Kävin sitten tällasta ruokatunnilla katsomassa:
https://www.nettiauto.com/subaru/forester/10260172
01/2012 rekisteröity, mittarissa karvan vajaa 100 Mm. Silleen 21 t€ tuntuu aluksi kovalta hinnalta kun miettii auton ikää, mutta lopulta kun hakee 2012-> ja alle 100 Mm ajettua nelivetoista tuon kokoluokan bensamaatteja niin tuo on kuudenneksi halvin. Halvin vaihtoehto oli 18,4 t€, ja hintajärjestyksessä tarjolla olisi Skoda Yeti, Jeep Compass, Honda CR-V, Nissan Qashqai +2 ja Hyindai ix35. Pienempiä ehdokkaita olis Subaru XV, Nissan Juke, Suzuki SX4 ja Mini Kantrimies.
En lähtenyt sitten koeajolle, kun autossa oli alla kesärenkaat, joista totesinkin myyjälle että tää on kai maannu jonkin aikaa jo heillä. Myyjä löysi Yokohamoista M+S-merkinnät, joten voihan niillä olla ajeltukin, mutta kontissa kuitenkin ihan hyväkuntoiset GoodYearin kitkat, joten eiköhän tuo syksyn sateilla ole viimeistään kiertoon laitettu. Totesin että voin tulla koeajamaan myöhemmin jos on plussakelit, vaikka olishan tänäänkin olleet tiet pääosin ihan paljaina. Tollasen vehkeen koeajolla sitä vaan haluaisi ehkä testata vähän nelivetoa jossain liukkaammassa kohdassa, ja kesärenkailla täytyykin varata sitten riittävän iso kenttä siihen puuhaan.
Lähinnä itseäni kiinnosti olisiko tuollaisesta meidän perheelle kulkineeksi tilojen puolesta. Sanoin myyjälle että voi mennä tekemään töitänsä niin mä harrastan vähän jumppaa, ja nostelin GoodYearit pois kontista ja käänsin takapenkin paikoilleen. Takakontin pituus lattiatasosta:
Leveys pyöränkoteloiden välistä:
Leveys leveimmästä kohtaa yli puolitoista metriä! (tosin melko pienet kolot):
Korkeus suojaverhoon:
Korkeus kattoon:
Aika saman kokoinen kontti kuin Saabissa lopulta. Pituutta vajaa 10 senttiä vähemmän, leveyttä kapeimmasta kohdasta noin 7 senttiä enemmän, korkeutta suojaverhoon sentti-pari enemmän ja kattoon noin 7 senttiä enemmän. Nämä ei ole niin tarkkoja mittauksia, että voisi oikeasti vertailla konttiin menevien litrojen määrää, mutta en usko hyötytilavuuksissa olevan juurikaan eroja. Tärkeintä että koiran boksi menee konttiin pituuden puolesta, ja tilaa jaa hyvin kaikkeen muuhun.
Poika alkanut valittaa, että jalat ei mahdu olemaan, kun turvaistuin on kuskin penkin takana ja etupenkki itselle mieluisassa asennossa. Asetin siis Subarun kuskin penkin itselleni sopivaan asentoon, joka tässäkin autossa on tain asento. Sitten mittaamaan takapenkin selkänojasta etäisyyttä etupenkin selkänojaan. 67 cm. Saabissa sellainen 63 cm. Ei Subaru siis ainakaan ahtaampi ole pituussuunnassa kuin NG-kolkki. Sen sijaan kun mittasin takapenkin hyötyleveyden eli ovet kiinni ja etäisuus oven kyynärnojien välistä, niin yllätyin: 129 cm. Saabissa leveyttä 8 cm enemmän. Tämä ei kuitenkaan ole meidän taloudessa kriittinen mitta, kun takana on kaksi turvaistuinta eikä keskellä kuin korkeintaan satunnaisesti joku kassi.
Ei huonot mitat sinänsä, että Subaru on kuitenkin 11 cm Saabia lyhyempi auto ja akseliväliäkin 6 cm vähemmän.
Sisältä auto oli perussiisti ja ehjä, mitä nyt jotkut ihmeelliset pyörylän muotoiset tahrat oli sisäkatossa tavaratilan yläpuolella. Kun virrat laittoi päälle, alkoi radio soittamaan jotain jeesuskanavaa. Ekaksi omistajaksi huoltokirjaan oli merkitty Seppo, mikä kuulostaa keski-ikäiseltä (sori kaikki Sepot). Ei huonot lähtökohdat helmelle vaihtoautolle. Hanskaboksissa oli vanha ote, jossa edellisen omistajan nimi, joka ei ollut Seppo. Eli ainakin kaksi omistajaa autolla ollut.
Ei tullut tsekattua mikä Subarun huolto-ohjelma on, kun Subaruiden huoltokirja on jotenkin jakomielitautinen. Siinä on ruudut tasavuosille/15 tkm ja välissä ruudut puolikkaille vuosille ilman km-määrää. Siitä ei siis oikein saa selvää pitäisikö auto huoltaa puolen vuoden välein jos puolessa vuodessa ei tule 15 tkm täyteen, vai miten ne huoltovälit oikein menee?
No tämä oli huollettu suhteellisen säntillisesti vuosittain noin 15 tkm välein, mutta yksi väli oli venähtänyt 21 tkm:iin. Viimeisin huolto oli kuitenkin tehty lähes 2,5 vuotta edellisen jälkeen, kilsoja oli toki kertynyt vain 17 tkm tuona aikana. Mutta silti pistää ihmetyttämään miten vaikea on huoltaa muutaman kymppitonnin maksavaa omaisuutta, jonka jälleenmyyntihinnassa huoltomerkinnät kyllä näkyvät.
Ulkoa autosta jäi sellainen mielikuva, että sillä on ajettu paljon hiekkateitä, koska esim molempien etuovien alareunat näytti tältä:
Lisäksi pieniä naarmuja oli vähän siellä sun täällä, toisessa takakulmassa jonkunnäköiset nirhaumat. Luulin ensin, että toisessa ajovalossa on pesurin jäljiltä pisaroita, mutta sitten huomasin että ne olikin pieniä naarmuja:
Tiedä sitten mistä nuokin tulleet. Noin vähän ajetuksi ja arvokkaan pään autoksi ihmeellisen paljon pientä nirhaumaa siellä sun täällä.
Vaikka en katumaastureille koskaan ole lämmennyt, niin nyt kun pääsi Foresteriin tutustumaan, niin kyllä tollanen Foresteri voisi olla ihan hyvin seuraava auto, vaikken sitä nyt vielä ajanutkaan. Diggaan kyllä 2013-> mallista enemmän noin ulkonäön puolesta, mutta tuollakin kyllä ajelis. Mikään tyylivehje tuollainen Subaru ei ole, mutta kestävyys, matala arvonalenema ja ominaisuudet korvannee sitten sen muotopuolen. Ja onhan tollanen ihan persoonallinen verrattuna johonkin Kaskaihin tai CR-V:hen.
En vaan tiedä oonko totuttanut itseni liian siliteltyyn autoon nyt tän loppuunajetun kanssa, kun on maalattu aina tarpeen vaatiessa ja pistetty pienimmätkin jutut kuntoon. Tän Subarunkin varmaan lähettäisin ekana maalarille puskurien ja ovien alareunojen maalaukseen. Ruostetta ei näkynyt korissa missään, mutta kai nuokin alkaisi hoitamattomina kukkia muutamassa vuodessa. Ehkä mun pitäis oikeasti katsoa seuraavaksi uutta eikä käytettyä autoa, että kelpais. Uus Forester maksais noin 16 t€ enemmän kuin tämä käytetty. Onhan siinä hintaeroa, mutta seitsemän vuotta ja noi naarmut ja muut on kuitenkin jotain sekin.
Auton alle vilkaisin sen verran että katsoin onko vuotoja näkyvissä ja näkyykö ruostetta. Pintaruostetta alustan rakenteissa joo, mutta pakoputkien liitokset takapuskurin alla kiinnitti huomion:
Yks kaveri kerran totesi että Subarulaisilla on jäänyt kemiantunnit yläasteella väliin, kun ne ei ymmärrä galvaanisen parin käsitettä ja on sotkeneet yhteen vääriä metalleja autojensa rakenteissa. Olisko tää nyt sellanen paikka? Mulla on 4,5v vanhemmassa ja 240 tkm enemmän ajetussa Saabissa alkuperäiset pakoputken liitokset nätimmässä kunnossa.
Takaisin duuniin ajaessa pohdin että tässä on nyt alla muutaman tonnin ritsa, jossa korissa vähemmän kiveniskemiä, sisusta yhtä siistissä kunnossa, tehoa ja vääntöä enemmän jne. Olisko järkeä viisin-kuusinkertaistaa käyttöautoon sitoutunut pääoma, jotta sais tuollaisen vähän uudemman nelivedon? Ei ehkä. Mutta ei näitä ratkaisuja järjellä tehdäkään. Tänään ei kuitenkaan tullut kauppoja.