-Lancia 600 GLE kuntoon

Viesti Kirjoittaja G00 GLE » La Tammi 19, 2019 12:29

Joo, kuten Viggen toteaa, tässä on Lancian valmistenumero eikä Saabin. Mutta mulle se on Saab koska se Saabin puoli tätä tarinaa on mulle tämän auton ”se juttu”.

Tein toivioretken Helsingin Autoradioon pohtimaan äänentoiston toteutusta. Sieltä löytyi Pelon kattokaiuttimet!!
Kuva
Oli viimeinen ja keräsin tämän aarteen talteen vaikka silmällä arvioiden tää ei päädy tähän projektiin. Harmi, ettei heille ollut jäänyt Tonatoreita varastoihin.

Mukaan tarttui myös pannalla asennettavat pienet 3-tiet. Liian modernit mutta ajattelin kokeilla miten ne sais piilotettua kojelaudan alle. Jos tämä on lopullinen ratkaisu niin se on kaikin puolin väärä, mutta jos ne on poissa silmistä niin ehkä sitten myös mielestä.

Avatar
nalleolut
"Hanki elämä"
Viestit: 19095
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Saab-Lancia 600 GLE kuntoon

Viesti Kirjoittaja nalleolut » La Tammi 19, 2019 12:35

Hieno mul on peräkärryssä top sound vastaava kaiutinsysteemi.
#1171 klubin jäsen
työlki ellää mut kaupal rikastuu
045-2698659

G00 GLE
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: To Marras 23, 2017 10:16

Re: Saab-Lancia 600 GLE kuntoon

Viesti Kirjoittaja G00 GLE » To Helmi 28, 2019 22:57

Elonmerkki. Kevät lähestyy ja auto etenee hitaasti. Näinhän tuo jälkimmäinen on, jos esimerkiksi takavalon siistimiseen käyttää yli kolme tuntia ja viikossa auton äärellä ehtii olla keskimäärin pari tuntia. Täytyy virittää jotain loppupaniikkiratkaisuja ja käyttää vaikka kesälomat ennen kesä.

Joitakin havaintoja. Takaluukkua asentaessa huomasin sen hieman taipuneen kaasujousien kiinnityspisteiden kohdalta. Lisäksi kaasujousten pallonivelten kupit olivat niin isot että ne ottivat luukkuun kiinni. Terhakkuutta kaasujousissa riitti rutkasti, 500 N kappale. Alkoi mietityttää... Ebaysta löytyi samoja kaasujousia tyrkyllä Lancia Deltaan, eli kyllä ne on tuollaiseen tarkoitettu vaikkei sopivuus ihan täydellinen olekaan. Ostin kuitenkin "ricambi originali" -henkiset Magneti Marellin -brändillä olevat oikealla voimalla, 430 N kappale. 140 N kevennys teki luukun elämästä kaikin puolin inhimillisempää.

Kuva

Tällainen touhu on kaikkein tuottoisinta kuljetusyhtiöille, jotka ovat kiikuttaneet kaikenlaista pientä eBay-löytöä Saabiin. Vielä on nippeleitä ja isompiakin osia löytämättä. Pyrkimys kuitenkin on ensisijaisesti käyttää auton alkuperäisiä osia. Joitakin löytyneitä osia on jäänyt ostamatta poskettomien postikulujen vuoksi. Tökkii jo pahasti vastaan jos 12 euron muovikikkareella Euroopan sisäinen toimituskulu on esim. 85 e.
Etsin auton osia ensisijaisesti osanumerolla, se on kansainvälinen kieli, mitä eivät käännökset ja termien osaamattomuus turmele. Kaikki myyjät vain eivät tiedä myymiensä osien numeroita, tai nimiä, tai paljoa muutakaan. Hyvä jos auton merkki ja malli osuvat kohdalleen. Kun osanumerolla ei tärppää, seuraavaksi varmin tunnistus on valokuva. Niitä saa eteensä riittävän väljillä hakukriteereillä. Ebaysta tulee hakusanoilla Lancia Delta yli 150 000 osumaa. Kahlasin niitä yksi päivä sellaisen 20 000 ilmoitusta läpi. Tuli tärppejä, mutta mitä siellä lopuissa vielä onkaan... :roll:

Cona
"Hölösuu"
Viestit: 1843
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Saab-Lancia 600 GLE kuntoon

Viesti Kirjoittaja Cona » Pe Maalis 01, 2019 07:26

Hiljaa hyvä tulee. 8)

Tuttu tunne tuon Ebayn kanssa. Viimeksi tämä tuli vastaan tuon mun "ultraharvinaisen" Renault Megane III:sen kanssa. Tiettyjä osia ei vaan tahtonut löytyä, ei sitten millään.

Ranskalaiset ja oletettavasti myös iltalialaiset autot on jotenkin haastavia, kun niitä ei harrasteta järjestelmällisemmissä maissa esim. Saksa, Benelux, Ruotsi jne. missä osat on viimeisen päälle kuvattu ja nimetty oikein + numerot löytyy.

Onkohan missään päin maailmaa Saab 600 tai Lancia Delta kerhoa/foorumia? Noista voisi saada apuja osien kanssa.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00

aero
-
Viestit: 6057
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Saab-Lancia 600 GLE kuntoon

Viesti Kirjoittaja aero » La Maalis 30, 2019 14:18

G00 GLE kirjoitti:
To Helmi 28, 2019 22:57
Terhakkuutta kaasujousissa riitti rutkasti, 500 N kappale. Alkoi mietityttää... Ebaysta löytyi samoja kaasujousia tyrkyllä Lancia Deltaan, eli kyllä ne on tuollaiseen tarkoitettu vaikkei sopivuus ihan täydellinen olekaan.
Voisko tuommoset järiämmät olla kelposampia rallideltaan julmetulla luukkuspoilerilla? Tässähän ei luukussa mitään ekstrapainoa ole, joten kevyempi versio riittää tosiaan varmasti vallan mainiosti.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla

G00 GLE
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: To Marras 23, 2017 10:16

Re: Saab-Lancia 600 GLE kuntoon

Viesti Kirjoittaja G00 GLE » Ma Huhti 01, 2019 21:47

Kuva ei ole kauhean informatiivinen mutta laittaa tämänkertaiselle opille viitekehyksen.
Kuva
Koin pakottavaa tarvetta purkaa mittaristonkin atomeiksi kun sen sisälle oli eksynyt vähän pölyä ym. Mattapintaisiin mittaritauluihin en koskenut. Paketti oli jo menossa kasaan kun tajusin nopeusmittarissa laaja-alaisen väripoikkeaman. Ehkä mittariston vaseliinia on joskus onnistunut kulkeutumaan pisara tauluun ja siitä se on sitten levinnyt. Täyskäännös ja puhdistamaan. Se väripoikkeama kyllä lähti saman tien sitruunahappoisella puhdistusliinalla mutta muuten mittareiden pinnan tasalaatuisuuden tavoittelu osoittautui painajaiseksi. Lopulta ymmärsin katkaista kierteen ennen kuin saan aikaiseksi selkeästi havaittavaa vahinkoa.
Tallikaveri tuli paikalle liian myöhään. Ei tarvinnut kuin mainita mittaritaulu niin arvasi kuvion. On kuulemma yleisesti tiedossa ettei niihin pidä koskea kuin korkeintaan paineilmalla. Oli hämmästynyt etten ollut kuluttanut kuvioita pois tai muuta kohtalokasta. Taisi käydä tuuri. Koitan muistaa ensi kerralla.
Aiemmin tässä ketjussa tuskailin tuota mittariston kehystä mistä oli muovikynsiä poikki. Ajatuksella (ja ehkä onnella) valittu, hieman joustava pikaliima yhdisti karkuun lähteneet palat niin että vaikuttaisi kestävän. Selvisi ainakin asennuksesta ehjänä.

G00 GLE
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: To Marras 23, 2017 10:16

Re: Saab-Lancia 600 GLE kuntoon

Viesti Kirjoittaja G00 GLE » La Huhti 13, 2019 07:41

Joitain nippeleitä on yllättävän vaikea löytää. Ovitiivisteet tarvitsevat 28 muovinastaa. Minua oli varoitettu et niitä on vaikea irrottaa. Kyllä ne irti lähtee mut eivät ihan priimoina. Piti saada uusia. Lopulta niitä löytyi Etelä-Afrikasta. 13 kappaletta. Kun käyttää irrotetuista parhaat ni eiköhän näillä pärjää.
Samaan lähetykseen löytyi toistakin unobtainiumista valmistettua käikälettä: hattuhyllyn ripustusnarujen kiinnityspaikat takaluukkuun. Mahtavaa että löytyi.

Henri S
"Hirsch"
Viestit: 766
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 01:15
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Saab-Lancia 600 GLE kuntoon

Viesti Kirjoittaja Henri S » La Huhti 13, 2019 09:18

Jos joku tarina ansaitsee jutun Saabistiin ja sitten Mobilistiin niin tämä. Ei pelkästään itse ajoneuvon kuriositeetin vaan jo tehdyn työn ansiosta. Lakki päästä, ei voi muuta sanoa.
9-5 Wagon, OG900x2
"Älkää tulko sanomaan mulle etten mie sanonu teile että mitä mie sanoin!"

Vastaa Viestiin