Alakerran laakeriremontti ng900
Alakerran laakeriremontti ng900
Moi,
Tuossa hankkimassani ng900 2.0t sabassa kuului kierroksilla kovaa kolinaa koneesta, alakerran laakerithan siellä äänsivät.
Uusattiin laakerit alakertaan, kampiakselille ja kiertokangille. Öljysihdissä oli metallihippua kun foorumin ohjeiden mukaan avattiin se.
Laakerit olivat monet aika kuluneet, osa vähempi osa enempi. Pahimmat olivat 2. ja 1. pytyn kiertokangen laakerit. Vaihdettiin sinne uudet. Konetta pyöriteltiin käsin ympäri kun laakeripukkeja kirittiin paikalleen. 22nm+70astetta ohjeella kirittiin kaikki.
Kone hieman jäykistyi käsin pyörittäessä, kun kiertokangen laakerien pukit kirittiin paikalleen, mutta pyöri silti hyvin käsin.
Kasattiin kone loppuun ja nyt se ei jaksa kuitenkaan startilla pyörähtää käyntiin. Akun kunnosta ei ihan satatakeita ole mutta vaikeasti pyörii. Akku on nyt latauksessa. Pienellä vanhalla boosterilla koetin avustaa starttia mutta ei siitä apua ollut.
Ohuesti harmittaa, kun iso työ meni nyt vähän harakoille. Onko kampiakseli niin jo mennyt paskaksi, että se ei ole suora, silmämääräisesti se näytti ihan siistille. Laakerit menivät hyvin paikoilleen ja asettuivat koloihinsa hyvin.
Mitään tehtävissä, muuta kuin metallipaali? Laittaako kampuravikaisena myyntiin vaiko... Koriltaan tuo on hyvässä kunnossa ja ajettu vain 203tkm. Sisältäkin, kun ehdittiin mittaristot yms kaikki sähköhilppeet korjailla valmiiksi...
Tuossa hankkimassani ng900 2.0t sabassa kuului kierroksilla kovaa kolinaa koneesta, alakerran laakerithan siellä äänsivät.
Uusattiin laakerit alakertaan, kampiakselille ja kiertokangille. Öljysihdissä oli metallihippua kun foorumin ohjeiden mukaan avattiin se.
Laakerit olivat monet aika kuluneet, osa vähempi osa enempi. Pahimmat olivat 2. ja 1. pytyn kiertokangen laakerit. Vaihdettiin sinne uudet. Konetta pyöriteltiin käsin ympäri kun laakeripukkeja kirittiin paikalleen. 22nm+70astetta ohjeella kirittiin kaikki.
Kone hieman jäykistyi käsin pyörittäessä, kun kiertokangen laakerien pukit kirittiin paikalleen, mutta pyöri silti hyvin käsin.
Kasattiin kone loppuun ja nyt se ei jaksa kuitenkaan startilla pyörähtää käyntiin. Akun kunnosta ei ihan satatakeita ole mutta vaikeasti pyörii. Akku on nyt latauksessa. Pienellä vanhalla boosterilla koetin avustaa starttia mutta ei siitä apua ollut.
Ohuesti harmittaa, kun iso työ meni nyt vähän harakoille. Onko kampiakseli niin jo mennyt paskaksi, että se ei ole suora, silmämääräisesti se näytti ihan siistille. Laakerit menivät hyvin paikoilleen ja asettuivat koloihinsa hyvin.
Mitään tehtävissä, muuta kuin metallipaali? Laittaako kampuravikaisena myyntiin vaiko... Koriltaan tuo on hyvässä kunnossa ja ajettu vain 203tkm. Sisältäkin, kun ehdittiin mittaristot yms kaikki sähköhilppeet korjailla valmiiksi...
Saab 900 2.0t 1997
Re: Alakerran laakeriremontti ng900
Jos mitkään laakerit on yhtään liiskaantuneet tai kunnon naarmuilla perusmetalliin asti tai vielä lähteneet ympäri pyörimään niin laakerisilmät ei ole enää mitoissaan. Silloin on ihan turha kasata konetta sellaisenaan ja toivoa että tulee hyvä. Se paukutus väljillä veivilaakereilla kierouttaa myös kampiakselin ja runkolinjan.
Kone palasiksi ja koneistamoon tai jos osaa ja on mittarit niin ne vauriot sieltä kyllä löytyy. Monesti ehjä aihio mistä alkaa kasaamaan sitä uuta konetta tulee halvemmaksi kun kaikki koneistamon operaatiot ja mahdollisesti erikoishintaiset laakerit ja männät
Kone palasiksi ja koneistamoon tai jos osaa ja on mittarit niin ne vauriot sieltä kyllä löytyy. Monesti ehjä aihio mistä alkaa kasaamaan sitä uuta konetta tulee halvemmaksi kun kaikki koneistamon operaatiot ja mahdollisesti erikoishintaiset laakerit ja männät
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: Alakerran laakeriremontti ng900
Eli metallikuutioksi puristaen tämä projekti päätökseen kuusakoskelle.
Saab 900 2.0t 1997
Re: Alakerran laakeriremontti ng900
Jos ajattelee, että vaihtas ehyen koneen tähän nii onko eroa 2.0i ja 2.0t ite moottorilohkossa ja sisuskaluissa vai onko ne samat? Tästä nykysestähän kun saisi kaikki apulaitteet. Voisi olla kivuttomampi ja edullisempi ratkaisu kuin alkaa korjata tuota konetta.
Saab 900 2.0t 1997
Re: Alakerran laakeriremontti ng900
Kampura sama. Veivit ja männät eri. Vaparikoneessa on tottakai korkeammat (10.1:1) rutut kuin turbokoneessa (9.2:1). Moottori itsessään on lohko ja sylinterikansi mukaan lukien ulkoisesti samanlainen, eli menee fyysisesti päittäin.tovayryn kirjoitti: ↑Ke Tammi 23, 2019 16:33Jos ajattelee, että vaihtas ehyen koneen tähän nii onko eroa 2.0i ja 2.0t ite moottorilohkossa ja sisuskaluissa vai onko ne samat? Tästä nykysestähän kun saisi kaikki apulaitteet. Voisi olla kivuttomampi ja edullisempi ratkaisu kuin alkaa korjata tuota konetta.
9-5 NG | 9-3 SC | 9-3 Aero | 95 V4 | Exät | 9-3 SC TiDs | 9-5 Aero | 900 Turbo T8 x 2 | 9-3 SE | 9000 CS x 4 |
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"
Re: Alakerran laakeriremontti ng900
Ok.
Laitoin saban myyntiin myyntiosioon, josko jollakin on enempi intoa rassailla.
Laitoin saban myyntiin myyntiosioon, josko jollakin on enempi intoa rassailla.
Saab 900 2.0t 1997
Re: Alakerran laakeriremontti ng900
yleensä jotakin kumman syystä koneremontissa oli se sitten autossa tai traktorissa ohitetaan ja hypitään yli nykyään
eli perusasiat kuten kaulan mittaaminen mikrometrillä pitäisi kuulua aina repertuaariin
mutu tuntumalla kun tehdään remonttia niin alea jakta est sopii aika useasti remontin päätteeksi
tuossa kun kuuntelee niin milloin on sitä ja sitten tätä remontin jälkeen
itse ainakin pyrkinyt stekkaamaan kaikki mitattavissa olevat asiat kuntoon ennen rahallisia investointeja purun jälkeen.
jos tuuttaa varattua heti kärkeen sietäs istahtaa ja reflektoida
sen jälkeen sitten tehdään jos on jotakin tehtävissä.
joskus vaan ei voi jatkaa ilman isompia investointeja. onneksi asiat huomaa ajoissa joskus itsekin
eli perusasiat kuten kaulan mittaaminen mikrometrillä pitäisi kuulua aina repertuaariin
mutu tuntumalla kun tehdään remonttia niin alea jakta est sopii aika useasti remontin päätteeksi
tuossa kun kuuntelee niin milloin on sitä ja sitten tätä remontin jälkeen
itse ainakin pyrkinyt stekkaamaan kaikki mitattavissa olevat asiat kuntoon ennen rahallisia investointeja purun jälkeen.
jos tuuttaa varattua heti kärkeen sietäs istahtaa ja reflektoida
sen jälkeen sitten tehdään jos on jotakin tehtävissä.
joskus vaan ei voi jatkaa ilman isompia investointeja. onneksi asiat huomaa ajoissa joskus itsekin
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Alakerran laakeriremontti ng900
Ehjä käytetty parin sadan euron suoraan kiinni laitettu kone olis ollu mun ehdotus, konevikasena huonompi myydä kun trailerikamaa.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Re: Alakerran laakeriremontti ng900
Laitoin toriin ostoilmoituksen ehjästä moottorista, mutta ei oo vielä tärpännyt.
Saab 900 2.0t 1997
Re: Alakerran laakeriremontti ng900
mestari kirjoitti: ↑Pe Tammi 25, 2019 20:53yleensä jotakin kumman syystä koneremontissa oli se sitten autossa tai traktorissa ohitetaan ja hypitään yli nykyään
eli perusasiat kuten kaulan mittaaminen mikrometrillä pitäisi kuulua aina repertuaariin
mutu tuntumalla kun tehdään remonttia niin alea jakta est sopii aika useasti remontin päätteeksi
tuossa kun kuuntelee niin milloin on sitä ja sitten tätä remontin jälkeen
itse ainakin pyrkinyt stekkaamaan kaikki mitattavissa olevat asiat kuntoon ennen rahallisia investointeja purun jälkeen.
jos tuuttaa varattua heti kärkeen sietäs istahtaa ja reflektoida
sen jälkeen sitten tehdään jos on jotakin tehtävissä.
joskus vaan ei voi jatkaa ilman isompia investointeja. onneksi asiat huomaa ajoissa joskus itsekin
Kiitos tästä valtavasta viisauden sarvesta mikä sieltä pursuaa. Nyt on heti parempi mieli. Onneksi kyseessä on vain muutaman euron saapin tötterö.
Saab 900 2.0t 1997