Yläjarruvalo 9000CS vm-98
Yläjarruvalo 9000CS vm-98
Jarruvalojen merkkivalo hälyyttää, lokasuojien jarruvalot palavat normaalisti, takaluukun yläjarruvalo ei pala. Sinne ei tule jännitettä eikä maayhteyskään ole kunnossa. Johdotus vaikuttaa hankalasti tutkittavalta. Haynesin korjauskirjan kaavioista puuttuu muutama tolpanväli johdotusta. Pitääkö alkaa repiä sisäverhouksia vai miten voisi ranettaa?
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
Re: Yläjarruvalo 9000CS vm-98
Johto voi olla poikki luukun yläreunasta haitarikumin / muovin sisältä.kostape kirjoitti: ↑Pe Helmi 15, 2019 09:27Jarruvalojen merkkivalo hälyyttää, lokasuojien jarruvalot palavat normaalisti, takaluukun yläjarruvalo ei pala. Sinne ei tule jännitettä eikä maayhteyskään ole kunnossa. Johdotus vaikuttaa hankalasti tutkittavalta. Haynesin korjauskirjan kaavioista puuttuu muutama tolpanväli johdotusta. Pitääkö alkaa repiä sisäverhouksia vai miten voisi ranettaa?
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68
Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Re: Yläjarruvalo 9000CS vm-98
Ehdin jo tutkia potilasta hieman lisää. Ylävalon maadoitus on sittenkin kunnossa. Jännitepuolella on huonompaa: moottorin seisoessa lokasuojien jarruvalot palavat kirkkaasti, mutta sinne ylös tulee vain 5,2 voltin jännite, moottorin käydessä jännite ei nouse, syynä voi olla tuo epäilty vaurioitunut johto. Itse ehdin jo epäillä polttimoiden valvontayksikköä siellä jossakin. Muuta löytynyttä: vain 2 polttimoa syttyi suoraan akkuun kytkettynä, kaikki kärsivät kosketushäiriöistä, messinkiset osat olivat hapettuneita. Niitä raaputtelemalla ja puhdistamalla sain kaikki 4 palamaan kun saivat suoraan akusta jännitettä. Mutta siellä ylhäällä tuo 5,2 V ei saa aikaan mitään valoilmiötä. Pitäisikö vetää suora uusi yhteys jarruvalokatkaisimelta tai lokasuojan valaisimelta? Mutta tutkin tuota syöttöjohdon mahdollista vikaa ensin.
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
Re: Yläjarruvalo 9000CS vm-98
Jarruvalojen ( ja takavalojen ) valonvalvonta perustuu siihen, että se vertailee OIK ja VAS puolen virrankulutuksia toisiinsa. Kun virrat eroaa ( eli toisen puolen polttimo on rikki ) syttyy varoitusvalo.
Lisäjarruvalo on pariton, jonka johdosta sillä on valvontaelektroniikassa parina vastus. Jos lisäjarruvalosta on pimeänä enemmän kuin kaksi polttimoa syttyy varoitusvalo.
Ranetus onnistuu helpoiten vaihtamalla valvontayksikkö sellaiseen yksikköön, joka on käytössä lisäjarruvalottomassa mallissa käytössä ( näitä on siis kahta tyyppiä ). Tosin CS-mallia tapaa hyvin harvoin ilman lisäjarruvaloa eli ykskköä on vaikea löytää.
Helpompi ja fiksumpi tapa on korjata jarruvalo!!
Mistä mittasit jännitteen? Arvaan, että lampun kannalta. Kannoissa on huonot kontaktit, jotka ovat hapettuneet. Tarkista vielä jännite suoraan kiskolta jonne tulee kaapelikengillä +12V. Todrennäköisesti sieltä löytyy ko. jännite. Johto harvemmin katkeaa, kun sen liikerata kumiputkessa on varsin pieni
Lisäjarruvalo on perin rimpula, joten kärsivällisyyttä ja taitoakin kontaktien elvytyksessä tarvitaan.
Kolmas vaihtoehto on laittaa sopiva vastus lamppujen tilalle suoraan kaapelikenkiin lisäjarruvalokotelon sisälle.
Jos ne lamput oli 5W, niin 5x5W=25W
Eli (12Vx12V)/25W= 5,8 OHM
Lisäjarruvalo on pariton, jonka johdosta sillä on valvontaelektroniikassa parina vastus. Jos lisäjarruvalosta on pimeänä enemmän kuin kaksi polttimoa syttyy varoitusvalo.
Ranetus onnistuu helpoiten vaihtamalla valvontayksikkö sellaiseen yksikköön, joka on käytössä lisäjarruvalottomassa mallissa käytössä ( näitä on siis kahta tyyppiä ). Tosin CS-mallia tapaa hyvin harvoin ilman lisäjarruvaloa eli ykskköä on vaikea löytää.
Helpompi ja fiksumpi tapa on korjata jarruvalo!!
Mistä mittasit jännitteen? Arvaan, että lampun kannalta. Kannoissa on huonot kontaktit, jotka ovat hapettuneet. Tarkista vielä jännite suoraan kiskolta jonne tulee kaapelikengillä +12V. Todrennäköisesti sieltä löytyy ko. jännite. Johto harvemmin katkeaa, kun sen liikerata kumiputkessa on varsin pieni
Lisäjarruvalo on perin rimpula, joten kärsivällisyyttä ja taitoakin kontaktien elvytyksessä tarvitaan.
Kolmas vaihtoehto on laittaa sopiva vastus lamppujen tilalle suoraan kaapelikenkiin lisäjarruvalokotelon sisälle.
Jos ne lamput oli 5W, niin 5x5W=25W
Eli (12Vx12V)/25W= 5,8 OHM
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
Re: Yläjarruvalo 9000CS vm-98
Noita ilman lisäjarruvaloa varmaan löytynee vanhemmista CS helpoiten, ainakin oma -93 on ilman tuota valoa eikä takalasinpesuriakaan ole.
Viimeksi muokannut Kupari, Pe Helmi 15, 2019 16:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Re: Yläjarruvalo 9000CS vm-98
Pystytkö äkkiseltään sanomaan millä osanumerolla löytyy näitä ei lisä jarruvalollisia valvontayksiköitä, koska itseltäni löytyy purettuna vm. -95 tonnari missä takalasille oli pesuri, mutta ei lisäjarruvaloa.pevi kirjoitti: ↑Pe Helmi 15, 2019 13:34Jarruvalojen ( ja takavalojen ) valonvalvonta perustuu siihen, että se vertailee OIK ja VAS puolen virrankulutuksia toisiinsa. Kun virrat eroaa ( eli toisen puolen polttimo on rikki ) syttyy varoitusvalo.
Lisäjarruvalo on pariton, jonka johdosta sillä on valvontaelektroniikassa parina vastus. Jos lisäjarruvalosta on pimeänä enemmän kuin kaksi polttimoa syttyy varoitusvalo.
Ranetus onnistuu helpoiten vaihtamalla valvontayksikkö sellaiseen yksikköön, joka on käytössä lisäjarruvalottomassa mallissa käytössä ( näitä on siis kahta tyyppiä ). Tosin CS-mallia tapaa hyvin harvoin ilman lisäjarruvaloa eli ykskköä on vaikea löytää.
Helpompi ja fiksumpi tapa on korjata jarruvalo!!
Mistä mittasit jännitteen? Arvaan, että lampun kannalta. Kannoissa on huonot kontaktit, jotka ovat hapettuneet. Tarkista vielä jännite suoraan kiskolta jonne tulee kaapelikengillä +12V. Todrennäköisesti sieltä löytyy ko. jännite. Johto harvemmin katkeaa, kun sen liikerata kumiputkessa on varsin pieni
Lisäjarruvalo on perin rimpula, joten kärsivällisyyttä ja taitoakin kontaktien elvytyksessä tarvitaan.
Kolmas vaihtoehto on laittaa sopiva vastus lamppujen tilalle suoraan kaapelikenkiin lisäjarruvalokotelon sisälle.
Jos ne lamput oli 5W, niin 5x5W=25W
Eli (12Vx12V)/25W= 5,8 OHM
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68
Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Re: Yläjarruvalo 9000CS vm-98
Sen 5,2 V mittasin tulojohtimesta kahdesta kohdasta: ennen valaisimessa olevaa liitintä ja sen jälkeen eli kiskosta. Epäilin sen liittimen kuntoa mutta eu se ole suostunut avautumaan, on kuin muoviin valettu.
Katsastuksen kannalta tärkeää on, että varoitusvalo ei pala, etenkin jos ylävalottomiakin autoja on tehty.
Onko se polttimoiden korvaaminen vastuksella lähinnä valaisimen sisäkalujen huonon kunnon korvaamiskeino?
Kiitoksia vastauksista, yritän vielä etsiä syytä siihen matalaan syöttöjännitteeseen 5,2 V.
Katsastuksen kannalta tärkeää on, että varoitusvalo ei pala, etenkin jos ylävalottomiakin autoja on tehty.
Onko se polttimoiden korvaaminen vastuksella lähinnä valaisimen sisäkalujen huonon kunnon korvaamiskeino?
Kiitoksia vastauksista, yritän vielä etsiä syytä siihen matalaan syöttöjännitteeseen 5,2 V.
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
Re: Yläjarruvalo 9000CS vm-98
Olisikohan tämä purkki tarkoitettu ilman lisäjarruvaloa olevaan malliin.
Muistaakseni se on musta, kun lisäjarruvalolla purkki on valkoinen.
EPC ei valitettavasti erottele kumpi malli on kyseessä.
Muistaakseni se on musta, kun lisäjarruvalolla purkki on valkoinen.
EPC ei valitettavasti erottele kumpi malli on kyseessä.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
Re: Yläjarruvalo 9000CS vm-98
Olikos lisäjarruvalon polttimot vain 4W tehoisia? Tuossa boksissahan lukee 4x5W takavalopolttimot, 4x21W jarruvalopolttimot ja lisäksi 4x4W jarruvalopolttimot.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Re: Yläjarruvalo 9000CS vm-98
Mistä tuollaisen purkin löytää? Haynesin kirjassa ei ole mitään komponenttien sijoittumiskarttaa. Autoni on aivan viimeisiä vuodelta -98 ja koko historiassa, jonkinlainen Jubilee, kyllä kai siinä tämäkin lisävaruste on alunperin ollut. Nyt on jo monia elektroniikkavikoja kun en ole niistä ollut huolissani kunhan avaimella käynnistyy.
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
Re: Yläjarruvalo 9000CS vm-98
Takaluukusta verhoilun takaa vasemmalta puolelta???kostape kirjoitti: ↑Pe Helmi 15, 2019 21:39Mistä tuollaisen purkin löytää? Haynesin kirjassa ei ole mitään komponenttien sijoittumiskarttaa. Autoni on aivan viimeisiä vuodelta -98 ja koko historiassa, jonkinlainen Jubilee, kyllä kai siinä tämäkin lisävaruste on alunperin ollut. Nyt on jo monia elektroniikkavikoja kun en ole niistä ollut huolissani kunhan avaimella käynnistyy.
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68
Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Re: Yläjarruvalo 9000CS vm-98
Sieltähän se valvontayksikkö löytyi, numero vain hieman ehkä myöhempi kuin kuvassa. Olen sitä nyt opiskellut kannen kytkentäkaavioista. Hankalaa kun Haynesin ja Alfamerin kirjoissa on erilaiset puutteelliset kaaviot ja nuo valvontayksikön merkinnät eivät täsmää kumpaankaan. Seuraavaksi vertailen värejä autossa ja kaavioissa. Ajatuksena on löytää ylävaloon menevät johtimet ja vastusmittarilla katsoa onko linjat auki, akkujännite kun ei ilmestynyt ylävalolle asti tänään.
Liittyykö asiaan joku vikakoodi jonka poistamalla saisi varoitusvalon sammumaan?
Liittyykö asiaan joku vikakoodi jonka poistamalla saisi varoitusvalon sammumaan?
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
Re: Yläjarruvalo 9000CS vm-98
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Yläjarruvalo 9000CS vm-98
Jos nastojen 9 ja 10 välisen johdon napasauttaa poikki, niin sillä ratkeaisi yläjarruvalon ongelma. Tällöin sitten katoaisi jarruvalo myös mahdollisesta peräkoukun liittimestäkin.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
Re: Yläjarruvalo 9000CS vm-98
Olen tutkinut kaaviota ja mittaillut vastuksia. Nyt näytti yläjarruvalolla olevan toimiva alkuperäinen maadoitus. Mutta jännitettä sinne ei tule, vastusmittari näyttää katkosta ylösnousevalle johtimelle, hieman vaikea uskoa koska näkyviltä osin vaikuttaa ehjältä ja hyvältä. Polttimoilmaisimelle tulee jännite oikein. Ja polttimoilmaisimen sisäiset kytkennät vaikuttavat myös olevan kunnossa eli yrittää syöttää jännitettä ylävalolle. Polttimoilmaisimen kansissa on selkeät kytkentäkaavat, jotka kertovat missä sähkökaavion mukaiset liitännät ovat. Eli vaikuttaa kuin jossakin verhouksen alla olisi nousujohtoa häiritsevä elektroniikkapurkki.
Tuo ehdotettu napojen 9 ja 10 välisen yhteyden katkaiseminen kai sammuttaisi yläjarruvalon kokonaan, mutta myös mittaritaulun merkkivalot, jotka haittaavat katsastusta. Yhdysjohto taitaa olla polttimoilmaisimen sisällä, jonne siis pitäisi tunkeutua, tai etsiä sitä johtonipusta.
Helpointa oli unohtaa koko yläjarruvalo, jota kaikissa tonnareissa ei ole ollut. Mutta millä peittäisi sen jättämän aukon takalasin tiivisteessä. Pihassani seisoo myös 9000 vm-93 ja siinäkin on tämä yläjarruvalo.
Tuo ehdotettu napojen 9 ja 10 välisen yhteyden katkaiseminen kai sammuttaisi yläjarruvalon kokonaan, mutta myös mittaritaulun merkkivalot, jotka haittaavat katsastusta. Yhdysjohto taitaa olla polttimoilmaisimen sisällä, jonne siis pitäisi tunkeutua, tai etsiä sitä johtonipusta.
Helpointa oli unohtaa koko yläjarruvalo, jota kaikissa tonnareissa ei ole ollut. Mutta millä peittäisi sen jättämän aukon takalasin tiivisteessä. Pihassani seisoo myös 9000 vm-93 ja siinäkin on tämä yläjarruvalo.
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima