Lähinnä vaan tuo idea laittaa suoraan eberin paikalle. Tai voishan tuon myös pistää kiertovesipumpun tilalle, ois vielä helpompaa (olen siirtänyt pumpun jarrutehostajan alta parempaan paikkaan)
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm) Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm) Insignia
Omissa kahdessa ng9-3:ssa on 1000W kiertovesipumpullinen tuote sisäkennolle menevässä letkussa. On nopea lämmittämään ja molemmissa konehuoneissa (b207 ja 1.9Tids) löytyy hyvä paikka sellaselle kymmensenttiselle köntille, diisselissä eberin ja sisäkennon välissä.
Eikö tämmöisen saisi femmaankin kun heittää vesiventtiilikasan jorpakkoon ja pistää kennon ja koneen väliin? Lohkari pimentynyt näköjään omasta.
Oliko merkkikohtaista kokemusta mikä kestää oikeasti enemmän kuin vuoden, vähän semmoista juttua ollut että kärisee vastukset aika taajaan tahtiin noista?
Ehdottomasti yleisin syy lohkolämppärielementin kärähtämiselle on se että jäähdytysjärjestelmä on ilmaantunut huonosti. Letkulämmittimissä yleisin syy on puhdas asennusvirhe. Yleensä letkulämppäri on joko asennettu väärään letkuun, tai jätetty asennussarja hankkimatta. Sitten kun vielä se jäähdytysjärjestelmä on huonosti ilmaantunut niin kärähtäähän se ja yleensä hyvin pian. Vaikka Saabin lyhytlohkoiset R4-ottomoottorit ainakin ovatkin ns. itsestään ilmaantuvia, saattaa ilmaa olla järjestelmässä vielä useamman päivän ajan. Kun omista autoista on jäähdytysnesteet jouduttu laskemaan pois, niin viikkoon en käytä lohkolämmitintä. Ihan puhtaasti siitä syystä, että varmistuu sen jäähdytysjärjestelmän ilmaantuminen. Esimerkiksi 9000:ssa jouduttiin jäähdytin vaihtamaan hiljattain, niin vielä 3-4 päivää rempan jälkeen joutui lisäämään jäähdytysnestettä, ennenkuin ilma oli kokonaan tullut pois. Sen jälkeen ei ole nestettä tarvinnut lisäillä.
Muita syitä lämmittimen hajoamisella ovat mm. väärä tolppajohdon kytkeminen ja irroitus. Tolppajohto tulee aina irroittaa ensin seinäpistokkesta ja sitten vasta auton päästä. Kytkennässä päinvastainen järjestys, ensin autoon kiinni ja sitten vasta seinään. Sitten kannattaa muistaa vielä elementtikaapeleiden liitosten ja tolppajohdon kuluminen. Eivät nekään ole ikuisia, huono kontakti aiheuttaa hyvin pian ongelmia lämmityslaitteistolle.
Kyllä lyhytlohkoissa toimii vakiopaikan lohkolämmitin hyvin, noi ng93 ja diisselikoneet on eri juttu.
Nestettä pitää olla juu mutta ei se vastus siltikään ikuinen ole ja yön yli lämmittäminen tuskin pidentää elinikää.
Nii no en siihe ota kantaa missä yhteydessä on kärvähtänyt, ei juuri tullut ennen joulua käytettyä ja nyt on kuollut sitten. Lohkarin vastus siis. Lohkareiden käryämisistä en tiedä, mutta letkulämppäreitä on mennyt lähipiirissä paljon.
TT Thermoja jo kolmas menossa takuuseen. Syynä huono laatuset tiiviteet vuotavat nestettä lämmittimen sisäisesti. Jäähdytysnesteet pääsevät "sähkötilaan" lämmittimen sisällä josta seuraa lopulta että kv-pumppu lakkaa toimimasta jossakin vaiheessa lopulta. Ja jos sähkön syötössä on vikasuojat niin laukoo tietysti niitä.