Elonmerkki. Kevät lähestyy ja auto etenee hitaasti. Näinhän tuo jälkimmäinen on, jos esimerkiksi takavalon siistimiseen käyttää yli kolme tuntia ja viikossa auton äärellä ehtii olla keskimäärin pari tuntia. Täytyy virittää jotain loppupaniikkiratkaisuja ja käyttää vaikka kesälomat ennen kesä.
Joitakin havaintoja. Takaluukkua asentaessa huomasin sen hieman taipuneen kaasujousien kiinnityspisteiden kohdalta. Lisäksi kaasujousten pallonivelten kupit olivat niin isot että ne ottivat luukkuun kiinni. Terhakkuutta kaasujousissa riitti rutkasti, 500 N kappale. Alkoi mietityttää... Ebaysta löytyi samoja kaasujousia tyrkyllä Lancia Deltaan, eli kyllä ne on tuollaiseen tarkoitettu vaikkei sopivuus ihan täydellinen olekaan. Ostin kuitenkin "ricambi originali" -henkiset Magneti Marellin -brändillä olevat oikealla voimalla, 430 N kappale. 140 N kevennys teki luukun elämästä kaikin puolin inhimillisempää.
Tällainen touhu on kaikkein tuottoisinta kuljetusyhtiöille, jotka ovat kiikuttaneet kaikenlaista pientä eBay-löytöä Saabiin. Vielä on nippeleitä ja isompiakin osia löytämättä. Pyrkimys kuitenkin on ensisijaisesti käyttää auton alkuperäisiä osia. Joitakin löytyneitä osia on jäänyt ostamatta poskettomien postikulujen vuoksi. Tökkii jo pahasti vastaan jos 12 euron muovikikkareella Euroopan sisäinen toimituskulu on esim. 85 e.
Etsin auton osia ensisijaisesti osanumerolla, se on kansainvälinen kieli, mitä eivät käännökset ja termien osaamattomuus turmele. Kaikki myyjät vain eivät tiedä myymiensä osien numeroita, tai nimiä, tai paljoa muutakaan. Hyvä jos auton merkki ja malli osuvat kohdalleen. Kun osanumerolla ei tärppää, seuraavaksi varmin tunnistus on valokuva. Niitä saa eteensä riittävän väljillä hakukriteereillä. Ebaysta tulee hakusanoilla Lancia Delta yli 150 000 osumaa. Kahlasin niitä yksi päivä sellaisen 20 000 ilmoitusta läpi. Tuli tärppejä, mutta mitä siellä lopuissa vielä onkaan...